Ik ben vorig jaar na het einde van mijn PPL ook direct beginnen uitkijken naar de mogelijkheden om IR te doen.
Omdat ik zelf allesbehalve een job als piloot wil, was ik ook heel benieuwd naar de mogelijkheden van de CB-IR en ER-IR.
Heb me bij een tiental scholen geïnformeerd (Benelux).
Samengevat: tot nu toe, onduidelijkheid troef. Vooral in België. Had de indruk dat ze in NL al wat verder stonden.
Er zijn dus inderdaad mogelijkheden om een verkorte opleiding te doen. Maar vergeet niet dat veel scholen eerst gaan kijken hoe het gesteld is met je vliegskills. Als die onvoldoende zijn kan het nog zijn dat ze vb zeggen dat je niet kan genieten van het verkorte traject.
Omdat ik dan uiteindelijk ook geen zin had om enkel tussen vertrek en bestemming in IMC te kunnen vliegen heb ik gekozen om de volledige IR te doen.
Het is dan misschien wat meer theorie, maar veel zaken zaten ook al in de PPL. En idd andere zaken heb je niet nodig, maar is dat niet zo in elke opleiding?
Ben ook bij LFTA geweest in Lux. Daar had ik de indruk dat ze heel strikt zijn in hun regelgeving. Ze laten voor de IR vb zelfs niet toe dat je theorie en praktijk op 2 verschillende plaatsen doet (wat perfect mag volgens EASA).
De kans is dus heel groot dat ze voor hun CB-IR theorie ook kiezen om het volledige theoriepakket aan te bieden. Dat is hun recht (op die manier zijn ze natuurlijk zeker dat ze niets vergeten).
Verschillende scholen hebben het ook moeilijk merk ik om de ingewikkelde regelgeving goed op te volgen.
Beste voorbeeld is dat veel scholen niet weten dat de night rating geen eis meer is om een IR te kunnen starten, maar dat als je IMC bij nacht wil vliegen, dat je je night rating maar moet behaald hebben voor je IR skill test.
Dit werd onlangs met een amendement aangepast, maar als je zoiets niet opvolgt...
Voor Belgen die samen met hun PPL een IR willen zou ik persoonlijk voorlopig enkel aanraden om de klassieke IR te doen, tenzij je nog tijd hebt om af te wachten hoe de zaak evolueert (en naar Belgische normen kan dat nog even duren denk ik...)
Heb me ook geïnformeerd om mijn IR via de FAA te behalen. Dit was inderdaad mogelijk. Minder theorie en minder praktijk. Maar dit heb ik niet gedaan omdat de FAA een hogere eis stelt aan de toegangseis mbt XC-uren. Voor EASA heb ik voldoende uren, maar voor de FAA mocht ik een 20-tal uren XC niet meetellen... Zo kwam de FAA-weg voor mij duurder uit dan de EASA-weg (zonder ook het financiële te rekenen wat de papierwinkel FAA-EASA met zich meebrengt).