First Officer Program of toch Europilot Program?

Non Flying Dman

New member
Ik ben door de selectie gekomen bij EPST en heb gekozen voor het First Officer Program. Nu ben ik helaas de enige die daarvoor gekozen heeft, waardoor mijn startdatum in maart komt te vervallen. Nu is door EPST gevraagd of ik niet toch naar Oxford wil gaan, zodat ik alsnog eind maart kan beginnen.

Ik wil graag het First Officer Program volgen, omdat ik denk dat theorie en praktijk tegelijk volgen mij beter ligt. Nu kan ik wachten tot juni om dan te kijken of ze wel een klas gevuld kunnen krijgen, maar ik heb geen garantie dat ik dan kan starten.

Hebben jullie misschien nog tips over wat ik het beste kan doen?
Weten jullie waarom Oxford nu populairder is onder EPST studenten?
Ik weet al dat je via Oxford wel kan solliciteren bij Easyjet, maar is dat het enige?

Hopelijk hebben jullie opmerkingen waar ik iets mee kan.

DS
 
Voor zover ik weet heeft Oxford als vliegschool zelf ook betere connecties voor een baan erna. niet alleen met Easjet maar ook met o.a. Tiger Airways en in het verleden British Airways. Dit voordeel moet je in deze tijden niet onderschatten. Volgens mij is de opleiding wel wat duurder dan het First Officer Program en in goede tijden is dat weer een voordeel.

gr. remco
 
Ga het OAA programma doen. Daardoor heb ik nu ook mijn job. Dat verhaal van theorie en praktijk maakt geen .... uit! Via OAA heb je gewoon de meeste kansen.
Ik zie de OAA tak naar easy/tiger gaan en mensen die voor het andere programma hebben gekozen hebben gewoon minder voodeel. Dat is sneu want de kwaliteit van deze mensen is gelijkwaardig!

Succes
 
Het is een hele persoonlijke keuze, maar zelf hoefde ik er eigenlijk geen moment over nadenken.
Ik doe momenteel het SAA traject bij EPST, oftewel het 'First Officer Program'.
De voordelen voor mij waren:
> Prijs: het First Officer Program was in de tijd dat ik begon maarliefst 20.000,- goedkoper.
> Theorie + Praktijk: het leven in Oxford is ontzettend 'schools'. Je leert 6 maanden lang, maakt je toetsen, en gaat vliegen. Zodra iets niet gaat zoals het hoort krijg je een schop onder je kont. Hier in San Diego komt het meer op jezelf aan, hoe plan je het studeren tussen het vliegen door?
Je bent sowieso meer op jezelf aangewezen hier in San Diego. Je zit hier een jaar, en Amerika is niet echt naast de deur. Een retourtje Amerika zit er niet in, dus kan je een jaar zonder familie / vrienden / vriend(in)?
> Vliegomgeving: San Diego is geweldig. Je hebt hier alles. Stukken beter dan de woestijn die je bij het Oxford traject zal tegenkomen.

En dan is er natuurlijk een (best wel groot) nadeel:
> De kans op een baan is inderdaad minder groot. Je hebt geen kans om bij Easyjet te komen, en Ryanair is ook niet echt happig. De Engelse markt valt dus zo goed als af.

Zoals een instructeur van EPST ooit tegen mij zei:
'Wil je sneller een baan, kies voor OAA. Wil je een betere piloot worden, kies SAA.'

Als je vragen hebt kan je PM'en : )
 
Zelf heb ik destijds ook voor een keuze gestaan in mijn modulaire traject.

Of alles goedkoper doen via en in Nederland of voor het Oxford Waypoint Programme. Dit laatste was alles bij elkaar ook zo'n 15K-18K duurder. Gelet op mn leeftijd en de minimale kansen heb ik in 2010 voor OAA gekozen.

Een keuze waarvan ik nimmer spijt heb gehad. En kan je zeggen dat het vliegen door de woestijn best gaaf was in afwisseling van mijn hour building door geheel Europa. Oja de instructeurs in Phoenix en Oxford zijn zondermeer goed. Er zijn instructeurs met achtergronden zowel in de RAF en in de commercial aviation.

Maak je eigen risico taxatie en suc6 met je keuze
 
niet alleen in het verleden, maar ook nu is OAA preferred supplier van BA.

Helaas zal BA buiten het FPP (Future Pilot Program: hun eigen part sponsorship programma) geen Self Sponsored Pilots meer aannemen. Alleen nog maar DEP's, ex RAF en FPP.

Zal er zo'n groot tekort ontstaan aan piloten, dan zal o.a. Oxford wel weer bovenaan staan.
 
Oxford staat wereldwijd zeer goed bekend, erg goede reputatie. Uiteindelijk moet je het zelf waarmaken, maar het helpt absoluut. Als je de kans hebt om hier je opleiding te doen moet je dat zeker overwegen.
 
Oxford is een buitengewone goede kruiwagen. Uiteraard moet je zelf wel voor je 1st time pass in je CPL en IR examen and >85% in atpls halen maar ze bieden je de helpende hand.





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
OAA Waypoint is het modulaire traject van Oxford en volgt vanaf CPL-ME-IR dezelfde syllabus als van de integrated studenten. En wordt door dezelfde instructeurs gedaan. Kwalitatief dus hetzelfde niveau.

Alleen kan het onderscheid ontstaan doordat maatschappijen een voorkeur kunnen uitspreken naar Integrated tov Modulair. Echter doet dit niets af aan kwaliteit.

Voor de rest is het een kwestie van geluk hebben en zoals een zweefvlieginstructeur altijd tegen me zei. Zorg dat je voorbereid en klaar staat zodra de cumulus (in dit geval gradings) er staan.
 
Ook als je het modulair doet?

Nope, ik heb altijd het idee gekregen dat modulair het extra plakje kaas op de dikke Oxford boterham is/was. Maar ik ken genoeg mensen die via Oxford modulair nu vliegen bij o.a. Jet2, FlyBe, Easy, Ryanair.

Je vlieg CV is nu eenmaal met een marketing marketing campagne (thans zo zie ik dat).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er is echter een belangrijk verschil tussen het integrated traject en het modulaire programma van OAA.

ALLEEN als je het intergrated traject doet kom je in aanmerking voor het plaatsingstraject. Als je modulair gaat kom je NIET in aanmerking voor het plaatsingstraject. Dit heb ik per email een paar weken geleden van oxford bevestigd gekregen.
 
Er is echter een belangrijk verschil tussen het integrated traject en het modulaire programma van OAA.

ALLEEN als je het intergrated traject doet kom je in aanmerking voor het plaatsingstraject. Als je modulair gaat kom je NIET in aanmerking voor het plaatsingstraject. Dit heb ik per email een paar weken geleden van oxford bevestigd gekregen.

????das duidelijk!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik ga als het goed is 29 maart die kant op, ik moet nog de resultaten van het bloedonderzoek en het hartfilmpje afwachten. Volgens mij zijn de startdata om de 3 maanden en Nicole vertelde mij dat een klas voor SAA uit 5 a 10 man bestaat. OAA weet ik niet zeker, maar zal ongeveer wel hetzelfde zijn.
 
Terug
Bovenaan