COMPASS

Hoi, vraagje. Ik oefen zowel via pilotest.com als latestpilotjobs.com de Spatial Orientation opdracht. Nu zijn het twee verschillende methodes en doe ik ze allebei goed (omdat ik weet hoe ze moeten). Maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is, zodat ik tijdens de test zelf niet in de war schiet?
Hi! Sorry voor de wat late reactie. Als je weet hoe ze moeten en je ze beide goed doet moet je het ontleden. Welke stappen onderneem je/ waar kijk je naar om tot een goed antwoord te komen? Ik denk dat dat het enige is wat ik hierover kan zeggen.

Hi iedereen!

Gisteren had ik mijn Fase 2 & 3 bij EPST en het leek me leuk om jullie een update te geven!

Mijn dag begon om 08:15 bij EPST, waar ik samen met vier anderen direct aan de slag ging met wiskunde- en simulatorvragen. Als je je rekenvaardigheden een beetje hebt bijgehouden, zijn deze vragen goed te doen. Hetzelfde geldt voor de simulatorvragen: als je het boekje goed leert, vlieg je erdoorheen.

Na de testen kregen we een korte pauze, waarna we werden gebrieft over de simulatorsessie die we zouden gaan uitvoeren. Dit was superinteressant! We kregen uitleg over hoe gevoelig de simulator is, hoe belangrijk de pitch is, en hoe je omgaat met meerdere handelingen tegelijk. Elke sessie duurde 30 minuten, dus we moesten op elkaar wachten — de spanning was op ieders gezicht af te lezen.

Na de simulator volgden de groepsopdrachten: twee totaal verschillende scenario’s, wat het lekker afwisselend maakte. Gelukkig was er een goede klik tussen de andere kandidaten en mij, wat het samenwerken een stuk makkelijker maakte.

Tot slot het klikgesprek. Daarin kreeg ik te horen of ik de simulator gehaald had en werden er vragen gesteld over mijn motivatie en persoonlijke situatie. Het was een leuk en open gesprek. Toen iedereen aan de beurt was geweest, werden we later gebeld met de uitslag van de andere testen. Het wachten op dat telefoontje leek wel uren te duren, maar uiteindelijk was het het allemaal waard.

Ik heb mijn selectietraject bij EPST succesvol afgerond! Nu rest alleen nog de medische keuring en het opstellen van een financieel plan om dit avontuur echt te kunnen gaan realiseren.

Ik wil jullie graag bedanken voor alle input en reacties die ik heb ontvangen op deze topic. Het heeft me echt geholpen bij het verwezenlijken van mijn droom!

Met vriendelijke groet,
AviationGen

Goedemorgen allen,

Binnenkort wil ik mij gaan aanmelden voor de selectie bij EPST. Niet geheel onbelangrijk wil ik mij hier goed op voorbereiden. Ik ben afgevallen bij de KLS op rekenvaardigheid en ruimtelijk inzicht. Welke software/websites zijn geschikt om mijn niveau op alle onderdelen van de COMPASS te verbeteren of te onderhouden?

Hi AviationGen,

Vraagje, hoe zag bij jou het onderdeel ruimtelijk inzicht eruit? Wat voor soort vragen kreeg je en hoelang had je hiervoor de tijd?

Hi AviationGen,

Vraagje, hoe zag bij jou het onderdeel ruimtelijk inzicht eruit? Wat voor soort vragen kreeg je en hoelang had je hiervoor de tijd?
Hi Pgeez,

Hieronder is een makkelijk voorbeeld. Het wordt moeilijk naarmate de tijd vordert. Elke vraag moet je binnen 6 seconden kunnen beantwoorden dus je kunt antwoorden niet analyseren. Zien en klikken is the way to go. Houd ook rekening dat het bewegen van je muis naar het juiste antwoord ook een seconde duurt.

1744114126807.webp

Dankjewel voor de verheldering! ik zie online zoveel testjes en bijna allemaal werken ze met dit soort opgaven als hier beneden, zelfs van mijn curus begeleider heb ik dit meegekregen.. Weet je toevallig nog een website waarop ik zulke aanzicht oefeningen kan vinden?
1744114369186.webp

Tijdens mijn selectie kreeg ik eigenlijk alleen maar opgaven te zien die qua lay-out overeenkwamen met het voorbeeld dat ik eerder noemde. Ik weet eerlijk gezegd niet goed welke website geschikt is om echt op niveau te oefenen — mogelijk is dat ook de reden dat het me destijds niet gelukt is om door de selectie te komen.

Ik zie trouwens dat je gebruikmaakt van Assessment-Training. Dat is qua inhoud en niveau van de vragen en onderdelen een goede site, maar het aanzicht onderdeel komt helaas niet overeen met wat ik tijdens mijn selectie zag. Het is wel mogelijk dat dit inmiddels veranderd is, aangezien de selectieprocedure is aangepast en niet meer hetzelfde is als in augustus vorig jaar.

Goed om te weten, ik weet persoonlijk niet waar deze oefening precies vandaan komt. Ik heb een usb-stick meegekregen met oefeningen en het zou goed kunnen dat deze dus van Assesment-training komt. Het lijkt me persoonlijk ook erg vervelend om op ruimtelijk inzicht te zakken. Ik ga nog even goed zoeken voor aanzicht toetsen ;)

Hi iedereen!

Ik heb mijn selectietraject bij EPST succesvol afgerond! Nu rest alleen nog de medische keuring en het opstellen van een financieel plan om dit avontuur echt te kunnen gaan realiseren.
Dag AG, gefeliciteerd met het behalen van het selectie-traject.
Mag ik vragen met hoeveel kandidaten je deze dag doorging, en hoeveel er zijn afgevallen?

Vr gr

Goed om te weten, ik weet persoonlijk niet waar deze oefening precies vandaan komt. Ik heb een usb-stick meegekregen met oefeningen en het zou goed kunnen dat deze dus van Assesment-training komt. Het lijkt me persoonlijk ook erg vervelend om op ruimtelijk inzicht te zakken. Ik ga nog even goed zoeken voor aanzicht toetsen ;)
Is goed succes!

Dag AG, gefeliciteerd met het behalen van het selectie-traject.
Mag ik vragen met hoeveel kandidaten je deze dag doorging, en hoeveel er zijn afgevallen?

Vr gr
Hi QNH1012,

Dankjewel! We waren met zijn 5en in totaal waarvan 1 iemand al eerder selectie had gedaan maar de sim niet gehaald had en dus een retake moest doen (die uiteindelijk weer niet gehaald). Op deze dag was ik de enige die het direct heeft gehaald. 1 iemand moest de sim opnieuw doen en de overige kandidaten hadden de andere testen + sim niet gehaald.

Met vriendelijke groet,
AG

Ga ik zeker doen! Aangezien er nog best wat tijd tussen zit, wat zouden jullie aanraden om te doen naast natuurlijk bezig zijn met geldverdienen om dit alles te kunnen bekostigen? Voorbeeld van goede boeken, microsoft flight sim wat serieuzer aanpakken?

Ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen!
Leuk! Vergeet je niet tegen die tijd een weloverwogen review te plaatsen van die school? ;)

wat zouden jullie aanraden om te doen naast natuurlijk bezig zijn met geldverdienen om dit alles te kunnen bekostigen? Voorbeeld van goede boeken, microsoft flight sim wat serieuzer aanpakken?
Zéker simmen, vooral IFR, dat hielp mij enorm. Approaches oefenen, ILS'jes schieten, blabla

Boeken.. Sja, wat je interesssant vindt. In mijn tijd had je videobanden met hele vluchten vanuit de cockpit erop. Weet zo niet meer hoe het heette, maar was een 3-letterige afkorting.

microsoft flight sim wat serieuzer aanpakken?
Zéker simmen, vooral IFR, dat hielp mij enorm. Approaches oefenen, ILS'jes schieten, blabla
Ik geloof dat ze in Zwitserland gebruik maken van Diamond 40's en 42's. Van beide toestellen heb je in Microsoft Flight Simulator goede (betaalde) simulaties. Misschien is dat iets voor je.

Boeken.. Sja, wat je interesssant vindt. In mijn tijd had je videobanden met hele vluchten vanuit de cockpit erop. Weet zo niet meer hoe het heette, maar was een 3-letterige afkorting.
Ik kan je het kanaal ''Approach and Departure Videos'' voor hele vluchten aanraden. Ook Just Planes, Just Pilots en Air-Clips.com maken leuke, vaak ook lange, videos.

Top, dankjewel! Ik zal het meenemen.

Ik geloof dat ze in Zwitserland gebruik maken van Diamond 40's en 42's. Van beide toestellen heb je in Microsoft Flight Simulator goede (betaalde) simulaties. Misschien is dat iets voor je.

Ik kan je het kanaal ''Approach and Departure Videos'' voor hele vluchten aanraden. Ook Just Planes, Just Pilots en Air-Clips.com maken leuke, vaak ook lange, videos.
Bedankt! Erg leuk om te zien hoe erg mensen meedenken en advies geven. Ik zal het zeker meenemen.

Ga ik zeker doen! Aangezien er nog best wat tijd tussen zit, wat zouden jullie aanraden om te doen naast natuurlijk bezig zijn met geldverdienen om dit alles te kunnen bekostigen? Voorbeeld van goede boeken, microsoft flight sim wat serieuzer aanpakken?

Ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen!
Mijn tip, kijk zoveel mogelijk Air Crash Investigation afleveringen.

Zelf heb ik ALLE afleveringen gezien en begon daarmee ongeveer 24 jaar geleden.

Heel veel van geleerd.

Terug
Bovenaan