betekenis epaulet

Alfabouncer

New member
Hallo,

Welliswaar nog in opleiding voor PPL-A, voor de hobby dus, maar ik denk dat de proffesionals eerder antwoord weten op m'n vraag dan de hobbyisten.

Simpele vraag denk ik: Wat betekenen nu eigenlijk het aantal strepen en kleur (zilver/goud) bij een piloot.

Ik heb al flink wat ge-googled, maar kom nauwelijks uitleg tegen, of tegenstrijdige verhalen.

Wie kan mij uit de droom helpen.

Alvast bedankt,

Berry
 
Strepen verschillen in kleur en aantal per maatschappij.

zilver (meestal platinum genoemd) of goud. De kleur wordt bepaald door degene die het uniform heeft ontworpen.

1 streep wordt niet veel gebruikt maar dat zou kunnen voor first officer onder training. (of hebben coco's bij KLM 1 streep??)
2 strepen betekend meestal Junior First officer oftewel een nieuwe first officer bij die maatschappij of nog geen volledig ATPL (bij Easyjet bv)
3 strepen Senior First officer meestal na een paar jaar ervaring.
4 strepen Captain
 
Op a.net is een post geplaatst met dezelfde vraag. Lees de thread maar door.

A.net - How Did Pilot "bars" Get Started?

Om ons alvast te laten wennen hoe het straks in de praktijk zal gaan, werd al tijdens de ppl cursus het volgende meegedeeld:

Drie Strepen staat voor: IK DOE ALLES :bwah:

Vier Strepen staat voor: IK DOE HELEMAAL NIETS :cool:

Hopelijk is het wat duidelijker.

gr,

Mark-one
 
uniformen

uniformen

hallo

kijk effe op; piloot.startpagina.nl

en dan bij onderwerp uniform.
staat ook iets vermeld over kleur en aantal strepen.

groeten.
 
Of zoals ik laats hoorde over een captain die wijzend op zijn strepen de volgende vier woorden uitsprak: I Am The Boss.:p:

edit: argh, iemand op a.net ook al.
 
1 streep = ik kan lezen
2 strepen = ik kan rekenen
3 strepen = ik kan lezen EN rekenen
4 strepen = ik ken iemand die kan lezen en rekenen

:D
 
en dan zijn er smalle strepen en brede strepen.....
In mijn geval: hoe groter het vliegtuig, hoe smaller de strepen
kleur: afhankelijk van de maatschappij: goud, zilver, wit, bruin (UPS), zwart op grijs of grijs op zwart (ABX), rood.....
 
Laatst bewerkt:
3 strepen=ik weet nix
4 strepen=ik weet helemaal nix
3 strepen met paars ertussen(FE)= ik weet alles
:yeehaa:

nu we het over geschiedenis hebben, dat paars komt van de titanic, de engineers op de titanic, zijn werkend ten onder gegaan, met de boilers onder stoom etc. daarom hebben de FE uit respect ook het paars op de schouder..

k.
 
KLIKO zei:
nu we het over geschiedenis hebben, dat paars komt van de titanic, de engineers op de titanic, zijn werkend ten onder gegaan, met de boilers onder stoom etc. daarom hebben de FE uit respect ook het paars op de schouder..

k.

Is een mooie mythe,maar waarschijnlijk onjuist.

Al in 1865 voor het engineers corps al een paarse streep "verzonnen". Deze streep gold in principe voor alle engineers, maar werd eigenlijk alleen gedragen op passagiersschepen en in de marine, maar gold dus ook voor engineers op de trein dienst.
Pas na WOI kwam het uniform voor engineers meer in zwang en werd de paarse streep dan ook meer gezien, wat de mythe veroorzaakt heeft.
Voor de rest is het niet echt 100% duidelijk of het engineer corps aan boord van de titanic wel degelijk die paarse streep op hun uniform had, maar het fenomeen is dus al veel ouder dan de titanic.
 
sandertje zei:
Bij KLM draagt iedereen strepen. Zelfs de ticketverkopers. En trots dat ze zijn.................

Leuk dat er tegenwoordig altijd wel iemand is die de thread kan verpesten door dit onderwerp aan te snijden.... :rolleyes:

Mensen, waar komt al die frustratie toch vandaan?...
 
dat verschil in kleuren snap ik tot op heden nog steeds niet.
In de cabine hebben ze ook vaak zilveren strepen, dus snap ik de zilveren in de cockpit niet... maar ja..

@alien

ach ja... kon je op wachten..

Zolang de mooi vrouwtjes maar 1 dun steepje hebben vind ik het prima :D
 
NL is een van de weinige landen waar ze ook in de cabine strepen hebben. Zoals sandertje al zei... bij de KLEM heeft iedereen strepen.. voor een land waar een uniform een vies woord is, is dat een beetje raar.

Kleur van de cockpit strepen is gewoon een fashion keuze....
 
Even serieus dan:

Bij KLM:

Zilver: Cabine bemanning
Goud: 1 streep: Coco in opleiding.
2 strepen: Coco, of F/O in opleiding.
3 strepen: F/O, of cpt in opleiding
4 strepen: Cpt.

Bij andere maatschappijen soms anders.
 
British Airways gebruikt zilveren strepen op een marine blauw uniform. Inderdaad een fashion keuze maar wel een met een lange historie.
Wbt de hoeveelheid strepen:
2 strepen: F/O met minder dan 4 dienstjaren (ongeacht aantal uren)
3 strepen Senior F/O
4 strepen capt. (heeft ook extra zilveren versiering op de klep van pet)

Coco's kennen ze niet.

Cabine personeel heeft geen strepen.
 
Terug
Bovenaan