communication training

groentje

New member
Beste IEDEREEN

Momenteel ben ik deel aan het sparen zodat ik ongeveer de helft van mijn PPL heb, dan wil ik vanuit daar gaan beginnen aan deze mooie opleiding.

Nu heb ik natuurlijk nog de tijd, en daarom wil ik mij dan ook even goed verdiepen in alles wat ik kan vinden over vliegen.
Wat mij over het algemeen op valt, in mijn 2 uur vliegervaring, is dat de communicatie voor mij op dit moment nog NIET te volgen is.
Hier wil ik alvast wat handigheid in krijgen door het alphabet the gaan leren en misschien iets van een cursus op mijn computer over de communicatie.

Hebben jullie tips..??

Hoor het graag.:biertje:
 
Niks op de computer! Scannertje kopen en gaan luisteren aan verschillende vliegvelden en luchthavens! Als je er eenmaal een beetje systeem begint in te zien kun je met de overblijvende vragen wel terecht.
 
Ik ben het csaba eens. Ga echter wel naar "echte" vliegvelden luisteren. M.a.w. beter geen ongecontroleerde velden uitluisteren, ook al zal dat veelal zijn waar je je PPL-opleiding zult volgen. Hoewel iedere vlieger als het goed is weet hoe de R/T hoort te gaan, hoor je hier zelden standard R/T.

Je kunt ook op atcbox.com naar verschillende frequenties luisteren.

Succes ermee!
 
Ik zou even bij je vliegschool/club informeren wanneer er weer een RT cursus van start gaat en je inschrijven.

Lukraak naar RT luisteren word je misschien niet direct wijzer van.
 
Laatst bewerkt:
Die relativeringen zijn terecht. Hier in Vlaanderen heeft ieder vliegveld zo zijn eigen radiofolklore en daar is niks officieels aan maar er is altijd wel iets voor te zeggen.

Bv. in Kortrijk als ze gaan vertrekken zeggen ze hun aantal PoB en de naam van de PIC, ik veronderstel dat ze op hun "tower" rekenen om wanneer nodig een flight plan in te dienen.

Ik ben overigens bijna zeker dat er op het www wel R/T cursussen moeten te vinden zijn, maar let op, er zijn verschillen in nationale regelgeving. Vooral de UK houdt er een paar eigenaardigheden op na.

Wees er ook op bedacht dat, als je ooit examen radiotelefonie gaat doen, je eigenlijk vooral wordt gecheckt op je kennis van de wetgeving: het ergste wat je op het radio-examen kunt doen is aankondigen dat je een onwettig maneuver gaat uitvoeren.
 
Ik zou je aanraden om - naast het uitluisteren van atcbox - gewoon 1 van de leerboeken RT te kopen.
In principe zou daar alles in moeten staan, en kun je met zo'n boek het theorie examen RT halen.

Bijvoorbeeld "Theorie-Praktijkboek Radiotel.VFR-JAR/FCL " (http://www.pilotshop.nl/contents/en-uk/p232.html).
Of "Radio Communicatie VFR" van Bas Vrijhof.

Daarna is het gewoon veel oefenen in de praktijk.
 
@csaba, dat doet me denken aan een klasgenoot die tijdens het VFR R/T-examen de Eelde (EHGG) CTR binnenkwam op de verkeerde hoogte (moest geloof ik 1500' zijn en hij kwam op 2000' binnen) dat was R/T-technisch geen enkel probleem want hij meldde ook netjes 2000', maar vervolgens meldde hij op het volgende reporting point wel 1500' zonder een dalingsklaring. Die was dus ook direct gezakt.
 
Zo hoorde ik een tijd geleden een leerling die een lokale solo oefenvlucht moest maken zich bij Dutchmil melden en vervolgens ongevraagd zijn hele navigatieplan voorlezen. Dan heb je het nog niet helemaal door, denk ik.

Maar als je het alfabet goed wil leren: probeer eens in de auto onderweg naar je werk alle teksten op vrachtauto's hardop te spellen. Helpt echt.
 
Voor mijn oefeningen volstonden al de nummerplaten - had ik een mooie sparring-partner aan de toenmalige vriendin die bij de politie werkt...
 
Niet noodzakelijkerwijs, in Belgie worden de I en O volgens mij wel gewoon gebruikt. In Duitsland bijvoorbeeld wel. In Nederland gebruiken we trouwens ook de Q niet, want die lijkt te veel op de O.

Maar goed, even terug naar de vraag van de TS. De eerste paar uur verstond ik er ook de ballen van. Maar als je eenmaal weet wat er waarschijnlijk ongeveer gezegd moet worden, dan wordt het al een stuk makkelijker. Dat merk ik ook aan mijn vlieggasten. Zo heb ik pas met een spotter gevlogen. Die staat regelmatig bij Schiphol naar het hele gebeuren te luisteren. Die weet dus een beetje wat hij moet verwachten en die kan er wel wat uit halen. Echter mijn vader, die verstond zelfs mij niet als ik contact opnam met de toren.

RT leren uit een boekje is natuurlijk een goed begin. Echter om e.a. te verstaan, moet je ook gewoon "uren maken" en regelmatig naar dat gestoorde geklets luisteren.
 
Als aanvulling (en ik bedoel echt aanvulling) op het eerder genoemde, zou je je kunnen aansluiten bij een online Flightsim community. Daar kun je in eerste instantie de RT als observant beluisteren en later eventueel als piloot of controller aan meedoen. Ook kun je daar vinden hoe de RT zou moeten zijn.

Grote voordeel is dat de RT vaak duidelijker is (langzamer en duidelijker gesproken); nadeel is dat er vaker "geïmproviseerd" wordt en dus geen officiële RT wordt gebruikt. je "traint" je wel te luisteren naar de details die belangrijk zijn om te onthouden. En de grotere en drukkere velden worden meestal bevolkt door gevorderden tot professionals, dus daar zit de RT meestal wel goed.
 
vrijwel iedere opleider heeft als t goed is een r/t cursus.

daarbij krijg je een mooie oranje syllabus.

uiteindelijk kan je 90% van het t jargon op 1 a4 hebben.. het is niet zo ingewikkeld.. maar t is vooral durven en doen.

als je in de fase bent waar jij nu bent vergt t aanlvliegen je zoveel concentratie dat r/t te ingewikkeld wordt... blijf vooral doorgaan en vlieg vooral veel naar gecontroleerde velden..

leer de standaard rijtjes en de logica.. en luister daarna naar de cd's .. komt echt goed.. en ter info .. ook atc maakt fouten...

het gaat erom dat je safe bent en dat zij weten dat jij hun begrijpt en andersom.

als je een echt knap staaltje atc wil horen .. luister dan naar dit.. (schijnt waargebeurd te zijn... ) .. reden waarom er een lpe test is .. waar de beroepsvliegers dan eenvoudig een 6 als score voor krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU&feature=youtube_gdata_player
 
waar de beroepsvliegers dan eenvoudig een 6 als score voor krijgen.
:duh:

Level 6 (expert) is 'in principe' voor iedereen gelijk (ICAO Documents 9832 en 9835).

Het zijn juist de Nationale Luchtvaart Autoriteiten en haar examinatoren, welke ter bescherming van hun Nationale trots, de ICAO aanbeveling(en), behoorlijk ruim interpreteren!

BTW in NL zijn er mensen met 'n level 6 (expert) LPE aantekening, welke in D, HOOGUIT level 5 (extended) gehaald zouden hebben.

Het volgen van real world communicatie, online of 'n scanner (in België verboden), is of kan i.d.d. een hulpmiddel zijn.

Disclaimer: het uitluisteren van real world ATC communicatie, kan (voorbeeld; TWR, Goede Vrijdag(s), Weardo01A, stijldansend (Foxtrot ATIS) approaching Klankkast (point Echo) at 1000' with 962 on the Kollsman etc.) afwijken van hetgeen ze op het lulijzer examen verlangen of eisen.

Het overwinnen van PTT (Push To Talk) angst, Thizzz Izzz, Uhhh, Ehhh, Ohhh en mentale capaciteit training is een ander verhaal.

Door te oefenen (praktijk training), zoals het 'blind' leren neerpennen klaringen (kniebord), zend (wat zeg ik), uitluister (wie doet wat en welk bericht is voor mij) en ontvangst (wat zegt hij/zij) skills, maak je mentale ruimte vrij voor andere zaken (b.v. See and Avoid!).

Een goede vlieginstructeur of instructrice, zal zijn/haar leerling(en) in een vroeg stadium hierin betrekken.

wsh heeft het al geschreven "ook ATC maakt fouten".
Het spreekt voor zich dat als ATC iets klaart, wat niet in overeenstemming is met je eigen (of vliegtuig) capaciteiten, limieten, see and avoid separatie enz., jij eindverantwoordelijke bent.

Na 'n :o (stuiter landing), zal 'n oplettende ATCO, je drie landingstijden (b.v. 21, 22 and 23) geven ;)

wsh, vlieg je daarom Rockwell? (geintje)
 
Laatst bewerkt:
@Gbof: heerlijk confortabel hoor die trailing link landing gear... nu denken mijn passagiers dat ik al kan vliegen:kerst:

wat bedoel je met "welke in D" ?

overigens is mijn lpe examen afgenomen in nl .. maar beoordeeld door relta in australie..
(en die gaven mij een 6).

waar ik tegen ageer is dat de france autoriteiten.. maar ik neem aan ook de aziatische .. hun vliegers eigenlijk direct of vrijwel om niet direct een 6 hebben gegeven.. daarmee is de hele gedachte achter lpe direct volledig om zeep geholpen en kunnen piloten zoals deze air china piloot vrolijk door vliegen terwijl het overduidelijk is dat dit een onacceptabel niveau is om internationaal te vliegen.


p.s. ook zonder landingsgestel schijn je soepel te kunnen landen..

http://www.youtube.com/watch?v=5McECUtM8fw&feature=youtube_gdata_player
 
Ik denk dat het voor mij zaak is om het volgende te doen, en ook in die volgorde.
- Alphabet uit mijn hoofd leren, door nummer borden te lezen enz. Vanmorgen mee begonnen.
- Basics van RT uit mijn hoofd leren, en leren begrijpen. Dit zodat ik weet wat er komt, en welk bericht voor mij zal zijn.
- Luisteren naar "Real World" communicatie online of via een scanner + die heerlijke verromantiseerde filmpjes van solo flight bijvoorbeeld, daar word ook veel uitgeschreven.
- VEEL vliegen, maar dat is ook waar je het voor doet.
- Theorie-Praktijkboek Radiotel.VFR-JAR/FCL " (http://www.pilotshop.nl/contents/en-uk/p232.html). Kopen en leren.

Als jullie dit lijstje incompleet vinden, zouden jullie dit aan kunnen vullen.

ps. het woord LEREN zou ik graag weg willen laten maar ik kon zo even geen ander woord hier voor verzinnen. Leren is een verplichting en wie zit dit nou als een verplichting.
 
Toch even herhalen dat LPE in principe niks met ATC te maken heeft - integendeel gaat het juist over het vermogen om Engels te spreken BUITEN de standaard-fraseologie.
Mijn test omvatte dan ook een uitvoerige maar informele babbel, grotendeels maar niet uitsluitend over vliegerijgebonden onderwerpen.
 
:duh:

De reden waarom ICAO ..... :snore:
"Improving communication between pilots and air traffic controllers in order to avoid accidents"
 
Ook ik heb ATCBox regelmatig gebruikt tijdens mijn vliegopleiding. Op de achtergrond opgezet. Laat je niet afschrikken Groentje. De kwaliteit is vaak slechter dan 'in het echt'.

Het aantal termen dat wordt gebruikt is een eindige lijst en niet eens zo heel lang. Je wordt er vast goed in.
 
Terug
Bovenaan