Destination alternate vs. Take off alternate

  • Onderwerp starter Onderwerp starter qzqsd
  • Startdatum Startdatum
Er ligt denk ik een risico-analyse aan ten grondslag zoals 737drvr al heeft geschetst in de beschreven situaties.

Leuke vraag trouwens voor de captain, kijken hoe hij zich hier uit kletst!

GF.
 
Heren/Dames er staat
An operator must select and specify in the
operational flight plan
Dit is niet je ATC flight plan. Dit is je in het nederlands je "vliegplan".
Dus je plan waar je route op staat. JAA zegt dat je het hier op kunt en moet vermelden omdat officieel je een copy van dit "operational flight plan" op de grond moet achterlaten voor vertrek. Als je het ook nog aan ATC wil doorgeven is leuk maar het hoeft officieel niet.
 
Vind hier de redenering van JAR OPS wel wat vaag zei:
WET[/B] hoef je alleen naar de actuele METAR te kijken.

JAR OPS is hier helemaal niet vaag en het is niet de bedoeling dat je alleen naar de metar kijkt:

(a) Planning minima for take-off alternates. An
operator shall not select an aerodrome as a take-off
alternate aerodrome unless the appropriate weather
reports or forecasts or any combination thereof
indicate that, during a period commencing 1 hour
before and ending 1 hour after the estimated time of
arrival at the aerodrome, the weather conditions will
be at or above the applicable landing minima
specified in accordance with JAR-OPS 1.225. The
ceiling must be taken into account when the only
approaches available are non-precision and/or
circling approaches. Any limitation related to one
engine inoperative operations must be taken into
account.

En:

(b) An operator must select and specify in the
operational flight plan a take-off alternate if it would
not be possible to return to the aerodrome of
departure for meteorological or performance reasons.
The take-off alternate shall be located within:
(1) For two-engined aeroplanes, either:
(i) One hour flight time at a oneengine-
inoperative cruising speed according
to the AFM in still air standard conditions
based on the actual take-off mass;

De meeste operators hebben een iets uitgebreidere tekst in hun boeken staan waarbij dan een gespecificeerde afstand wordt gegeven. Die afstand gebruik je dan in plaats van de iedere vlucht te berekenen afstand (1 hour flight time in still air standard conditions based on actual take off mass).
Voor de wet ben je dus good to go zodra je een veld hebt binnen de vastgestelde afstand binnen de gestelde (n-1)minima,wat je dan in de uitvoering doet is een andere zaak.

Waarom is dit zo bedacht? Ik denk dat dat hierboven al min of meer beantwoord is:Naar je destination alternate ga je in een uiterst geval en ligt in tijd een eind van je take off verwijderd en daarom moet het weer restrictiever bekeken worden dan je destination.Je take off alternate gebruik je over het algemeen voor technische klachten vandaar de engine inoperative limitatie.
 
Laatst bewerkt:
Zeer interessant Zollner.
Mijn BA manuals geven toch echt aan dat de time period van -1/+1 NIET nodig is voor de planning van een take off alternate.
Voor de rest is het inderdaad exact hetzelfde als beschreven door je.
 
Nog een vraag: moet je voor een alternate (t/o en landing) ook landing / overfly permits hebben?

Vandaag hebben we de klant nog kwaad gemaakt omdat er zo'n 7 ton bloemen plaats moesten maken voor fuel. Vanuit Nairobi stoppen we in Benghazi voor brandstof en meestal is het daar VFR, dus neem je de extra fuel mee voor zoiets als een eiland ergens in the middle of nowhere (2 uur holding fuel). Nu werd ons alternate ergens in griekenland en de fuel vereist daarvoor was een extra 15000lbs...... Zonde van de bloemen
 
@Whoop Whoop

Mijn manuals (non BA) geven wel aan dat het +1/-1 uur rond je ETA at or above applicable minima moet zijn. Lijkt mij logisch aangezien je nooit exact kunt weten wanneer je bij je T/O alternate aankomt.

Hierbij komt ook nog eens dat het altijd voorspellingen blijven, neem ze dus maar met een gezonde korrel zout.
Heb de laatste maanden meerdere malen gezien dat met een redelijke TAF het weer binnen 2 uur veranderde in CATII minima.
En als het dan zover is, is het wel zo prettig als je binnen kunt komen. (vind ik zelf althans). Je hebt al het voordeel van lagere minima tov je dest. alt.

GF.
 
@Ghostflyer

Geef je ook helemaal gelijk hoor, daar gaat het me niet om. Ik gaf zelf al aan dat ik altijd naar de TAF zou kijken voor een take-off alternate. Ik zal hier mijn manual quoten. Misschien moet ik het maar eens met mijn BA manager opnemen.

Take-off Alternate
a. Requirement:
A take-off alternate shall be specified and annotated on the
flight plan if it would not be possible to return to the aerodrome
of departure for meteorological or performance reasons based
on weather conditions at the time of departure. Normal
operating minima apply, engine failure limitations must be
considered From the definition above, the Take-off alternate (to
which Planning minima – see 2916 – and time windows apply) is
not the aerodrome of departure.

b. The take-off alternate shall be located within:
i. For two-engined aeroplanes: 60 minutes at the
one-engine-inoperative cruising speed
ii. For three and four-engined aeroplanes: 120 minutes at
the one-engine-inoperative cruising speed
iii. For ETOPs approved aeroplanes and crews, additionally,
for all states except USA and Saudi Arabia: 120 minutes,
or the approved ETOPS diversion time if this is less, at
the one-engine-inoperative cruising speed.

Planning Minima
2914
Time Windows for applicability of planning minima for all aerodromes
(except aerodrome of departure):
At the planning stage, the appropriate weather reports or forecasts, or
any combination thereof, must indicate that, during a period
commencing 1 hour before and ending 1 hour after the estimated time
of arrival at the aerodrome, the weather conditions will be at or above
the applicable planning minima

Planning Minima for Specific Aerodromes
a. Take-off Alternates
i. All States except USA, Canada and Saudi Arabia
Normal operating minima apply, engine failure
limitations must be considered. The ceiling must be taken
into account when the only approaches available are
non-precision and/or circling approaches.
ii. USA, Canada and Saudi Arabia
At the time of departure, the weather at the take-off
alternate (if required) shall not be below the alternate
weather minima specified for that aerodrome.

End quote
Kan het hier dus nergens terug vinden!
 
@Ghostflyer
Kan het hier dus nergens terug vinden!

Volgens mij wel.

Hier staat letterlijk dat voor alle aerodromes, behalve je departure aerodrome, je een uur voor en na ETA moet nemen. Dus ook je TO altn.

Planning Minima
2914
Time Windows for applicability of planning minima for all aerodromes
(except aerodrome of departure):

At the planning stage, the appropriate weather reports or forecasts, or
any combination thereof, must indicate that, during a period
commencing 1 hour before and ending 1 hour after the estimated time
of arrival at the aerodrome
, the weather conditions will be at or above
the applicable planning minima
 
Sta ik lekker met mijn broek naar beneden. De hele tijd heb ik die paragraaf gelezen als Take Off Alternate!
Dank voor uwer wijze raad. Weer wat geleerd.

WW
 
Moet je dan wel even toelichten Robin. Performance issues, nu maak je me erg nieuwsgierig.

(b) An operator must select and specify in the
operational flight plan a take-off alternate if it would
not be possible to return to the aerodrome of
departure for meteorological or performance reasons.
The take-off alternate shall be located within:
 
Terug
Bovenaan