EFTO vliegopleiding???

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarCenelson

New member
Hallo allemaal,

Ik ben tijdje geleden naar een voorlichting van de EFTO (European Flight Training Organisation) geweest. Deze opleiding bestaat al 14 jaar maar dit was de eerste keer dat ik er van hoorde.

Het lijkt me een intressante opleiding aangezien je aan het einde van de studie in bezit bent van alle brevetten en 1200 vlieguren op hebt zitten. Voor de rest is deze opleiding gedurende de 2 jaar in Florida. Ook zeggen ze voldoende connecties te hebben met de grote vliegmaatschappijen:grijns: .

Mijn vraag is of deze opleiding wel is aan te raden en/of iemand meer van deze opleiding weet, ik kan hier namelijk niets over op het forum vinden:radar: .
Komt dat omdat ze de opleiding alleen in Amerika doen ofzo? Owja, hier meteen de site: www.vliegopleiding.nl

Groete :airforce:

M
 
Heeft een zeer dubieuze reputatie opgebouwd, je kan een pak meningen vinden met de "search" functie van het forum.

Kijk eens naar www.nearas.no . Evenveel vlieguren, meer brevetten, en een lagere prijs.
En de organisatie komt vrij professioneel over, en je kan een pak studenten vinden die nu een job hebben.
 
Geloof niets van die zogenaamde "connecties". Iedereen in de luchtvaart kent wel iemand die bij een maatschappij werkt maar geloof me, je hebt daar geen moer aan en het is puur geneuzel om je naar die opleiding te lokken. Deze efto opleiding is voor een opleiding in amerika veeeeeels te duur, afzetterij zelfs...er zijn legio betere mogelijkheden met veel meer kansen op een baan. Niet doen dus!

Cheers!
 
Zoals al is gezegd. Search het forum maar eens rond, dan kom je genoeg tegen;)


Laat je goed voorlichten. Ga naar meerdere open dagen, van verschillende scholen. En denk niet dat je naar 1 open dag HET hebt gevonden.

Hou ook in je achterhoofd dat een particuliere vliegopleiding niet veel meer dan een commerciele instelling is.

Ze nemen jou echt niet aan omdat jij zo'n aardige jongen bent. Meer om de zak geld waarmee je aan komt zetten:dozey:

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Zoals al is gezegd. Search het forum maar eens rond, dan kom je genoeg tegen;)


Laat je goed voorlichten. Ga naar meerdere open dagen, van verschillende scholen. En denk niet dat je naar 1 open dag HET hebt gevonden.

Hou ook in je achterhoofd dat een particuliere vliegopleiding niet veel meer dan een commerciele instelling is.

Ze nemen jou echt niet aan omdat jij zo'n aardige jongen bent. Meer om de zak geld waarmee je aan komt zetten:dozey:

Succes!

Net toen ik deze bericht plaatste kwam ik erachter dat er al meer over deze opleiding te vinden was op het forum. Wat mij opvalt is vooral het negatieve commentaar. En heel veel hebben het over het teveel betaalde geld, maar doet de KLS naast zijn groundschool in Nederland het vliegen ook niet in Amerika? Zij vragen ook een hele zak met duiten van je.

Er is alleen 1 ding wat ik nog niet helemaal kan begrijpen, en dat is: De ABN bank is wel instaat om je die 118.000 + extra geld te lenen voor deze opleiding. dwz dat zij dus wel enig vertrouwen hebben dat deze opleiding over de kwaliteiten beschikt om later een baan te bemachtigen waardoor je deze lening kan terug betalen!

Ook werd mij voorgeschoteld dat 2 van de totaal 130 sollicitanten van hun opleiding zijn doorgekomen bij VLM.

Ik zit op dit moment nog in een officiele dubio...:stapelge:
 
Net toen ik deze bericht plaatste kwam ik erachter dat er al meer over deze opleiding te vinden was op het forum. Wat mij opvalt is vooral het negatieve commentaar. En heel veel hebben het over het teveel betaalde geld, maar doet de KLS naast zijn groundschool in Nederland het vliegen ook niet in Amerika? Zij vragen ook een hele zak met duiten van je.

Er is alleen 1 ding wat ik nog niet helemaal kan begrijpen, en dat is: De ABN bank is wel instaat om je die 118.000 + extra geld te lenen voor deze opleiding. dwz dat zij dus wel enig vertrouwen hebben dat deze opleiding over de kwaliteiten beschikt om later een baan te bemachtigen waardoor je deze lening kan terug betalen!

Ook werd mij voorgeschoteld dat 2 van de totaal 130 sollicitanten van hun opleiding zijn doorgekomen bij VLM.

Ik zit op dit moment nog in een officiele dubio...:stapelge:

De KLS doet inderdaad een deel van de praktijk opleiding in de VS. En zij vragen zeker een hele hoop euro's van de studenten, maar die euro's gaan natuurlijk ook zitten in het FNPTII, Be58 en MCC trajecten hier in Nederland.

Nu is dat bedrag op zichzelf niet zo erg interessant, want waar het om gaat is of je waar krijgt voor je geld. En in het geval van de KLS is dat denk ik wel zo, aangezien je een goede opleiding doorloopt en je een hele grote kans hebt direct na de opleiding bij een Nederlandse grote airline aan de slag te kunnen.

Over de opleidingskwaliteit van EFTO kan ik niets zeggen aangezien ik geen ervaring heb met die toko, maar kan wel zeggen dat een baan vinden in Nederland bij een airline vele malen lastiger zal zijn dan na de KLS. En de kans om bij KLM binnen te komen is nul.

Je argument over de ABN die vertrouwen heeft in de opleiding lijkt wel een goede te zijn. Maar je vergeet dat de ABN op andere wijze de garantie heeft dat jouw lening word terugbetaald, namelijk het huis van je ouders......
En dat heeft dus niets te maken met de kwaliteit van EFTO.

Als ik jou was zou ik een van de grote Nederlandse scholen kiezen of op eigen kracht een Amerika traject doorlopen.


En van die NL scholen is de KLS natuurlijk de allerbeste!! :D
;)
 
Vraag ze ook nog eens effe of ze ueberhaupt wel eens iemand hebben afgewezen om de opleiding te doen. Staan ze denk ik namelijk met een bek vol tanden, dit in tegenstelling tot bv de kls waar de selektie wel redelijk streng getest wordt of je geschikt bent om te vliegen of niet. Effe voor de duidelijkheid...alles dat je via efto doet, kun je ook zelf allemaal regelen en dan ben je uiteindelijk veeeel minder geld kwijt...wat efto doet is namelijk NIETS...misschien vragen ze je visum aan en regelen je vliegticket...tis namelijk geen opleiding maar een broker....opleiding etc is allemaal uitbesteed aan andere bedrijven....maar zeg nou eens eerlijk....dat regelen van visum en ticket kun je toch zelf ook wel of vind je het tienduizenden euros waard omdat te laten doen?
Dat de bank je een lening geeft moet je nog maar afwachten. Gebeurt namelijk alleen als er iemand borg staat of als je een onderpand hebt....nogmaals...er zijn 300 betere opties dan efto. Las laatst ergens dat je voor air berlin in duitsland de opleiding kunt volgen inclusief baan, typerating etc voor het bedrag van 60000 euro....lufthansa flight trainig kost misschien 80000 met heeel goede kans op een baan...om er zo maar een paar te noemen....

Cheers!
 
Thnx voor het commentaar. Denk dat ik toch eerst maar eens verder ga kijken naar een andere opleiding en de EFTO als back-up houd.

Toch nog een andere vraag ( benk lastig ofniet dan?) op dit forum kan ik niet echt recente topics vinden over Martinair, allemaal ong een jaar oud. Weet niet wat er allemaal veranderd is in die tussentijd. Was vandaag bij hun voorlichtingsdag, en het klonk allemaal heel positief. Ze leveren nu ook studenten aan de KLM, transavia en nog een paar grote (zeggen ze) dus wel redelijk kans op een baan. Ook komt er volgens hun een gigantische vergrijzing tussen nu en 10 jaar in de luchtvaart. Ook zijn de studenten die ik te woord gestaan heb zeer positief over deze opleiding.
Alleen maak je bij deze opleiding maar 235 vlieguren, dit vind ik wel super weinig. Vooral als je naar de EFTO kijkt waar je +/- 1200 uur maakt!!

Dus kan iemand mij misschien wat extra informatie geven en ervaringen over de martinair vliegschool. Positief en negatiev.. :)


Tjoww
 
Thnx voor het commentaar. Denk dat ik toch eerst maar eens verder ga kijken naar een andere opleiding en de EFTO als back-up houd.

Toch nog een andere vraag ( benk lastig ofniet dan?) op dit forum kan ik niet echt recente topics vinden over Martinair, allemaal ong een jaar oud. Weet niet wat er allemaal veranderd is in die tussentijd. Was vandaag bij hun voorlichtingsdag, en het klonk allemaal heel positief. Ze leveren nu ook studenten aan de KLM, transavia en nog een paar grote (zeggen ze) dus wel redelijk kans op een baan. Ook komt er volgens hun een gigantische vergrijzing tussen nu en 10 jaar in de luchtvaart. Ook zijn de studenten die ik te woord gestaan heb zeer positief over deze opleiding.
Alleen maak je bij deze opleiding maar 235 vlieguren, dit vind ik wel super weinig. Vooral als je naar de EFTO kijkt waar je +/- 1200 uur maakt!!

Dus kan iemand mij misschien wat extra informatie geven en ervaringen over de martinair vliegschool. Positief en negatiev.. :)


Tjoww

Bovenstaande post gaat reactie teweeg brengen :grijns: (ik lees drie leugens, wie meer?)
 
Mag ik vragen waarom je niet de meer bekende nederlandse scholen overweegt?

Waarom geen Martinair???
Deze opleiding komt naar mijn zeggen professioneel over, daarnaast doen ze ook de 'brighe Course' (weet niet zeker hoe het ook alweer heet) wat de KLS ook doet!
Ook beschikken ze over een zeer moderne vloot, wat zeker laat zien dat het hier niet gaat om een opleiding die alleen op je centen uit is maar naar kwaliteit streeft.

gister heb ik daar met studenten gepraat die al een baan bemachtigd hebben, en niet bij de kleinere maatschappijen. Nee, zelfs KLM.

Natuurlijk weet ik dat je niet alles voor zoete koek moet aannemen. Dus kan iemand mij overtuigen dat ik deze opleiding niet moet kiezen?? En dan geen student van een andere vliegopleiding om de zijne te promoten.


Tjoow
 
@MarCenelsen

Zoek even goed op onderwerp 'Martinair Vliegschool'. Is in het verleden een leuke discussie over geweest. Staan wat reacties van oud leerlingen, including moi....

Moet wel alvast zeggen dat de afzet van leerlingen tegenwoordig erg goed is....
 
MarCenelson, tuurlijk is het prima om Martinair te overwegen!

Je gaat alleen van efto naar martinair zonder de bekendere nederlandse scholen ook maar te noemen. Ben een beetje nieuwsgierig naar de reden daarvan, dan weten we misschien beter wat je zoekt in een vliegschool.
 
MarCenelson, tuurlijk is het prima om Martinair te overwegen!

Je gaat alleen van efto naar martinair zonder de bekendere nederlandse scholen ook maar te noemen. Ben een beetje nieuwsgierig naar de reden daarvan, dan weten we misschien beter wat je zoekt in een vliegschool.

Oke oke, mijn nederige excuses. Ik zal me nader verklaren:

De KLS selectie heb ik 2 jaar geleden gedaan, tevergeefs helaas. Dus moet nog 2 jaar wachten om deze selectie opnieuw te mogen doen (toen mocht je de selectie eens in de 4 jaar herkansen)

De reden dat mijn oog op EFTO is gevallen is vanwege de vele vlieguren. Maar vanwege het vele negatieve commentaar heb ik mijn bedenkingen over deze school.

Daarnaast ben ik nog een 'broekie' in het kippenhok der vliegscholen, zit ook nog in mijn orientatie fase.

De reden dat ik nu naar Martinair kijk is omdat ik laatst met ene Frank heb gesproken die het daar erg naar zijn zin heeft. Ook kwam de presentatie goed op me over en beschikt de vliegschool over hyper-moderne vliegtuigen en een mooi gebouw (dat ook zeker een rol speelt, zeker voor het geld wat je uit die ene oude sok moet vissen, NOT)

En, correct me if i'm wrong, gaat het uiteindelijk niet om het behalen van die velbegeerde mooie papiertjes? Of speelt de naam van een vliegschool echt zo'n belangrijke rol in de nek-aan-nek races tussen sollicitaten??

Niet dat ik me wil afzetten tegen de 'bekendere' scholen, ben gewoon opzoek naar een school waar ik me prettig bij voel. En dat gevoel had ik bij Martinair :grijns:

Tjooww!
 
Je kunt absoluut een baan krijgen met een minder bekende school op je diploma! Het wordt er echter niet makkelijker door. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw financiele situatie is en of een garantiefonds ook belangrijk is. Heb je een garantiefonds nodig of niet? Een standaardlening van de bank moet meestal borggesteld worden door een hypotheek op het huis en veel ouders willen of kunnen dat niet.

Mocht dit een probleem zijn, zou ik in alle gevallen eerst naar de mogelijkheden hierin kijken. Is dit geen probleem, dan kun je je op iets meer scholen orienteren.

Pilotenbeurzen zijn ideaal om scholen te onderscheiden en je ziet dan heel snel de verschillen in zowel mentaliteit als baankansen en kwaliteit. Voordeel is dan ook natuurlijk dat je ze allemaal in 1x bij mekaar ziet.

2 dingen die ik superbelangrijk vindt voordat je een opleiding kiest; Hoe staat de school bij maatschappijen bekend (vraag dit aan piloten die daar werken!!) en hoeveel van de leerlingen vinden daadwerkelijk een baan. (harde cijfers met jaartallen en bedrijven en niet vage ideen als maatschapppij x, y en z een aantal mensen). Ook hoe ze daar terecht zijn gekomen is niet onbelangrijk. Soms direct en soms met een lange omweg.

Uiteindelijk ben je namelijk veel duurder uit wanneer je een goedkopere opleiding kiest waar je bijna geen baan mee krijgt. Mijn ervaring is dan ook dat de naam van de vliegschool wel degelijk veel kan uitmaken.

Leuk ander ding is hoe vooral de MCC wordt gegeven; is dit een fnpt2 of een full flight simulator? Sommigen zeggen dat het weinig uitmaakt, maar je hebt wel een voordeel wanneer je later een typerating moet gaan doen. (sommige opleidingen hebben niet eens een MCC)

Veel sterkte met het kiezen!
 
Leuk ander ding is hoe vooral de MCC wordt gegeven; is dit een fnpt2 of een full flight simulator? Sommigen zeggen dat het weinig uitmaakt, maar je hebt wel een voordeel wanneer je later een typerating moet gaan doen. (sommige opleidingen hebben niet eens een MCC)

Thnx for your advice,

Maar mag ik misschien nog vragen wat dan beter is voor een MCC? Een fnpt2 of een full flight simulator? En wat is het verschil precies? Wat een feit is is dat Martinair Vliegopleiding 32 uur MCC beoefend op een fnpt2, goed of slecht?.

En een garantiefonds is altijd mooi meegenomen, denk dat ik me maar ga beperken tot (toch) Martinair en/of EPST/NLS...

Tjooww!
 
Persoonlijk vind ik het niks uitmaken of je het op een static of full flight sim doet.
Het gaat immers om de MCC cursus. Het samenwerken in een cockpit.
Ik had twee jaar geleden het idee om na mijn opleiding in Portugal een MCC cursus
te doen op een 737 full flightsim a €7000,-
Uiteindelijk heb ik er vanaf gezien en heb gewoon bij mijn school de MCC op een B200 FNPTII gedaan. Heb er geen moment spijt van gehad.
Het probleem is dat als je een MCC op een FFS doet je vaak maar enkele dagen theorie krijgt en vervolgens de sim in geschopt word.
Je bent dan vaak zo overdonderd door alle toeters en bellen om je heen dat je daar meer tijd voor nodig hebt dan voor het daadwerkelijke vliegen en samenwerken (daar gaat het immers om en niet om het knopjes zoeken)
Uitzonderingen daarop, die ik weet, zijn de NLS en de KLS waar je eerst een flinke dosis theorie krijgt alvorens je de sim in gaat.
Heeft het veel nut? Ik denk van niet. Bij de NLS doe je de MCC op een 737 classic.
Je krijgt weliswaar bijna de volledige type rating theorie maar na 21 uur simmen heb je nog net niks. Bij de KLS is een beetje hetzelfde het geval. Daar wordt de MCC op een A310 gedaan, maar ook daar geldt hetzelfde verhaal. Daarbij komt ook nog eens kijken dat bijna niemand de 310 meer vliegt.
De NLS MCC zou dan nog handig kunnen zijn als je na je opleiding een type gaat doen op de 737. Is het nodig/handig? Ik denk van niet.
Het enige voordeel dat je hebt met een MCC op een jet is dat je wat ervaring hebt met de snelheden waarmee de machine vliegt. En dat kan van pas komen als je ergens een grading moet doen om aan de bak te komen.
Maar of dat ding nu beweegt of niet maakt, als je het mij vraagt, geen hol uit.

(hoe vaak heb ik gezegd "ik denk van niet"? als je het weet krijg je een koekje)
 
O en voor ik het vergeet. Kijk inderdaad eens rond in Scandinavie.
Ik heb niet gekeken naar de prijzen bij de eerder genoemde school,
maar als ik mijn collega´s moet geloven (veel Scandy´s) dan kan het
daar stukken goedkoper zijn.
Daarbij zijn de opleiding daar zeker niet slecht. Verder worden ze vaak gewoon
in eigen land gedaan en dus niet in mooi weer landen als Portugal, Spanje of de
joe naaid me steeds.
Je zult dus tijdens je opleiding waardevolle ervaring opdoen met slecht weer en icing.
zaken die ik toch flink vind ontbreken in de hededaagse "gevestigde" opleidingen.
Ik bedoel als mijn instructeur peentjes begint te zweten omdat er onweer in de
voorspelling staat terwijl wij de lucht in gaan met de kist die zo ongeveer alle denkbare toeters en bellen voor wat betreft ice and rain protection aan boord heeft, dan gaan bij mij de wenkbrauwen toch enigzins omhoog.

Het is allemaal leuk en aardig wat veel scholen aanbieden maar er zijn hele volks stammen die na hun opleiding nog nooit een CB van dichtbij hebben gezien, laat staan icing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan