Copy paste luchtvaartnieuws, A380 AMS

.
Voor zover ik weet heb ik als "blauwe" gratis toegang tot die afgeschermde artikelen.

Maar ga natuurlijk niet dat artikel hier plaatsen, wil je het lezen, betaal je maar, zo werkt het...

Sorry maar Luchtvaart Nieuws copy-paste het ook van een andere site.
Als je de naam van het artikel in Google stopt vindt je hetzelfde artikel waarschijnlijk ook op een andere site.
 
Sorry maar Luchtvaart Nieuws copy-paste het ook van een andere site.
Als je de naam van het artikel in Google stopt vindt je hetzelfde artikel waarschijnlijk ook op een andere site.

Lees eerst eens mijn post boven die van jou......

(hint: persexceptie)
 
In dit geval wil jij graag dat het artikel één op één op airwork gezet wordt, maar airwork.nl is geen nieuwsdienst en derhalve (dus) mag geen artikelen overnemen.

Sterker nog en dat kan Diana erkennen, zal de eigenaar van airwork.nl hier gevolgen van kunnen ondervinden.

Dat is correct en tevens juist. Wat wel mag is kort citeren met bijv. de eerste alinea en dan doorlinken naar het oorspronkelijke artikel. Als ik het me goed herinner is Nu.nl jaren geleden op die manier begonnen. Diverse rechtszaken hebben ze indertijd gewonnen. Was zo ongeveer zoals Google News het nu doet. Het gaat er uitgevers om dat lezers hun website bezoeken en op die manier de reclame e.d. onder ogen krijgen. Daarnaast kan de individuele auteur rechten doen gelden.

Het volledig copy-pasten van artikelen op Airwork vind ik niet fijn en heeft me in één geval 350 euro gekost. Ging niet om een Luchtvaartnieuws artikel, maar om een freelance journalist die het betreffende artikel voor een krant had geschreven. Dat soort journalisten leven van hun publicaties en Googlen hun naam op onrechtmatige inbreuken van hun auteursrecht. Was alleen beetje jammer dat de man mij aanschreef alsof ik persoonlijk zijn auto had opengebroken om zijn autoradio te stelen en daarbij ook nog zijn banden had lekgeprikt en zijn kat had geschopt. Een onaangename ervaring.

Daarentegen zijn er ook nieuwssites of publicaties die zoiets als reclame zien, zolang het niet structureel gebeurt. Luchtvaartnieuws staat sinds het prille begin met een newsfeed op de homepage en zal daar niet slechter van zijn geworden. Voor Airwork is het een actuele, Nederlandstalige nieuws-opening op de website.

Buzzer zei:
Geen auteursrecht op nieuws klopt ook niet, tenzij het een copy paste is van een persbericht. (wat wel vaak het geval lijkt te zijn bij het luie luchtvaartnieuws), maar dan hebben ze alsnog het recht het achter een paysite te zetten.

Als ik op de homepage van Airwork eigen nieuws wil gaan plaatsen, kan dat door:
1. Persberichten op te nemen. Ik krijg van diverse luchtvaart p.r.-firma's mail die denken dat ik dat doe. Winstcijfers van Emirates en dat soort zaken.
2. Als een razende reporter eigen nieuws te gaan opzoeken en neer te pennen. Krijg je in ieder geval het juiste vliegtuigtype genoemd als een voorzorgs- of noodlanding is uitgevoerd.
3. Tegen betaling een contract af te sluiten met het ANP of vergelijkbare nieuwsorganisatie.
4. Nieuws in andere bewoordingen opnieuw te schrijven en te beoordelen.
5. Wellicht nog wat andere mogelijkheden die me nu even niet te binnen schieten.

Hoe het ook zij, het kost tijd. Een nieuwssite staat of valt met de actualiteit. Hoor je iets over een crash, dan wil je het onmiddellijk op internet kunnen vinden. Járen geleden heb ik het een beetje halfslachtig geprobeerd, wat er toe leidde dat twee weken lang een en hetzelfde bericht over Air Holland op de homepage stond. Dat was niet echt handig. Is een gespecialiseerde luchtvaartsite later dan de gewone pers, dan is er iets fout. Dat betekent dat je iets dergelijks niet als hobby kunt doen. Er gaat tijd in zitten, je kunt er geen normale baan bij hebben. Dus moet er een inkomen tegenover staan.

Dan zal er een businessmodel voor moeten worden bedacht. Iedere site maakt daarbij zijn eigen afwegingen. Aangezien ik absoluut niet houd van websites die geld vragen aan hun eigen fans/community/lezersschare en hiermee hun achterban in tweeën delen, zoals door middel van members only gedeeltes, is Airwork gewoon gratis. Commercieel gezien blijven dan alleen banners over. Met de aantekening dat Airwork geen brood op de plank hoeft te brengen, wat op zich ook alweer een afweging is. Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedere website zijn eigen afweging maakt. Een veredelde hobby, een echt bedrijfsmatig opererende site inclusief personeel of een potentieel Twitter of Facebook. Er zijn allerlei opties, van pay-per-click, banners, affiliate marketing en members only tot platinum members, merchandising, etc.

Vroeger las ik vaak de Times Online. Is nu alleen toegankelijk voor betalende abonnees. Balen voor mij en ik ga niet 2 pond per week betalen, maar het is hun goed recht.

Geïnspireerd door deze discussie, zal ik 's op een regenachtige dag een Twitterfeed onderzoeken voor de homepage, aangezien dat nieuws nu het snelst is. Zij het niet superbetrouwbaar. En ook dat is een nieuwe ontwikkeling. Fact checking is er niet meer bij, het gaat er om het snelst het nieuws op internet te kalken. Maar dat is een andere discussie.
 
Terug
Bovenaan