Besloten maken forum

  • Onderwerp starter Onderwerp starter qzqsd
  • Startdatum Startdatum
Q

qzqsd

Guest
Ik denk dat het tijd wordt om beroepspiloten weer alleen toegankelijk te maken voor beroepspiloten. De onzin die ik de laatste tijd hier langs zien komen...
 
Dat is mij ook opgevallen. Ik heb een oproep gedaan om dit forum aan de beroepspiloten over te laten, maar het helpt niet.

Komende week gaat het forum weer op slot. Dat wil zeggen: iedereen kan meelezen, maar posten is dan alleen voorbehouden aan de beroepspiloten.
Helaas zijn de beroepspiloten-registraties van een paar jaar terug niet meegekomen (verdwenen bij het overgaan naar een ander boardsysteem), dus iedereen zal zich weer via e-mail bij moeten gaan melden.

Verdere info volgt deze week.
 
De beste jongen stelt mijns inziens een redelijke vraag maar maakt daar de verschrikkelijke vergissing de KLM eisen als de allerhoogste te zien.

Uiteraard ook weer altijd de zelfde mensen die hier over vallen. Geef gewoon antwoord en voel je een een keertje niet persoonlijk aangevallen. Ongelooflijk dat een jongen van 16 jaar hier zijn excuses moet aanbieden omdat mensen zich onheus bejegend voelen.
 
Niemand hoeft zich aangevallen te voelen of een excusses aan te bieden. Het gaat ook niet omtrent de vraagstelling m.b.t. KLM, maar om het feit dat ik steeds meer posts zie van mensen die ''posten om te posten''.

En aangezien de topic starter geen brevet heeft zie ik de relevantie van de post niet zo 1,2,3 in. Dit is ook bij andere posts zoals ''wat houdt je in de lucht'' e.d. die informatief kunnen zijn, maar doordat er onzinnige posts verschijnen van mensen die geen brevet hebben wordt het topic als het ware vervuild.
Van een persoon die in beroepspiloten post wordt denk ik niet meteen verwacht dat het iemand van 16 is. Daarom wordt er ook meteen zo fel op ''de hoogte eis'' gereageerd, wat begrijpelijk is.

Ik ben van mening dat beroepspiloten alleen toegankelijk moet zijn voor beroepspiloten aangezien die topics meestal een vliegtechnisch karakter hebben die betrekking hebben op mensen met een ATPL,CPL e.d. Alle andere topics zijn mijn inziens welkom op de andere fora...

Nogmaals, niemand hoeft zich persoonlijk aangevallen te voelen. Ik denk alleen dat dit het karakter van het beroepspiloten forum ten goede komt. Als dit topic in luchtvaart algemeen had gestaan was er mijn inziens niets aan de hand geweest. Maar in beroepspiloten wordt de topicstarter meteen op zijn naïviteit afgerekend.

Just my 2 cents.

:biertje:
 
@Diana

Is het niet iets om Beroepspiloten weer dicht te gooien??
Alleen toegankelijk voor mensen die aan kunnen tonen dat ze beroeps piloten zijn?

Ik ben het helemaal met RTO eens dat veel topics vervuilt worden (in beroeps) door mensen die nog geen eens een brevet hebben.

Misschien niet zo slecht om weer terug te gaan naar hoe het vroeger was voor dit onderdeel van het forum.


-----------------
edit
-----------------

sorry diana ik had de post van je op de vorige pagina niet gezien.
 
OK, my take on this.

Het forum hoeft helemaal niet op slot. Waarom al die moeite en verificatie als het probleem slechts ruis in de marge is.
Denk eens even mee, een zestienjarige scholier mengt zich in een discussie met Triple Seven captains. Die valt toch binnen vierentwintig uur door de mand. De betreffende flight simmer kan je toch gewoon negeren en de discussie relevant houden door op de feitelijkheden te reageren die collegas opponeren. Vervuilt de discussie? Hmm, heb er zelf geen last van. Jonge onervaren mensen en degenen die niet in de front end sector werkzaam zijn willen graag eens meepraten maar merken in het algemeen vroeger dan later dat ze op de verkeerde frequentie zitten. Meestal doen ze dan vanzelf een stapje terug naar de listen out mode.
Diehards worden dan nog eens oncerimonieel terecht gewezen en dan houd het daar ook op. En, vergeet ook niet dat je als ervaren, tussen haakjes, vlieger een wannabee die de plank niets vermoedend mis slaat ook nog eens een welgemeende goede raad kan meegeven. Kost geen moeite en je hoeft je zelf erover ook niet te ergeren.
Gewoon doorgaan met de ter zake doende discussie en de betreffende jonge man of vrouw gaat vanzelf bewonderend en lerend aan de zijlijn staan.
Piece of cake, en de moderator van dit board heeft al werk en problems genoeg, as it is.
Don’t put your self on the list.
Diana, leave it as it is.

Cheers
Art
 
naar mijn mening zijn er sinds november een 'paar' nieuwe leden bijgekomen die sindsdien aardig wat nieuwe (nutteloze) topics aanmaken in verkeerde categorieën. Ik ben voorstander van orde in een forum. Voordat er drastische stappen gemaakt worden, raad ik aan deze veelzijdige spammers gewoon te waarschuwen. Lijkt mij het proberen waard aangezien het een beperkte groep is.
 
RTO. Zoals je het in bovenstaand bericht samenvat, komt netjes en volwassen over. Als iedereen met deze positieve feedback reageert voorkom je dat topics vroegtijdig tot een einde komen.

Genoeg aandacht weer hieraan, on topic weer.

Zelf ben ik dus ook een forumvervuiler.;)

Groetjes.
 
Voordat er drastische stappen gemaakt worden, raad ik aan deze veelzijdige spammers gewoon te waarschuwen. Lijkt mij het proberen waard aangezien het een beperkte groep is.

Waarschuwen helpt niet echt. Ik ben de laatste maanden aardig druk met het verwijderen van infantiele berichten, het verplaatsen van topics naar andere forums, het waarschuwen van de spammers etc. etc. In het verleden was het af en toe een enkeling, maar nu is het een heel stel. Dat zal wel toeval zijn, maar feit blijft dat ze aardig opvallen. Overigens moet gezegd worden dat MD-11 Rulezz zich heel netjes opstelt.

Art is grootmoedig ten aanzien van dit type deelnemer, maar er is ook een groep die een dergelijk topic niet meer interessant vindt en misschien het hele forum voor gezien houdt. Alledrie de groepen moeten zich hier thuis voelen en het beperken van het Beroepspilotenforum is een kleine maatregel met groot resultaat. Voor de enthousiastelingen zijn nog steeds de andere forums beschikbaar (in het redelijke natuurlijk) waarin ze beroepspiloten vragen kunnen stellen etc., en degenen die zich ergeren aan nutteloze posts in dit forum zijn ook weer blij.

Het besloten maken van het forum zal ik alleen doen als het zo min mogelijk ongemak veroorzaakt. Een complete registratie-actie zoals een paar jaar terug doe ik in ieder geval niet, dat kwam toen zo ongeveer neer op een dagtaak.
 
Diana, prima als je het beroepspiloten forum weer besloten maakt, maar als het al besloten is, waarom niet geheel besloten?

Wellicht is het juist interessant om een besloten forum te hebben waar ook wat gevoeliger info kan worden gedeeld, zonder dat iedereen mee kan lezen.
 
Diana, prima als je het beroepspiloten forum weer besloten maakt, maar als het al besloten is, waarom niet geheel besloten?

Wellicht is het juist interessant om een besloten forum te hebben waar ook wat gevoeliger info kan worden gedeeld, zonder dat iedereen mee kan lezen.


Sorry dat ik het vraag, maar wat bedoel je zoal met gevoelige info? Waarom zou iemand die erg geintresseerd is in luchtvaart (wat iedereen is hier) niet mee mogen lezen?
Dat niet-piloten niet kunnen posten lijkt me een prima idee, maar om het forum helemaal besloten te maken lijkt me wat ver gaan. Gevoelige info kan je ook per email versturen.

En dan nog iets. Wie zegt dat iemand echt beroepspiloot is? Hoe ga je dat controleren?
 
Diana, prima als je het beroepspiloten forum weer besloten maakt, maar als het al besloten is, waarom niet geheel besloten?

Wellicht is het juist interessant om een besloten forum te hebben waar ook wat gevoeliger info kan worden gedeeld, zonder dat iedereen mee kan lezen.

Persoonlijk zou ik dat jammer vinden..
Zelf zit ik nog in opleiding en vind veel threads in 'Beroepspiloten' erg interessant, maar vooral boeiend om te lezen. Voor mij geldt, dat ik zoveel mogelijk kennis en informatie over dit beroep probeer op te vangen en juist op het 'beroepspiloten' forum staan vaak de posts die mij aan het denken zetten:
Een term waarvan ik de betekenis niet kende en die ik al google-end achterhaal,
Situaties die zich voordoen tijdens het vliegen en hoe dat opgelost wordt,
En soms een beschrijving over selecties van maatschappijen.

Erg leuke info allemaal, althans dat vind ik.
Ik heb geen enkel bezwaar om het 'beroepspiloten' forum besloten te maken.
Maar geheel besloten, zou ik toch wel erg zonde vinden...
 
Diana, prima als je het beroepspiloten forum weer besloten maakt, maar als het al besloten is, waarom niet geheel besloten?

Wellicht is het juist interessant om een besloten forum te hebben waar ook wat gevoeliger info kan worden gedeeld, zonder dat iedereen mee kan lezen.

Zou kunnen, maar ik vraag me af of het toegevoegde waarde heeft. De mogelijkheid tot meelezen blijft altijd bestaan, via familie, via doorgegeven wachtwoorden, etc. Het VNV-forum is ook niet waterdicht volgens mij, leest Burlage daar niet gewoon mee? Het is een besloten forum, maar inhoudelijk lees je er geen spannende dingen.
In ieder geval zou ik niemand aanraden hier gevoelige(re) informatie te plaatsen op dit board dan nu het geval is, gezien de beperkte anonimiteit. Deelnemers worden nu al soms in het dagelijkse leven aangesproken op posts, laat staan als ze er nog een schepje bovenop doen.

Verder is de kracht van Airwork juist de vrije informatie-informatievoorziening, zonder beperkingen, inloggen, wachtwoorden en al die dingen. En nog een probleem: hoe kom ik dan in het Beroepspilotenforum, als PPL-er zijnde? :eek!:
 
Daar sla je de spijker op z'n kop. Airwork is van oudsher al een informatie voorziener geweest en ik denk dat er een hoop student-vliegers rond lopen die graag willen weten hoe het bij de maatschappijen er aantoe gaat.
Helemaal dicht gooien zou dat dus te niet doen.
 
Met gevoelige(re) informatie bedoel ik zaken zoals:

"Wat is het upgrade-traject bij Martinair?"
"Waar slapen jullie met de nightstops van Transavia?"
"Wat is de beste manier om via KLM naar Singapore te IPB'en?"
"Heeft Hapag-Lloyd een interline agreement met ArkeFly?"
"Hoe zit het met de vakbond van Air Berlin?"
"Iemand lid van SNPL?"

Nu begrijp ik best dat enthousiastelingen dit ook allemaal reuze interessant vinden, maar dat vind ik geen argument. De dingen die op het VNV-forum staan zouden ze ook bijzonder interessant vinden. Discussies over bedrijfsbeleid, procedures, onderlinge verhoudingen, politiek etc. etc. Het ís ook interessant, maar daarom gaat het niet iedereen wat aan.

Lang niet iedereen heeft toegang tot het VNV-forum (hoewel geen enkel forum lek-vrij te houden is), maar er zijn genoeg beroepsvliegers die misschien wel over dit soort dingen willen babbelen. Die mogelijkheid bestaat nu nog niet, tenzij je op PPRuNe gaat kijken. Maar ook daar is men aan het brainstormen of er toch niet een extra besloten forum moet komen, juist vanwege alle wannabe's die threads vervuilen waar ze niets mee te maken hebben.

Dus wat mij betreft mag "Beroepspiloten" blijven bestaan zoals het nu is: vrije toegang. En dan daarnaast een nieuw besloten forum waar mensen wat dieper in kunnen gaan op de zaken, zonder dat iedereen (of iemand die zich net heeft geregistreerd) kan meekijken. Wat de veiligheid betreft: Het VNV-forum is niet 100% waterdicht en daar post iedereen met z'n eigen naam en heeft de werkgever sowieso toegang. Hier blijf je net zo anoniem als je zelf wilt (behalve richting Diana/moderator).

Dus voor de dringende vragen zoals "Wat doe je allemaal in het bemanningscentrum" kan iedereen gewoon in Beroepspiloten terecht, en voor wat zwaarder spul over bijvoorbeeld CAO's enzo, in een afgesloten hoekje. Dan krijg je zelfs discussies over dingen die men anders nooit had willen bediscussiëren en maakt Airwork misschien nog interessanter voor mensen die inmiddels bij airlines werken (en dat worden er merkbaar meer, gelukkig).

Just mij 2-pence.


P.S. Het zou best kunnen dat Burlage meeleest op het VNV-forum. Toch is mij de laatste jaren (sinds ik er op let) niet één keer opgevallen dat hij info van het forum heeft gebruikt in een artikel. Sterker nog, keren dat er heftige dingen op het VNV-forum stonden waarbij ik dacht dat het een bijzonder interessant Telegraaf-verhaal zou maken, zijn er ook nooit uitgekomen.
 
Met gevoelige(re) informatie bedoel ik zaken zoals:

"Wat is het upgrade-traject bij Martinair?"
"Waar slapen jullie met de nightstops van Transavia?"
"Wat is de beste manier om via KLM naar Singapore te IPB'en?"
"Heeft Hapag-Lloyd een interline agreement met ArkeFly?"
"Hoe zit het met de vakbond van Air Berlin?"
"Iemand lid van SNPL?"

Nu begrijp ik best dat enthousiastelingen dit ook allemaal reuze interessant vinden, maar dat vind ik geen argument.

Ook die zaken zou ik inderdaad reuze interessant vinden. Maar het is natuurlijk logisch dat niet alles voor de oren (en ogen) van enthausiastelingen bedoelt is. Daar heb ik alle begrip voor.
Maar persoonlijk ben ik van mening dat de niet-gevoelige informatie best kan worden gelezen door die enthausiastelingen. En met lezen bedoel ik niet het vervuilen van threads, want daar heeft immers niemand wat aan.

Mijn punt is dat de informatie die ik in het 'beroepspiloten'forum kan vinden, veel dieper op het vak in gaat dan dat ik ergens op een andere plek ooit ben tegengekomen. Door het 'beroepspiloten'forum geheel af te sluiten voor geïntereseerden, ontneem je ze een belangrijke inkijk in het beroep. En dat vind ik wel degelijk een argument.

Het probleem dat ik verwacht bij het creëren van een extra geheel besloten forum, is dat het huidige 'beroepspiloten'forum gedomineert gaat worden door vervuilers. En alle personen die wél verstand hebben van zaken, hun posts gaan plaatsen in het extra geheel besloten forum. Waardoor je hetzelfde effect krijgt als het geheel afsluiten van het huidige 'beroepspiloten'forum.
Namelijk dat mensen die echt oprecht geïntereseerd zijn, niet meer over die informatie kunnen beschikken.

Hoe het dan moet met de gevoelige(re) informatie zou ik zo 1,2,3 niet weten. Laat ik me eens verleiden tot een harde uitspraak; misschien is een forum niet de juiste plek voor het plaatsen van gevoelige informatie. Want de mogelijkheid om mee te lezen, zoals Dianna al eerder terecht aankaarten, bestaat er altijd.
 
Is het niet mogelijk een nieuw forumonderdeel te starten waar je anoniem (Dus zonder naamsvermelding/avatar etc) een oproep kunt doen voor bepaalde info, die je vervolgens via priveberichtjes bereikt? Zal technisch wel effe moeilijk zijn maar de topicstarter komt er niet door in verlegenheid en het lijkt mij vrij anoniem.

Verder ben ik uiteraard tegen het sluiten van het Beroepsforum, maar dat ZOU ook met m'n uren te maken kunnen hebben :D. Ik kijk meestal niet eens in welk forum een betreffend topic staat, als ik iets zie waar ik denk een zinvolle bijdrage aan kan leveren dan reply ik gewoon. Bij het starten van een topic mag er natuurlijk wel even nagedacht worden en kan misschien het merendeel naar Luchtvaart Algemeen.
 
Terug
Bovenaan