CPL/ATPL opleiding

Nou zou ik toch willen weten hoe groot het verschil is tussen de CPL en de ATPL theorie. Immers in 8 vakken examen doen of 14 maakt een hoop uit. Ik zit in dubio omdat ik dit alleen wil halen voor een FI-rating. Airliners zijn geen optie voor mij. Laat mij maar lekker in de GA.

Groeten,
 
737ES zei:
Nou zou ik toch willen weten hoe groot het verschil is tussen de CPL en de ATPL theorie. Immers in 8 vakken examen doen of 14 maakt een hoop uit. Ik zit in dubio omdat ik dit alleen wil halen voor een FI-rating. Airliners zijn geen optie voor mij. Laat mij maar lekker in de GA.

Groeten,

Alleen de CPL ipv de ATPL scheelt nog wel iets geloof ik.

Persoonlijk zou ik de ATPL theorie doen, zeker als je ooit nog besluit dat je een instrument rating wilt halen. Je moet dan alsnog extra examens doen, en komt dan uit op bijna dezelfde vakken/examens als je zou moeten doen voor de ATPL.
 
Tailgunner Joe zei:
Je kan toch ook een zelfstudie doen wat theorie betreft? Of werkt dat zo niet meer.....
Nee alleen met zelfstudie de examens doen mag tegenwoordig niet meer, je moet via een erkende school worden opgegeven voor de theorie examens. Enige uitzondering is als je met een buitenlands ATPL komt aanzetten geloof ik.
 
Zelfstudie niet, maar weet iemand hoe het zit met een schriftelijke cursus? Zijn die er ook in NL, of komen die alleen in de UK voor?
 
Variatie zei:
Zelfstudie niet, maar weet iemand hoe het zit met een schriftelijke cursus? Zijn die er ook in NL, of komen die alleen in de UK voor?
Als je Distance Learning (ala LOI zeg maar) bedoelt, zijn er meerder in NL (CAE, Orbit, Skyjob)
 
Verschil in theorie van ATPL en CPL is niet zo groot.

CPL moeten natuurlijk iets 'minder' leren. Als je alleen CPL doet, kan je helaas geen IFR brevet halen, daarvoor moet je nl JAR-FCL IFR theorie doen. Als je CPL en IFR theorie apart doet, moet je voor de meeste vakken 2 keer examen doen .... is dat het waard. De meeste gezamenlijke vakken voor ATPL en CPL komen overeen (kan paar uren verschil in zitten - dat je bepaalde onderdelen niet hoeft te doen).
Voor ATPL moet je een aantal vakken extra doen, maar je kan zowel CPL alsook IFR praktijk examen doen....

LuB :rt:
 
Duidelijk verhaal. Ik had het gisteren nog met mijn leraar erover en het verschil is niet zo heel groot zoals jullie al zeiden. Dus....we gaan verder waar we mee bezig waren.

Bedankt!;)

overigens,

distance learning met 250uur les kan ik wel aan bevelen. Geeft net wat meer feedback en vult het gat op tussen de dag/avondopleiding en distance-learning.
 
Succes!!
Wat er misschien zal weg vallen is de supersonische toestanden?
De meeste vakken 2 keer examen doen kan ook voor sommige een voordeel zijn.

Slecht weer hier, weeral uitstel vliegen :radar:

Prettig weekend.
P.S. als hier Heli piloten zijn, laat iets weten via PM.
 
Terug
Bovenaan