DFA-FTO

FlightLevel

New member
Wie weet er meer over de Dutch Flight Academy? Ik heb niets aan discussie of het goed of slecht is, graag hoor ik feiten. Denk bijv. aan connecties, kwalititeit opleiding, perspectieven binnen de luchtvaart als afgestudeerde en dergelijke.

Greetz,
Gerard
 
Ik heb niets aan discussie of het goed of slecht is, graag hoor ik feiten.

Feiten:
Ze bestaan
Ze doen opleidingen
Ze hebben vliegtuigen
Zij vertellen jou graag wat je wil horen
Jij hoort wat je wil horen

maw je ontkomt niet aan een discussie omdat mensen op elke opleiding het altijd door een roze bril (of soms blauwe) ziet. Volgens mij hebben zij geen deals met airlines en dat is het belangrijkste. :o
 
De KLS is volgens mij de enige die een maatschappij achter zich heeft staan. De rest heeft mooie praatjes over de "nabije toekomst".
Probeer het bij de KLS, lukt het niet ga er dan vanuit dat je "de baan" zelf moet regelen.

Nou zie die toekomst er wel rooskleurig uit.....shit hebben ze toch gelijk! :grijns:
 
Stella: Denk dat deze school heel wat voor je kan regelen.. Sommigen wachten een tijdje, sommigen mogen direct door.
Denk ook een van de snelst groeiende scholen op dit moment.
NLS overigens ook niet verkeerd :D
KLS. tja als je bij de KLM wilt, op dit moment nog wel de way to go.
EPST: Als je voor de UK wilt gaan.

DFA: tja.. zal een goede school zijn.. maar ik ken geen mensen die via hun direct aan een baan zijn gekomen.

Wel via de verder bovengenoemde scholen..

Cheers.
 
er zijn wel leerlingen die de dfa gedaan hebben en een baan hebben.

Maar vraag jezelf deze vraag: Wil ik in Nederland werken?
Wil ik bij de klm werken?

Beide ja? ga dan voor de kls of nls.

Ik heb ook dfa en heb meermaals bij klm gesolliciteerd, maar wordt gewoon (zoals vele) afgewezen omdat ik geen kls of nls heb gedaan.
Het is discriminatie maar ja..... het gebeurd.
Bij de andere nederlandse maatschappijen (zijn er ook zo veel :P) maakt het niet zo heel veel uit welke school je hebt gedaan.

Jij wilt feiten horen....
Iedereen schreeuwd wat (vooral pos over eigen en negatief over andere scholen). Wil je naar de klm? Dan betaal je meer bij je vliegschool (kls / nls). Maakt je het niet zo veel uit? Ga dan naar de school die jou het meeste aanspreekt (je zit er wel bijna 2 jaar.....).

Succes!
 
Ik zit nu een jaar op de DFA, en ik heb er nog geen spijt van.

Het banenperspectief is niet zoals bij een maatschappij verbonden vliegschool, (bijna) gegarandeerde doorstroom.

Na de opleiding zal je zelf een baan moeten zoeken. De school helpt hier uiteraard wel bij. Met de groeiende markt zie ik geen grote problemen om een baan te vinden, mede omdat schoolgenoten die nu net afgestudeerd zijn bijna allemaal aan de bak kunnen als piloot bij LCC's , zakenvliegmaatschappijen en enkele op FSC's.

Mvg.

ps, @ Altimeter, ik ken er genoeg ;)
 
Laatst bewerkt:
Reactie voor FlightLevel op observer en altimeter

Reactie voor FlightLevel op observer en altimeter

Hoi FlightLevel,
ik heb na twee jaar m'n brevet en typerating A320 family op zak en ja ik heb mn opleiding bij DFA gedaan. Op internet wordt heel veel gelult over vliegscholen en hoe goed of slecht ze wel niet zijn. Maar wil je met eigen ogen zijn wat DFA allemaal betekend kan ik je aanraden om gewoon eens naar een open dag te gaan. Je ziet daar hoe de opleiding in elkaar zit, je kunt al je vragen stellen en ervaringen van leerlingen horen. Dat is echt de beste manier want waar observer en altimeter hun informatie vandaan halen of wat hun link met DFA is weet ik niet. Ik heb namelijk binnen 24 uur na het afronden van mn opleiding een baan aangeboden gekregen bij WizzAir en AirBerlin. Bij Cockpit4U in Berlijn (waar ik mn typerating heb gedaan) waren ze sowieso erg te spreken over piloten van DFA.
Er is overigens geen enkele school die een baan voor je regelt, dat moet je gewoon zelf doen.
Voor altimeter en observer,
ze bestaan; ja klopt al meer dan 7 jaar en het gaat goed met de school.
ze doen opleidingen; ja maar de kwaliteit is minstens net zo goed als van andere scholen! (kan ik zelf moeilijk over oordelen, ik heb niet op andere scholen gezeten)
ze hebben vliegtuigen; ja 6 vliegtuigen op ongeveer 30 leerlingen. Weet jij een school met nog betere verhoudingen? 2 van de 6 vliegtuigen zijn DA42, toch een van de modernste lesvliegtuigen van dit moment.
ze zeggen wat je wil horen; nou niet dus!! ik heb zelf aardig pittige discussies gehad met de leiding over uiteenlopende onderwerpen. Maar dat hoort er allemaal bij, want naast leren vliegen kweek je bij DFA ook fatsoen, discipline en doorzettingvermogen.
Even een greep uit leerlingen van DFA die een baan hebben;
2 x WizzAir
3x AirBerlin
3x VLM
2x Lufthansa
1x StarExcel
Ik kan nog wel even door gaan hoor.
En DFA wint snel naamsbekendheid (in positieve zin) bij veel maatschappijen.
Het maakt mij niets uit of jij nou wel of niet voor DFA kiest maar ik wil gewoon dat dat negatieve geroddel, door mensen die blijkbaar geen actuele kennis van zaken hebben, nu eindelijk eens is afgelopen. Nogmaals de beste manier om je keuze te bepalen is door naar zoveel mogelijk open dagen van scholen te gaan. FlightLevel, succes bij het maken van je keuze.

groeten dio

P.S. Altimeter, wie ben je eigenlijk en wat weet je nou echt van DFA??
 
Dio,

Leg het me even uit:

1. Binnen 24 uur na het afronden van je opleiding heb je banen aangeboden gekregen. Is dat binnen 24 uur na het afronden van je zelfbetaalde typerating, of nadat je klaar was bij DFA?

2. Iedereen kan toch bij Cockpit4U een typerating doen?

3. Had je ENIG idee dat je na je vliegopleiding ook nog eens een type rating zou gaan betalen?

Dit alles niets negatiefs over DFA, maar het lijkt op het eerste gezicht dat je je positieve resultaat te danken hebt aan het kopen van een type rating, losstaand van je vliegopleiding. "Ze zijn erg te spreken over leerlingen van DFA" (bij Cockpit4U) is een interessante anekdote, maar vergeet niet, ze verkopen gewoon typeratings, en een beetje slijmen en zo wat meer DFA klanten krijgen, is natuurlijk goed voor business! Daarnaast, als ze blijkbaar al zoveel ervaring met DFA studenten hebben, lijkt het dat ze met alleen de DFA basisopleiding nergens aan de bak komen, en dus velen genoodzaakt zijn om een type rating te kopen. (enigszins gechargeerd natuurlijk)

Even een losse observatie die helemaal los van DFA staat: Het lijkt erop alsof tegenwoordig ERG makkelijk wordt besloten om een type rating te kopen. Waar niet zo lang geleden dit alleen na lang solliciteren en een zeer slechte arbeidsmarkt gebeurde (en dan nog met een gegarandeerde baan aan die rating gekoppeld), koopt men nu een rating alsof het een nieuwe trui is, zonder baangarantie. En dat terwijl de banenmarkt nu uitstekend is en alleen maar beter wordt de komende tijd. Bizar.

Terug naar je post: Er zijn wel degelijk scholen die actief mensen aan een baan helpen. Tuurlijk, de selectie moet je zelf nog doen, zo hoort het ook.
 
Ik heb namelijk binnen 24 uur na het afronden van mn opleiding een baan aangeboden gekregen bij WizzAir en AirBerlin

Ja maar zeg er wel ff bij dat je ZELF de TR hebt betaald!!
Ik kan ook zo aan de slag bij AB of Wizzair, als ik mijn TR koop bij welke club dan ook.
Het zou echter nog veeeeeeeeeeeeeeeel mooier zijn als je dat nu ff niet hoefde te doen, en je bij een maatschappij zou komen waar je TR wordt betaald of waar je een goede bond hebt.
JIJ hebt gewoon nog eens €30.000 (ongeveer) EXTRA betaald..... kan je net zo goed naar de kls/nls, kan je tenminste naar de KLM of BA toe.


Even een losse observatie die helemaal los van DFA staat: Het lijkt erop alsof tegenwoordig ERG makkelijk wordt besloten om een type rating te kopen. Waar niet zo lang geleden dit alleen na lang solliciteren en een zeer slechte arbeidsmarkt gebeurde (en dan nog met een gegarandeerde baan aan die rating gekoppeld), koopt men nu een rating alsof het een nieuwe trui is, zonder baangarantie. En dat terwijl de banenmarkt nu uitstekend is en alleen maar beter wordt de komende tijd. Bizar.

PRECIES!!! dat vind ik ook zo raar... mensen kopen maar direct een TR tegenwoordig.
Er zijn echt nog wel maatschappijen waar je heen kan die de hele zooi betalen of een mooie bond hebben, waardoor je ook niets betaald.

Dat mensen zeggen dat ze via cockpit4you snel een baan hebben gevonden zegt niets.
Hetzelfde geld voor Flugschule Berlin en de overige TR organisaties.

De low cost maatschappijen nemen deze mensen maar al te graag. Het scheelt ze een behoorlijke investering!
Maar wees nu eerlijk, wordt je er nu echt zo veel blijer van dat je nog meer schulden hebt?
Ik denk dat je via andere wegen er toch finacieel een stuk blijer van wordt.


@capt relax / dio

is dit de maatschappij die je bedoelt?
http://www.xlairways.fr/fr/
 
In mijn ogen moet je kiezen voor een school met baangarantie. Daar zijn er maar weinig van.
De enige die ik ken is CTC-aviation. Zij hebben met vele UK airlines contact. http://www.ctcaviation.com/
Dat DFA geen baangarantie biedt wil niet zeggen dat het een slechte school is. Ik heb begrepen dat ze goede contacten hebben met de VLM, maar dat is nog geen baan. Als je zoveel geld gaat uitgeven zorg dan ook dat je er je geld mee kunt verdienen, en dan niet bij de burgerking.

Succes,

Rob.
 
P.S. Altimeter, wie ben je eigenlijk en wat weet je nou echt van DFA??

Ahum.. Dusss.. spijt me dat je op je *** bent getrapt.. En replied op iets wat ik meer dan een jaar geleden geschreven heb..

Maar anyhow... Ik ben iemand die lekker aan het sturen is, En niet betaald heeft voor zn Type. En wel gewoon na mijn opleiding op gesprek kon.. Zonder eerst te betalen voor een type..

Dont take it all that personal..
Maar destijds moesten jongens en meisjes van de DFA het allemaal zelf doen.. Dus ik denk niet dat ik er ver naast zat..
Dat jij de DFA prijst omdat je een job offer krijgt van wizzair omdat je een zak geld mee neemt.. nou wees er blij mee zal ik zeggen..

groeten..
 
Reactie voor FlightLevel op observer en altimeter

Hahahaha Moet erg lachen om je snelheid van reageren! :grijns:

Als je het goed leest zie je dat ik geen mening heb en alleen maar waarschuw over scholen in het algemeen!

Nu wil ik nog wel even op je geweldige eerste post reageren: Dat je binnen 24 uur een baan had na het afronden van een zelf betaalde TR in een overspannen goede piloten markt zegt namelijk NIETS over je FTO: voor de duidelijkheid voordat ik van negatieve gevoelens jegens die schitterende school van je wordt verdacht: NIETS positiefs en NIETS negatiefs! Het zegt meer over jezelf omdat je blijkbaar zo onzeker was in de beste vlieger markt in jaren dat je om te worden aangenomen nog een TR moest doen!
:huilt:

De vraag die van belang is voordat je aan welke FTO dan ook begint is of je als de markt in elkaar zakt je nog steeds een baan krijgt. Dat ze je allemaal leren vliegen geloof ik wel, maar de naam en support na de opleiding is waar het grote verschil in zit. EPST, NLS, Oxford, CTC, KLS en in mindere mate RvdS (nee: Stella!) hebben daar door de jaren heen een goede reputatie in gekregen en hopelijk DFA in de toekomst ook! :kiss:
 
Ik snap de ophef niet over her betalen van een typrating of niet. Het aantal maatschappijen waar je de TR betaald krijgt is de laatste jaren op 1 hand te tellen. Wel zijn er veel maatschappijen waar je eerst investeerd in een TR en het vervolgens als je hem haalt terugbetaald krijgt via je salaris(logisch). Dat wil niet zeggen dat iedereen die zomaar een TR doet vervolgens ook aangenomen wordt!


Je zult zonder of met TR evengoed selectie moeten doen bij een maatschappij. Alleen vergroot je de kans om op selectie te mogen komen wel aanzienlijk door een papiertje mee te brengen waar op staat dat je een TR gedaan hebt.

Ik denk dat de discussie hierboven aardig zinloos aan het worden is en dat je veel beter nog kunt kijken of de opleiding je bevalt(e opleidings cultuur en structuur) en niet of je zelf nog misschien 20000 ekkies meer betalen moet aan het eind van je opleiding! Dat verdien je toch wel terug! De kans dat je hem terug verdiend is wel zodanig groot dat ik me daar niet zo'n zorgen over zou maken!!!

Verder vind ik wel dat ALTIMETER een beetje relaxer kan reageren op mensen die een andere vizie hebben dan hijzelf!!! Ik dacht dat piloten collegas waren en geen vijanden!

Heb je deze threat al eens bekenen?
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6083
 
Laatst bewerkt:
Quote uit 'Intakegesprek':

Maar als je dan nadenk over waarom dat zo een geweldig gevoel geeft, ja dan is dat nog vrij lastig, althans voor mij. Maar door even simpel na te denken is het antwoord vrij simpel. Het gevoel komt voort uit de gedachte dat jij als persoon in staat bent om zo een grootte kist te besturen, jij aan het roer van een groot turbine aangedreven toestel, dat is toch geweldig?




tranen over m'n wangen
 
... De opleiding Frozen ATPL + Typerating A320 bij C4U kost bij de DFA minder dan de zelfde opleiding bij enkele andere scholen in NL zonder typerating ...
 
Ik snap de ophef niet over her betalen van een typrating of niet.

Dat opzich vind ik al ophef waard. Beantwoord me deze vraag. Heeft jouw school in z'n voorlichting duidelijk gezegd dat het WAARSCHIJNLIJK (volgens jouzelf) is dat je een type rating moet kopen na de opleiding en wat daar de kosten voor zijn? En dat je met je bank hebt afgesproken dat je die leenruimte ook krijgt?

Een andere mening hebben mag altijd, maar de ervaringsmeningen van anderen in de wind slaan onder het mom van het recht op een eigen mening, kan je (letterlijk) duur komen te staan. Moet je zelf weten, ik lig er inmiddels niet meer wakker.
 
Dat opzich vind ik al ophef waard. Beantwoord me deze vraag. Heeft jouw school in z'n voorlichting duidelijk gezegd dat het WAARSCHIJNLIJK (volgens jouzelf) is dat je een type rating moet kopen na de opleiding en wat daar de kosten voor zijn? En dat je met je bank hebt afgesproken dat je die leenruimte ook krijgt?

Bij de voorlichting op onze school wordt er wel bijverteld dat het zeerwaarschijnlijk is dat je na deze opleiding nog een typrating moet betalen. Wij werken zelf regelmatig mee aan opendagen en weet daarom ook precies wat er verteldt wordt tijdens deze dagen. Het is ook bijna de eerste vraag die kandidaten stellen: Wat als ik hier klaar ben, wat kan ik dan?

Ik ben van mening dat je daarover dus van te voren genoeg over te weten komt en dat je daar dus ook rekening mee moet houden in het regelen van een lening.
 
... De opleiding Frozen ATPL + Typerating A320 bij C4U kost bij de DFA minder dan de zelfde opleiding bij enkele andere scholen in NL zonder typerating ...

Das aardig maar de maatschappijen waar de meeste mensen heen willen (let op Dio dit is NIET mijn mening en ik heb geen POSITIEVE of NEGATIEVE gevoelens jegens mensen die hier wel of niet willen werken :radar: ) zoals BA, KLM,LH, NJ, AF etc vragen er niet om. Vandaar dat de meeste opleidingen dit niet er standaard bij doen. Een goede MCC is alles wat ze willen voordat ze je met hun eigen SOP's gaan lastig vallen.

Je kan dus ook zeggen: ik ga voor een lage prijs dus trek die TQ er maar vanaf en dan ben ik wel 40K euries goedkoper uit :D
 
Tijdens de gesprekken die ik heb gehad bij de DFA is me wel degelijk verteld dat een type rating je kansen op de arbeidsmarkt vergroot maar dat deze geen onderdeel is van de opleiding (dus dat je deze zelf moet betalen). De "moeilijke" onderwerpen werden in ieder geval gewoon besproken. En naturlijk vertellen ze je wat je wilt horen: "Wij kunnen je opleiden voor de mooiste baan in de wereld".

Ik wil even de volgende situatie aan jullie voorleggen: Je gaat naar de KLS en maakt je opleiding netjes af. Vervolgens wijst de KLM je af (zover ik weet is dit de realiteit voor redelijk wat KLSers). Nu ga je, natuurlijk, naar een andere maatschappij. Denkt men daar dan niet: "Hmmm.. deze piloot is opgeleid voor de KLM! Toch wil de KLM hem/haar niet hebben... wat is er mis??" Als je niet perse voor de KLM wilt vliegen, is het in de huidige markt dan niet beter om naar een generieke school (DFA, NLS, EPST etc.) te gaan?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan