EU-regels kosten baan piloten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon blijven doorvliegen omdat ik al volgens JAR-FCL 3 gekeurd ben?

Evengoed blijft dan het probleem voor onze collega vliegers. Is er niets dat er voor ze gedaan kan worden? Ik heb dan wel geen toegang tot het vnv-dalpa forum, maar ik neem aan dat de vakbond collega's niet zomaar laat ontslaan. Kunnen wij niet helpen ofzo?
 
Cessna Citiation,

Volgens mij zijn er de laatste tijd geen verdere ontwikkelingen op medisch gebied geweest. Men praat verder. Indien iemand aanvullende informatie heeft, graag.

Over regelgeving gesproken:
De EU is voornemens een nieuwe milieuheffing/paxtax in te voeren. Na de diverse securitytaxen, fuelprijzen etc. kan dit er ook nog wel bij......


Flyingviking:(
 
Bel anders met een aeromedisch instituut (van bijv. de KLM op SPL). Die kunnen je ongetwijfeld de laatste updates vertellen.
 
regeltjes

regeltjes

MM k heb wat dat betreft hetzelfde probleem als citation.
Kleurenstoornis.

Het enige wat ik erover wil zeggen en dat zal vast voor meerdere onderdelen gelden.

Laat de JAA eens zorgen dat zij hun regels baseren op scientific prove!!

De regels stammen nog uit het stenen tijdperk. Met name op het gebied van kleurenzien. Dat zeg ik niet omdat ik het zelf ben maar, omdat het zo is!

greetz
 
@ Diana,

Hoi Diana,

Je had het 'toenstraks' over andere oogafwijkingen zoals cylinders etc.
Hoe zit het daar mee? ik heb in 1 oog een cylinder van -0.5...
moet ik bang worden voor mn papiertje?
:eek!:

Afgelopen april heb ik weer een herkeuring gehad en is alles gewoon weer 'approved'. Waren die nieuwe eisen toen al ingegaan?
 
Hangt er ten eerste vanaf of je een JAA-brevet hebt met bijbehorende keuring of niet? En de details weet ik niet, daar waag ik me ook niet aan. Kun je beter navragen bij je keuringscentrum (of je met je huidige keuringsresultaten ook conform JAA nog goedgekeurd wordt voor klasse 1) of in JAR-FCL 3 opzoeken. Uit dat laatste kom je waarschijnlijk niet als leek zijnde, dus info via je keuringscentrum is het beste.

Volgens mij is een beetje cylinderafwijking niet abnormaal, heb het zelf ook en ben JAA klasse 1 (vraag niet waarom ik klasse 1 heb) goedgekeurd.
 
Ik ben op dit moment 13 jaar oud, en ik wil piloot worden, maar weet dat ik kleurenzwak ben. Zou het voor mij handig zijn om vóór 2007 een medische keuring te laten doen, en om het dan niet te laten verlopen? Ik weet namelijk niet zeker of ik na 2007 (tegen de tijd dat ik me aan ga melden voor een vliegschool) nog door de keuring heen kom, en wat ik hieruit begrijp is dat als ik daarvóór een medische keuring haal, ik dan 'veilig' ben. Kan iemand hier zijn/haar mening over geven?
 
Ik denk niet dat het veel zin heeft om een volledige uitgebreide keuring te doen op je 13e. Je zou wel een keer kunnen bellen met het AeroMedisch Instituut (of een luchtvaart gerelateerd instituut) en vragen of je een ogenonderzoek zou kunnen doen en dan met name gericht op kleuren zien.
Aan de hand daarvan denk ik dat je voldoende info krijgt in jouw geval. Persoonlijk lijkt het me financieel erg zonde om een volledige keuring te doen, want de rest van de keuring gaat uit van een "gemiddelde" cq goede gesteldheid en dat is in het algemeen geen probleem.
 
Zoals jullie kunnen zien in de rest van de thread ben ik ook licht kleurenblind en zat ik ook in angst te wachten wat Europa ons zou brengen. Nu heb ik eindelijk op internet een artikel gevonden, dat mijns inziens eenduidig zegt waar het op staat.

Artikel 38, 40 en 41

De inwerkingtreding van dit besluit gaat gepaard met een stapsgewijze overgang naar het nieuwe stelsel voor diegenen die al een bewijs van bevoegdheid, bevoegdverklaring of ontheffing bezitten. Uitgangspunt is dat iedere houder in beginsel dezelfde bevoegdheden behoudt die hij onder het oude regime had. Voor de houders van de A en B- vliegbrevetten treedt echter een nieuw regime in werking.

Houders van A, B1, B2 en B3 vliegbewijzen

Allereerst krijgen degenen die voor de inwerkingtreding van dit besluit aan een opleiding zijn begonnen en nog geen bewijs van bevoegdheid hebben de mogelijkheid om op grond van de huidige eisen hun opleiding af te maken met dien verstande dat deze opleiding uiterlijk 1 julioktober 2002 moet zijn afgerond indien het om vliegbewijzen voor vliegtuigen gaat. Voor vliegbewijzen voor helicopters geldt een termijn van 1 januari 2003 waarop de opleiding moet zijn afgerond.

Voor degenen die ten tijde van het inwerkingtreden van dit besluit reeds in het bezit zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid dient onderscheid te worden gemaakt tussen houders die nog niet aan de afgifteeisen van de JAR-FCL voldoen en houders die op het moment van inwerkingtreding van dit besluit wel aan die eisen voldoen.

Houders die nog niet aan de afgifteeisen voor een bewijs van bevoegdheid of bevoegdverklaring op grond van de JAR-FCL voldoen verkrijgen met ingang van inwerkingtreding van dit besluit een nieuw document zonder dat zij aan de JAR-FCL eisen voor afgifte van een bewijs van bevoegdheid behoeven te voldoen. Zij kunnen tot 1 julioktober 2007 volstaan met het voldoen aan de verlengingseisen. In de tussenliggende periode worden zij in de gelegenheid gesteld aan de afgifte-eisen te voldoen. Het gaat hier in eerste instantie om aanvullende ervaringseisen. Verwacht wordt dat deze termijn ruim voldoende zal zijn om aan deze aanvullende eisen te voldoen.

Indien zij echter op het moment van inwerkingtreding van dit besluit al aan de afgifteeisen als genoemd in Appendix 1 van JAR-FCL 1.005 voldoen, kunnen zij op verzoek al direct in aanmerking komen voor een

nieuw document in overeenstemming met de JAR-FCL. Dit dienen zij dan wel zelf aan te vragen. Zij krijgen dan niet eerst het document op grond van artikel 38, maar komen direct in aanmerking voor het document als bedoeld in artikel 41.

Het volledige document is hier te vinden. Dit is een besluit dat stamt uit 1999. Ik heb het tevens geverifieerd bij http://wetten.overheid.nl. Zoek op Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart.

Het komt er dus op neer dat mensen die volgens JAR-FCL gekeurd zijn, zich geen zorgen hoeven te maken en de mensen met B1/B3 keuring moeten opschieten.
 
Terug
Bovenaan