Vind hier de redenering van JAR OPS wel wat vaag zei:
WET[/B] hoef je alleen naar de actuele METAR te kijken.
JAR OPS is hier helemaal niet vaag en het is niet de bedoeling dat je alleen naar de metar kijkt:
(a) Planning minima for take-off alternates. An
operator shall not select an aerodrome as a take-off
alternate aerodrome unless the appropriate weather
reports or forecasts or any combination thereof
indicate that, during a period commencing 1 hour
before and ending 1 hour after the estimated time of
arrival at the aerodrome, the weather conditions will
be at or above the applicable landing minima
specified in accordance with JAR-OPS 1.225. The
ceiling must be taken into account when the only
approaches available are non-precision and/or
circling approaches. Any limitation related to one
engine inoperative operations must be taken into
account.
En:
(b) An operator must select and specify in the
operational flight plan a take-off alternate if it would
not be possible to return to the aerodrome of
departure for meteorological or performance reasons.
The take-off alternate shall be located within:
(1) For two-engined aeroplanes, either:
(i) One hour flight time at a oneengine-
inoperative cruising speed according
to the AFM in still air standard conditions
based on the actual take-off mass;
De meeste operators hebben een iets uitgebreidere tekst in hun boeken staan waarbij dan een gespecificeerde afstand wordt gegeven. Die afstand gebruik je dan in plaats van de iedere vlucht te berekenen afstand (1 hour flight time in still air standard conditions based on actual take off mass).
Voor de wet ben je dus good to go zodra je een veld hebt binnen de vastgestelde afstand binnen de gestelde (n-1)minima,wat je dan in de uitvoering doet is een andere zaak.
Waarom is dit zo bedacht? Ik denk dat dat hierboven al min of meer beantwoord is:Naar je destination alternate ga je in een uiterst geval en ligt in tijd een eind van je take off verwijderd en daarom moet het weer restrictiever bekeken worden dan je destination.Je take off alternate gebruik je over het algemeen voor technische klachten vandaar de engine inoperative limitatie.