EPST - FO program Denemarken 2008

V-entje

New member
Hallo

Zijn er nog mensen die dit jaar naar Denemarken vetrekken om het FO Programma van EPST daar te doorlopen? Ik zag ergens al dat Dakotaf*n gaat maar zijn er nog anderen.
Groet

V
 
Laatst bewerkt:
Hallo V-entje,

Nee, deze zomer ga ik niet naar Denemarken, maar dat komt omdat ik hier al een maand of vier zit... Welkom en ik denk dat je een goede keuze maakt om hier naartoe te komen. Het leven is hier erg gezellig, het eten momenteel erg goed (in het geheel niet onbelangrijk!), de lessen interessant en het onderwijs voldoende om je op een goede manier op te lijden tot het f-ATPL. Met de reputatie van EPST moet het dan mogelijk zijn je na afloop ook nog eens aan een baan te krijgen. En als je dat allemaal afzet tegen de prijs, dan is dat niet slecht.
Klein woordje van advies: bereid je goed voor, met name dingen als financiering en liefdesleven zouden je hier wel eens meer bezig kunnen houden dan je eigenlijk zou willen. Beter om die vooraf alvast goed geregeld te hebben. Veel succes daarmee en tot ziens hier op de basis.

Groet,

PH687
 
Ik begin deze week met mijn selectie. Als ik er succesvol doorheen kom dan ben ik hopelijk dit jaar ook in Vojens te vinden :)
Mijn liefdesleven heb ik bewust op een laag pitje gezet zodat ik ongestoord m'n gang kan gaan met die Deense blondines :D
Is er al iemand die foto's kan posten van de accomodaties etc in Vojens?
 
Ik hoop ook te gaan dit jaar, fase 1 2 en 3 en medical zijn binnen. Bank zal nog een flinke uitdaging worden. Binnenkort afspraak.

PH687 , zijn je initialen toevallig MvM. Je gegevens komen erg bekend voor?
 
Mijn liefdesleven heb ik bewust op een laag pitje gezet zodat ik ongestoord m'n gang kan gaan met die Deense blondines

Hmm dan zal je hier van een koude kermis thuiskomen zoveel moois loopt hier in de omgeving niet rond. maar veel succes met de selecties en wie weet tot later!
 
Ik zie hier als titel staan: EPST - FO program Denemarken 2008, en daar heeft mijn eerdere post volgens mij toch wel iets mee te maken. Maar ik zal het nog eens proberen, misschien hebben V-entje en PH687 hier wel iets aan...
Ik heb fase 1 gehaald, dus weer een stap dichterbij in de richting van Denemarken! :)
Aan sicko: Bedankt, en vergeet niet: 'Beauty is in the eye of the beholder' ;) (al ik vrees idd dat ik je op je smaak moet vertrouwen).
Ik heb nog tot juni de tijd om mezelf klaar te stomen tot epst-student (fase 2 ...&3?), en idd wie weet tot later! :biertje:

Ik leg bij deze mijn post ter goedkeuring aan Safa voor. :angel:
 
Laatst bewerkt:
Hoi, ik ben ook toegelaten, hoop rond september te kunnen afreizen.
Zit nog wel even met een koopappartement, hopelijk staat m'n hypotheekverstrekker me toe om te verhuren.

Ik vroeg me af of iemand in Denemarken me kan adviseren, ik heb een auto en motor. Heb ik 1 vd twee echt nodig in Denemarken, of kan je je zonder ook redden?
 
Gefeliciteerd en welkom bij de club! Succes met verkoop of verhuur van je appartement. Weet er alles van. Je bent niet de enige... Het is wel erg handig om hier een auto te hebben. De vliegschool is een paar kilometer van de woonruimte. Nou, nogmaals succes met alle voorbereidingen. Je hebt nu de tijd alles goed te regelen; ik kan uit ervaring alleen maar zeggen: neem die tijd en onderschat niet hoelang sommige dingen kunnen duren. Dan komt september sneller dichterbij dan je verwacht.

Hartelijke groet,

687
 
Hoi, ik ben ook toegelaten, hoop rond september te kunnen afreizen.
Zit nog wel even met een koopappartement, hopelijk staat m'n hypotheekverstrekker me toe om te verhuren.

Ik vroeg me af of iemand in Denemarken me kan adviseren, ik heb een auto en motor. Heb ik 1 vd twee echt nodig in Denemarken, of kan je je zonder ook redden?


check ff wat de voorwaarden zijn van je loss of license verzekering....., het kan zijn dat eea niet gedekt is, mocht er tijdens je opleiding iets met jou en je motor gebeuren...
(om dezelfde reden heb ik mijn motor ook thuis gelaten.....helaas...)

Een auto is wel erg fijn om hier te hebben, ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten doen..
 
hoop rond september te kunnen afreizen.

Ik hoop ook ergens rond die periode af te reizen naar Vojens. Moet voor die tijd nog wel 'even' mijn huis verkopen maar heb goede hoop dat dat tegen die tijd is gebeurt. Mijn vertrek is daar dus nog wel afhankelijk van

@Vliegtechneut
Zover ik weet kan je hypotheek verstrekker niet bepalen of jij je huis verhuurt of niet. Dat is jouw kleuze. Als zij maar elke maand hun bedrag krijgen.

Wel is het zo wanneer je je lening regelt via de ABN AMRO (de enige met een garantiefonds voor deze opleiding) je zult moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

1) Je zult iemand moeten vinden die garant staat (lees:tekenen) voor het bedrag wat het verschil is tussen de huidige waarde en de executiewaarde van je huis

2) Je zult iemand moeten vinden die garant staat voor het maandelijkse hypotheekbedrag (het liefst dezelfde persoon geloof ik)

Just so you know.

Tot in september ;)
 
@Vliegtechneut
Zover ik weet kan je hypotheek verstrekker niet bepalen of jij je huis verhuurt of niet. Dat is jouw kleuze. Als zij maar elke maand hun bedrag krijgen.

De eigenaar van het huis (vliegtechneut in dit geval) is hypotheekvertrekker. Hij heeft zijn huis immers verhypotheekt aan de hypotheekbank. De hypotheeknemer is de bank. Maar goed. Het onderpand (het huis in dit geval) wordt verhypotheekt en in een standaad hyptoheekakte is altijd opgenomen dat het onderpand vrij van huur moet zijn. Het onderpand is de zekerheid die de bank heeft. De bank neemt alleen risico voor het verschil tussen het hyptheekbedrag en de executiewaarde. Op het moment dat er een huurder in het onderpand woont zou de bank in geval van een gedwongen verkoop te maken krijgen met huurrecht en dat is ongeveer het meest beschermde recht in Nederland. Hierdoor is het onderpand niet direct te verkopen voor de executiewaarde. En daar is juist alles op gebaseerd. Banken staan verhuur dus eigenlijk nooit toe. Uiteraard uitzonderingen daargelaten want er zal ongetwijfeld wel weer iemand op dit forum zijn die een kennis heeft die vertelde dat het wel kon.

Het klopt wel dat je met een borg kunt werken. Degene die borg staat moet met inkomen of vermogen kunnen aantonen in staat te zijn alle kosten te kunnen dragen naast eventuele eigen lasten. Vaak komt het er op neer dat de borg zo vermogend moet zijn dat het handiger is het opleidingsbedrag van deze persoon te lenen in plaats van het geld bij de bank te lenen. Hij/zij kan neemt al het volledige risico als borg, dus waarom niet het risico dragen en tegelijkertijd rente in rekening brengen dat anders door de bank wordt gepakt. Banken zijn commerciele instellingen en werken alleen mee als ze 300% zeker weten dat ze hun geld terug krijgen na je ook nog een flinke poot te hebben uitgedraaid.

Ik wil je niet ontmoedigen maar zonder een rijke oom gaat dit niet lukken. Ik hoop dat je een manier kunt vinden en het mooiste beroep dat er is je niet wordt ontnomen door het feit dat altijd alles om geld draait!

Je kunt altijd PM'en voor meer toelichting!
 
Ps. Wat Thermal over de ABN-AMRO zegt klopt gedeeltelijk. Alleen moet de borg naast het verschil tussen hypotheekbedrag en executiewaarde ongelimiteerd borg staan voor de maandelijkse lasten, dus niet alleen voor de opleidingsduur. Met wat onderhandeling is hiervoor mogelijk op een termijn van 2 jaar na de opleiding uit te komen, omdat dan het garantiefonds in werking treedt indien de student niet over een baan als vlieger beschikt.

Ps2. Gebonden zijn aan een huis is ook na de opleiding niet handig. Grote kans dat een toekomstige baan niet in Nederland is. Als je woonruimte in het buitenland, een huis in Nederland en rente + aflossing aan de bank moet betalen van het salaris van een beginnend vlieger ga je alsnog failliet.
 
Gebonden zijn aan een huis is ook na de opleiding niet handig. Grote kans dat een toekomstige baan niet in Nederland is. Als je woonruimte in het buitenland, een huis in Nederland en rente + aflossing aan de bank moet betalen van het salaris van een beginnend vlieger ga je alsnog failliet.

Goeie posts Foxtrot Lima . Je bent duidelijk beter thuis in de financiele wereld dan ik.

Afgezien van alle financiele rompslomp is denk ik sowieso niet handig om in NL een huurder te hebben. Het heeft toch je aandacht nodig en geeft toch meer zorgen in een periode waarbij al je aandacht gewoon naar de opleiding moet gaan.

Ik wilde ook eerst gaan verhuren maar nadat ik met de bank had gesproken ben ik daar snel van afgestapt. Ondanks het feit dat ik dat huis eigenlijk nog helemaal niet kwijt wil. Maar ja, ben nog nooit iemand tegengekomen die vlieger is geworden zonder een paar dingen op te offeren. Als dat in mijn geval mijn huis moet zijn, so be it.
 
Hi luitjes,

Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik geen koophuis heb...

Ik ben momenteel met mijn scriptie bezig, als die af is (en ik dus ben afgestudeerd) kom ik ook naar Denemarken! Weet iemand of er al wat meer bekend is over klassen die aan het eind van de zomer of in het najaar vertrekken? Evt. in de winter? (Weet niet hoe lang ik nog bezig ben met mijn scriptie...)

Over liefdeslevens en zo: ik woon samen en het lijkt me wel gezellig als mijn lief me af en toe een weekendje op zou kunnen zoeken daar in Vojens. Is het mogelijk om een logée te hebben? Hoe slaap je daar eigenlijk, heeft iedereen een eigen kamer?

Ik heb ook een auto, als ik het zo hoor dan is het dus handig om die mee te nemen. Is het ook aan te raden om een fiets mee te nemen? Voor op de basis en zo?

Groetjes!
 
He Dakota*fan kan ik met je meerijden? mijn baas wil namelijk niet dat ik mijn lease auto meeneem.:grijns:

Je hebt je eigen kamer maar wat ik gehoord heb van mensen die er al zijn is het raadzaam wat eigen spullen mee te nemen om nog voor een beetje leuke aankleding te zorgen.
 
Terug
Bovenaan