communication training

Ik denk dat het voor mij zaak is om het volgende te doen, en ook in die volgorde.
...
ps. het woord LEREN zou ik graag weg willen laten maar ik kon zo even geen ander woord hier voor verzinnen. Leren is een verplichting en wie zit dit nou als een verplichting.

Ik vind je inzet lovenswaardig, en ik zal ook zeker niet zeggen dat je het niet zo moet doen!

Wil je alleen even zeggen dat het heel normaal is dat je in het begin geen woord verstaat. Dat hebben we allemaal gehad, en vaak als je naar een nieuw land vliegt, begint het weer van voren. Al is het alleen al door de vele, soms zware, accenten die er worden gesproken (zelfs in Engeland is dit soms lastig!)

Daar staat tegenover dat je, na het een paar keer te hebben gedaan, echt bijzonder snel oppikt, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. Let maar op, als je nu begint met het ICAO-alphabet regelmatig te oefenen, dan kun je het vrijdag. Op z'n laatst. Waarschijnlijk morgen al.

Dus, laat je niet gek maken joh. ;) Je hoeft er niet overmatig veel tijd in te stoppen. Hetzelfde ga je merken bij je eerste solo-vluchtjes, je eerste navigatievluchtjes, ga zo maar door. In het begin lijkt het allemaal veel te snel te gaan, en als je klaar bent, vind je dat de opleiding veel te snel voorbij is gegaan. :biertje:

Succes!
 
Zien jullie een groot voordeel in een scannertje kopen en die te gaan afluisteren?
Deze dingen zijn namelijk nog redelijk aan de prijs, als het alleen gaat om hier gewend aan te raken. € 85 vind ik namelijk redelijk aan de prijs.

Ik zat afgelopen zondag in een Cessna 172 ( wat een ontzettend leuke kist trouwens ), hier heb ik met een intructeur aardig wat leuke oefeningen in gedaan. En moet zeggen dat ik soms ook niet eens kon verstaan wat ze zeiden, laats staan dan begrijpen. Ik zat wel zonder koptelefoon, is dat normaal in deze kist?

En dat alphabet zit er al redelijk in hoor, dat is niet moeilijk nee.
Dit met dank aan PPP voor de tip om nummerplaten te gaan lezen.

Als iemand nog andere tips heeft (voor wat dan ook) hoor ik ze graag.
 
Als iemand nog andere tips heeft (voor wat dan ook) hoor ik ze graag.
Als je een moeilijk uitspreekbare, lange of exotische achternaam hebt, zal ik deze 'ook' maar vast oefenen.

Altijd makkelijk als je b.v. stout bent geweest en ATC (of havendienst) vraagt whois .....
 
ROW ME OH OSS CAH OSS CAH ZOO LOO ECK OH NO VEM BER DELL TAH AL FAH AL FAH LEE MAH ;)
 
hoe weet ik tot waar ik de ATC kan ontvangen.
Line of Sight ;)

Indoor is je ontvangst minder (muren, bewapening beton e.d.)

In de lucht: 1.2 x de wortel van je vlieghoogte in voeten is het VHF bereik in nautische zeemijlen.
 
Ik woon op zo een 80 meter hoogte
80 / 3,2 = 25 ft hier de wortel van = 5 nautische mijlen.
1 nautische mijl is 1852 meter dus 5 * 1852 = 9,3 km
Shiphol ligt bijvoorbeeld 50 km bij mij vandaan, dus dat lukt niet.
Of maak ik nou een vergissing in mijn berekening.
 
De vliegtuigen rond Schiphol zal je wel horen.

Alhoewel SPL Toren een hoogte heeft van 331', zal je ze overdag waarschijnlijk niet horen (Alkmaar).

's Nachts is de kans dat je ze hoort veel groter (nachteffect).

Vliegtuigen op de grond, zal je dus ook niet horen.

Note: 36R heeft een eigen Toren, waarvan ik de hoogte ff niet weet.
 
Ik woon op zo een 80 meter hoogte
80 / 3,2 = 25 ft hier de wortel van = 5 nautische mijlen.
1 nautische mijl is 1852 meter dus 5 * 1852 = 9,3 km
Shiphol ligt bijvoorbeeld 50 km bij mij vandaan, dus dat lukt niet.
Of maak ik nou een vergissing in mijn berekening.

je moet 80m niet delen door, maar vermenigvuldigen met 3 om voeten te krijgen
 
De vliegtuigen rond Schiphol zal je wel horen.

Alhoewel SPL Toren een hoogte heeft van 331', zal je ze overdag waarschijnlijk niet horen (Alkmaar).

's Nachts is de kans dat je ze hoort veel groter (nachteffect).

Vliegtuigen op de grond, zal je dus ook niet horen.

Note: 36R heeft een eigen Toren, waarvan ik de hoogte ff niet weet.

Ja de vliegtuigen voor 36R draaien voor mijn huis langs, zie ze elke dag final draaien daar.
Ik ga het gewoon proberen.

Iemand nog advies wat betreft 2e hands scanners?
 
haha mond vol he!!

Zou deze goed zijn, en hoe weet ik tot waar ik de ATC kan ontvangen.
http://link.marktplaats.nl/546768971

ATC Box
Wel een (gratis) account aanmaken, dan kun je zowat alles, dat op de NL vliegvelden aan comms gebeurd, horen.

Ook zijn er een paar combined streams, handig voor velden die zich zo groot voelen dat ze voor alles een andere frequentie hebben, maar waar dan weer wel zo weinig langskomt dat het saai wordt.

Ook kun je met wat handigheid meerdere streams parallel laten lopen.

Het is geen flash, dus op aai-glas zal het ook wel werken.
 
Mee eens, gebruik lekker online scanners. Die zijn er zat. ATCbox zeker aan te bevelen, hebben zelfs appjes voor op iPhone, en op je PC kun je ook radar beelden meekijken als je goldmember bent (eenmalige donatie). Ik zit er graag, maar dat merk je zeker niet. ;-D

In een 172 zonder headset? Was zeker geen pretje?
 
Ja ik luister nu al een uur naar EHBK.
Lastig maar interessant.

en in de 172 zonder headset viel mee hoor. Moet je niet te lang doen, maar vond daardoor wel de RT moeilijk te verstaan.
 
Als je over een paar jaar de medische keuring voor je oren nog steeds wil halen zou ik niet meer zonder headset in een klein vliegtuigje stappen. Sowieso een beetje raar dat de instructeur je niet gewoon even een leen (desnoods huur) headset meegaf.

Wanneer heb je les 3?
 
Als je over een paar jaar de medische keuring voor je oren nog steeds wil halen zou ik niet meer zonder headset in een klein vliegtuigje stappen. Sowieso een beetje raar dat de instructeur je niet gewoon even een leen (desnoods huur) headset meegaf.

Wanneer heb je les 3?

Ja je heb gelijk hoor, ik dacht alleen dat het misschien normaal zou zijn in deze kisten. Vandaar de vraag.

Les 3 komt er zo snel mogelijk aan.
Ik heb geen officieel les he, heb nu 2 keer een proefles gedaan.
Even babbelen met de piloot doet wonderen he! :yeehaa::biertje:
 
Terug
Bovenaan