cityjet

go high or die

New member
goede morgen,


zijn her hier op airwork mensen die 25 of 26 Januari naar parijs gaan voor aptitude test van Cityjet?

verder vroeg ik me af of iemand nog specifieke informatie had over deze test van Cityjet? alles is welkom.

alvast bedankt


go HIGH or DIE
 
JO,

heb +/- 25 collegas die daar vandaan komen, en allemaal hebben ze geen goed woord voor die toko over..
goed om jet te vliegen en snel weg te wezen

k.
 
Is dit een pay your own rating set up? If so zou ik het niet doen omdat het een incourant type is / wordt en als het bedrijf maar zozo is je mischien snel weg wil kunnen.... :traantjes
 
vrij simpel:

heb je geen baan en krijg je er een aangeboden ?

pakken

heb je 2 aanbiedingen ?

kiezen

Voor de rest niet zeuren.
 
Nou dames, je hoeft niet te betalen voor je type. alles wordt door het bedrijf betaald. Salaris, zeker voor een beginnend piloot erg hoog. Ik zou bij de Trans bijna de helft verdienen als FO, ze betalen ook alle verzekeringen voor je, LoL, Levens- en Ziektekosten.
Leuke collega's, waarvan er veel (en telkens meer) NLer zijn.
Het enige nadeel is het rooster, hier mogen ze inderdaad wel wat aan veranderen. Maar zeker om te beginnen en ervaring op te doen een goeie club.
 
@ observer: Jij hebt zeker al een baan en/of je hebt niet hoeven te betalen voor je baan.

iig kort door de bocht. misschien kun je onderbouwen waarom niet betalen voor je eigen TR. Daar heeft deze jongeman wat aan.

Het is trouwens niet ongebruikelijk dat je als startende FO of SO voor je eigen TR moet betalen, of het nou in de vorm is van voorschieten en terug krijgen in termijn van x aantal jaar of dat het van je salaris afgaat gedurende x aantal jaar.

ik moet er ook bij zeggen dat er ook luchtvaartmaatschappijen zijn waar je niet voor je eigen TR hoeft te betalen, alleen als je weggaat binnen een x aantal jaar. Denk aan Hv naar KLM die betalen iets van 40000 als ze binnen een bepaalde tijd vertrekken.

gelukkig iemand positief over cityjet.
 
nogmaals -

krijg eerst de baan aangeboden. Daarna pas kijken wat je doet. Gewoon door solliciteren, en bij gebrek aan beter kom je opdagen voor je klasdatum.

FD
 
als je al wat ervaring hebt heb je hier ook zo je command. Mede vanwege de grote doorstroom hoef je hier niet 8 jaar te wachten tot je eindelijk een keer naar die linker stoel kan.
 
Ze schijnen een waaninnig goede IPB regeling met vele airlines te hebben.
Kan van pas komen als je nog eens op pad wil in je vrije tijd!
 
info over selectie:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=4400
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?s=&threadid=4009

Tussen de negatieve berichten op Pprune (die ik noch bevestig noch ontken) staat ook:
Having said this, I would recommend CityJet for unexperienced pilots. You get good hours quick, and you'll develop excellent flying skills in the classic cockpit with sometimes no autopilot, and if you stay a few yaers you will have your upgrade. And after all, it is a company within Groupe Air France.

Plus wat al gezegd werd:
-goed (start)salaris (zeker in vergelijking met de NL bedrijven)
-niks betalen voor type, medium jet exp (en met RJ ook EFIS)
-alle verz (LoL, income cont, healthcare) pensioen
-IPB regeling is idd top (we zeuren alleen dat we geen confirmed tickets bij KLM kunnen krijgen, maar dat zal wel niet gaan omdat de KLM-ers dat zelf niet eens kunnen) verder nog hotel deals, touchdown etc.
-veel werken valt voor de co's best mee (zelf 850 uur in 18 maanden)
Er zitten nu ongeveer 20 NL-ers, weet alleen niet of dit nu positief is of niet ;-) nee hoor best gezellig!
 
Laatst bewerkt:
GHOD

de meeste van mijn collegas hebben 5 of meer jaar daar gevlogen waren allemaal capt. wilden allemaal lifestyle.
nogmaals leuke toko om uren te maken en weg te wezen.

k.
 
Salaris voor cpt zou misschien wat hoger moeten zijn maar als f/o is het echt niet slecht. Wat op ppjn staat klopt wel ongeveer geloof ik, maar daar staat ook bij dat je sectorpay krijgt. Dat levert je gemm p/maand 1500 netto op bovenop je salaris.
Ik zou bij de Trans bijna de helft verdienen als FO
 
Kan absoluut bevestigen wat Flyguy zegt. Werk er zelf ook en neem gemiddeld 3700 netto mee per maand als SO.... Lijkt me niet slecht toch?!

Afhankelijk van je ervaring kom je binnen als SO, FO of CPT natuurlijk. SO wil in dit geval niets anders zeggen als een andere salaris schaal. Je hebt daarbij ook de lullige 2 strepen en dus iets minder loon als een FO. Je functie is exact. Na t behalen van je praktische ATPL wordt je geupgrade naar FO. Daarbij zijn er binnen de ranking (SO,FO of CPT) verschillende schalen. Als je rond de 1000 uur hebt en een klein beetje MPA ervaring (rond de 300 uur ofzo), kom je binnen als SO grade 1. Dat is 1 stapje hoger dan entry grade, de laagste grade dus. Je verdient dan rond de 1800 netto. Dat is dus je basissalaris. Daarnaast krijg je je sectorpay wat allemaal netto uitbetaald wordt. Dit is gemiddeld €1500, dus dat betekent dat je als je net komt kijken al €3300 netto verdient.

Laat je niet afschrikken door alle verhalen op PPRUNE. Alles is natuurlijk afhankelijk van welke lifestyle je wilt. Gemiddeld zijn er 1 a 2 overnights per week. Roosters varieren, soms 6 om 2 soms 5 om 2 soms 6 om 3 soms 4 om 2. Het rooster en het annual leave systeem is inderdaad voor verbetering vatbaar. Ik persoonlijk ben hier hartstikke tevreden als FO.

Ter verduidelijking nog even, er hoeft niet betaald te worden voor je TR. Echter, als je als SO binnenkomt krijg je in je training 50% van je basissalaris tot aan je linecheck. Dit is ongeveer 2 a 3 maanden, afhankelijk van de planning en je eigen skills tijdens linetraining. Daarna is het 75% van je basissalaris totdat je 1 jaar in dienst bent. Ik heb echter ook andere verhalen van collega's gehoord bij wie dit niet t geval is... beetje vreemd... maar goed, het wil dus nog wel eens veranderen. Vraag er naar in je interview zou ik zeggen, als ze je t al niet zelf vertellen.

Daarnaast is er een bonding van €25k voor 3 jaar. DWZ, vertrek je naar anderhalf jaar, moet je 12,500 dokken, vertrek je na 2 jaar, ongeveer 8,000 and so on.

Club van NL's is inderdaad aardig aan t toenemen, momenteel rond de 20. Erg gezellig!

Succes met je aptitude tests, interview en grading!
 
Terug
Bovenaan