Crash bij hotel-restaurant de Koperen Hoogte in Zwolle

HeliKing

Expert
Ik las een opmerkelijk bericht in het AD. zie citaat:
Piloot x1, x2 en x3 merkten bij het opstijgen vanuit Zwolle al dat er iets niet klopte. 'Het was geen vliegersfout en er was ook niks mis met de helikopter. Het was een opeenstapeling van toevalligheden. De helikopter raakte in onbalans, ik moest iets proberen om hem onder controle te krijgen. Ik had de keuze om weer op het platform te landen of in het water', vertelt de 52-jarige piloot.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3231693/2012/03/27/Vader-en-zoon-9-na-crash-helikopter-Veel-geluk-gehad.dhtml
Ook kwam ik een paar foto's tegen.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=141602

Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen. Ben zeer benieuwd naar de oorzaak van deze crash.
Zelf heb ik zeer sterk het vermoeden dat er fouten zijn gemaakt met het opstarten van de helikopter. (Misschien vergeten RPM terug te nemen terwijl de horn werd getest, hierdoor de collectieve te ver omhoog gedaan en daardoor gelijk de lucht ingegaan. Op de enkele foto's is de deur aan de kant van de piloot open.)
Het blijft voor mij gissen. Er zijn nog vele andere mogelijkheden. Maar in toevalligheden van onbalans daar geloof ik echt niet in. Als dat waar is dan moeten alle R44 direct aan de grond worden gehouden voordat het probleem is opgelost.
Wat denken jullie van deze crash?

Laatst bewerkt door een moderator:
"Het was geen vliegersfout en er was ook niks mis met de helikopter"

Dit is echt de quote van het jaar. Fantastisch gewoon.

... in toevalligheden van onbelands daar geloof ik echt niet in. ...

Ik weet het niet wat de oorzaak is, maar een toevalligheid van onbelands :1855: was het zeker niet.

Normaal reageer ik niet op dit soort foutjes, maar als je vlieger bent dan weet je toch wel hoe je 'onbalans' moet spellen :confused:

Hoorde inderdaad van iemand die daar werkt zondag wat er gebeurd was. (Mooi uitzicht vanuit het restaurant zelf) (Lijkt beetje op EHAM Tower haha)

Had eigenlijk nog even willen kijken bij het eruit takelen maandag maar kon het niet wachten. Gerucht ging eerst dat het Hennie zelf aangezien we hem hier vaak zien vliegen in Zwolle en omgeving maar dat was dus niet het geval. Beniewd naar de oorzaak!

Top restaurant trouwens, had vroeger 5 sterren maar vanwege het animo is er een ster verwijderd.

Top restaurant trouwens, had vroeger 5 sterren maar vanwege het animo is er een ster verwijderd.

Volgens mij gaat het maar tot 3 sterren en heeft dit restaurant er geen één. Overigens zijn er sowieso maar twee 3 sterren restaurants in heel Nederland, waarvan wel één in Zwolle, dat dan weer wel.

Het hotel zal wel 4 sterren hebben, maar dat is wat heel anders en ook niet zo bijzonder, die heeft van der Valk Schiphol ook.

Volgens mij gaat het maar tot 3 sterren en heeft dit restaurant er geen één. Overigens zijn er sowieso maar twee 3 sterren restaurants in heel Nederland, waarvan wel één in Zwolle, dat dan weer wel.

Het hotel zal wel 4 sterren hebben, maar dat is wat heel anders en ook niet zo bijzonder, die heeft van der Valk Schiphol ook.

Ja ik bedoelde ook het hotel, niet het restaurant. Niet helemaal duielijk:P Van 5 naar 4 sterren IIRC, ken mensen die daar werken. De Librije in Zwolle is inderdaad een 3 sterren restaurant. (Moet je ook een jaar van te voren reserveren haha)

Het lijkt wel alsof de frictie van de controls niet vastgezet zijn na de 'fulltravelfree' check (what's in the name).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan