Erik de Vlieger verdacht van afpersing

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mwa, 'wanhopig' vind ik zelf een niet geheel een incorrecte benaming.
Als je weet dat menigeen al geruime tijd afwijzingen krijgt en niemand ze wilt hebben, op geen C172 of wat dan ook, dan zie je de voordelene van het extra investeren wel heel scherp hoor.

Certain doom of 767 vliegen... tja, beetje je ziel aan de duivel verkopen... maar dan heb je wel wat!
 
Het Parool

'Justitie moffelt informatie weg'



van onze redactie economie



AMSTERDAM - Advocaat Nico Meijering beschuldigt justitie ervan belangrijke stukken in de affaire rond Erik de Vlieger achter te houden. De advocaat verdedigt Itzhak M., die in december werd gearresteerd op verdenking van afpersing van een cafébaas in Amsterdam.

Volgens de advocaat verdenkt justitie de Israëliër Itzhak M. er ook van dat hij De Vlieger heeft afgeperst. ''Dat is bullshit. M. werkte juist als beveiliger en informatie-inwinner voor De Vlieger. Hij werd enkele jaren geleden ingehuurd als beveiligingsadviseur. M. moest voorkomen dat anderen bedrijfsspionage uitvoerden bij de bedrijven van De Vlieger.''

Een van de zaken waar M. voor ingeschakeld werd, was een mogelijke ongewenste belangenverstrengeling tussen Martinair-directeur Arie Verberk en een officier van het landelijk parket van justitie op Schiphol. De advocaat wil niet zeggen of het gaat om officier van justitie Fred Teeven.

''Politie en justitie weten dat M. deze zaak onderzocht. Maar er staat niets van in het dossier. Dat is schadelijk voor mijn cliënt. Ik wil laten zien dat M. juist werkzaamheden heeft verricht voor De Vlieger. Allerlei feiten die M. kunnen vrijpleiten, zoals het beveiligingswerk voor De Vlieger, kan ik nu niet in mijn verdediging aanvoeren. Ook ontbreken in het dossier afluisterverslagen.''

De advocaat noemt de arrestatie van M. in december en de verdenkingen tegen hem 'opmerkelijk'. M. werd opgepakt kort nadat hij het onderzoek naar de Schiphol-connectie begon.

''Ik kan alleen maar concluderen dat justitie met een geheime agenda werkt. De aangifte tegen M. is alweer twee jaar oud. Ze hebben hem twee jaar intensief gevolgd en onderzocht. Er is niets gevonden. Toch wordt hij ineens opgepakt.''

De advocaat vermoedt dat justitie 'deze oude uitgedroogde zaak' tegen M. gebruikt om een kijkje te kunnen nemen in de administratie van De Vlieger en van M..

Daarnaast vermoedt hij dat 'bepaalde krachten niet gelukkig waren' met het onderzoek van M. naar de officier op Schiphol.

M. onderzocht verder in opdracht van De Vlieger de inbraken bij De Vlieger en diens broer. Toen hij ontdekte wie daarachter zaten, haalde De Vlieger hem van de zaak af. Meijering weet niet wie het was. De Vlieger suggereerde onlangs dat het om justitie zou gaan.

Het gerucht dat De Vlieger zou worden afgeperst is afkomstig van oud-café-eigenaar Alberto Fernan van het voormalige Raffle's, een café bij het Leidseplein. Hij meldde dit aan justitie nadat hij in conflict was geraakt met onder anderen De Vlieger, die geld in het café had gestoken.

De Vlieger wordt nu al drie dagen verhoord. Volgens kringen rond de zakenman krijgt hij tijdens de verhoren lange lijsten met namen en foto's van criminelen voorgelegd. Vervolgens wordt hij uitgenodigd te melden door wie hij wordt bedreigd.

De Vlieger zou echter bij hoog en bij laag volhouden dat daar geen sprake van is. De rechercheurs zouden hem ook gevraagd hebben of hij zelf mensen heeft bedreigd. Daarbij zouden zij de druk opvoeren in de hoop dat hij het omdraait, en verklaart zelf bedreigd te worden.

Dezelfde verhoormethode zou gehanteerd zijn bij Harm Prins, de oud-directeur van Exel Aviation die in december negen dagen vast zat op verdenking van afpersing, bedreiging en witwassen. Die laatste verdenking moest justitie al snel laten vallen.

Prins werd tegelijkertijd opgepakt met Itzhak M.. Prins zou, zo beweerde het weekblad Nieuwe Revu, twee keer in het verleden bedreigd zijn. Maar dat staat los van de transacties met café Raffle's, dat nu The Three Sisters heet. Prins weigert commentaar.

Itzhak M. hielp Prins na de bedreiging. Justitie blijft toch M. verdenken. De redenering zou zijn dat M. volgens de zogeheten 'Holleeder-methode' - naar Heineken-ontvoerder Willem Holleeder - eerst bij het imperium van De Vlieger infiltreerde, om de zakenman vervolgens af te persen. Het kamp De Vlieger zegt van niets te weten.




© Het Parool, 26-01-2005
 
Paying so you can work? Unfortunately this is the comman practice nowadays for pilots, I haven't done any research on this, but what are the numbers of pilots in NL (commercial)?

Maintenance staff never have to pay thier own courses(excepting contractors), at the most they would to have to sign a training bond to stay with the company for a period of 2 years. In any case, no mx staff would ever pay(if working for a company), yeah right.

Could it be that companies are tired of prima donna pilots (not my opinion) and companies will do this is if they can get away with it, which they are, due to no strong unions here in NL, take the unions in the US and UK for example, there it's not a matter of prestige, not all mind u, but, most are not like that.

Unions here in NL are too weak, and don't normally listen to the smaller groups(i.e. members who work for smaller less represented comapnies).

I'm a union member, and I keep asking myself what for? They keep misrepesenting myself and my colleagues, .......sound familiar?

If you what this to change in NL, you must actively participate.

Back to topic.

IMO, these shady business men (crooks), should all be picked up and put behind bars, provide the evidence is there and they are convicted. I hope that the Justice Dept. will clean this up, and the industry can go back to what it does best, flying pax/cargo to whatever destination. You guys flyem and we'll keep serviceable for you.

On a side note, the business about Martinair, it sound familiar, as they are very mercenary towards others(management then) the worker bees are good people.
 
Air-Exel mag nog steeds niet op Eindhoven landen. De vluchten wijken nog steeds uit naar MST. Bron: Luchthaven. Is dit een geldprobleem of een ander conflict met de luchthaven? Weet iemand al iets?
 
chEng,

I think you make a valid point regarding the unions. But I'm not shure if the unions or better union can help this at all. You honnestly thing KLM group pilots are willing to go on strike to help EAG? I don't think so! Still most union members fly for KLM group, so most of the union's money is comming from that direction. What happens now? nobody knows.

Regarding criminals, please consider the following facts:
- No one has been convicted.
- The charges have not been enough to hold them more then 10 days.
- The cases so far were old (two years and 12 years)
- Many ties with other known criminals are suggested, but are they prooved?

Al this is creating fear. Fear by people working for EAG and fear at the suppliers. And now also fear at the TO's and maybe also KLM.
Who will benefid from all this?
Let's see guys:
Martinair and Transavia have contracts with the TO's. Did they make profit from the TO contracts? So loosing EAG means more work, higher prices and thus profit, who owns Transavia and Martinair? Who rules the pilot union? Where does the money go?

Maybe it sounds like a detective story, but I think this could very well be happening here.

A sad little birdie called DODO
 
@dodo: Mooi betoog. Misschien kan je ter overweging nemen dat Al Capone voor geen enkele criminele activiteit ooit is veroordeeld en uiteindelijk alleen in de bak heeft gezeten voor belastingfraude.
 
Maar... Al Capone zorgde toch ook
voor werkgelegenheid?:D :D :D

Ik hoop dat dat onzin argument dat een
aantal mensen opperden nu echt eens uit
de wereld verdwijnt!
 
dat airexel niet op eindhoven land zijn geldproblemen. er is nog niet bekend hoe lang t duurt. volgens airexel zelf zou t vandaag zijn opgelost.
 
Er is een verschil tussen echt met geen woord praten over het hele gebeuren in 'op de bok' en de hele KLM group laten staken....

En dan nog, op zich hoeft niet iedereen te staken, de EAG zou al voldoende zijn. Maar staken, niet staken, onderhandelen, de VNV staat op dit moment slechts aan de zijlijn toe te kijken zonder zelfs maar een statement te maken. Nogal zwakjes.
 
NOTA’S NEKKEN DE VLIEGER

NOTA’S NEKKEN DE VLIEGER

Telegraaf 27.001.2005 "weer de voorpagina gehaald".

Ook broer, echtgenote en assistente als getuigen verhoord

NOTA’S NEKKEN DE VLIEGER

door Martijn Koolhoven


AMSTERDAM, donderdag
Facturen voor een bedrag van € 200.000, die zakenman Erik de Vlieger (45) in de jaren 2003 en 2004 heeft betaald aan een voormalig inlichtingenagent van het Israëlische leger, kunnen hem noodlottig worden.
Dat bleek gisteren, tijdens de derde verhoordag van de multimiljonair, die sinds afgelopen maandag vastzit op verdenking van afpersing, bedreiging en het plegen van valsheid in geschrifte.
De voormalig topman van de IMCA Group zegt dat hij de bedragen heeft betaald voor de veiligheidsadviezen van deze Israëlier, Itzhak M. uit Almere.
Ook heeft M. bijvoorbeeld geld ontvangen voor de screening van personeel van de luchtvaartmaatschappij Holland Exel.
Deze beveiligingsman Itzhak M., die van dezelfde feiten als De Vlieger wordt verdacht, zit al sinds begin december vast.
Justitie is van mening dat de voormalige topman van de IMCA Group de Israëliër onder meer betaalde om allerlei vuile klusjes op te knappen, zoals het bedreigen of afpersen van weigerachtige debiteuren. Justitie vindt het verdacht dat Itzhak M. dikke facturen aan De Vlieger stuurde zonder specificatie van de verrichte werkzaamheden. Deze facturen werden telkens door een van de vennootschappen van De Vlieger betaald.
De € 200.000 speelde gisteren een cruciale rol op de derde dag dat de multimiljonair op een geheime locatie onder de rook van Amsterdam werd verhoord. Justitie besloot gisteren aan het einde van de dag om De Vlieger nog langer vast te houden. Volgens De Vliegers raadsman, mr. Frits Schneider, gaat het er bij justitie maar niet in dat De Vlieger de facturen betaalde zonder dat er een specificatie van de verrichte werkzaamheden aan ten grondslag lag. Schneider zegt dat er niets bijzonders aan de hand is omdat Itzak M. veiligheidsadviezen gaf. De Vlieger kan zich volgens de raadsman onmogelijk alle facturen herinneren die door zijn vennootschappen zijn betaald. De Vlieger ontkent met klem dat hij zich schuldig zou hebben gemaakt aan afpersing of bedreiging

Ondertussen heeft justitie ook mensen uit de directe omgeving van Erik de Vlieger als getuige gehoord. Zijn broer Frans, Eriks vrouw Anita en Eriks persoonlijk assistent Alda zijn op uitnodiging van justitie op het hoofdbureau van politie in Amsterdam urenlang als getuige gehoord. Frans was samen met Erik eigenaar van het Amsterdamse café Raffle’s, waarvan de voormalige exploitant twee jaar geleden aangifte heeft gedaan van bedreiging en afpersing door De Vlieger en consorten. De Israeliër Itzhak M. zou, zo luidt de beschuldiging, door de Vlieger zijn ingeschakeld om een conflict over de financiering met geweld te beslechten. De broers De Vlieger ontkennen dit met klem.

Scheren
Zakenman Erik de Vlieger werd gisteravond met een geblindeerde auto van justitie weer teruggebracht naar zijn cel in het hoofdbureau van politie in Amsterdam. De multimiljonair verblijft in zijn cel met een sober regime, wat inhoudt dat hij geen kranten, radio en tv mag consumeren. De Vliegers advocaat mr. Schneider heeft een klacht ingediend over de behandeling van zijn cliënt door een 21-jarige celbewaarder van de Amsterdamse politie. Op de vraag van Erik de Vlieger waarom hij zich al drie dagen lang niet mocht scheren, luidde het antwoord: „Als je beter je best had gedaan, had je hier niet gezeten…”
 
Re: NOTA’S NEKKEN DE VLIEGER

Re: NOTA’S NEKKEN DE VLIEGER

Quote:Ook heeft M. bijvoorbeeld geld ontvangen voor de screening van personeel van de luchtvaartmaatschappij Holland Exel.
 
De beerput was open en het onderste is nog stees niet uit de kan. Vraag mij af hoe het met het aandeel van de Vlieger staat in de EAG. De reiswereld blijft er nog steeds vertrouwen in hebben. :radar:
 
Als iemand een beveilings-expert huurt, die zijn achtergrond uit de Israëlische geheime dienst heeft, dan zet mij dat te denken. Dit zijn de allerbeste in de hele wereld en zijn voor niets en niemand bang. EdV doet dat niet voor niets, maar om zeer belangrijke zaken te beschermen.
 
veiligheid EdV?

veiligheid EdV?

ik hoop dat hij nog een beetje veilig over straat kan straks. Willem Enstra (juiste spelling ff kwijt) werd na exposure door justitie en de media op klaarlichte neergeknald, kennelijk had hij een too high profile. Denk niet dat EdV erg blij hoeft te zijn met deze exposure dankzij justitie, als hij te grote lijken in de kast heeft zitten, hoop ik voor hem dat het allemaal nog goed komt. Hopelijk valt het mee voor hem, is in ieder geval een aspect dat je ook niet moet vergeten, dat kan nog wel eens grof zijn uitwerking hebben voor de hele luchtvaartindustrie in NL..
 
Wat een onzin: Screening van personeel Holland Exel.

Daar huur je dan geen Israelier voor in, maar stuur je een formuliertje (Verklaring Omtrent het Gedrag"V.O.G.") naar het Ministerie van Justitie met daarop op het niveau van de vertrouwens functie. Daar betaal je of de werkgever E29,50 voor.

En dit is wat alle luchtvaartbedrijven doen. (behalve de KLM, die mag zelf in de computer van Justitie kijken)

Je huurt dus geen zwaar kaliber van de Mosad daar voor in......
 
Aldus Parool. zie: quotenet.nl

Aldus Parool. zie: quotenet.nl

''Ik kan alleen maar concluderen dat justitie met een geheime agenda werkt. De aangifte tegen M. is alweer twee jaar oud. Ze hebben hem twee jaar intensief gevolgd en onderzocht. Er is niets gevonden. Toch wordt hij ineens opgepakt.''

De advocaat vermoedt dat justitie 'deze oude uitgedroogde zaak' tegen M. gebruikt om een kijkje te kunnen nemen in de administratie van De Vlieger en van M..

Daarnaast vermoedt hij dat 'bepaalde krachten niet gelukkig waren' met het onderzoek van M. naar de officier op Schiphol.

M. onderzocht verder in opdracht van De Vlieger de inbraken bij De Vlieger en diens broer. Toen hij ontdekte wie daarachter zaten, haalde De Vlieger hem van de zaak af. Meijering weet niet wie het was. De Vlieger suggereerde onlangs dat het om justitie zou gaan.

Het gerucht dat De Vlieger zou worden afgeperst is afkomstig van oud-café-eigenaar Alberto Fernan van het voormalige Raffle's, een café bij het Leidseplein. Hij meldde dit aan justitie nadat hij in conflict was geraakt met onder anderen De Vlieger, die geld in het café had gestoken.

De Vlieger wordt nu al drie dagen verhoord. Volgens kringen rond de zakenman krijgt hij tijdens de verhoren lange lijsten met namen en foto's van criminelen voorgelegd. Vervolgens wordt hij uitgenodigd te melden door wie hij wordt bedreigd.

De Vlieger zou echter bij hoog en bij laag volhouden dat daar geen sprake van is. De rechercheurs zouden hem ook gevraagd hebben of hij zelf mensen heeft bedreigd. Daarbij zouden zij de druk opvoeren in de hoop dat hij het omdraait, en verklaart zelf bedreigd te worden.

Dezelfde verhoormethode zou gehanteerd zijn bij Harm Prins, de oud-directeur van Exel Aviation die in december negen dagen vast zat op verdenking van afpersing, bedreiging en witwassen. Die laatste verdenking moest justitie al snel laten vallen.

Prins werd tegelijkertijd opgepakt met Itzhak M.. Prins zou, zo beweerde het weekblad Nieuwe Revu, twee keer in het verleden bedreigd zijn. Maar dat staat los van de transacties met café Raffle's, dat nu The Three Sisters heet. Prins weigert commentaar.

Itzhak M. hielp Prins na de bedreiging. Justitie blijft toch M. verdenken. De redenering zou zijn dat M. volgens de zogeheten 'Holleeder-methode' - naar Heineken-ontvoerder Willem Holleeder - eerst bij het imperium van De Vlieger infiltreerde, om de zakenman vervolgens af te persen. Het kamp De Vlieger zegt van niets te weten.
 
geheugenverlies

geheugenverlies

Wat me in alle berichtgeving wel opvalt is dat EdV en kornuiten wel erg veel zijn vergeten. Maar goed (tijdelijk) geheugenverlies hebben we wel eerder gezien bij deze heren. :grijns:
 
Maar even, VNV doet dus niks voor haar HE/DBR leden ???

757,

more power to you. Had ze ook gezegd dat ze m'n (je weet wel ) konden kussen.

Ben inderdaad bang dat het de gemiddelde senior 74 vlieger van de KLM aan zn achterste zou boeien wat er met DBR/HE gebeurd.. Zoals je hierboven kunt lezen zijn er belangrijkere dingen waar deze zich mee bezig houden!!

lekker solidair.. pfff gadver:1855:
 
FD, even wat tegengas wat betreft het gekanker op de VNV. Ik vind ook dat er heel wat mankeert aan de gang van zaken bij de VNV, maar wel even perspectief houden.

Er zijn op dit moment 49 mensen van HXL lid en ik geloof een iets lager aantal bij DBR. Het is niet zo dat een laag aantal leden betekent dat je niets voor ze doet, maar je moet toch je tijd verdelen tussen de groeperingen (KLM: 2073, HV: 338, MP: 338 leden). Voor iedere HXL'er, bijvoorbeeld, is er dus een groep KLM'ers die groter is dan de hele HXL-leden groep bij elkaar.

Jammer dat er uitspraken komen dat bijvoorbeeld de rest maar moet gaan staken om DBR te helpen? En dan schande dat ze dat toch maar niet doen? Wat zou het doel in hemelsnaam zijn voor een dergelijke actie? En waarom moeten andere bedrijven daar dan miljoenenschade's voor lijden?

Ook schande dat inderdaad de andere maatschappijen doorgaan met hun dagelijkse beslommeringen. Laat KLM, HV en MP uit solidariteit de CAO's en onderhandelingen maar opschorten. Want daar hebben de DBR-collega's wat aan.

Wat moet een vakbond doen tegen mensen als Prins en De Vlieger? Staken heeft geen zin, want dat kun je alleen als pressiemiddel gebruiken bij managers die een succesvol bedrijf willen runnen. Deze heren laten het bedrijf gewoon lekker klappen als het ze het beste uitkomt en er is NIETS wat je eraan kunt doen. Faillissement en hoppa, weg is je geld. Je kunt dan rechtszaken beginnen, maar in de meeste gevallen kom je er 5 jaar later achter dat je je geld toch niet krijgt.

En sorry hoor, maar de arrogantie dat we als vliegers soms denken dat we de baas zijn binnen een bedrijf, en als het fout gaat we dat wel even recht kunnen zetten? Of dat de vakbond dat zou kunnen?

De Op de Bok is een saai en flauw blad, gedrukt op veel te duur papier, maar ga niet lopen kankeren dat er dingen ook nog KLM, Transavia, Martinair of HollandExel dingen in staan, want deze 2800 leden hebben daar ook recht op.

Ik heb zelf ook nog gevraagd binnen de VNV of er wel genoeg aandacht aan DBR wordt besteed en werd geïnformeerd dat het wel gebeurt, maar dat er ook bij de oprichting van de OVN heel veel DBR mensen onder luid gevloek vertrokken zijn. Ieders goed recht, maar is dan niet de vraag:

Waarom doet de OVN niets?

Als je VNV-lid bent (dus ook als DBR'er), heb je recht op juridische ondersteuning en die moet je ook gewoon krijgen. Maar verder heeft de vakbond ook het nakijken en lezen zij ook de dingen in de krant. Dacht je dat Harm Prins en Oom Erik even tijd vrijmaken om even met de VNV-directie te gaan babbelen over hun strategie? "Ja, we zijn van plan om volgende week alle assets naar een duister BV'tje over te sluiten en de donderdag erna laten we de boel klappen." Right. Die gaan dus echt niet even met elkaar om de tafel zitten, en niet in de laatste plaats omdat het nog een beetje pijn doet nadat ze de zeep lieten vallen in de douche...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan