Beer
New member
Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat er af en toe te makkelijk wordt gedacht over (top) functies op de grond.
Het gaat niet om top functies... je kunt in de reguliere maatschappij een leuk centje verdienen in "niet-top functies". Da's in de luchtvaart net effe anders.
Als je eenmaal op een stoel komt waar je lekker kan verdienen dan:
- heb je je minimaal 4 jaar uit de naad geleerd, zonder enige vorm van subsidie what so ever (studiefinanciering, O.V., enz)
- heb je een gat in je bankrekening waar, in een omgekeerde wereld mensen gewoon een huis voor kopen
- heb je jaren lopen leuren met brieven en c.v.'s, smekend of je alstublieft maar mag vliegen voor een habbekrats
- in sommige gevallen moeten betalen om te mogen werken
En dan zit je eindelijk in de mooie stoel... en dan begint de "terug-betaal-pret".
Om überhaupt door de opleiding te komen hebben vliegers:
- niet in hun studie tijd tot vroeg in de ochtend lekker in de kroeg kunnen hangen en elkaar volop "kereûl" kunnen noemen
- niet genoten wat wat voor een vakantie what so ever
- particulier hun ziektekosten kunnen betalen (wat overigens een klap geld kosten) want met een privé studie krijg je geen ziektewet
- een flink gevecht gehouden met RDW, IVW en ga zo nog maar even door (examenvragen leken soms ter plekke verzonnen te zijn en ga daar maar eens tegen vechten)
En dan maar zeggen dat "wij" (vliegers) het burgerleven onderschatten... nope... "wij" zijn daar ook geweest, alleen hebben we zelf gekozen voor deze lijdensweg, en dat is het enige dat ons verweten kan worden.