Misschien is het ook slim om in je vergelijking mee te nemen dat je in bijv. Duitsland vaak een rekening toegestuurd krijgt als je Bremen of Langen Info hebt opgeroepen. Dit in tegenstelling tot AMS info en Dutchmil Info.
Verder is en blijft klasse G ongecontroleerd, dus je hebt niks te verlangen. Alles meer dan 'QNH is 10xx' ligt buiten hun eigenlijke kerntaken, en is dus serviceverlening die ze niet zouden hoeven doen!
Ik heb van Bremen of Langen info nog nooit een rekening gekregen. Alleen toen ik de Frankfurt TMA gekruist heb kreeg ik een rekening.
De Schiphol TMA is klasse A en mag je niet kruisen dus een vergelijking is niet echt op zijn plaats. Wel raar dat je de Frankfurt TMA wel mag kruisen en de SPL TMA niet.
Volgens mij moet je eens een keer de ICAO definitie van flight information service na gaan kijken. Dan zal je zien dat het veel meer inhoudt dan de regional QNH geven. De QNH kan ik trouwens ook al ontvangen op Amsterdam arrival info op 132.975 MHz daar heb ik het FIS niet voor nodig.
Flight Information service:
A service provided for the purpose of giving advice and information useful for the safe and efficient conduct of flights (ICAO). Flight information services include providing information on:
i. Pertinent SIGMETs (significant meteorological information) and AIRMETs (airmen’s meteorological information).
ii. Pre-eruption and current volcanic activity, including volcanic and ash clouds.
iii. Changes in the navigational aids serviceability.
iv. Changes in the condition of aerodromes and their facilities.
v. Other information likely to affect safety.
vi. Current and forecast weather at the aerodrome of departure, destination, and alternate destinations.
vii. Collision hazards to aircraft operating in airspace classes C, D, E, F, and G.
viii. For flights over water areas, radio call signs, position, true track, speed, etc. of surface vessels in the area (to the extent possible and when requested by a pilot).