De grens over: Duitsland

wrvh

New member
Ik wil binnenkort wat VFR in Duitsland gaan vliegen. Nu heb ik hier wel eens gelezen over veldjes waar je goedkoop touch & go's kan maken, 10 voor 10 euro of zoiets. Ik kan het alleen niet meer terugvinden. Bij deze dus:

Wat zijn leuke veldjes over grens (ik vlieg vanaf EHLE), en op welke van deze veldjes kan je voor weinig geld wat landingen maken? Een goede schnitzel is trouwens altijd welkom ;)
 
Leer-Papenburg (EDWF), is iig een erg leuk veld, net over de grens bij Groningen, landingsgeld kost ca 10 EUri maar ik meen me te herinneren dat je dat ook betaalt als je door de weeks touch and go's doet. Bel ze anders even voor de zekerheid. Het restaurant is echt top en ze hebben er een prima schnitzel!
 
Ik ben afgelopen zondag (en ja het waaide "vrij" hard, lol) naar EDLS (Stadtlohn) net ten oosten van Winterswijk geweest met een TMG: de baan was voor mijn gevoel indrukwekkend lang, vond de Toren gemoedelijk, en de kantine was prima ;) ...

De rekening (ik heb 1 touch-go & 1 full stop gemaakt + getankt, en volgens mij dus ook maar betaald voor maar 1 landing, maar wat die telefoneinheiten nu exact wel/niet zijn, die logica ontbreekte me nog):


Wat ik wat minder vond:
- Dat de windzak echt aan vervanging toe is (zo afgeraffeld, was bijna niet te zien vanuit de lucht). Daarintegen moet ik zeggen dat op Final wel iedere 5 seconden de actuele wind voor me werd vermeld, maar dat kan ook aan de al zware weeromstandigheden hebben gelegen en men toch een beetje hulp wilde verlenen (er vloog verder werkelijk niemand).

- Dat die Duitsers het vertikken om RT in het Engels te doen, en mijn Duits gewoon niet sterk is; dus houdt rekening met communicatie in het Duits (en ook in de Toren bij afrekenen, als men een praatje wil maken)
 
Duitsland is sowieso goedkoop, Ook de 'grote' velden als Niederrhein en Munster rekenen maar 5,80 landingsgeld. En die zijn gecontroleerd inclusief "follow me" auto ;)

Bellen werkt het beste voor de landingskosten.
 
- Dat die Duitsers het vertikken om RT in het Engels te doen, en mijn Duits gewoon niet sterk is; dus houdt rekening met communicatie in het Duits (en ook in de Toren bij afrekenen, als men een praatje wil maken)

Ze vertikken dat over het algemeen om een hele goeie reden, ze mogen geen Engelse RT gebruiken tenzij ze ervoor bevoegd zijn. Net als bij ons.

Geen idee of je daar van die verschrikkelijk lekkere taart op hebt maar als je echt op dat gebied je uit wilt leven moet je eens een keer naar Ansberg vliegen. Wel proberen er voor 12 uur te zijn, anders is een buslading ouwetjes er mee weg.

-Kees
 
Dat die Duitsers het vertikken om RT in het Engels te doen, en mijn Duits gewoon niet sterk is; dus houdt rekening met communicatie in het Duits (en ook in de Toren bij afrekenen, als men een praatje wil maken)

Die ervaring heb ik (nog) niet. Werd voor alsnog altijd Engelstalige RT gebruikt en .... Nederlands op de toren bij het afrekenen.
 
De "telefoneinheiten" zijn voor het doorbellen/sluiten van je vliegplan.


Je betaalt op Stadtlohn per call die je maakt aan de 'toren'. Zoals 'downwind' of 'lining up', hoe meer je zegt, hoe meer je betaalt. Dat zijn de telefoneinheiten!
 
Vorig jaar naar Friedrichshafen (EDNY) geweest. Landingsgeld 5 Euro, inclusief een taxi van apron naar toren, en weer terug. Brandstof uit een enorme vrachtwagen, waarbij de chauffeur zich afvroeg of de vulmond wel in mijn tank-opening zou passen.

Grappige anekdote: Vanaf de toren moest ik door de gangbare security. Brevet laten zien om te bewijzen dat je piloot bent. Dus ik geef mijn mapje, mevrouw trekt met serieus gezicht mijn KNVVL pas eruit, bestudeert deze aandachtig en geeft akkoord. Heeft mijn brevet nooit gezien.
 
Ik vind zelf Koblenz een heel leuk veld. Je kunt daar voor 10 euro een auto krijgen zodat je nog even de dorpjes in kunt voor een lekker hapje en (alcoholfrei!) drankje. Wandeling door de wijnvelden is ook erg leuk. Landingskosten: €12,80 (voorjaar 2010)

Deze week ben ik ook nog in Duitsland geweest, resultaat:
Bremen; landingsgeld €17,91 (gecontroleerd veld, follow me car welke je ook naar de havenmeester brengt, je hoeft niet door de douanepost als je niet naar de main terminal gaat)
Münster Osnabrück; landingsgeld €5,54 (gecontroleerd veld, zonder follow me, inclusief striptease bij de douane)
Leer Papenburg; landingsgeld €27,00 (ongecontroleerd veld, mix van Duitse en Engelse RT, onbeperkt T&G's gedurende de gehele dag, erg gemoedelijk veld)

Have fun!

Groet,
PH-FLY
 
Top al die reacties! Ik ga zeker wat van die veldjes bezoeken. Nu maar hopen dat het weer de komende tijd net zo mooi wordt als het vandaag was :biertje:
 
De regels in Duitsland zijn feitelijk hetzelfde als in Nederland. De toren mag alleen RT doen in de taal waarvoor de torenwacht een diploma heeft.

Daar houden ze zich overigens niet aan, want de meeste hebben dus alleen een licentie om Duits te kletsen over de radiogolven... Maar goed, als ze het kunnen, zullen ze vaak zat proberen om je in het Engels te woord te staan. In stadtlohn werkt een Nederlander regelmatig op de toren en er lopen nog een paar mensen rond die zich redelijk in het Engels kunnen redden. Er loopt er echter ook eentje rond die het (bij mijn weten) keihard vertikt om anders dan Duits de radiogolven op te gooien.

Ook op Borkenberge bijvoorbeeld zal men je in het Engels te woord staan als je de toren in het Engels oproept... wederom, binnen hun (soms beperkte) mogelijkheden.

Ik moet trouwens zeggen dat Franno, de uitbater van het restaurant op Stadtlohn, regelmatig met het verkeerde been uit bed stapt... Maar als hij met het goede been uit bed stapt is hij vreselijk aardig.

Ik ken zat leuke velden in Duitsland. Allemaal met zeer redelijke landingsgelden. Ik kan ook zeker Nordernay aanraden. 8 euro voor een UL, dus schreeuwend duur, maar aanvliegen op de waddeneilanden blijf ik gewoon leuk vinden.

Leer (al genoemd) is inderdaad een heel gemoedelijk veld met heel vriendelijke mensen.

Dankern (voor de UL vliegers) is wel wat uitdagend met een baan van 300 meter. Erg gezellig altijd, dat vliegveld is gewoon een grote vliegclub en voor 2 euro (als er iemand is kan je betalen, anders niet. Meestal krijg je daar ook nog een kop koffie (of twee) bij.) is dat natuurlijk een leuke tussenstop.
 
Terug
Bovenaan