Een inspectie op Dinslaken

dppintr

New member
Vorige week maakten we een vluchtje naar Dinslaken en Borkenberge. Op Dinslaken werden we verwelkomd door inspecteurs van de Luftaufsicht, de Duitse Civil Aviation Authority, voor een inspectie.

o_006.jpg

Inspectie door de Luftaufsicht

Klik hier voor het verslagje

-o-o-
 
Wat verwachten ze te zien van flight planning? In theorie moet je daar ook niets van bij hebben lijkt me. Gewoon foreflight even openen?
 
Het zou kunnen, maar voor dat type grenscontrole moet er dan wel iemand anders dan de Luftaufsicht naast staan.

Sporadisch wordt er ook hier wel gecontroleerd, ik heb het 1x op Seppe meegemaakt bij een lesvlucht. Dat is toen grotendeels door de instructeur afgehandeld. Over de vluchtvoorbereiding kregen we toen alleen een paar vragen, we hebben niets fysiek laten zien. Maar in Duitsland hebben ze de naam wat preciezer te zijn. Dingen als reservebrillen laten zien en zo, heb ik aan de koffietafel wel voorbij horen komen.

Ik vraag me wel af wat je aan vluchtvoorbereiding verplicht moet kunnen laten zien. Zoals velen doe ik veel digitaal, en niet alles sla ik op. Uitgeprint heb ik alleen het minimum om bij een totale digitale black-out toch nog 'thuis' te komen. Is dat dan voldoende?
 
Wat verwachten ze te zien van flight planning? In theorie moet je daar ook niets van bij hebben lijkt me. Gewoon foreflight even openen?
Tijdens onze inspectie; charts, notams, meteo info, mass and balance info - (min of meer CAT.GEN.MPA.180)

Duitsland voert verscherpte grenscontroles uit, al een tijdje. Het lijkt me logisch dat deze controle daarmee verband houdt.
Daar heeft het niets mee te maken

Maar in Duitsland hebben ze de naam wat preciezer te zijn. Dingen als reservebrillen laten zien en zo, heb ik aan de koffietafel wel voorbij horen komen.

Ik vraag me wel af wat je aan vluchtvoorbereiding verplicht moet kunnen laten zien. Zoals velen doe ik veel digitaal, en niet alles sla ik op. Uitgeprint heb ik alleen het minimum om bij een totale digitale black-out toch nog 'thuis' te komen. Is dat dan voldoende?
EASA landen dienen een inspectie programma te hebben geimplementeerd. Bril/reservebril kwam tijdens de inspectie voorbij.

NCO.GEN.135 noemt geen notams, meteo, mass and balance om mee te nemen. Maar ze vroegen er om en ik kon het laten zien. Een brandblusser is niet verplicht voor een ELA1 vliegtuig (NCO.IDE.A.160). Maar ze namen deze wel mee tijdens de inspectie. Inspecteurs weten waarschijnlijk ook niet precies welke regels wanneer van toepassing zijn (er zit trouwens een brandblusser in het vliegtuig).

Zie ook artikel: https://www.ilent.nl/actueel/nieuws/2024/09/26/ilt-luchtvaartautoriteit-kleine-luchtvaart-in-beeld

Hierin staat bijvoorbeeld "In een aantal gevallen is vastgesteld dat niet alle benodigde papieren aan boord waren. Hierbij valt te denken aan het kunnen tonen van persoonlijke documenten als een vliegbrevet, medisch certificaat of logboek" [..] "Wanneer een vlieger een van deze zaken niet kan tonen, mag een vlucht niet doorgaan.".

Onder FCL.045 is het bij je hebben van een brevet en medical expliciet verplicht, maar een logboek dient op verzoek zonder overbodige vertraging ter inspectie te worden aangeboden.

Van de inspectie dient trouwens een rapport te worden opgemaakt, en de vlieger dient te worden geinformeerd van de uitkomst direct na de inspectie.

Disclaimer; ik kan het natuurlijk mis hebben :-)
 
Last edited:
Goed punt, bedankt voor de referentie. Denk dat technisch gezien de NOTAMs voor vertrek controleren dan niet voldoende is. Digitale kopie voldoet dan weer wel denk ik.
 
Back
Top