N2024
Well-known member
Van GBOF kreeg ik een mail van de week, vervolgens van Nazgul en daarnet nog een van AOPA over hetzelfde onderwerp waar op Airwork (volgens mij) nog niets op staat. Hieronder het AOPA NL stukje geknipt uit de mail, eigenlijk vind ik het wel verontrustend, want ik heb alleen maar FAA papieren om eerlijk te zijn.
EASA brevetten en IAOPA
Er zijn leden die goed opletten wat er gebeurt. Op 1 oktober verstuurde de redactie van IAOPA Europe de maandelijkse e-newsletter. Te vinden op www.aopa.nl onder publicaties, tevens onderaan deze E-nieuwsbrief want dat hebben we met IAOPA afgesproken. (Als je rechtstreeks info uit Europa ook wilt ontvangen, meld je dan aan via www.iaopa.eu , dan zit je op de eerste rang voor dat nieuws).
EASA wil de FAA-brevetten voor EU-burgers verbieden en hen verplichten om vanaf 2012 het EASA-brevet te verwerven. Goed nieuws voor de vliegopleidingen, maar hebben zij voldoende capaciteit om 10.000 piloten te laten trainen? En hebben die piloten daar de tijd en het geld voor?
Kortom NEE, IAOPA heeft een Europese campagne gestart in alle EASA landen, waarmee EASA en de EU commissie wordt gewezen op de dwaling van EASA. EASA staat voor European Aeronautical Safety Agency, let op het woord SAFETY. Deze brevet-eis heeft niets met safety te maken maar alles met marktprotectie. Daar kan AOPA wereldwijd wel wat mee, want als er één sector is waar harmonisatie van regelgeving ver doorgevoerd is dan is het de luchtvaart. Wereldleiders zagen net na de Tweede Wereldoorlog het belang daarvan in en richtten ICAO op om de regels te harmoniseren en de luchtvaart mondiaal door uniforme regelgeving veilig te maken. Dat is goed gelukt, maar onze EASafetyA heeft een andere agenda, die verdacht veel lijkt op economisch protectionisme of het opleggen van handelsbeperkingen. IAOPA Europe heeft een krachtige brief geschreven aan de baas van EASA en de verantwoordelijke EU-commissaris en de landelijke AOPA’s hebben dit vertaald naar hun eigen afgevaardigden bij EASA en het EU-parlement. Wie wil lezen wat AOPA –NL samen met de sectorpartners geschreven heeft, moet even kijken op de site onder ‘waarom AOPA’ bij EASA brevetten. Wij hebben onze sectorpartners KNVvL, en NVL GA sector en de verbonden verenigingen mee laten tekenen. Het nieuws gaat als een lopend vuurtje over de wereld, lees hier wat op 7 oktober in het e-aviation nieuws in de USA stond kijk op ‘publicaties USA’.
EASA brevetten en IAOPA
Er zijn leden die goed opletten wat er gebeurt. Op 1 oktober verstuurde de redactie van IAOPA Europe de maandelijkse e-newsletter. Te vinden op www.aopa.nl onder publicaties, tevens onderaan deze E-nieuwsbrief want dat hebben we met IAOPA afgesproken. (Als je rechtstreeks info uit Europa ook wilt ontvangen, meld je dan aan via www.iaopa.eu , dan zit je op de eerste rang voor dat nieuws).
EASA wil de FAA-brevetten voor EU-burgers verbieden en hen verplichten om vanaf 2012 het EASA-brevet te verwerven. Goed nieuws voor de vliegopleidingen, maar hebben zij voldoende capaciteit om 10.000 piloten te laten trainen? En hebben die piloten daar de tijd en het geld voor?
Kortom NEE, IAOPA heeft een Europese campagne gestart in alle EASA landen, waarmee EASA en de EU commissie wordt gewezen op de dwaling van EASA. EASA staat voor European Aeronautical Safety Agency, let op het woord SAFETY. Deze brevet-eis heeft niets met safety te maken maar alles met marktprotectie. Daar kan AOPA wereldwijd wel wat mee, want als er één sector is waar harmonisatie van regelgeving ver doorgevoerd is dan is het de luchtvaart. Wereldleiders zagen net na de Tweede Wereldoorlog het belang daarvan in en richtten ICAO op om de regels te harmoniseren en de luchtvaart mondiaal door uniforme regelgeving veilig te maken. Dat is goed gelukt, maar onze EASafetyA heeft een andere agenda, die verdacht veel lijkt op economisch protectionisme of het opleggen van handelsbeperkingen. IAOPA Europe heeft een krachtige brief geschreven aan de baas van EASA en de verantwoordelijke EU-commissaris en de landelijke AOPA’s hebben dit vertaald naar hun eigen afgevaardigden bij EASA en het EU-parlement. Wie wil lezen wat AOPA –NL samen met de sectorpartners geschreven heeft, moet even kijken op de site onder ‘waarom AOPA’ bij EASA brevetten. Wij hebben onze sectorpartners KNVvL, en NVL GA sector en de verbonden verenigingen mee laten tekenen. Het nieuws gaat als een lopend vuurtje over de wereld, lees hier wat op 7 oktober in het e-aviation nieuws in de USA stond kijk op ‘publicaties USA’.