DutchMil wijzigingen

Phoenix

New member
Gisteren ben ik bij een presentatie geweest van DutchMil op Hoogeveen. Daar werden de volgende wijzigingen toegelicht:

1) Gewijzigde DutchMil TMAs vanaf 11 maart 2010

Huidig:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/091231-100211/eAIP/html/graphics/eAIP/ENR-6-2-1-A2m.pdf?

Per 11 maart 2010:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/100128-100311/eAIP/html/graphics/eAIP/ENR-6-2-1-A2m.pdf?

2) Invoering REFIS (Regional Flight Information Service; medio 2010)

Dit zijn 2 nieuwe frequenties waarop men een continue herhaalde boodschap zal gaan uitzending met letteraanduiding vergelijkbaar met ATIS. Deze boodschap zal de regionale QNH bevatten en eventuele aanvullende informatie die niet tijdig beschikbaar zijn via NOTAMs, b.v. EHGG gesloten i.v.m. vliegtuig naast de baan etc.
Er is een frequentie voor Noord (136.225) en voor Zuid Nederland (136.300). Zodra de informatie wijzigt zal DutchMil dit op de gewone frequenties melden en kunnen piloten weer opnieuw uitluisteren op REFIS.

3) Invoering MASIS (Military Airfield Status Information System; datum nog onbekend)

Voor militaire velden komt er buiten openstelling een systeem waarbij de vlieger op de torenfrequentie door middel van het indrukken van de zendknop automatisch antwoord krijgt van een bandje met daarin de crossing clearance. Binnen de CTR is men verplicht te blijven uitluisteren op de torenfrequentie. Je hoort dus ook elke keer het bandje als een andere kist de zendknop indrukt.
MASIS wordt automatisch gedeactiveerd zodra de toren weer bemand is, en vanaf dat moment heb je dus weer contact met de verkeersleider. De ATZ dient zoals nu nog steeds vermeden te worden.

Zowel REFIS als MASIS hebben als doel een betere bereikbaarheid en lagere werklast voor vlieger en DutchMil. Men benadrukte ook DutchMil alleen op te roepen indien nodig, anders alleen uitluisteren op de frequentie.

Mijn inziens twee mooie systemen die de drukte (en dus bereikbaarheid indien nodig) bij DutchMil zeker zullen verlagen.

Overigens zal deze presentatie nog worden gegeven op:

24 februari Lelystad 19:00 LT
Driessen Vlieginstructies
Emoeweg 1
8218 PC Lelystad Airport

2 maart Rotterdam
Locatie bij aanmelding bekend gemaakt

4 maart Budel 20:00LT
Restaurant de Coockpit
Luchthavenweg 20
6021 PX Budel

Aanmelden is noodzakelijk via: [email protected]
 
Ook mooi is dat, word er een enorm stuk luchtruim toegankelijk voor GA en niemand die er blij mee is! :yeehaa:
 
Ook mooi is dat, word er een enorm stuk luchtruim toegankelijk voor GA en niemand die er blij mee is! :yeehaa:

Ik zie niemand hier zeggen dat ze niet blij zijn, alleen heb ik nog niet veel verschil (in volume) van airspace gezien als ik de kaartjes zo naast elkaar leg. Wat is er precies bij gekomen en waar? Dat is wellicht handiger dan het huidige "zoek de verschillen" puzzeltje.
 
Dat je nu ten oosten van Teuge tot Fl095 VFR mag rondboren! (Doordeweeks boven Fl065 controlled VFR (class B) en in het weekend zonder klaring.. (class E) )
 
Dat je nu ten oosten van Teuge tot Fl095 VFR mag rondboren! (Doordeweeks boven Fl065 controlled VFR (class B) en in het weekend zonder klaring.. (class E) )

mee eens, goede zaak!

anyone: Nu Soesterberg dicht is, waarom kunnen we dan niet af van die 'rare' Schiphol TMA 3,4 en 5 ?? (ik snap dat we nog zwevers en para's hebben vanaf Hilversum, maar is er echt niets handigers - en dus minder 'foutgevoelig' - te bedenken?)
 
Waar ik mij over verbaas, is dat ik de afgelopen maanden niemand heb horen 'klagen' over een minder positief aspect van deze veranderingen.

Doordat zometeen het VFR radioverkeer behoorlijk gereduceerd wordt, krijgen vliegers het een stuk(je?) lastiger met hun situational awareness ben ik bang.

Natuurlijk blijft het see-and-avoid, maar persoonlijk gebruikte ik de radio-calls wel altijd om een gedeeltelijk plaatje op te bouwen van wat er in mijn omgeving rondfladdert . Dit zal dadelijk een stuk lastiger worden ben ik bang...

Hoe denken jullie hierover, zie je het net zo of ben ik een beetje te pessimistisch in deze?
 
Ook daar ben ik het mee eens. Hoewel het niet aanmelden bij DM, maar wel uitluisteren en met een xponder-s het mogelijk maakt voor DM om verkeersinfo te (blijven) geven. Ik vraag me alleen af of ze dat ook (actief) gaan doen.
 
Ook daar ben ik het mee eens. Hoewel het niet aanmelden bij DM, maar wel uitluisteren en met een xponder-s het mogelijk maakt voor DM om verkeersinfo te (blijven) geven. Ik vraag me alleen af of ze dat ook (actief) gaan doen.

Dit zou juist positief moeten zijn. Zolang ze dezelfde bezetting houden zijn ze minder tijd kwijt aan simpele initiële identificatie calls en tijd om te pogen conflicting traffic te identificeren, daarbij kunnen ze nu (in tegenstelling tot voorheen) dus iedereen tracken en identificeren zelfs zonder aanmelden. Don't call us, we'll call you, klinkt goed. En niets weerhoudt je er van om advies te vragen. Lijkt mij in ieder geval een efficiëntere en (o.a. daardoor) veiligere operatie.
 
Ik ga naar de meeting op EHRD, zal dit ter sprake brengen. Ik vroeg me namelijk hetzelfde af; willen ze minder RT verkeer?
 
@Nosig:

Wil dit kunnen werken, dan moeten ze tenminste wel weten wie er de frequentie monitoren, anders lopen ze blind traffic information te verschaffen. En daarvoor is er volgens mij tenminste nog een eenzijdige call nodig als 'PH-ABC, monitoring your frequency'.
 
Dan komen ze met calls; 'PHABC on this?'

Als niemand dan antwoord geeft is het maar hopen dat hun hoogtemeters niet allebei perfect zijn gekalibreerd op 1000 ft.
 
Dan komen ze met calls; 'PHABC on this?'

Als niemand dan antwoord geeft is het maar hopen dat hun hoogtemeters niet allebei perfect zijn gekalibreerd op 1000 ft.

Je kan natuurlijk de regel instellen dat je een groeps code op de je transponder moet instellen als je DM uitluistert. bijvoorbeeld 6001 (of wat dan ook). Dan is het geen 'gok' voor DM of je 'er bent'. Zelfde (soort) techniek wordt ook in Duisland en Engeland toegepast zodat andere radarcontrollers kunnen zien bij wie je bent 'ingeschakeld'.
 
Speciale xpndr-codes helpen DM natuurlijk wel (en als zodanig lijkt me dat een goede methode), maar daarmee heb je geen oplossing voor verminderde situational awareness...
 
Speciale xpndr-codes helpen DM natuurlijk wel (en als zodanig lijkt me dat een goede methode), maar daarmee heb je geen oplossing voor verminderde situational awareness...

Niks speciale codes, een S transponder zendt zijn eigen registratie uit. Naar München tegenwoordig hoeven we als test ook geen code in te zetten, iedereen heeft code 1000. Het vluchtnummer wordt via de transponder code automatisch verstuurd.

En als iemand zegt dat hij airborn Teuge is met bestemming Texel (als je hem al hoort) weet je nog steeds niet waar hij 20 minuten later ergens zit. Dat soort onzin calls kan me gestolen worden als er ondertussen meer rust en ruimte is voor DM om zinnig advies te geven, op eigen verzoek of van hen uit.
 
..En als iemand zegt dat hij airborn Teuge is met bestemming Texel (als je hem al hoort) weet je nog steeds niet waar hij 20 minuten later ergens zit. Dat soort onzin calls kan me gestolen worden als er ondertussen meer rust en ruimte is voor DM om zinnig advies te geven, op eigen verzoek of van hen uit.

Dat het rondbazuinen van je gehele vliegplan op de frequentie verleden tijd is lijkt me een goede zaak voor de DM medewerkers en ook voor diegenen die wél wat hebben te melden.

Aan de andere kant vond ik het toch ook wel eens fijn om te horen dat dat kistje naar Texel gaat terwijl jij de koffie op Texel reeds op hebt en Teuge aan het naderen bent. Nu blijft het wellicht erg stil op de freq.

Maar goed, het was hoog tijd voor een verandering, die is er nu en ik ben zeer benieuwd hoe het gaat bevallen! Ik sta er wel open voor. Ook zeer benieuwd hoeveel mensen er toch nog uitgebreid gaan oproepen... :grijns:
 
Niks speciale codes, een S transponder zendt zijn eigen registratie uit. Naar München tegenwoordig hoeven we als test ook geen code in te zetten, iedereen heeft code 1000.


Maar dan is 1000 toch je groeps code? dus wel een speciale code (geen groepscode 7000 bedoel ik). Het gaat erom dat je niet onzinnige info hoeft te geven en dat DM niet hoeft te gokken of je wel of niet hebt ingeschakkeld. Gewoon als je DM opzet dan zet je ook code XXXX.

situational awareness lijkt mij niet een probleem als DM gewoon goede traffic info geeft indien nodig.
 
Doordat zometeen het VFR radioverkeer behoorlijk gereduceerd wordt, krijgen vliegers het een stuk(je?) lastiger met hun situational awareness ben ik bang.

Natuurlijk blijft het see-and-avoid, maar persoonlijk gebruikte ik de radio-calls wel altijd om een gedeeltelijk plaatje op te bouwen van wat er in mijn omgeving rondfladdert . Dit zal dadelijk een stuk lastiger worden ben ik bang...

Psies . . de redenen voor die verandering zijn duidelijk en hoewel jammer wel OK lijkt me, maar naar deze (ook duidelijke) veiligheidsnadelen moet nog wel even gekeken worden ;-)

Ik zie er 2:
1) gemis aan situational awareness idd, wat niet zal worden opgevangen door traffic info van DM. Evt. door kruisers zelf op te vangen door de onbemande TWR freq als een soort Unicom te gebruiken. Dus zodra je een draaggolf of een bandje hoort ook jezelf even op de freq identificeren als vliegende in dezelfde CTR, met type positie hoogte richting. Zeker als het zicht niet heel best is;
2) En de lokale QNH heb je dan niet. De regionale QNH wordt dan belangrijker (als ieder maar dezelfde heeft). Dus zou DM wat vaker een general call met de regionale QNH moeten geven.

F
 
Niks speciale codes, een S transponder zendt zijn eigen registratie uit. Naar München tegenwoordig hoeven we als test ook geen code in te zetten, iedereen heeft code 1000. Het vluchtnummer wordt via de transponder code automatisch verstuurd.

En als iemand zegt dat hij airborn Teuge is met bestemming Texel (als je hem al hoort) weet je nog steeds niet waar hij 20 minuten later ergens zit. Dat soort onzin calls kan me gestolen worden als er ondertussen meer rust en ruimte is voor DM om zinnig advies te geven, op eigen verzoek of van hen uit.

Hij bedoelt een speciale code zodat Dutch Mil weet, ok jij luistert uit.

Dus idd 7001 squawken ipv 7000. Puur zodat Dutch Mil weet dat je bereikbaar bent ja of nee. Dat staat dus los van de mode-S transponder. Dat die verkeersleider kan zien dat jij een C-172 bent met reg PH-KBA dat vertelt hem natuurlijk niet of jij antwoord gaat geven als hij je oproept.
 
Dat merken ze vanzelf wel. Als je niet antwoord of nog 7000 hebt staan kunnen ze er toch niets aan doen, dus een code maakt geen reet uit.
 
Terug
Bovenaan