Bedenk dat wanneer je in het mooie weer van Florida hebt leren vliegen en alles weet van het Amerikaanse luchtruim, Amerikaanse RT en procedures etc, administratief alles wel kunt omzetten, maar qua vlieger niets weet van het West-Europese klimaat, RT en procedures in Europa. Je zult er snel zwetend achter komen dat het verstandig is een tiental lessen te nemen om dat bij te spijkeren. Ik denk dat ik wel wat bijval krijg aangaande dit gegeven. Ken overigens ook verschillende ex-amerikagangers die uitstekende vliegers zijn. Die weten vaak ook wel te vertellen in wat voor afgeragde bakken ze hebben gevlogen. Vergeet de fietspomp niet, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Dat zul je bij de Nederlandse en Belgische vliegscholen overigens nauwelijks zien; het materiaal is hier is perfect.
Probleem kan zijn een kist te huren, want waarom zou men jou een kist verhuren als er andere eigen klanten in de rij staan. Aangezien jij in Zuid-Limburg woont zal je op EHBK of op Zwartberg of op Sanicole of op Aachen straks toch ergens iets willen huren. Ze zien je al aankomen; niet willen lessen want ergens anders was het gras groener, wel nu graag een kistje huren.
Wat ook jammer is dat je geen medecursisten hebt in Nederland en niet echt in aanraking komt met ondersteunende diensten (kijkje op de toren, kijkje bij onderhoud, kletsen met instructeurs, wie heeft een kaart van..., wie is daar wel eens geweest). Wel handig als je naderhand even iets wil navragen of een vliegmaatje zoekt, en dat gaat gebeuren.
Daarnaast wil ik je waarschuwen voor je calculatie. Gelet op varieerende brandstofprijzen en het feit dat slechts enkelen na 45 uur rijp zijn voor het brevet adviseer ik je uit te gaan van 15.000 euro +. Haal je het sneller, mooi meegenomen, want het echte geld uitgeven begint daarna pas; je vliegkosten zijn dan slechts euro 40..75 per uur minder (uurkosten instructeur).