Ervaringen vliegscholen Zuid Limburg

PPL_Marc

New member
Hallo,

Ik heb besloten om mijn PPL te gaan halen. Alleen is nu de vraag, waar? Ik woon in Maastricht, dus dan lijkt Air Service Limburg voor de hand te liggen. Is er iemand die recente ervaringen heeft, met name na de recente overname? Ik ben ook eens aan het kijken naar de Limburgse Vleugels in Genk. Die afstand valt ook nog mee. Wat zijn de ervaringen hier en de verschillen met asl?
Alvast bedankt.

Groeten,
Marc
 
Hallo Marc,

Ik zit met dezelfde vraag. Vervolgens heb ik wat informatie verzameld bij ASL en De Limburgse vleugels. Wel wil ik nog een of meerdere proeflessen nemen per locatie om een goede indruk te krijgen van de sfeer / lesmethode.

Maastricht Airport (EHBK)
Vliegles: Euro 175 / uur
Instructeur: Euro 94 per 2 uur
Landingsrechten: T&G Euro 17,-- ; landing Euro 42,--
Medische keuring: Euro 249 op EHBK
Theorie: Euro 1000 (distance learning)
Theorie examens: 7 * Euro 84

Voordelen:
- Afstand (+/- 6 km)
- Medische keuring bij EHBK
- Echte verkeersleiding
Nadelen:
- Duurdere vlieglessen
- Elearning PPL theorie

Zwartberg (EBZW)
Vliegles: Euro 130 / uur
Instructeur: Prijs zit in vliegles
Landingsrechten: Prijs zit in vliegles
Medische keuring: Euro 223 in Brussel
Theorie: Euro 550 Klassikaal
Theorie examens: Initiele zitting Euro 84 in Brussel
Inschrijfgeld: Euro 250 (eenmalig)
Clubgeld: Euro 200 / jaar

Voordelen:
- Klassikale theorie
- Goedkope vlieglessen
Nadelen:
- Afstand (+/- 40 km)
- Medische keuring in Brussel
- Geen echte verkeersleiding

groeten, Roger
 
Laatst bewerkt:
Zou lekker naar België gaan als je bij de grens woont. Als je de prijzen vergelijkt loopt het verschil aardig op. Die RT komt wel goed als je eenmaal je PPL hebt en 40 km valt te overzien.
 
Wow, dat zou wat mij betreft geen vraag meer zijn. Uiteindelijk wil je toch niet zoveel meer betalen omdat de afstand pakweg 30 km scheelt (tenzij je kruipend bent) en het prijsverschil per vlieguur dik de helft scheelt (130,- vs 290,-) en dan denk ik nog niet eens aan de vele T&G's op Maarstricht. Kan je die natuurlijk weer in België doen, maar dan hef je de voorkeur voor die wat drukkere RT weer op. Appeltje eitje toch?
 
Ik heb gehoord dat een ander voordeel van ASL is dat ze met moderne vliegtuigen vliegen en dat de Limburgse Vleugels nog wat oudere toestellen hebben. Wat vinden jullie dan hiervan? Is dit een groot voordeel van ASL of niet?
 
Bij Limburgse Vleugels lessen ze met een Cessna 152 of evt. met een Cessna 172. Deze laatste is duurder in het lessen. Bij ASL lessen ze standaard met een Cessna 172.
 
Ik vlieg met een nederlands ATPL op een belgische medical. Kan dat omgedraaid niet?

Nee. Voor zover ik weet mag je een Nederlands brevet hebben met een Belgische medical, maar mag je een Belgisch brevet alleen hebben met een Belgisch medical. Niet dat het wat uitmaakt want in belgie zijn ze toch goedkoper.
 
Ik heb geen ervaring met de Limburgse Vleugels, met ASL des te meer.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het een meer dan uitstekende vliegschool is, met zeer goede instructeurs. Dat is ook wat waard.
Als je ook door de week lest, zul je als je het landen gaat leren regelmatig gebruik kunnen maken van Geilenkirchen en dat is gratis.
 
Hebben ze in Zwartberg tegenwoordig niet ook een 172 met Garmin 1000?

Ja, maar dat is gelijk ook de duurste.

ASL heeft Diesel motoren met Fadec (motormanagement)= modern = starten, gasgeven, klaar.
LV heeft Benzine motoren = klassiek = meer handelingen zelf regelen en in de gaten houden (zelf voor injecteren benzine, zelf mengverhouding regelen, zelf gasklep regelen, zelf carb heat regelen).

ASL heeft 'net' interieur en moderne elektronica.
LV heeft 'afgetrapt' interieur en klassieke electronica.

EHBK = 2500x45m met feestverlichting, zonder publiek.
EBZW = 800x23m zonder feestverlichting, met publiek.

ASL = full service = wordt voor je getankt, wordt voor je de hangaar in- en uit gereden.
LV = doe het zelf = zelf tanken, zelf hangar in- en uit duwen.

ASL = pinnen of auto incasso
LV = cash of pinnen met belgische bankrekening
 
Ik zou met name op de kwaliteit van de instructie letten, deze ken ik niet bij LV, maar is echt top bij ASL. Je schrijft dat de instructie prijs bij de (toch al lage) uurprijs is inbegrepen bij LV. Wil niets negatiefs zeggen of de instructie daar want ken ken het niet, maar over het algemeen is alle waar naar zijn geld. Een echt goede instructeur weet zelf ook wel dat hij niet voor nop of wat koffiegeld les hoeft te gaan geven en doet dat ook niet.
 
Hoewel ik niets af wil doen aan de argumenten van LHU en ik beide scholen niet ken, wil ik toch nog even een ander punt belichten.

Ik ken dus goede instructeurs die wel voor "koffiegeld" les geven. Waarom ze dat dan doen? Inderdaad, omdat het vereniging is en vliegen voor hen ook gewoon hobby is. Die mensen hebben door de week gewoon een baan en geven s'avonds en in het weekend vliegles.
Dat heeft natuurlijk nadelen, want tja, ze zijn wat minder flexibel, maar financieel heeft dat natuurlijk wel een bepaalde consequentie.

Als jij als leerling toch al niet door de week, tussen 9-5 les wilt, bijvoorbeeld omdat je zelf een full-time baan hebt.. tja, dan kom je daar wellicht goed mee uit.
 
@FotoJunky
Heb je het dan over RFI's ? Dat kan ik me nog wel voorstellen, omdat het niet zo duur is om zelf de bevoegdheid te halen. Maar voor je lol een CPL met FI halen kost al gauw meer dan 15.000 euri samen, daar wil je dan toch graag wat van terug zien.
 
Laatst bewerkt:
Nee. Voor zover ik weet mag je een Nederlands brevet hebben met een Belgische medical, maar mag je een Belgisch brevet alleen hebben met een Belgisch medical. Niet dat het wat uitmaakt want in belgie zijn ze toch goedkoper.

Stel je hebt je brevet in Belgie gehaald, dus ook een initiele Belgische medische keuring, moet je dan je medische herkeuring in Belgie laten doen, of mag dit ook in Nederland?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou met name op de kwaliteit van de instructie letten, deze ken ik niet bij LV, maar is echt top bij ASL. Je schrijft dat de instructie prijs bij de (toch al lage) uurprijs is inbegrepen bij LV. Wil niets negatiefs zeggen of de instructie daar want ken ken het niet, maar over het algemeen is alle waar naar zijn geld. Een echt goede instructeur weet zelf ook wel dat hij niet voor nop of wat koffiegeld les hoeft te gaan geven en doet dat ook niet.

Hi LHU, ken jij een instructeur die van zichzelf vindt dat hij er niets van bakt als instructeur? Of een vliegschool die vindt dat ze uitsluitend slechte instructeurs in dienst hebben, dus dan maar voor "koffiegeld" les gaan geven?
Nee hè? Daarom kan ik me ook meer vinden in hetgeen Fotojunky zegt. Waar van 3.296 andere topics hebben we trouwens ook al weer kunnen lezen dat net afgestudeerden om hun brevet maar geldig te houden en/of uren moeten maken maar voor weinig of niets les gaan geven?

Een ander punt, wat maakt het uit of je in een 152 je PPL haalt ipv een 172 met Garmin 1000 nog wat? Mits geld geen rol speelt kan je toch beter in de 152 je lessen nemen en later alsnog van alles uitproberen?
Beide vliegscholen zijn mij onbekend, maar mits geen negatieve berichtgeving over beide scholen zou ik toch kiezen voor de goedkoopste. Houd je meer geld over om straks lekker je uurtjes te gaan maken in elke kist die je maar mooi vindt (nou ja elke ... je begrijpt me wel toch :) )
 
De kist maakt niet veel uit, ben ik helemaal met je eens ! Ik denk dat inderdaad geen enkele instructeur zichzelf slecht vindt. Ik denk wel dat elke instructeur een betaalde baan probeert te vinden. Sommige lukt dat, anderen moeten genoegen nemen met een onbetaalde baan bij een vliegclub. Zal zeker een factor geluk in zitten, maar dat is niet het enige.
Bij ASL lopen zeer ervaren instructeurs rond. Een groot aantal is oud NLS. Zijn niet mee gegaan naar Portugal en hebben een schat aan ervaring.
 
Onderzoek ook eens Aachen (EDKA). Over het algemeen is landen in Duitsland ook goedkoper (ben nog maar op een paar velden geweest. De duurste was Stadtlohn (12,50) en goedkoopste Grefrath (6,50), ik weet natuurlijk niet of alle velden zo goedkoop zijn)

Het is het onderzoeken waard, zou ik zeggen... ;)

Mocht je bereid zijn om iets verder te rijden, is Eindhoven wellicht een optie. Bij de club betaal je slechts 10 euro per landing (incl eventuele t&g's!). een Tomahawk kost geloof ik EUR128 p/u en instructeur 36eur/uur (pin me er niet op vast, want zelf vlieg ik C172 bij de club en het is alweer een tijdje geleden dat ik gebruik heb gemaakt van een instructeur). Het veld is bijzonder goed voor je RT en er zijn geen velden in NL waar zo'n grote diversiteit is aan verkeer (Van KDC-10 tot zweefvliegtuig).

Succes met je zoektocht.
 
Ik woon net zoals jij in Limburg. En ik ben lid van de Limburgse vleugels. Als je geld teveel hebt, raad ik je Air Service Limburg aan. Als je verstandig met je geld wil omgaan, dan is de Limburgse Vleugels een erg goed alternatief. Ik ben na het behalen van mijn PPL lid geworden van de Limburgse Vleugels. Ik heb mijn PPL in Brussel gehaald bij de Vliegclub Grimbergen (omdat ik toen niet op de hoogte was van de Limburgse Vleugels). De instructeurs van de Limburgse Vleugels hebben me gelost voor de C172. Erg goede instructeurs en het materiaal is mogelijk wat gedateerd, maar erg goed. Het klopt dat je zelf je mixture moet doen, carburator heater etc. Wat echt niet moeilijk is, dus je leert hier echt vliegen. Hierna is vliegen met een diesel een peulenschil. Als je de opleiding in België doet, moet alles in België gedaan worden. Theorie, medical, praktijk. Ik weet een arts in Hasselt (bij je om de hoek) die gecertificeerd is. Je moet tijdens de opleiding nogal wat landingen maken (incl. de nodige touch and go's) en hierdoor lopen de kosten in Maastricht nog eens extra op. En in Genk is dit gratis. Dit zit inbegrepen in het lidgeld. Het is ook een asfaltbaan. Daarnaast geen commerciële tarieven (in Maastricht wel). Het verschil loopt erg hard op en de kwaliteit van de opleiding is zeker gelijkwaardig. Examen voor alle theoriemodules moet je in België op 1 dag doen (met 2 extra pogingen voor de vakken waarvoor je gezakt bent). Dit doe je in Brussel. In Nederland gaat dit modulair. Ze hebben ook de beschikking over een Cessna 172SP NavIII. Hier mag je IFR mee vliegen als je de rating hebt. De overige velden in België zijn in vergelijking met Nederland erg goedkoop en dit bespaart ook wat kosten tijdens je opleiding (meestal 5,00) Ik heb er absoluut geen spijt van. Na de opleiding kan je gewoon passagiers meenemen. In Maastricht moest ik 35 Euro extra aan passagiersbelasting betalen. Het zijn in België vaak verenigingen en hoeven hierdoor geen BTW in rekening te brengen (19%).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan