EFTO vliegopleiding???

Status
Niet open voor verdere reacties.
zaken die ik toch flink vind ontbreken in de hededaagse "gevestigde" opleidingen.
Ik bedoel als mijn instructeur peentjes begint te zweten omdat er onweer in de
voorspelling staat terwijl wij de lucht in gaan met de kist die zo ongeveer alle denkbare toeters en bellen voor wat betreft ice and rain protection aan boord heeft, dan gaan bij mij de wenkbrauwen toch enigzins omhoog.

Het is allemaal leuk en aardig wat veel scholen aanbieden maar er zijn hele volks stammen die na hun opleiding nog nooit een CB van dichtbij hebben gezien, laat staan icing.

dan is er toch wat mis met je instructeur:P
 
En, correct me if i'm wrong, gaat het uiteindelijk niet om het behalen van die velbegeerde mooie papiertjes? Of speelt de naam van een vliegschool echt zo'n belangrijke rol in de nek-aan-nek races tussen sollicitaten??
Tjooww!

Je hebt helemaal gelijk, dat papiertje, daar gaat het om.
Er zijn dus enkele bedrijven die om welke redenen dan ook, alleen of bijna alleen, studenten van één specifieke opleiding afnemen. Wil je dus voor één van deze maatschappijen vliegen (KLM, Lufthansa om er maar 2 te noemen), dan word je genoodzaakt je bij opleiding X of Y aan te melden.
Bij de 3 maatschappijen waar ik tot nu toe voor gevlogen heb, heeft men mij nooit gevraagd waar ik mijn opleiding heb gedaan. Is uiteindelijk m.i. ook niet interessant.
Tijdens het interview maakt men wel uit of men met jouw wel ...tig uur in een kleine cockpit wil zitten en tijdens een sim sessie kijkt men of je de vliegkunst beheerst en/of je genoeg "talent" hebt om bij de maatschapppij uit te groeien tot een goede vlieger.

@Djanello
Mijn ervaring is dan ook dat de naam van de vliegschool wel degelijk veel kan uitmaken.
Waar baseer je dit op?

Het enige wat mij interesseerde was, of ik niet te veel moest betalen voor wat ik kreeg.
Dat examen wordt afgenomen door een JAA Examiner en die zal het zorg zijn bij welke school jij je opleiding hebt gevolgd. Het brevet dat je krijgt geeft voor iedereen dezelfde mogelijkheden. Hierboven heb ik al aan gegeven dat verruit de meeste bedrijven het geen zak uit maakt waar jij je opleiding hebt gedaan. M.a.w. IVW maakt het niet uit , je aanstaande werkgever maakt het niet uit. De keuze hoeft dus niet zo moeilijk te zijn:
1 Wil ik persé bij bedrijf X werken dan moet ik bij school Y mijn opleiding volgen en hangt daar meestal een redelijk ruim bemeten prijskaartje aan.
2. Ga ik mijn opleiding doen, op een zo goedkoop mogelijke manier en daarna zelf op zoek naar een baan, iets wat meer risico's met zich mee brengt, maar dit hoeft uiteindelijk niet minder succesvol te zijn.

Ik ben er maar van uit gegaan dat het je niet uit maakt waar je vliegt, zolang je maar kunt vliegen. Wil je perse in Nederland vliegen zou ik voor optie 1 kiezen.
 
EFTO heb ik nóóit van gehoord, het logo van ze viel echter direct op bij me, dat is gewoon het logo van 'Airlink.'

Airlink is of was een bekende vliegopleiding (FTO, Flight Training Organization)

De site heb ik uiteraard ook gezien, veel mooie woorden etc, maar te weinig concrete informatie die onderbouwd kan worden.

De beste manier om er achter te komen is gaan spreken met een student of studenten van hun.

Tot slot EFTO bestaat gewoon geen 14 jaar, kan niet. (punt) Dat EFTO is voortgekomen uit iets anders, daar zit de kneep denk ik. (disregard als dit al aan de orde is geweest)
 
Ik ben er maar van uit gegaan dat het je niet uit maakt waar je vliegt.

Idemdito.

Je moet maar eens uitmaken of je nu eigenlijk echt wil vliegen (en daar alles voor over hebt) ofdat je eerder (op een snelle en makkelijke manier) een KLM badge wil verwerven (who cares anyway)

In het eerste geval zijn er goedkopere alternatieven om aan je JAA fATPL te raken.
Strategisch gezien kan je het dan ook beter combineren met een pak vlieguren (en eventueel een FAA CPL erbij).

mijn 0.02€
 
@ph-gjk, dat baseer ik op de cijfers van afgestudeerde vliegers die daadwerkelijk aan een baan zijn gekomen. Bij de kls/nls/epst hebben ze de precieze cijfers beschikbaar, bij de andere opleidingen vaak niet. Wanneer je dat dan navraagt aan vliegers die al een poosje aan het werk zijn hoor je regelmatig beduidend lagere cijfers dan wat je hoort van studenten die de bovenstaande drie hebben gevolgd.

p.s; ik onthou me liever van een eigen mening aangezien er individuen op dit forum zitten die vinden dat ik die niet mag hebben als nog niet afgestudeerde vlieger. Soms ontkom ik er echter niet aan als ik iemand probeer te helpen.
 
Ik hoorde dat Martinair vliegschool wel hard aan het werk is om beter te worden, maar dat ze nog steeds last hebben van het slechte imago. Dit van iemand die beroepsmatig ervaring met alle scholen in ons land heeft.
Het is een prima school en mensen die ik ken en er zitten hebben het goed naar hun zin. Ik kan helaas niet zeggen dat ik iemand ken die daar afgestudeerd is en een baan heeft gevonden. Dus als iemand dit wil aanvullen??

Ik zelf heb voor Stella Aviation Academy gekozen. Heb de opties bekeken en wilde bij één van de Nederlandse vliegscholen terecht. Bij Stella had ik gewoon een goed gevoel en dat is nu een aantal maanden later nog steeds zo. Zit nog wel in de theorie fase, maar ik ben heel erg tevreden over het onderwijs. (Ben zelfs school leuk gaan vinden, dat had niemand ooit verwacht:grijns: )
Ander voordeel bij Stella was dat ze een garantiefonds hebben, en ik hier mee dus niet mijn ouders garant hoef te laten staan. Vond ik zelf een grote pré.

Je moet gewoon hier en daar eens rondkijken, en er vooral op letten hoe de mensen zijn en wat voor gevoel je er bij krijgt.

Ik kreeg bij EFTO een slecht gevoel, en ben blij dat ik nooit getekend heb bij ze. De papieren lagen bijna ondertekend klaar voor de post. Heb echter op advies van een goede vriend die mee was naar de infodag nader onderzoek gedaan en besloten me niet aan te melden.
Dit is overigens al een jaar of 2 a 3 terug, en ik heb in de tussentijd nog nooit iemand ontmoet die de opleiding doet, afgemaakt heeft, of een baan gevonden.
Maar hier zijn genoeg topics over.

Hoorde trouwens dat NLS zo goed als over is, heel erg jammer.:huilt: Ze zouden per 1 januari 2008 hun FTO status voorgoed kwijt zijn.:( Hoop eigenlijk dat dit weer zo een luchtvaart-roddel is die rond gaat. Zou jammer zijn als ze helemaal weg waren, was ook een prima school.
 
Zelf kan ik het alleen maar eens zijn met PH-GJK. Het maakt heel weinig uit welke opleiding je doet. Je moet wel zelf initiatief nemen. Dus, tenzij je voor KLM of lufthansa wilt vliegen, kijk naar de prijs/kwaliteit.
 
Zelf kan ik het alleen maar eens zijn met PH-GJK. Het maakt heel weinig uit welke opleiding je doet. Je moet wel zelf initiatief nemen. Dus, tenzij je voor KLM of lufthansa wilt vliegen, kijk naar de prijs/kwaliteit.

Ik ben het ook zeker met hem eens. Het maakt mij ook niet uit voor wie ik vlieg, als ik maar vlieg. En de mogelijkheid om dan tegelijk over genoeg vermogen te beschikken om het geld van me lening terug te betalen zou uiters fijn zijn.. :haha:

@PH-WIL

Zelf heb ik wel een contact die is afgestudeerd bij Martinair. Deze is aangenomen bij KLM. Hij vliegt daar per 17 february op de Fokker.

En als de geruchten echt waar zijn van NLS, zou zeer spijtig zijn. Maar de keuze voor het zoeken van mijn opleiding wordt er wel een stuk makkelijker om.

Ik heb besloten om morgen een afspraak te maken voor de selectie bij de EPST. Heeft iemand hier ervaring mee? Moet je bijv. goed kunnen hoofdrekenen? Of komt dit bij Fase 2 pas aanbod? En hoe hebben jullie uberhaubt de selecties voorbereid?

Owja, ik heb bij de Koninklijke Luchtmacht me PO1 al bemachtigd. Komt dit over een met de coordinatie testen die je krijgt bij andere vliegopleidingen?
Helaas viel ik in het leger af bij de simulator test, de laatste vlucht was niet goed genoeg. Heel spijtig maar laat me koppie er zeker niet door hangen en blijf proberen om een baan te bemachtigen in de dynamische sky of no limits.

Sorry voor de vele vragen, maar probeer het uiterste uit de kan te halen.. ;)

Tjoowww
 
Hallo MarCenelson. Over EPST kun je in de Kennisbank het hele selectieverhaal lezen. Idem dito over PO-1 van de KLu. Ook kun je eerst proberen te zoeken in bestaande onderwerpen, want alles is al een keer gevraagd.

Heb je meer vragen, stel ze dan in het Hoe word ik piloot forum als het gaat om vliegopleidingen, en in het Luchtmacht/Marine forum als het gaat om de KLu selectie. Allerlei verschillende vragen in één bericht plaatsen heeft geen zin, daar reageert niemand op. Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan