EU-regels kosten baan piloten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
"EU-regels kosten baan piloten

Van onze luchtvaartredacteur

SCHIPHOL, donderdag
Nieuwe medische keuringseisen, die door de Europese Unie worden opgelegd, dreigen enkele honderden verkeersvliegers in ons land hun baan te gaan kosten.
De nieuwe eisen hebben onder meer te maken met zien, kleurenblindheid, maar ook met functioneren van hart en andere vitale functies, zonder direct gevaar voor de vliegveiligheid.
In ons land kan bijvoorbeeld een piloot, die beperkt kleurenblind is, nu nog wel voor zijn brevet worden goedgekeurd. De nieuwe EU-regels zorgen in zo’n geval voor afkeuring.

Nederland wil in 2007 aan de nieuwe eisen voor het vliegbrevet voldoen, in tegenstelling tot andere EU-landen, die hun piloten beschermen met een overgangsregeling." Aldus artikel in de Telegraaf

We zijn weer Roomser dan de Paus
Als het kan dan willen we altijd, op de verkeerde momenten, de eerste en beste van de klas zijn. Heb die houding nooit begrepen.
Wij nederlanders doen klaarblijkelijk graag onszelf te kort. Is het niet door veel meer aan Brussel te betalen in vergelijking tot andere landen dan is het wel om altijd als eerste nieuwe JAR regels ingevoerd te hebben. Nu weer je eigen piloten benadelen door zo snel mogelijk restricties aan hun op te leggen.

Kan iemand mij vertellen hoe je deze houding uit de genen van deze bureaucraten kunt verwijderen? Zit er ergens een knopje dat ze laat opereren in de "ambtenaren modus"?
 
Nog zo'n voorbeeld:

Andere landen gaan ruim over 'hun' (door EU toegestaan) nationaal financieringstekort heen, zonder gevolgen en/of sancties . . . :confused:

Nederland 'natuurlijk' niet . . . :cool:

Nee, het legt daarentegen onnodig de eigen burgers de ene na de andere 'sanctie' op . . . :o


mvg, learner . . . ;)
 
Iets klopt hier niet....

Als je dan hier afgekeurd zou worden, dan ga je toch even 2uurtjes in de auto zitten, en laat je je in Deutschland gekeuren... Of zie ik nu iets over het hoofd??
 
Helaas dat werkt niet zo....

voorbeeld:
Als ik me niet vergis wil IVW dat je tijdens een initieele keuring, getest word op epileptie. In een aantal landen gebeurd dit niet meer, in Nederland nog wel. Mocht jij met een buitenlandse initieele keuring aankomen zonder dat hierop getest is, mag je alsnog deze test doen anders krijg je je Medical niet.
Zo zal dit hoogstwaarschijnlijk ook van toepassing zijn op bovenstaande nieuwe restricties. Voldoe je niet aan de nieuwe eisen (lees: restricties) .....helaas.

Het enige wat rest, is een duitse of engelse JAA pilot license halen en danook in het buitenland medisch laten keuren.

Maar daar gaat het mij niet om. Ik vraag me af of er iets te doen valt aan die irritante regelneven in Nederland die alleen maar goede sier maken naar hun collega's in Europa door hun huiswerk op tijd klaar te hebben en nog strikter de wet te willen handhaven dan is afgesproken. Terwijl ze juist voor hun landgenoten op zouden moeten komen, zoals dat in de rest van Europa ook gebeurd. Kijk naar Frankrijk Italie Verenigd Koninkrijk etc. Deze landen zullen echt niet iets klakkeloos aan nemen en regelgeving eerder invoeren als werkgelegenheid van hun landgenoten in gevaar komt.
 
Laatst bewerkt:
ph-gjk zei:
Helaas dat werkt niet zo....
Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat vervolgkeuringen in het buitenland wel toegestaan worden door het IVM?
Ik meen me te herinneren dat alleen de initiele verplicht in NL gedaan moest worden.
 
Klopt je mag inderdaad wel een keuring in het buitenland doen, mits deze voldoet aan de eisen in Nederland (de initiele keuring voldoet in de meeste landen niet.)
Ongetwijfeld zal straks als men in Nederland de regelgeving heeft ingevoerd de nieuwe strengere eisen gaan handhaven, m.a.w. je word alleen dan goed gekeurd als je aan de nieuwe regelgeving voldoet ongeacht waar de keuring heeft plaatsgevonden.
 
Weet niet over welke EU regels jij het hebt, maar volgens de JAR-OPS regels zijn de testen voor kleurenblindheid (www.jaa.nl) niet verschillend van regels die voorheen door de nederlandse AMC (Soesterberg voorheen) werden gehanteerd. Maar mochten er weer "nieuwe EU" regels in opkomst zijn ben ik er erg geinteresserd in.

Mazzel
 
Nieuwe medische keuringseisen, die door de Europese Unie worden opgelegd.....
Hoe komt het dat de nieuwe keuringseisen door de Europese Unie worden opgelegd? Is JAA onderdeel van de Europese Unie dan?

....dreigen enkele honderden verkeersvliegers in ons land hun baan te gaan kosten
Honderden? ......lijkt me nogal een flinke hap uit het Nederlandse vliegerbestand. Blijkbaar zijn de huidige medische eisen niet hoog (lees veilig) genoeg????

...andere EU-landen, die hun piloten beschermen met een overgangsregeling.
Is dat zo nodig dan? Wordt een medische keuring dan strenger in alle JAA landen en wat is daar dan de reden van? Zijn er andere JAA landen waar de huidige criteria hoger liggen?

Ik vind het artikel nogal onduidelijk. Maarja aan de andere kant, het bericht komt uit de Telegraaf dus zal het met een korrel zout moeten nemen.
 
Voor zover ik me kan herinneren ben ik tijdens mijn initiële keuring op alle vormen van kleurenblindheid getest. De KLS geeft ook duidelijk te kennen dat kleurenblindheid, in welke mate dan ook, niet toegestaan is. Zie het probleem dus niet zo...
 
indeed, slap krante verhaal ,gewoon een reporter die een saai leven heeft.Maak je maar niet druk, je advocaat zou er hard om lachen
happy landings
 
Het is niet zo'n slap verhaal. Het is al jaren bekend maar nog niet iedereen beseft dat hij/zij over moet van een nationaal brevet naar een JAR-FCL brevet per 1 oktober 2007. Dit heeft consequenties voor bepaalde medische keuringen (en niet alléén voor medische keuringen!). Er zijn daadwerkelijk vliegers voor wie dit een probleem gaat worden. De Telegraaf (lees: Arnold Burlage) leest mee op het besloten VNV-Dalpa forum waar dit onderwerp onlangs is aangesneden, en waarin het getal van 100 tot 120 vliegers werd genoemd. In ieder geval voor veel mensen dus een vervelende realiteit.
 
Klopt het dan dat het over vliegers gaat die niet volgens de JAA criteria gekeurd worden, dus diegenen die op een B1/B3 vliegen?
 
Dat klopt. Ze hebben op dit moment de aantekening in hun brevet "dutch registered aircraft only". Het gaat vooral om de ogen: cylinders, lui oog, etc.
 
het is inderdaad waar, ik heb zelf een oogoperatie gehad vanwege een lui oog. Nationaal was dit geen probleem, echter met de JAA is dit een enorm probleem geworden. Gelukkiug voor mij was de wetgeving vaag in het allerbegin en is nu verder gedefinieerd, waardoor ik 'maar' 2 jaar geen medical kon krijgen.
Voor degenen die nog geen JAR medical hebben, neem de JAA niet met een korreltje zout, ze keuren je gewoon lachend af!

En voor de vliegers (+/-120) die miscchien worden afgekeurd na 2007 zullen de (verzekerings)maatschappijen het ook druk mee hebben! Wat een narigheid die JAR..............
 
Bij de kls kan je best toegelaten worden met kleurenblindheid, wanneer dit binnen je medische geschiktheid ligt. Je moet gewoon een klasse 1 zonder restricties halen. Wanneer je deze dus hebt, zal de kls je gewoon toelaten.
 
Over de oogjes:

Ik ben in Maarssen goedgekeurd vwb mijn kleurenblindheid. Kan ik dus fluiten naar mijn klasse 1 of is er niks aan de hand omdat ik volgens de JAR gekeurd ben. In JAR-FCL 3 staat duidelijk dat je best kleurenblind mag zijn mit goedgekeurd op de anomaliscoop of lantaarntest.
Dus tenzij de JAR aangepast gaat worden zie k het probleem niet zo.

Uit welke bron heb je dit vernomen?
 
Oorspronkelijk gepost door stopbar
Bij de kls kan je best toegelaten worden met kleurenblindheid, wanneer dit binnen je medische geschiktheid ligt. Je moet gewoon een klasse 1 zonder restricties halen. Wanneer je deze dus hebt, zal de kls je gewoon toelaten.

Mij is op de voorlichtingsdag verteld dat kleurenblindheid, in welke mate dan ook, uitsluiting van de opleiding zal betekenen.
Heeft iemand hier misschien de wettelijke voorschriften hieromtrend?
 
De regels zoals ze nu gelden voor een class 1 unrestricted medical:

JAR–FCL 3.225 Colour perception
(a) Normal colour perception is defined as the
ability to pass the Ishihara test or to pass Nagel’s
anomaloscope as a normal trichromate (see
paragraph 1 Appendix 14 to Subpart B).
(b) An applicant shall have normal perception
of colours or be colour safe. Applicants who fail
Ishihara’s test shall be assessed as colour safe if
they pass extensive testing with methods
acceptable to the AMS (anomaloscopy or colour
lanterns – see paragraph 2 Appendix 14 to Subpart B).
(c) An applicant who fails the acceptable
colour perception tests is to be considered colour
unsafe and shall be assessed as unfit.

Appendix 14 to Subparts B and C
Colour perception
(See JAR–FCL 3.225 and 3.345)
1 The Ishihara test (24 plate version) is to be considered passed if [the first 15 plates] are identified
[without error,] without uncertainty or hesitation (less than 3 seconds per plate). [These plates shall be
presented randomly.] For lighting conditions see the JAA Manual of Civil Aviation Medicine.
2 Those failing the Ishihara test shall be examined either by:
(a) Anomaloscopy (Nagel or equivalent). This test is considered passed if the colour match is
trichromatic and the matching range is 4 scale units or less, or by
(b) Lantern testing. This test is considered passed if the applicant passes without error a test with
lanterns acceptable to the [AMS] such as Holmes Wright, Beynes, or Spectrolux.

Deze tekst heb ik geknipt uit JAR-FCL 3. Ik heb alleen bepaalde dingen vet gemaakt.

To Diana:
Kan jij mij vertellen of er voor mij en alle andere mild kleurenblinde piloten een probleem is?
 
Het gaat hier over jongens of meiden die NOOIT een JAR medisch hebben kunnen halen vanwege een medisch probleem maar wel een Nederland "Nationaal" klasse 1 of 2 brevet hebben gekregen met de restrictie PH aircraft only. Omdat die breveten vanaf 2007 niet meer geldig zijn zal HUN brevet dan ook verlopen met de nodige consequenties. Mocht je al een JAR klasse 1 brevet hebben is er niks aan de hand en kan je vrolijk blijven vliegen.

Mazzel
 
Terug
Bovenaan