EHTW support

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Daarom. Als je de moeite kan nemen om een internationaal vluchtplan in te dienen dan moet de Twente CTR toch ook geen probleem zijn?

Stel dat Twente weer een actieve CTR krijgt. Gezien het geringe commerciële vlieg verkeer zal de beste man van ATC dolblij zijn om je een crossing clearance te geven, er zal slechts zelden verkeer zijn dat je in de weg zit.

Crossen van een CTR is sowieso nauwelijks een probleem. Het is me slechts één keer geweigerd door Niederrhein toen er een Boeing van rechts kwam, maar verder altijd vriendelijk toestemming gekregen. Ook met een MLA door de Rotterdam CTR, via overhead, naar het water en langs de waterweg naar de kust. Tot nu toe is mijn ervaring dat er altijd vriendelijk meegewerkt wordt tenzij de situatie het vanuit veiligheidsoogpunt niet toestaat.

Ter info;
Inmiddels 10.000 likes gepasseerd "and counting".....Moet toegeven groter succes dan ik zelf aanvankelijk verwachte. Het leukste is dat het aanstekelijk schijnt te werken, want inmiddels is ook iemand begonnen met een dergelijke actie voor voormalig vliegveld Valkenburg.
Geen idee of dat een succes is/wordt.
Vermoed dat beide acties weinig invloed zullen hebben op het uiteindelijke besluitvormingsproces, maar het is leuk om te zien dat de zwijgende meerderheid zich nu eens uit tegenover een handvol (exact 2 personen), die de afgelopen jaren middels gerechtelijke procedures de initiatiefnemers (provincie Overijssel en gemeente Enschede) hebben proberen te frustreren in hun plannen om een doorstart mogelijk te maken.
Langzamerhand dringt het besef ook bij de tegenstanders door dat de meerderheid van de bevolking in Oost Nederland dit vliegveld wil. Zelfs de regionale krant van "wakker Oost Nederland" TC Tubantia die een fervent tegenstander is van het vliegveld en geen gelegenheid onbenut laat om de tegenstanders in hun krant een medium te geven, om de lokale bevolking te "bewerken", is inmiddels al geruime tijd erg stil. Ik vermoed dat ook bij hun het besef begint door te dringen dat vasthouden aan deze 'tegen' strategie ze abonnee's gaat kosten.

Helaas denk ik dat het voor Valkenburg te laat is; het zou mij verbazen als daar over 10 jaar nog een bruikbare startbaan ligt. Als commerciële luchthaven ligt het te dicht in de buurt van Schiphol en Rotterdam. En ik denk dat er te weinig kleine luchtvaart is die het veld wil blijven gebruiken om het te kunnen behouden. Alhoewel het een mooi veld zou zijn zelfs met alleen het korte baantje (toch nog 1500 meter) moet er wel voldoende vraag zijn. Zelfs de zweefvliegers lijken het gevecht om er te mogen blijven vliegen te verliezen; laat staan gemotoriseerde luchtvaart.

Ik vrees ook dat het te laat is voor Valkenburg, maar ik mag die mensen wel, die tegen de stroom in blijven zwemmen ervan overtuigt dat iets haalbaar is, ondanks dat derden (lees meerderheid) het al hebben afgeschreven.
Die "Can do spirit" die bij velen ontbreekt en in de Nederlandse mentaliteit verloren lijkt te zijn gegaan, waarschijnlijk ingegeven door de overheersende Calvinistische achtergrond.

Ter info;
Inmiddels 10.000 likes gepasseerd "and counting".....Moet toegeven groter succes dan ik zelf aanvankelijk verwachte. Het leukste is dat het aanstekelijk schijnt te werken, want inmiddels is ook iemand begonnen met een dergelijke actie voor voormalig vliegveld Valkenburg.
Geen idee of dat een succes is/wordt.

Top dat je de tub zo ver hebt gekregen om (wat vaker) hun mond te houden. Maar als ik eerlijk ben, zie ik voor de GA toch eigenlijk niet echt een toekomst op Twenthe. Waarom zou je niet gewoon een klein stukje doorrijden naar Nordhorn-Lingen of Stadthlohn-Vreden?

Ik durf niet onmiddelijk een gok te gaan maken over landingsgelden en stalling op EHTW, maar iets zegt mij dat het financiele plaatje voor de meeste piloten toch echt zo zal zijn dat stalling/landingsgelden in Duitsland zodanig veel lager liggen, dat het eigenlijk slimmer is om je kist daar neer te zetten. (En ja, kijk maar een keer op EDLS hoe veel Nederlandse kisten er staan. En dan heb ik het nog niet over Nederlanders die daar een Duitse kist hebben staan.)

Aan de andere kant, als ze op Twente inderdaad willen gaan concurreren met duitsland en de prijzen inderdaad vergelijkbaar worden met die velden... tja, dan zullen ze heel wat mensen van Teuge weg gaan trekken.

@fotojunky
Allereerst heb ik er niet voor gezorgd dat TC Tubby wat vaker hun mond houden maar de starter van de Facebook pagina. Hij is ook de persoon geweest die met zijn enthousiasme o.a. oud burgermeester Mans en de huidige Burgemeester van Enschede Den Oudsten heeft geïnterviewd. TC Tubby wist op hun voorpagina te melden dat dit laatste interview nooit had plaats gevonden en verzonnen was. Den Oudsten heeft vervolgens zelf op de Facebook pagina stelling genomen en verklaard dat dit gesprek wel degelijk heeft plaats gevonden. TC Tubby kwam vervolgens dagen later met een op pag. 9 weggedrukte "rectificatie". Het was ook de de FB starter die als eerste naar buiten kwam dat Ondernemer Dik Wessels een partner met ervaring in de vliegwereld had gevonden waarmee hij een doorstart mogelijk wil maken. TC Tubby kwam veel later en met foute bron vermelding etc.

Ik deel verder je mening dat landings -en stallingsgelden in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn. Ook is het goed mogelijk dat vliegers om die reden vertrekken naar EDLS of EDWN. Sommigen vliegclubleden hebben daar hun vliegtuig al jaren gestald.
Echter niet alleen het gemak van een vliegveld om de hoek maar ook als je naar de kosten kijkt, dan moet je ook de reiskosten naar de vliegvelden in Duitsland daarin meenemen. Afstand EDLS 32 km en EDWN 43km vanuit Enschede. A €0,39 per km plus zeg een €10,- landingsgeld kom ik al snel op zo'n €35,- voor EDLS en zo'n €44,- voor EDWN.
De situatie voor de vliegclubleden zoals die nu is (alles gratis ongeacht het aantal landingen) gaat natuurlijk verdwijnen. We moeten afwachten hoeveel een nieuwe operator "ons" in rekening gaat brengen.
Ook kan er dan eindelijk vanaf andere vliegvelden door derden naar Twenthe gevlogen worden. Ten tijde van de militaire aanwezigheid werd dit door de MLA zoveel mogelijk beperkt en anders was de afhandelaar op de Burgerluchthaven er wel debet aan, door absurde fl90,- of meer afhandeling in rekening te brengen. Men wilde destijds geen"vreemden"zo leek het althans.

Ook als vliegclub kun je meer organiseren Fly inn's, rally's etc.
De vliegclub Twenthe bestaat in 2014 50 jaar. Het zou leuk zijn als we dan ter ere van dit 50 jarige bestaan ander vliegclubs kunnen uitnodigen, iets wat voorheen nooit mogelijk was.

http://www.vandaag.nl/katwijk/nieuws/article21591533.ece/Steun-voor-zweefvliegers-Valkenburg

Dit is een recent stukje over het zweefvliegen op Valkenburg. Zoals het veld er nu bij ligt is het niet te behouden, maar als zweefvliegers denken we dat er nog best mogelijkheden zijn voor zweefvliegen in de toekomst op de locatie Valkenburg.
Wat wij nodig hebben als zweefvliegers is een veld van 150 meter bij 1000 meter. Binnen de groene buffer is dit goed in te passen als er met een beetje goede wil naar gekeken wordt. Zolang er nog geen definitief plan ligt voor Valkenburg blijven wij mogelijkheden zien voor zweefvliegen op Valkenburg. Het zou zonde zijn als deze mooie locatie in de toekomst niet meer voor zweefvliegen gebruikt kan worden.

Sorry voor dit kleine stukje offtopic.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan