DutchMil wijzigingen

Dat merken ze vanzelf wel. Als je niet antwoord of nog 7000 hebt staan kunnen ze er toch niets aan doen, dus een code maakt geen reet uit.

Daar ben ik het dus niet mee eens.. dan heb je nog veel onnodige calls.. en.. uitgaan dat piloten een verkeerde squawk gebruiken lijkt mij geen goed uitganspunt voor beleid, dan kunnen we ook wel ophouden een AIP te schrijven.
 
Dat merken ze vanzelf wel. Als je niet antwoord of nog 7000 hebt staan kunnen ze er toch niets aan doen, dus een code maakt geen reet uit.

Nounou... Daar zijn vele andere landen/regio's het niet mee eens. Het hele doel van dit verhaal is het verminderen van RT load. Als je diezelfde RT load weer verhoogd met "PH-ABB on this?" .... wachten .... Nee blijkbaar niet (of niet gehoord, toch nog een keer proberen?) ... Dan maar het andere toestel van het paar. "PH-ABC on this?" bla bla bla

Als je een 'I'm listening' code gebruikt; dan weet de controller wie hij op kan roepen. Komt er geen antwoord, dan weet hij ook dat je het niet gehoord hebt en dat het niet is omdat je helemaal niet luistert.

Dat maakt jou geen reet uit blijkbaar, maar veel vliegers en ATCO's in andere regio's wel, en die zullen dat ook niet voor niets een goed systeem vinden.
 
Dutchmil controller doet nu toch zowel VFR als ook de 128.35 IFR frequentie??
Heeft die controller straks wel opeens de tijd voor uitgebreid info te geven? Ik hoop het maar..
 
Daar ben ik het dus niet mee eens.. dan heb je nog veel onnodige calls.. en.. uitgaan dat piloten een verkeerde squawk gebruiken lijkt mij geen goed uitganspunt voor beleid, dan kunnen we ook wel ophouden een AIP te schrijven.

Da's toch niet logisch wat je nu zegt? Wat jij nu zegt is dat DM niet een conflict zal aangeven op de frequentie naar traffic die zijn vergeten om de "speciale" code in de transponder te zetten. Die calls komen natuurlijk altijd, mits DM het ziet en er tijd voor heeft, dus heeft maakt zo'n code geen reet uit.
 
Als je een 'I'm listening' code gebruikt; dan weet de controller wie hij op kan roepen. Komt er geen antwoord, dan weet hij ook dat je het niet gehoord hebt en dat het niet is omdat je helemaal niet luistert.

Dat maakt jou geen reet uit blijkbaar, maar veel vliegers en ATCO's in andere regio's wel, en die zullen dat ook niet voor niets een goed systeem vinden.

Of je het niet hoort of niet luistert maakt effectief natuurlijk geen reet uit, want de boodschap komt toch niet over. Het beleid moet zijn om iedereen in dat gebied uit te laten luisteren, punt. Aparte codes, die natuurlijk standaard aan kunnen blijven vanaf bepaalde velden, zeggen helemaal niets, voegen niets toe en zorgen niet voor verminderde RT omdat een gespot conflict sowieso aangegeven zal worden omwille van de veiligheid.

"Hé, die ABB en ABC vliegen recht op elkaar af! Ik zal ze eens snel oproepen voordat het fout gaat.... oh nee, ze hebben de "speciale code" er niet ingezet. Als straf en om geen "onnodige" (?!) RT te veroorzaken zal ik ze lekker niet oproepen, dat zal ze leren!"
 
Of je het niet hoort of niet luistert maakt effectief natuurlijk geen reet uit, want de boodschap komt toch niet over. Het beleid moet zijn om iedereen in dat gebied uit te laten luisteren, punt. Aparte codes, die natuurlijk standaard aan kunnen blijven vanaf bepaalde velden, zeggen helemaal niets, voegen niets toe en zorgen niet voor verminderde RT omdat een gespot conflict sowieso aangegeven zal worden omwille van de veiligheid.

"Hé, die ABB en ABC vliegen recht op elkaar af! Ik zal ze eens snel oproepen voordat het fout gaat.... oh nee, ze hebben de "speciale code" er niet ingezet. Als straf en om geen "onnodige" (?!) RT te veroorzaken zal ik ze lekker niet oproepen, dat zal ze leren!"

Grotendeels eens met dit verhaal behalve dat een conflict sowieso aangegeven zal worden. Het blijft "see and avoid" met traffic information as far as practicable. Conflicten worden niet automatisch aangegeven, zeker niet als Dutch Mil wordt overspoeld met nutteloze informatie en RT-load door vliegers die zichzelf graag horen praten en de verkeersleiding gebruiken om hun vaardigheden aan hun passagiers menen te moeten tonen.
De rode draad door het verhaal (en dat was ook duidelijk te horen tijdens de briefing op Budel) is dat er een structureel, blijkbaar onoplosbaar, personeelstekort bij Dutch Mil bestaat. Er zijn nog maar 15 verkeersleiders die een rooster inclusief nachtdiensten moeten vullen. Er is naar oplossingen gezocht onder de noemer het veiliger, efficienter en makkelijker te maken maar het personeelstekort speelde een duidelijke hoofdrol.
Toch denk ik dat er een enorme verbeterslag gemaakt kan worden als:
-Iedereen die uitluistert op 132.350 een unieke, gepubliceerde transpondercode selecteert. Op die manier weet de controller dat de machine luistert en hij ziet het callsign via mode-s;
-Vliegers alleen oproepen als ze echt iets nodig hebben van de controller (veiligheids en noodberichten etc.). Geen rondje-om-de-kerk-rt !!;
-De controller ook daadwerkelijk op zijn scherm kijkt en de moeite doet om het verkeer dat uitluistert, informeert over ander verkeer.

Farnborough Radar is een perfect voorbeeld van dienstverlening aan General Aviation met de bedoeling om het vooral veiliger te maken;

FARNBOROUGH LARS

1 Introduction

1.1 From 1 April 2008 an extended service will be provided from Farnborough under the LARS scheme which covers the areas
detailed at Annex A. The sectors within which the Farnborough LARS will be available will be referred to as LARS North, LARS East
and LARS West.
1.2 The aim of this extension to service is to assist the GA community in the navigation and use of the busy and complex airspace
around the London Terminal Manoeuvring Area (LTMA). In doing so, it will help to create an informed traffic environment, in the vicinity
of the Controlled Airspace (CAS), which in turn will enhance the safety of all airspace users by reducing the risk of CAS infringements.
1.3 Within the associated sectors, a service will be provided to aircraft operating outside of CAS. The boundaries shown purely
indicate the extent of the available service and DOES NOT infer that Farnborough LARS will be the controlling Authority for the crossing
of either CAS or Military ATZs.
1.4 Farnborough LARS is complimentary to those established services already provided by other units in the areas.
2 Procedures
2.1 Hours of availability (All times LOCAL)
0800 - 2000
2.2 LARS West Frequency 125.250 MHz
LARS East Frequency 123.225 MHz
LARS North (New Service) Frequency 132.800 MHz
2.3 Callsign ‘Farnborough Radar’
2.4 Services Available. Farnborough LARS will provide a Radar Advisory Service, Radar Information Service or Flight
Information Service (dependant on the service requested and controller workload).
2.5 For a description of the service see UK AIP ENR 1-6-3-1
.
 
Da's toch niet logisch wat je nu zegt? Wat jij nu zegt is dat DM niet een conflict zal aangeven op de frequentie naar traffic die zijn vergeten om de "speciale" code in de transponder te zetten. Die calls komen natuurlijk altijd, mits DM het ziet en er tijd voor heeft, dus heeft maakt zo'n code geen reet uit.

Sorry, maar ik begrijp echt net wat je nu bedoeld. Denk dat we langselkaar heen praten.

Ik begrijp ook niet "Mits DM het ziet en er tijd voor heeft" om in je eigen woorden te zeggen:

"Hé, die ABB en ABC vliegen recht op elkaar af! Maar ja, Ik heb ff geen tijd !"
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar ik begrijp echt net wat je nu bedoeld. Denk dat we langselkaar heen praten.

Ik begrijp ook niet "Mits DM het ziet en er tijd voor heeft" om in je eigen woorden te zeggen:

"Hé, die ABB en ABC vliegen recht op elkaar af! Maar ja, Ik heb ff geen tijd !"

Zoals FlushRivet al zegt: Het blijft "see and avoid" met traffic information as far as practicable. DM is geen deconflicting service, maar geeft enkel advies wanneer het daar tijd voor heeft. Dat was zo, is zo en zal straks nog zo zijn onafhankelijk van fancy transponder codes.

Ik had het beter andersom kunnen zeggen echter, dus "mits DM er tijd voor heeft en het (dan) ziet". Als ze dus niet bezig zijn (door onderbezetting (door underfunding neem ik aan)) met andere taken en zich per ongeluk bezig houden met een blik werpen op het radar scherm, moeten ze ook nog net die 2 targets van de ABB en ABC zien (wellicht zijn er nog andere conflicten of drukke gebieden). Dus als aan beide voorwaardes is voldaan (DM heeft tijd en DM ziet het per ongeluk) zullen ze natuurlijk altijd die call de ether in gooien, onafhankelijk van je "ik luister netjes"-code in de transponder. Die code voegt dus feitelijks niets toe.
 
1. "see and Avoid" geldt altijd en voor alle IFR/VFR trafic; dus dat hoeven we niet steeds te herhalen.
2. laten we het hebben over FIS en je punt is mij nu duidelijk, thanks.
 
Ik heb de zeer druk bezochte sessie op EHRD bijgewoond (was nu echt druk op de club...).

Het is duidelijk; niet oproepen tenzij je specifiek FIS nodig hebt om welke reden dan ook. Die reden bepaal jij overigens als vlieger. ALS je het nodig vindt op te roepen en te melden dat je van EHRD naar EHGG vliegt moet je dat doen.

Echter, bij een normale vluchtuitvoering zonder bijzonderheden heeft DM liever dat je je x-ponder aan zet op 7000, en gewoon uitluistert.
Ook voor vluchten van en naar het buitenland niet aanmelden bij DM, tenzij er bijzonderheden zijn.

Toen ik RT training kreeg op EHRD was een bezoek aan de toren onderdeel van die training. De mannen daarboven drukte ons op het hart altijd aan te melden bij DM of Adam info wanneer we de CTR verlieten. Maar dat is dus niet meer per se de waarheid. Ook in ATC land liggen de meningen uiteen.

Doel van dit alles is om DM beter beschikbaar te krijgen/houden voor de situaties waarvoor dat nodig is en voor het andere verkeer dat ze echt controleren.

Ik word steeds blijer met mijn PCAS... :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen dat de AOPA kaart op 11 maart is uitgegeven en de wijzigingen bevat. Zelf gebruik ik altijd de Jeppesen kaarten. De benelux kaart is ook op 11 maart uitgegeven. Heeft iemand al gezien of die ook de nieuwe wijzigingen bevat (voordat ik hem ga bestellen bij de pilotshop)?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen dat de AOPA kaart op 11 maart is uitgegeven en de wijzigingen bevat. Zelf gebruik ik altijd de Jeppesen kaarten. De benelux kaart is ook op 11 maart uitgegeven. Heeft iemand al gezien of die ook de nieuwe wijzigingen bevat (voordat ik hem ga bestellen bij de pilotshop)?

Geen idee, ik gebruikte tot dit jaar ook altijd Jeppesen EH/EB maar ben er nu vanaf gestapt omdat de ICAO kaart nu een behoorlijk extra stuk Duitsland erbij heeft gekregen. Voor de hele Benulux en een stuk Noord-Frankrijk hoef ik alleen nog maar de noordelijkste LF van Jeppesen te hebben. Dus voor het gebied waar ik het meeste rondvlieg heb ik nu nog maar 2 kaarten nodig i.p.v. 3 of 4.
 
Ik heb hem gisteren opgehaald, alle wijzigingen staan er op. Ik vind de kleurstelling ook veel duidelijker op op te navigeren. De loop van water is goed te zien. En zoals kmies al aangeeft staat er een flink stuk Duitsland op. Ik ben er blij mee.
 
Welke heb je gehaald? Die van de AOPA, ICAO of Jeppesen?

Volgens mij mag ik officieel alleen met de ICAO versie VFR vliegen, maar dat was de vraag niet.

Maar eens kijken of de pilotshop ook al de duitse kaarten heeft. Dan dit weekend maar eens kijken of ik tijd heb om daar even te verdwalen.
 
Ik heb net de nieuwe DFS kaart gehaald bij de PilotShop. Iemand nog een goede tip hoe je de kaart kan vouwen? Is nu 1 grote lap papier.
 
Hmm.. Het is wel de ICAO 2010 VFR kaart , maar het is een gelamineerde versie oid. Meegekregen als rol met een elastiekje. Ongevouwen dus.

Het lijkt mij logisch dat een VFR kaart voor de cockpit is; en niet om ingelijst boven je bed te hangen. Dromen van vliegtuigen oke, maar dromen van CTR"s is zelfs voor een aviation nut als ik een burg te ver :blabla:
 
Terug
Bovenaan