Delta landt 330 nèt voor de baan.

Huh?! Er bestaat niet zoiets als een 'short field' landing in airline operations. Je landt het toestel in de touchdown zone. Het liefst op de markers. Vervolgens rem je m.b.v. autobrakes af met full/partial of idle reverse.
Wat ik bedoelde was of landen op een minimum lengte runway geoefend wordt tijdens een typerating course. De enkele keren dat ik in de sim gezeten heb (al was het dan voor significant kleinere vliegtuigen) kwam dat nooit aan bod. Het was altijd oefenen op de grootste runway, want enkel luchthaven X, Y of Z was gecertifceerd voor de simulator.

Als dat nooit geoefend wordt, kan ik me voorstellen dat je mentaal al snel even wil afwijken van het normale profiel omdat het plots allemaal zo kort lijkt.

Na het rapport gelezen te hebben lijkt het me toch moeilijk om iemand anders dan de crew als hoofd oorzaak van het incident aan te duiden...
 
Wat ik bedoelde was of landen op een minimum lengte runway geoefend wordt tijdens een typerating course. De enkele keren dat ik in de sim gezeten heb (al was het dan voor significant kleinere vliegtuigen) kwam dat nooit aan bod. Het was altijd oefenen op de grootste runway, want enkel luchthaven X, Y of Z was gecertifceerd voor de simulator.

Als dat nooit geoefend wordt, kan ik me voorstellen dat je mentaal al snel even wil afwijken van het normale profiel omdat het plots allemaal zo kort lijkt.
Bij mijn vliegclub is er een policy voor het landen op banen van 6500'. Deze policy wordt geoefend in de sim.
 
Back
Top