Ervaringen Technam P2002

V1Rotate

Well-known member
Hallo allen,

Ik heb vandaag op mijn school vernomen dat er Technams P2002's gebruikt gaan worden voor de opleiding.

Wij gaan over een maandje beginnen met praktijk fase.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit kistje?
Zo ja. Wat zijn de dingen die je kunt verwachten?
Procedures on ground.

In flight? Vlieg eigenschappen.

Ik ben reuze benieuwd.

Mvg,

V1
 
Ik ben zelf eigenaar van een tecnam P2002 Sierra (de PH-LHU) sinds vorig jaar augustus.
Is een heel fijne laagdekker, met rotax motor, vliegt stabiel en goed uitzicht.
Het is een VLA, dit betekend geen IFR, wel nacht VFR.
Steeds meer vliegscholen gebruiken ze. Ik ben er, als privé vlieger, in ieder geval uiterst tevreden mee.

Hier vind je wat informatie en handboek van de Amerikaans LSA versie, zal wel niet zo veel verschillen. Ik heb mijn handboek niet digitaal en ga het ook niet scannnen, want dan moet ik het boekwerk slopen. Als je gerichte vragen hebt stel ze gerust.
 
Ik ben zelf eigenaar van een tecnam P2002 Sierra (de PH-LHU) sinds vorig jaar augustus.
Is een heel fijne laagdekker, met rotax motor, vliegt stabiel en goed uitzicht.
Het is een VLA, dit betekend geen IFR, wel nacht VFR.
Steeds meer vliegscholen gebruiken ze. Ik ben er, als privé vlieger, in ieder geval uiterst tevreden mee.

Hier vind je wat informatie en handboek van de Amerikaans LSA versie, zal wel niet zo veel verschillen. Ik heb mijn handboek niet digitaal en ga het ook niet scannnen, want dan moet ik het boekwerk slopen. Als je gerichte vragen hebt stel ze gerust.

Super bedankt LHU.
Mocht ik met nog meer vragen komen, dan stel ik deze uiteraard.

Mvg,

V1
 
Wat LHU al heeft gezegd.
Fijn kistje, relatief simpel. Het is wel erg licht, en dat voel je goed bij thermiek.

Als je wel eens op EHHV komt, kan je ze daar bekijken. Vliegschool Hilversum heeft er 4, en er staat nog een prive kist.
 
Wat LHU al heeft gezegd.
Fijn kistje, relatief simpel. Het is wel erg licht, en dat voel je goed bij thermiek.

Als je wel eens op EHHV komt, kan je ze daar bekijken. Vliegschool Hilversum heeft er 4, en er staat nog een prive kist.

Ik heb Aquila A210 gevlogen. Die is ook erg licht, en die vond ik redelijk stabiel. Dus ben benieuwd.

Trouwens. Heb alle checklists en info gedownload van jou site die je gelinkt heb LHU. Maar nog niet diep bekeken. Ben druk bezig met mn Airlaw aan het leren voor testje op school. Maar heeft deze kist een Constant speed of een Fixed Prop?

Gr,

V1
 
Wat LHU al heeft gezegd.
Fijn kistje, relatief simpel. Het is wel erg licht, en dat voel je goed bij thermiek.

Als je wel eens op EHHV komt, kan je ze daar bekijken. Vliegschool Hilversum heeft er 4, en er staat nog een prive kist.

Voorlopig ben niet in NL. Maar in ieder geval dank voor het delen van je ervaringen met dit kistje.

V1
 
Er bestaat een JF versie (die heb ik) met een fixed pitch prop en vaste wielen en een JR versie met verstelbare prop en intrekbare wielen. In de snelheid scheelt dat bijna niets en ik vond het de (forse) meerprijs niet waard. Is ook weer meer onderhoud en (intrekbare wielen) meer verzekeringspremie. Voor een school wel weer potentieel interessant, omdat je dan modulair CPL SEP kunt doen op het toestel.

Ik kan niet echt goed vergelijken tussen A210 en P2002, omdat ik toen beide kisten op een andere dag heb gevlogen, beide vanaf een ander veld. Heb verder geen ervaring met de A210, maar men zegt dat A210 iets stabieler is en dat de Tecnam qua stabiliteit tussen katana en A210 in zit. Het zal volgens mij niet veel schelen. ik heb destijds voornamelijk gekozen voor de tecnam omdat ik, toen, niet veel vertrouwen had in de fabrikant van de A210.
 
Als we het hebben over de JF versie, dan is de prop fixed pitch.
En er zit ook geen mixture in (Rotax he), dus je hebt rechts alleen de throttle zitten.
 
Als we het hebben over de JF versie, dan is de prop fixed pitch.
En er zit ook geen mixture in (Rotax he), dus je hebt rechts alleen de throttle zitten.

Das inderdaad erg prettig. Geen mixture gebeuren.
Rotax 912S zit er standaard in dit toestel?
 
Als we het hebben over de JF versie, dan is de prop fixed pitch.
En er zit ook geen mixture in (Rotax he), dus je hebt rechts alleen de throttle zitten.

Er zijn allerei uitvoeringen van wat waar zit. Ik heb zelf toebrakes (er is ook een versie met een losse handbediende rem) en een trottle quadrant, met throttle en carb heat op het quadrant. Dat zijn opties, de standaard versie heeft een "schuif"throttle zoals een Cessna.
Maar een rotax heeft sowieso geen mixture, nooit.
 
Er zijn allerei uitvoeringen van wat waar zit. Ik heb zelf toebrakes (er is ook een versie met een losse handbediende rem) en een trottle quadrant, met throttle en carb heat op het quadrant. Dat zijn opties, de standaard versie heeft een "schuif"throttle zoals een Cessna.
Maar een rotax heeft sowieso geen mixture, nooit.

Zelf nog nooit MLA gevlogen (heet dat nog MLA?). Maar hoe gaat dat dan met je mixture, automatisch of gewoon niet?
 
Het is geen MLA, maar gewoon gecertificeerd, zij het VLA (een sub categorie v.d. SEP). Moet ook gewoon aan CAMO verplichting voldoen etc.
Er is ook MLA versie van de kist en van de Rotax, die heeft ook geen carb heat (in de zin van gewoon niet). Het mixture is automatisch bij beide versies van de Rotax.
 
Het is geen MLA, maar gewoon gecertificeerd, zij het VLA (een sub categorie v.d. SEP). Moet ook gewoon aan CAMO verplichting voldoen etc.
Er is ook MLA versie van de kist en van de Rotax, die heeft ook geen carb heat (in de zin van gewoon niet). Het mixture is automatisch bij beide versies van de Rotax.

check... dank
 
LHU zei:
Er bestaat een JF versie (die heb ik) met een fixed pitch prop en vaste wielen en een JR versie met verstelbare prop en intrekbare wielen. In de snelheid scheelt dat bijna niets en ik vond het de (forse) meerprijs niet waard. Is ook weer meer onderhoud en (intrekbare wielen) meer verzekeringspremie. Voor een school wel weer potentieel interessant, omdat je dan modulair CPL SEP kunt doen op het toestel.

Was dat maar zo, dan zou iedereen met die JR Tecnam zijn CPL vliegen. Behalve de variabele pitch en intrekbaar landingsgestel moet het vliegtuig minstens 4 personen kunnen bergen.

Uit de EASA-FCL (zelfde als JAR op dit vlak) over de CPL eisen:

(f) 5 hours to be carried out in an aeroplane certificated for the carriage of at least four persons that has a variable pitch propeller and retractable landing gear.
 
@Immortal, dat wist ik niet, I stand corrected ! Wat ik echter wel zeker weet is dat ze het in Denemarken wel doen. Dat moet dan een locale Deense afwijking van de regels zijn.
 
Ik heb het ook heel lang gedacht en vroeg mij af waarom het niet gebruikt werd voor de CPL opleiding, navraag leerde die extra (naar mijn mening onzin) eis over 4 personen.

Verder kan ik geen commentaar geven op de P2002, 1 uur als passagier in gezeten, vliegt iets directer dan de Katana. Mooi kistje, ik heb alleen nooit begrepen waarom de MTOM 130 kilo lager ligt dan de DV20 of A210.
 
Ik was ook al verbaasd, dat ze daar niet op grote schaal voor worden ingezet. De katana en A210 hebben een hoger MTOW, maar zijn ook zwaarder.
De Tecnam vliegt vrij direct, is ook redelijk sportief te vliegen, maar ook erg goedmoedig. In de USA zijn er redelijk wat Sierra LSA's (de feitelijk identieke LSA uitvoering) op hun bek gegaan bij de landing. Als je uit een Piper of iets dergelijks komt, moet je echt even wennen aan de minimale inputs. Ik kan flaren met mijn wijsvinger.
Ben je het gewend, dan is het een heerlijk kistje. Hij wordt ook ongelooflijk goed verkocht.

Leon

PS: Hier staat een aardige foto van de mijne. Neem aan dat de fotograaf geen bezwaar heeft dat ik hier link. Grappig trouwens, om je zelf zo tegen te komen op internet. Overigens is de registratie PH-LHU en niet PH-LUU.
 
Laatst bewerkt:
Ik was ook al verbaasd, dat ze daar niet op grote schaal voor worden ingezet. De katana en A210 hebben een hoger MTOW, maar zijn ook zwaarder.
De Tecnam vliegt vrij direct, is ook redelijk sportief te vliegen, maar ook erg goedmoedig. In de USA zijn er redelijk wat Sierra LSA's (de feitelijk identieke LSA uitvoering) op hun bek gegaan bij de landing. Als je uit een Piper of iets dergelijks komt, moet je echt even wennen aan de minimale inputs. Ik kan flaren met mijn wijsvinger.
Ben je het gewend, dan is het een heerlijk kistje. Hij wordt ook ongelooflijk goed verkocht.

Leon

Ja dat gewicht viel mij ook al op dat hij minder MTOW kon hebben.
A210 was 750Kg En Technam 635 geloof ik.

Ben benieuwd ook hoe de regelgeving in Litouwen is, m.b.t. het aantal personen.
Anders denk ik dat ze zowiezo de versie hebben aangeschaft met Constant speed prop. Om aan de regels te voldoen.
We zullen het zien.
 
Terug
Bovenaan