Flight academy of Militaire opleiding

PapaZulu

Rookie
Beste mede forum bezoekers, ik heb een vraagje.
Ik ben momenteel 14 jaar oud en doe VWO vanaf dit jaar 3e klas en heb ongeveer 500+ uur in de Boeing 737-800 in de simulator met succesvolle vluchten. Nu zit ik erover te twijfelen om een vluchtopleiding bij de KLM flight academy te doen aangezien je dan gelijk preferred supplier bent bij KLM (en misschien ook Transavia aangezien het een moederbedrijf is van KLM) maar je nog je frozen ATPL hebt met 0 uren in een echt toestel. Nu heb ik ook een andere optie om bij de luchtmacht mijn brevet te halen wat me tevens €122.000 bespaart met veel uitgebreidere kennis over noodsituaties en een aantal uren in een echt toestel. Nu vraag ik aan jullie aangezien meeste forumbezoekers hier wat ouder zijn en meer ervaring hebben en beter inzicht in de banenmarkt hebben dan ik. Wat is nou het verstandigst aangezien KLM ook drastisch kan omslaan en misschien falliet kan gaan want dan heb ik niks meer aan mijn preferred supplier status. Bedankt voor het lezen van deze post en zou het nog gaver vinden als je reageert. Doeg! :airforce:

Beste PapaZulu,
Ik denk dat je de keuze anders moet benaderen; wat zou je het liefste willen? Je moet niet kiezen voor de KLu omdat het ''handig'' is. Als je kiest voor de KLu, wordt je op de eerste plek militair en op de tweede plek vlieger. Als je voor die keuze gaat moet je daar volledig achter staan.
Als je voor een vliegopleiding met ''zekerheid'' wilt gaan, ga dan de komende jaren snoeihard aan je Duits werken op school en probeer bij de Lufthansa school binnen te komen. Veel betere voorwaarden wat betreft financiering en kansen op een baan. Het is immers zelfs nog maar afwachten of de KLS nog wel bestaat tegen de tijd dat jij er naar toe zou kunnen/willen.
Gebruik de komende jaren om jezelf te oriënteren, in te lezen en je af te vragen wat jij zelf wilt. Je hebt tijd genoeg!

Weet niet waar je woont, maar bekijk eens of je lid kunt worden van een zweefvlieg club.
Kun je voor jezelf een beetje zien of het vliegen op zich wat voor je is, ben je in een omgeving met "lotgenoten" en mensen die hetzelfde pad reeds bewandeld hebben, en kun je veel informatie/ervaringen delen vwb het volgen van een vliegopleiding/werken als vlieger, zowel KLu als burger.
Eens met de post hierboven. Kies niet voor de KLu voor het gemak. Het is gewoon een andere wereld/baan.

Eerst voor jezelf de voorwaarden scheppen....dus...weet dat het saai klinkt....
Doe je best op school en kies een verstandig pakket. Tegen de tijd dat je zover bent komt daar natuurlijk een inschatting bij van hoe de situatie er dan voor staat. En daar helpt het rondlopen in de "zweefvlieg-scene" prima bij.

Succes,

PaBlauw.

Ga inderdaad zweefvliegen.
Je hebt zeker nog 8-10 jaar voor je aan een professionele vliegopleiding moet of kan beginnen.
En als je de keus hebt...altijd voor "gratis" gaan..de Klu.
Veel plezier..zweefvliegen is fantastisch..ik mis het nog bijna iedere dag.

Realiseer je dat de luchtmacht en de burgerluchtvaart twee totaal verschillende banen zijn. Zoals hierboven al genoemd ben je bij de KLu eerst militair en is vliegen slechts een middel om een doel te bereiken. Je vliegt (in verhouding met de burgerluchtvaart) dan ook vrij weinig en bent veel tijd bezig met zaken om het vliegen heen (plannen, briefe , debriefen, kennis op peil houden). Het vliegen dat je doet is dan wel weer een stuk veelzijdiger dan in de burgerluchtvaart.
Daarnaast ga je op uitzending en ben je 5-6 maanden per jaar van huis waarbij je uiteraard een hotel 9/10 keer kan vergeten.

Kies je voor de luchtmacht als gratis opstap richting de burgerluchtvaart dan moet je het niet doen (al is het maar omdat je voor minimaal 13 jaar aan de Klu vast zit). Doe je het omdat het werk bij de Klu je leuk lijkt dan is het een prima keus.

Ik spreek niet uit ervaring, maar als je zegt: "...Nu heb ik ook een andere optie om bij de luchtmacht mijn brevet te halen...", dan wist ik het wel!
Dat betekent gegarandeerd veel werk ervaring in een internationale omgeving. Dat geeft sowieso betere garanties in de toekomst, dan als je blauw van school komt.

Dat laatste grapje krijg je er gratis bij :-)

Maar dat is dus wat ik zou doen. Ik ben het met mijn voorgangers eens. Je moet je richten op datgene wat je passie is. Als militair vliegen daarin past, zou ik het doen. Anders niet.

Vroeger wilde ik ook straaljager piloot worden. De dame van de psycho dienst vond dat ik niet geschikt was. Daar was ik het natuurlijk helemaal niet mee eens, maar nu.... Jongens wat ben ik blij dat het zo gelopen is! Zij had zo gelijk! Als het kon stuurde ik haar nu nog een kaartje. Ik moet er niet aan denken om 6 maanden met 20 kerels in Afghanistan in een tent te moeten tukken... F16 sturen leuk en aardig, maar lig toch liever met een paar dames aan het zwembad.

Anyway, Klu... dan moet je echt soldaat willen zijn en willen dienen.

F16 sturen leuk en aardig, maar lig toch liever met een paar dames aan het zwembad.

Anyway, Klu... dan moet je echt soldaat willen zijn en willen dienen.

Offtopic:
Ik zou toch zweren dat ik jouw naam al een paar keer op een name tag voorbij heb zien komen tijdens menig airshow.;)

Als je voor een vliegopleiding met ''zekerheid'' wilt gaan, ga dan de komende jaren snoeihard aan je Duits werken op school en probeer bij de Lufthansa school binnen te komen. Veel betere voorwaarden wat betreft financiering en kansen op een baan..

Ik vind het lullig om te zeggen maar je loopt behoorlijk achter met je info vwb LH.

( En inderdaad Altimiter , Dhr.Puber loopt gewoon even een willekeurig militair vliegveld op en zegt tegen de eerste de beste snor : die grijze driewieler lijkt me wel geinig , kan iemand mij daar vanmiddag even op uitchecken?)

Ik begrijp de recente reacties heel goed. Had hetzelfde gevoel. Maar oke jongens. PZ is 14 jaar oud. Dat is nog niet de leeftijd om weloverwogen keuzes te maken, laat staat deze vervolgens politiek handig op een forum te posten.
En dat is gelukkig ook niet de leeftijd om geschikt te zijn voor de KLU. Maar je weet niet hoe het kan lopen. Het is toch prima om je passie na te jagen, ook al is misschien nog niet helemaal duidelijk hoe die vorm wordt gegeven.
Dat de jongen affiniteit met het vliegen heeft is duidelijk. Dat had ik ook op die leeftijd. Maar toen was er nog geen internet. De digitale snelweg kwam pas een paar jaar later. Anders had ik deze post ook kunnen posten.

Vragen stellen staat vrij, toch?

@PZ: doe je best op school. Praat met je decaan. Win informatie in. Volg je droom. Succes!

... heb ongeveer 500+ uur in de Boeing 737-800 in de simulator met succesvolle vluchten...
...vluchtopleiding bij de KLM flight academy...met 0 uren in een echt toestel...
...bij de luchtmacht... een aantal uren in een echt toestel.
Hoi PZ,
Om als Flightsimmer nu al zo een sterke lijn te trekken tussen wat een echt toestel is en wat niet, is een beetje voorbarig. Ga eens zweefvliegen, en dan ben ik benieuwd of je het toestel voor je eerste vlucht/ eerste solo nog steeds als geen echt toestel ziet. Ieder toestel is naar mate van je ervaring steeds een uitdaging, en zeker geen verloren tijd of het niet waard. Ook ik met heel wat ervaring op een hele dikke kist slinger mijzelf niet zomaar in een Cessna 150 of zwever zonder goede voorbereiding / lesvlucht omdat het te makkelijk is of zo.

Je moet het niet als een hierarchie zien, dat je pas aan het eind van de ladder gelukkig bent, het vliegen is als je het goed doet gewoon altijd leuk. Als je er dan ook nog mee in je levensonderhoud kunt voorzien, dan is alles gewoon perfect, maakt niet uit op wat voor type of functie je dat doet.

Klu is niet echt iets wat je kunt kiezen, je mag je komen voorstellen en misschien kiezen zij jou. En misschien haal je het einde van de rit, waar je heel misschien een klein beetje keuze hebt wat je gaat vliegen, maar misschien ook niet. Als je er geen bezwaar tegen hebt in naam van het vaderland mensen om zeep te helpen, dan is dat een super baan. Ga er niet van uit dat het een opstapje of tussenstation is, en als de overstap lukt, dan ben je weer bij het punt waar je als frozen-atpler ook in je carrière was begonnen.

In de burgerluchtvaart was ooit de Lufthansa school een gouden tip om gesponsord in de cockpit te komen (mijn opstapje), maar times have changed en vooralsnog ziet het ernaar uit dat de LFT dezelfde weg gaat als de KLS.

Dus ga zweefvliegen (in een échte kist, waar het van jouw skills en keuzes afhangt of je veilig aankomt), maak je niet al te druk over wat je uiteindelijk gaat vliegen. Bij het zweven leer je meer dan allen sturen, minstens net zo belangrijk als het besturen is het beslissingen nemen. Als de Klu een optie is, dan zeker als eerste proberen, en anders heb je weinig keus behalve commerciele vliegscholen, waar je dan de beste probeert te krijgen. Ik denk dat de KLS in NL nog steeds bovenaan het lijstje staat. En bij dat zweefvliegen leer je ook zeker een paar beroeps kennen, dan krijg je vanzelf een goed idee wat het beste pad is om er zelf ook heen te komen, en misschien leer je nog wel een Plan B en C kennen.

PS: Ook al kan je na de Klu vliegtuigen sturen als geen ander, betekent dat niet dat de burgerluchtvaart automatisch op je zit te wachten. De werkwijze in de burgerluchtvaart is heel anders, om als team goed te vliegen moet een militair piloot in zekere zin toch nieuwe dingen leren, en is niet automatisch een hele goede burgerpiloot. Dus de maatschappijen lopen niet de deur bij je plat, maar je komt op de stapel bij de rest.

Laatst bewerkt:
Hallo Papazulu,

Ik denk dat je beter voor de civiele luchtvaart kan gaan omdat je een verkeerde instelling hebt om de bij de Koninklijke Luchtmacht te gaan (lees:Nu heb ik ook een andere optie om bij de luchtmacht mijn Brevet te halen wat me tevens €122.000 bespaart met veel uitgebreidere kennis over noodsituaties en een aantal uren in een echt toestel)

Militair vlieger is en baan met veel meer verschillende aspecten dan bij het normaal vliegen en het zijn niet zomaar een circuitjes vliegen. (agressiever, je zit op de top van het geweld spectrum).

Ik kan uit je bericht afleiden dat je geen enkel plichtsbesef hebt en gewoon wilt vliegen dus ga het alsjeblieft niet proberen want je zal toch door de mand vallen bij de psycholoog.

Trouwens:Na het tekenen van je papiertje zit je 15 jaar vast aan defensie en mocht je nog een wetenschappelijk opleiding doen en die verknallen moet je ook nog een deel terugbetalen, het is dus niet gratis.

Slick

Je heb toch de leukste manier gevonden om de sfeer te verpesten voor die jongen.
De "top van geweldsspectrum".. Waar heb je die kreet vandaan?
En dat met 15 uur....:haha:
Nooit gehoord van transport vliegtuigen bij de Klu? Tankers? Noodhulp?
Neem jezelf niet zo serieus man, die jongen stelt een vraag.
Thats it....

PapaZulu,

Bedenk dat als je doorgroeit in de militaire hierarchie er steeds meer dingen bij komen kijken als additional duties, stafwerk, (joint) planner, etc.

Groet,

CA

Terug
Bovenaan