Boeing of Airbus, maar dan anders...

Koning Lucht

Well-known member
Als jullie zouden kunnen kiezen tussen een type op de A330 of B777. Allebei betaald door je toekomstige baas. Waar zouden jullie dan voor gaan?
 
Misschien belangrijker, hoe zit het route netwerk eruit, is het een twee of een drie mans operatie, zit er een fatsoenlijke crewrest in, pay structure, DEC of SFO, time to command, eigenlijk alles behalve het type. Ga je mixed A320/A330 of A330/A340 vliegen of sec A330 en welke variant van de B777 is het, de loooooong range?


Puur type zou ik A330 doen maar da's meer omdat ik zo'n pook voor je niet meer van deze tijd vindt en je binnen twee weken A320 of A340 op je license erbij hebt staan.
 
Als jullie zouden kunnen kiezen tussen een type op de A330 of B777. Allebei betaald door je toekomstige baas. Waar zouden jullie dan voor gaan?

Als je graag Airbus ervaring wilt zou ik voor de bus gaan. Als dat je niet uitmaakt zou mijn keuze de 777 zijn.


en welke variant van de B777 is het, de loooooong range?

Ook de 'gewone' kan ver genoeg hoor!
 
Happy reading! :D

Het blijft een moeilijke en persoonlijke vraag. Airbus rulez qua flight deck (tafeltie, AP modes, ECAM enz.) Daar is duidelijk over nagedacht i.p.v de MS DOS/Windows 3.11/Windows 95/Windows Xp (same shit different name) filosofie uit SEA.

Boeing rulez dan weer als het gaat om gewoon weer eens lekker te vliegen. Zeker op long haul (en tijdens mijn initial type rating van A319 naar B744) merk ik dat mijn skills hard achteruit gaan, en een FBW Airbus is dan ook niet echt het aangewezen toestel om current te blijven tijdens de weinige approaches die je maakt.

Het is en blijft een catch 22, een soort van Pepsi v.s. Coke en Mac v.s. PC

Kunnen ze geen Bairbus maken? :grijns:
 
Mag je kiezen of ander aanbod ook? 777 krijgt de beste bestemmingen en allemaal nieuw maarja je mist die tafel...:D
 
Persoonlijk vind ik de Triple mooier.

Hoeveel weegt de gemiddelde stewardess?
 
Naast CAO items en zo, als je bang bent dat je toekomstige bedrijf ook wel eens mensen er snel uit zouden kunnen gooien ooit, ben je denk ik met een bus rating meer zeker van een andere baan omdat er (schat ik) meer A320 operators (en A320's sowieso) zijn en omdat je het zo kan veranderen naar een A330/340 rating (ik vermoed voor niet al te hoge kosten??).

Voor de rest lijkt het mij persoonlijke voorkeur. Vliegen versus vappen, tafel versus paal....
 
en die tafel kon toch 60 kilo dragen :blabla:

Tja, wij gebruiken 75 Kg voor de gemiddelde stewardess, maar dat is inclusief handbagage. En als ik zie wat die meiden allemaal in die bagage kunnen douwen, denk ik dat 60 Kg genoeg moet zijn. De gemiddelde (turboprop) vlieger schijnt, volgens onze gemiddelden, een stuk zwaarder te zijn. :D
 
King Air!

Ik zou voor de 787 kiezen :D

Die kan je met een 777 rating ook vliegen. Tenminste, het is bij ons de bedoeling dat de 777 en 787 als mixed fleet gevlogen gaat worden. Jippie!

Niet zo belangrijk als de tafel maar de electronic checklist van de 777 is superieur aan die van de Airbus.
 
Zoals alles in het leven is er geen makkelijk antwoord, echter de 777 flight deck is light years ahead tov de a330... met beduidende uitzondering van de sidestick en full fbw filosofie ipv half-way-house op de 777

Airbus rulez qua flight deck (tafeltie, AP modes, ECAM enz.)

De Electronic Checklist is echt een miljoen x beter dan ECAM.

AP modes ook veel beter op de 777...

Dus in mijn opinie:

A330 pro:
- sidestick (+ bijbehorend tafeltje)
- Full FBW (GPWS gewoon stick vol naar achteren, tov van 777 waar je nog steeds voorzichtig moet zijn voor de stall)

B777 pro:
- Electronic Checklist
- Flightdeck ergonomics.
 
JO,

Interessante keuze die je moet maken!
Het moet voor een toko in de woestijn zijn, qatar? etihad?

Ik zou mijn keuze af laten hangen van andere dingen en niet alleen de cockpit details.

- lifestyle
- bestemmingen
- carriere
- is dit je laatste maatschappij of wil je verder.

lifestyle, ik vlieg liever veel en lang ( saai) in een periode, je maakt je uren en bent dus meer vrij per maand, aan de andere kant, misschien doe jij liever meerdere sectoren per dag.
meerdere vrije periodes achter elkaar is ook belangrijk als je veel tijdzones vliegt, heb je meer tijd om terug te komen naar huis voor familiebezoek
GA je voor het geld, zoek dan het type met de meeste overuren

bestemmingen
ik vlieg tien x liever naar europa en verre oosten dan naar bv karachi, dakha, delhi, mumbai na 10 jaar naar dat soort bestemmingen heb ik het gehad, hoort bij het vak maar ik knal er liever met .86 overheen.
happiness is a dry fart at V1!!!
Als de 777 bv AMS aanvliegt en je hebt een overnight an je kan naar je familie zou ik de 777 nemen. of andersom als de A330 europa doet zou ik dat doen
Ook bv houd je van surfen of skien, zou je kunnen kijken welk type het meest naar dit soort bestemmingen vliegt.

Carriere
Hoelang doe je erover om te upgraden als dat belangrijk is.
Kan je evt later nog wisselen van type

Laatste mij of niet,
Als het je laatste maatschappij is waar je denkt tot je 65 te zitten maakt het in principe niet uit welk type je kiest.
Maar moet je nog een keer een stap maken, dan zou ik in jou geval Airbus kiezen omdat je dan Boeing en Airbus ervaring hebt

Bovenstaande dingen zou ik meenemen in mijn beslissing en

persoonlijk heb ik 2500 uur ervaring met de A330 en vond het een werelds machine. nooit aan de gate blijven staan. het werkt gewoon. nadeel voor mij was dat je alleen programeert en het ding gaat gewoon. toen vond ik sturen nog leuk.
Ik zeg altijd over de 330 dat het een pensioenbak is, kort door de bocht ff typen en uren hangen

Ik heb weinig ervaring met de 777, heb wel 2x in de sim gespeelt, en was ook van die machine onder de indruk. de FMS van de 777 vind ik logischer, maar dat komt denk ik omdat ik op dat moment zelf al de -400 vloog.

Omdat je 757/767 ervarin hebt zal de 777 instinctief aanvoelen. De A330 heeft een andere phylosofie/termen zoals managed/ open/push pull etc.
Maar alles went.

succes
 
Oh,

Nog effe dit ik heb geen voorkeur/afkeur, boeing v airbus! zoals sommige kinderen op dit board, de meeste mensen die tegen airbus zijn hebben er meestal alleen als pax ingezeten.

voor mij zien zowel de 777 als de 330 er gelikt uit en in qatar zijn het gloednieuwe kisten. en het blijft gewoon een dashbord wat je rondstuurt
 
Terug
Bovenaan