Ervaringen vliegscholen Zuid Limburg

ASL wil zich richten op ATPL opleidingen, de vloot wordt op werkdagen ingezet voor dat doel. Als PPL'er maak je weinig kans om op een werkdag een kist mee te krijgen (zowel tijdens de opleiding als daarna). Bovendien gonst het van de geruchten dat het na de doorstart van ASL, financieel wederom zeer snel bergafwaarts gaat. De keuze lijkt me dan snel gemaakt. Bovendien is er minstens één ASL-instructeur die ook op Zwartberg les geeft. Over de kwaliteit op Zwartberg hoef je je echt geen zorgen te maken...

De passagierstax die naf125 noemt is overigens al een tijdje afgeschaft op Maastricht maar dat maakt voor de financiele afweging niet veel uit. Zwartberg is véél goedkoper.
 
Ben zelf niet bekend met Zwartberg en met ASL eigenlijk alleen onder de vorige eigenaar. Maar je kunt FlushRivet op zijn woord geloven, daar ken ik hem goed genoeg voor. Als hij zegt dat het goed is op Zwartberg, dan is dat zo.
Had me overigens niet gerealiseerd dat bij ASL onder de nieuwe eigenaar de nadruk zo op de integrated opleiding ligt dat er eigenlijk geen PPL opleidingen meer mogelijk zijn door de week.
Jammer, was voorheen echt top, ook voor de PPLer !
Ben alleen nog erg nieuwsgierig wie er op Zwartberg les geeft van de ASL instructeur (PMmetje Flush ?).
 
Hallo Marc,

Maastricht Airport (EHBK)
Vliegles: Euro 175 / uur
Instructeur: Euro 94 per 2 uur
Landingsrechten: T&G Euro 17,-- ; landing Euro 42,--
Medische keuring: Euro 249 op EHBK
Theorie: Euro 1000 (distance learning)
Theorie examens: 7 * Euro 84

Voordelen:
- Klassikale theorie
- Goedkope vlieglessen
Nadelen:
- Afstand (+/- 40 km)
- Medische keuring in Brussel
- Geen echte verkeersleiding

groeten, Roger

Ik zou zeggen kom gezellig naar Eindhoven (EHEH), theorie klassikaal elke zondag van 10.00-14.00 uur. Totaal ca. 40 lessen. Theorie kost € 1000,- incl boeken en benodigheden.

Vliegen op een gecontroleerd veld met zeer kundige instructeurs, lessen naar keuze in het weekend of door de week.

Vliegles € 150,-/uur
Instructeur € 36,-/uur
Landingsgeld € 10,- (inclusief alle Touch en Go's)

Voor meer info kun je me altijd PM-men.
 
Zelf heb ik de opleiding op EHBD gedaan. Zeer tevreden en professioneel. Het is wel een commerciële school, dus verwacht geen 'verenigingsprijzen'. Landingen en T&G's zijn inclusief tijdens het lessen en dat scheelt veel t.o.v. Maastricht.

Een alternatief is de Duitse vliegclub op Geilenkirchen : www.lsv-geilenkirchen.de
Naast het (motor)zweefvliegen wordt er gevlogen (en gelest) met een C150 en een TB10.
Duits kunnen verstaan en praten is dan wel erg handig.
 
@LSV-ETNG
Beetje off-topic, maar heb je die TMG rating ook op EHBD gehaald ?
Wil zelf nog altijd een TMG halen voor gebruik in Zuid Afrika.
 
@LHU

Nee, eerst de SEP via EHBD, en een tijdje later de TMG via Dwarf in Hilversum. Inclusief het examen had ik na 10 uur ook de TMG-aantekening (3 weekenden). Opleiding in Hilversum beviel goed, en de motorzwever is hetzelfde type als op de club (Scheibe SF25).

Handigheidje : SEP en TMG uren zijn uitwisselbaar voor de verlenging van de beide ratings.
 
@LSV-ETNG
Dank je voor de informatie, heb al eens gekeken bij dwarf, maar wil graag op een TMG met neuswiel lessen. Dat van de uren wist ik.
 
Deze opleider zit niet in Limburg maar lijkt me wel interessant.

In een uitgave van "Piloot & vliegtuig" zag ik een artikel van vliegJaa.nl
Voor een pakketprijs kun je je JAA brevet in de VS (Californie/Florida) behalen. Ze verzorgen PPL,CPL, IR, ATPL, ME, IR, FI, hourbuilding enz.
Zo kost een JAA-PPL (incl. night-rating) rond de 10K incl. retourreis VS, Accommodatie, huurauto, lessen, examens enz. Alles wordt van te voren voor je geregeld.
De gehele opleiding duurt 3 a 4 weken. Dit is nog wel te doen (vind ik). Een PPL opleiding volgen in Belgie (BV Zwartberg) kost eveneens rond de 10K en dan ben je gemiddeld 1-1.5 jaar bezig.

Via de VS opleiding krijg je eerst een UK-JAA brevet, welk je kunt/moet converteren naar een NL-JAA brevet.

Kent iemand deze club of heeft iemand hier ervaring mee?

Roger
 
Laatst bewerkt:
Bedenk dat wanneer je in het mooie weer van Florida hebt leren vliegen en alles weet van het Amerikaanse luchtruim, Amerikaanse RT en procedures etc, administratief alles wel kunt omzetten, maar qua vlieger niets weet van het West-Europese klimaat, RT en procedures in Europa. Je zult er snel zwetend achter komen dat het verstandig is een tiental lessen te nemen om dat bij te spijkeren. Ik denk dat ik wel wat bijval krijg aangaande dit gegeven. Ken overigens ook verschillende ex-amerikagangers die uitstekende vliegers zijn. Die weten vaak ook wel te vertellen in wat voor afgeragde bakken ze hebben gevlogen. Vergeet de fietspomp niet, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Dat zul je bij de Nederlandse en Belgische vliegscholen overigens nauwelijks zien; het materiaal is hier is perfect.

Probleem kan zijn een kist te huren, want waarom zou men jou een kist verhuren als er andere eigen klanten in de rij staan. Aangezien jij in Zuid-Limburg woont zal je op EHBK of op Zwartberg of op Sanicole of op Aachen straks toch ergens iets willen huren. Ze zien je al aankomen; niet willen lessen want ergens anders was het gras groener, wel nu graag een kistje huren.

Wat ook jammer is dat je geen medecursisten hebt in Nederland en niet echt in aanraking komt met ondersteunende diensten (kijkje op de toren, kijkje bij onderhoud, kletsen met instructeurs, wie heeft een kaart van..., wie is daar wel eens geweest). Wel handig als je naderhand even iets wil navragen of een vliegmaatje zoekt, en dat gaat gebeuren.

Daarnaast wil ik je waarschuwen voor je calculatie. Gelet op varieerende brandstofprijzen en het feit dat slechts enkelen na 45 uur rijp zijn voor het brevet adviseer ik je uit te gaan van 15.000 euro +. Haal je het sneller, mooi meegenomen, want het echte geld uitgeven begint daarna pas; je vliegkosten zijn dan slechts euro 40..75 per uur minder (uurkosten instructeur).
 
Mijn vrouw is Zuid-Afrikaans en we gaan minimaal 1x per jaar. Ik wil daar graag vliegen. Een Zuid Afrikaanse gelijkstelling is relatief moeilijk te regelen. Veel administratief gedoe, duurt relatief lang voor je hem hebt en is maar een jaar geldig.
Nu heb ik al wel gevlogen in een N-reg, met een FAA gelijkstelling van mijn brevet. Maar om een Amerikaanse kist te kunnen huren moet ik 3 uur rijden van waar mijn schoonfamilie woont.
Nu wil het toeval dat er vlakbij mijn schonouders 9 maanden per jaar een grote Duitse zweefvliegschool neerstrijkt, de omstandigheden daar zijn ideaal voor 1000km vluchten etc.). Deze hebben twee (D-reg) dimona's bij zich, die voor een aantrekkelijke prijs te huur zijn.
 
Terug
Bovenaan