Belasting NL, wonen in UK ?

Buz bedankt. Het is mij niet eens om de Non-Resident status te doen, dat is een bonus. Wat voor mij van belang is dat ik liever 32% belasting betaal in de UK dan 52% in de NL. Momenteel ben ik geen huizenbezitter in NL, dus geen teruggave wat betreft de hypotheekrente. Ik zal de link eens nalopen.
 
Juist ja, art 15.3 van de Engelse belastingdienst, niet de Nederlandse. Ik zocht me de tering. Link werkt niet, maar bedankt voor de reactie. Ik kan me met gerust hart laten inschrijven in Holland. Alleen al van het idee dat ik niet mee ga mee betalen aan de verschrikkelijke HSL en de Betuwe lijn kan ik goed slapen.
 
Buzzer,

Hartelijk bedankt voor je informatie maar als je tijd hebt zou ik je graag de volgende vraag willen stellen. Ik heb naar aanleiding van jouw laatste post contact opgenomen met de IR maar die wisten er niet zo heel erg veel vanaf :confused:.

Volgens jou zijn de regels bij de UK IR op te vragen maar toen ik hierom vroeg wisten ze het niet waar ik het over had. Heb jij misschien een nummer van een formulier of iets dergelijks waar dit opstaat? Zodat ik met dat nummer naar de UK IR kan gaan dan hoeven ze alleen maar dat papier met regels erbij te pakken. misschien weten ze dan wel waar het over gaat. De persoon die ik vandaag heb gesproken hield namelijk stug vol dat dergelijke regels niet bestonden.

Maak jij zelf ook gebruik van deze regeling?

Alvast bedankt,

FT
 
Je moet met het CNR (Centre for Non-Residents) van de IR spreken... vertel ze dat je verkeersvlieger bent voor een mij in de UK en dan verwijzen ze jou (als het goed is) door naar de juiste persoon.

Centre for Non-Residents
(Tax matters for those not-resident in the UK)
0845 070 0040
Overseas
+44 151210 2222
Weekdays 7:30am to 5:00pm
Saturday Closed
Sunday Closed
Bank Holidays Closed

Answers queries regarding Income Tax / Capital Gains Tax for customers who live or work abroad.

Double Taxation Treaties ALGEMENE INFO

De link in mn vorige post hebben ze veranderd omdat ze de website aan het omgooien zijn, eventjes zoeken, maar ik heb het weer kunnen vinden...
Belastingverdrag

Art 4
15.3
22

En kijk ook eventjes hier.
CNR

En hier....
Q&A

Ok... nu heb ik wel weer genoeg voorgekauwd...:)

Als je dit allemaal leest en begrijpt dan heb je alle info/ammo die je nodig hebt om met de Belastingdiensten en Accountants te werken...(want de kans is groot dat zij het niet weten en je zelf tegen zullen spreken en je moet dus stevig in je schoenen staan, qua kennis, om ze te corrigeren en naar de juiste feiten te verwijzen..!)

Maar je wel moet bijna allemaal zelf doen!

Oh ja... sommige artikelen zijn redelijk pittig en het zal misschien eventjes duren om ze te begrijpen... maar het is (financieel gezien) de moeite waard! We zijn allemaal vliegers en hebben dus een redelijke vermogen voor logica (is dat nederlands ?!?!?!)

Bijna alles staat op deze website van de IR!!
 
Mijn dank is groot.

Ik had al met iemand van het CNR gesproken maar deze kon me niet verder helpen. Ook had ik het artikel 15.3 al op de IR website gevonden.

We zullen het eens doorlezen en maandag nog maar eens proberen.

Bedankt,

FT
 
Dr. E,

Wel enig resultaat maar ik kan er op dit moment nog weinig over zeggen.

Voor mij waren er een paar onduidelijkheden met betrekking tot de zogenaamde reisdagen. Bij de 91 dagen die je per jaar in de UK mag zijn worden reisdagen niet meegeteld. Aangezien ik shorthaul en longhaul vlieg wilde ik graag weten hoe het met de shorthaul vluchten zat. Nu schijnt het zo te zijn dat elke dag dat je buiten de lands grenzen komt wordt gezien als een reisdag.

VErder werd ik geadviseerd om een goede accountant in nederland te zoeken die ervaring heeft met het engelse belastingstelsel en commuting piloten. Naar deze accountant ben ik nog opzoek op dit moment dus als iemand ideen heeft dan hoor ik het graag.

Als er meer informatie is dan zal ik deze zeker hier plaatsen.

Groet, FT
 
misschien niet zo belangrijk als bovenstaande motivaties voor het uitschrijven, maar als je NL'se rijbewijs je lief is (geen punten voor overtredingen!! in de UK) dan moet je ingeschreven blijven. anders krijg je geen nieuwe meer als verloopt!
 
Heeft iemand ervaring met het volgende?

Zoals ik het begrijp betaal je als je vluchten (trips) minder dan 48 uur duren belasting in de UK, als die trips langer duren dan 48 uur betaal je belasting in Nederland.

Welnu, wat als je een mix van beiden vliegt?

Is er een precedent van iemand die met de belasting heeft gesproken en waarmee overeengekomen is dat een gedeelte van de belasting in Nederland wordt betaald en een gedeelte in de UK?

Ik zou erg geinteresseerd zijn of iemand hier ervaring mee heeft. Kunt me ook altijd een PM sturen.

Veel dank.
 
@ Airborne

Ik heb geen ervaring met gedeelde belasting betaling. Ik denk dat dat ook niet mogelijk is. Of je betaald in Engeland Of in Nederland.
Voordeel in Engeland je betaald aanzienlijk minder belasting. Aftrek van rente is dan niet meer mogelijk (er schijnt studieschulden een uitzondering te zijn als je verblijf in buitenland tijdelijk is), echter de besparing belasting compenseert dat ruimschoots.

Nadeel Ook kan het zijn dat je per jaar dat je in het buitenland verblijft 2% minder AOW ontvangt als je 65 wordt. Ben hier niet helemaal zeker van, daar deze regel opgaat voor verblijf in het buitenland, Ik zou me voor kunnen stellen dat deze regel ook op gaat als je in het buitenland belasting gaat betalen terwijl je gewoon in nederland woond.
 
als je in de UK national insurance betaald, kun je d.m.v. een E 106 formulier aanspraak maken op de basisverzekering in NL, je hoeft hier niet voor te betalen.

De enige verzekeringsmaatschappij waarbij dit kan is CZ, deze is hiervoor door de Nederlandse staat aangewezen. Je kunt ook nog een aanvullend pakket nemen, hiervoor moet je wel betalen.
 
Hoi

Waar kan ik dat E106 form krijgen...heb nu nml bij de Goudsche een Expat verzekering, die wel veel dekt maar 75 euro per maand kost, en las ik dat kan besparen door naar de CZ te gaan, graag.....

Zitten daar nog haken en ogen aan, of is het gewoon ok als ik hier NI afdraag?!

Groeten
RD
 
He CH, Je leeft nog!

Ja inderdaad. Als ik het goed begrijp moet je als je nog in Nederland ingeschreven staat nu in Nederland kunnen aantonen dat je je verzekerd hebt anders krijg je een boete. Dus een ieder moet nu zijn eigen verzekering regelen. Ik heb echter een particuliere ziektekosten verzekering in de UK. Kan ik dit nu gewoon aantonen in NL en is het dan geregeld? Heeft iemand daar al naar gekeken?
 
Oke, als ik aan mag nemen dat je of in NL of in de UK belasting betaalt, hoe bepaal je dan waar je betaalt?

De vluchten/trips die ik doe zijn ongeveer 50/50 verdeeld over die die minder en die die langer dan 48 uur weg zijn uit de UK. Waar sta ik legaal gezien dan als ik besluit (zoals ik wil) m'n belasting in de UK te betalen? Of omgedraait, waar sta ik als ik m'n belasting in NL zou willen betalen (stel) wat betreft de Britse belastingdienst?

Als iemand hier nader licht op kan werpen dan zou ik dat erg waarderen.

Leuk he, die EU harmonisatie?
 
Waar je belasting betaald hangt denk ik een beetje van de situatie af. Als je werkt via een "employment agency", kan het zijn dat je een "off-shore contract" wordt aangeboden. De "keus" is dan aan jouw Of en Zoja waar je belasting betaald.

Als je direct voor een (engelse) maatschappij vliegt zul je waarschijnlijk belasting betalen in Engeland. Soms kun je als je officieel nog steeds woonachtig bent in Nederland in overleg met het bedrijf besluiten in Nederland de belasting te betalen.Dit zou interessant kunnen zijn als je heel veel aftrekposten hebt.

Voor alle duidelijkheid Nederland heeft met diverse met name Europese landen (waaronder ook Engeland) een verdrag getekend waarin is vastgelegd dat elkaars inwoners qua belasting niet dubbel belast worden. Met andere woorden als jij in Engeland over je belastbaar inkomen al inkomstenbelasting betaald hebt zal Nederland geen inkomstenbelasting meer heffen over dat inkomen(wanneer woonachtig in Nederland). Nadeel in deze situatie is dat je in principe bij de nederlandse fiscus geen rente meer kunt aftrekken van je belastbaar inkomen !!!

Verder is er nog iets van een 180 dagen regel in Engeland. Indien je, geloof lk, minder dan 180 dagen per jaar in Engeland verblijft, wordt je vrijgesteld van het betalen van belasting.
Maar deze vrijstelling zul je moeten aanvragen bij de engelse instanties en telkens 48 uur verblijf in het buitenland vanwege je werk zal wel niet meegeteld worden. Ze zullen ongetwijfeld kijken waar je reguliere verblijf is en die dagen tellen.
Als je alle vrije dagen in Nederland verblijft en dat er meer zijn dan 180 dan lijkt het me dat je wordt vrijgesteld. In dat geval denk ik dat de Nederlandse fiscus toch weer om de hoek komt kijken.

Airborne in jouw geval lijkt het mij dat het er op neer komt dat je in Engeland belasting betaald Niet verkeerd want het is aanzienlijk minder dan in Nederland. Prettig om bijvoorbeeld versneld schulden af te lossen en naast evt. je werk een goed additioneel pensioen af te sluiten.
Wellicht dat er op Airwork nog collega's zijn die van deze regel gebruik maken of het fijne weten van deze fiscale regelingen.

gjk
 
zie net dat CH het hierboven over de 90 dagen regel heeft......

kan goed zijn weet het niet exact...
 
Bedankt voor het antwoord ph-gjk maar ik had gehoopt op iemand die echt specifieke ervaring heeft met dit probleem. Ik zie dingen net zo als jij wat dit betreft maar ik zou graag iets hebben voor dit geval - een precedent, een specifieke wetgeving, een overeenkomt die iemand heeft met de belastingdienst - zodat ik me kan indekken als de belastingdienst opeens toch komt aankloppen.

Ik vlieg niet via een agency, vlieg op een vast contract bij een Britse maatschapij.

Wat betreft die 180 dagen regel, als je belastingplichtig bent in de UK (volgens het belastingverdrag tussen NL en de UK) en in Nederland woont, dan betaal je inderdaad maar heel weinig belasting (in de UK dus), zolang je minder dan die 180 in de UK bent. Dan heeft de Nederlandse belastingdienst hier verder niets mee te maken want je betaald de belasting al in de UK. Het feit dat de UK die 180 dagen regel heeft gaat de Nederlandse belastingdienst verder niets aan. Zo begrijp ik het althans.

Voor de duidelijkheid dus: mijn probleem is dat het niet duidelijk is waar ik de balasting moet betalen vanwege de 48 uur regel in het belastingverdrag tussen NL en de UK.
 
Terug
Bovenaan