Belasting NL, wonen in UK ?

Bounty 53

New member
Voor diegene die in UK wonen en werken en in NL nog staan ingeschreven :

Ik heb net mijn belastingformulieren ingevuld. Slecht de hokjes 1 en acht aangekruist op het voorblad en 3 items ingevuld te weten : nr. 4, nr. 38, nr. 40.

Aangezien ik van dit hele gebeuren echt geen kaas heb gegeten vroeg ik me af of jullie dit ook ongeveer zo gedaan hebben.

Nog een vraagje : Zou het misschien gunstiger zijn om mij compleet uit te schrijven in NL ? voordelen/nadelen ?

gr, B:)unty
 
Ik weet de hokjes van het aangifte formulier niet zo uit mijn hoofd, maar ik geef altijd gewoon mijn genoten inkomen in het buitenland op en mijn betaalde rente op de schuld. De verschuldigde loonbelasting hoef je niet te betalen omdat je die al in het buitenland afdraagd.

Voor mij is het goed om in Nederland te blijven wonen vanwege het aanhouden van mijn woning daar, en natuurlijk auto's e.d.
Maar als je dat niet hebt, of een andere reden om in Nederland ingeschreven te zijn (b.v. ziektekosten verzekering via vriendin d'r werk?), lijkt me het niet nodig om in Ned ingeschreven te blijven.

Waneer gaan we een pilsje doen?
 
He CB,

Ik begrijp ik het goed dat je nog gewoon in NL staat ingeschreven en dat je daar aangifte doet? Ik zit nu nl met het punt of ik me helemaal uitschrijf in nederland en wat de gevolgen daarvan zijn. Is het op die manier nog steeds mogelijk om teruggave te krijgen in NL?

Ik hoop wat van je te horen.

Groeten, MC

ps als je nog info hebt voor een huurhuisje in stansted hou ik me aanbevolen...
 
Hé MC,

Allereerst: Je kunt alleen maar terugkrijgen wat je eerst hebt betaald.
Ik doe wel aangifte in Nederland, maar ik vertel ze (eerlijk) dat ik in Engeland werk en daar mijn salaris krijg. Door het bestaande belastingverdrag tussen Nederland en de UK hoef ik geen belasting in Nederland te betalen aangezien ik dat al in de UK heb betaald. Wat op zich prima is, want de belasting in de UK is ongeveer 32%. Maar zoals ik al zei: in Nederland betaal ik dus geen belasting, en kan ik dus ook niets terugvragen.

Er zijn twee manieren om dit wel te regelen:

1. Je kunt aantonen dat je het merendeel van de tijd (alle tijd, niet alleen werk-) in het buitenland(niet UK) vertoeft. In dat geval krijg je vrijstelling van belasting in de UK op voorwaarde dat je in Nederland aangifte doet. Dit kan b.v. door te laten zien dat je op vrije dagen altijd teruggaat en voor je werk overwegen naar het buitenland vliegt, en je dus het grootste deel van je werktijd buiten de landsgrenzen van de UK doorbrengt. (gezin in NL helpt ook erg goed)

Je kunt dan dus je salaris in Nederland opgeven, daar belasting betalen, die weliswaar veel hoger is, met (nu nog) de aftrekregelingen zoals ze bestaan. Waar je dan effectief op uitkomt? geen idee, maar de moeite waard om uit te rekenen want het moet dus wel minder zijn dan in de UK want anders loont het niet.

2. Je kunt aantonen (in de UK) dat je maar tijdelijk in de UK blijft (ik geloof korter dan drie jaar). In dat geval is er ook een speciale uitzonderingsregeling die je in staat stelt om of een deel of het gehele bedrag in Nederland te belasten. Het leuke is dat je moet aantonen dat je de intentie hebt om binnen drie jaar terug te gaan, of je dat daadwerkelijk doet is een tweede. Let wel: Als je dus een vast contract hebt bij een maatschappij, of je hebt een bond afgesloten met een duur van vijf jaar, wordt dit natuurlijk erg moeilijk. Maar het precieze van deze regeling ken ik eigenlijk niet, het is mij ooit verteld door een vriend die in het bankwezen in Londen werkte en die die regeling via zijn accountant had getroffen.

Vraag is dus: kun je iets met een van de bovenstaande regelingen?
Ja? zeker het proberen waard.
Nee? Dan is er eigenlijk geen reden om in Nederland ingeschreven te blijven staan, tenzij je in Nederland iets hebt waar je dat voor nodig hebt. (huis/auto/zaak/nostalgie)

Verder het allerbelangrijkste:

Zoek je een (heel) huis of een kamer?
Heel huis: probeer een makelaar. Meeste kans/minste gezeik.
Kamer: stuur maar een mailtje!

Greetz Cb
 
Bedankt voor de info. Ik ben opzoek naar een huisje samen met mn vriendin, maar het is misschien in het begin handig om in een kamer te gaan. Ik hou het in gedachte.

Groeten MC
 
Cb: Je hele verhaal klopt niet helemaal....

Volgens het huidige verdrag met de UK kan je als verkeersvlieger wekend in de UK en wonend in NL NOOIT !!!! Belastbaar zijn in NL!!!!!

Er is geen sprake van keuze.... Zelfs al zou je full-time in NL wonen....

Mocht je het willen opzoeken... Art 15.3 in het belastingverdrag met de UK... verdere artikelen van interesse... Heel art 4, 15 en 22...
 
hoi,

Ik heb me wel eens laten vertellen dat als je je in nederland uitschrijft je de mogelijkheid verliest je schuld door te schuiven en je gelijk alle recht op toekomstige aftrek verliest.

Weet niet of dit waar is, maar heb ik me laten vertellen

GRT
 
@ Buzzer,

Erg interessant, want ik ken meerdere mensen die dat succesvol doen!
Kan je een linkje plaatsen?

@Rinze: Ook erg interessant. Als dat zo is is het idd een goede reden om het ook niet te doen.
 
Cb:

Kan kloppen dat zat mensen dit doen, omdat de belastingdienst in NL er bijzonder weinig vanaf weet... Pas als ke ze op de feiten gaat wijzen komen ze met een: Ohh ja... dat klopt...

Bovendien is het hele belastingsysteem in de UK gebaseerd op Self Asessment... dwz zolang de IR (Engelse belastingdienst) geen onderzoek naar je doet (of dat in de toekomst gaat doen) kan je volledige larie invullen in de formulieren... DIT IS NIET AAN TE RADEN!!!! Ik heb zo'n onderzoek gezien bij een collega.... Ze kunnen alles van je vragen.. (wat dacht je van credit card statements van de laatste 7!! JAAR, of MOT (APK) dates van de laatste paar jaren..om maar een paar dingen te noemen)

Zolang je dus niet onderzocht wordt kan je dus (met alle beste wil van de wereld) het dus compleet verkeerd invullen... Dit gecombineerd met het feit dat de meeste belastingadviseurs en belastinginspecteurs notabene weinig van het verdrag (specefiek art 15.3) afweten, leid er dus toe dat veel mensen fouten maken....

Vwb links... De IR had een hele mooie web site met alle verdragen.. maar zo te zien hebben ze dit eraf gehaald...

Ik heb het boek "Teksten Internationaal & EG belastingrecht" gekocht.. (staan alle verdragen in).. Is trouwens vast ook wel bij de bieb te lenen...

Bovendien vind ik de Centre for Non-residents van de UK IR erg behulpzaam...


Sterkte...
 
Rinze dat klopt!! Zodra je moved zijn alle banden met NL verbroken en ook de belastingzaken...kan dus ook handig zijn!!

Ik heb geen idee hoe de verzekeringen in UK geregeld worden, alla het NL of alla het Duitse systeem. dwz of alle premies individueel van je salaris (het Duitse systeem) of een gedeelte van je salaris af via de belasting en een gedeelte zelf nog betalen (prive of ziekenfonds) (NL systeem). Als het analoog is aan het NL systeem kan het zo zijn (nogal afhankelijk van de hoogte van je salaris) dat je veel minder dan 32% belasting betaalt en is NL dus veel voordeliger. Zo is dat bij vele van ons die in Duitsland vliegen. De eerste 2 schijfen in NL daar is bijna geen belasting in te vinden (1,2 en 7,2%), die 2 zijn gevuld met verzekeringspremies tot 31%.
 
CB
Dat is de 90 dagen regeling, als je niet meer dan 90 dagen in de uk verblijft kun je tax exemption krijgen , volgens mij moet je dan wel nog steeds je 11% NI afdragen. Ik weet dat vroeger veel BA long haul gasten dat gebruikten die in het buitenland woonden.Hoor veel jongens in ezy hierover, in duitsland, frankrijk gaan wonen met je uk contract en dan dit aanvragen. Wat veel mensen niet begrijpen is dat je dan in het land waar je woonachtig ben je aangifte moet doen. Het is bloedlink om dit niet te doen. Dat kan je tonnen gaan kosten kijk uit. Weet niet of het slim is in nl belasting te betalen je valt toch gelijk in 52%.
Wie weet wat die schaal is zonder verzekeringspremies?
By the way CB, als je lid bent van BALPA kun je prima advies daarover krijgen, daar hebben ze een burootje voor. Als je nog geen lid bent dan wordt het misschien wel tijd.
 
naish,

Je non-residency verhaal klopt. Maar ook Engelsen zelf kunnen hiervoor claimen, zolang ze maar minder dan 90 dagen in de UK zijn, ook als ze wel officeel in de UK wonen! Als je van deze regel gebruik maakt als Nederlander en nog bent ingeschreven in Nederland doe je (en moet je) wel belastingaangifte in Nederland maar betaal je er geen inkomensbelasting, want onder Europese regelgeving kun je maar in een land in Europa hiervoor belast worden, wat in dit geval al Engeland is. De Non-residency claim is puur een Engelse aangelegenheid en heeft verder niets met je Nederlandse aangifte te maken. Het kan dus een leuk voordeel zijn als het op je van toepassing is.

Wat BALPA betreft, wat een waardeloos zooitje. Tenzij je voor BA vliegt heb je er weinig tot niets aan en kun je beter je geld direct in de sloot gooien. IPA is beter geloof ik.

Ch
 
In dat geval zou dat wel eens een mooie regeling kunnen zijn om voor EZY in duitsland , frankrijk or whatever te gaan zitten. Weet jij hoeveel tax je dan in de UK moet afdragen?

Ja ken IPA wel ben ooit een jaartje lid geweest is goed voor als je met vliegen begint of werkeloos bent voor de rest heb je er eigenlijk niets aan. Ik zou geen enkele airline weten waar zij de onderhandelingen voeren met de directie, en dat is waar het uiteindelijk om gaat. Of denk jij dat die directies die inflatie indexeringen elk jaar uit zichzelf toekennen aan de boys?. Helaas zo zit de bizznez niet inelkaar, was het maar zo!. Maar dat weet je denk ik zelf ook wel. Ben het met je eens dat als je voor een club vliegt die niet door BALPA erkent wordt het niet veel zin heeft om lid te zijn ,dan ben je met IPA beter af. Voor de rest geld hoe groter de dekkinsgraad door BALPA hoe beter. Kijk naar Virgin payrise van 30%, komt alleen door 92% lidmaatschap BALPA anders kun je het wel shaken. Dat is het probleem bij EZY, het bedrijf groeit sneller dan dat we leden kunnen werven en zo blijf je achterlopen en kun je niet echt een grote vuist maken. Daarom is lidmaatschap zo belangrijk!
Cheers
 
Check BALPA forum for update on 5 om 3 en de new pay deal, vergeet niet te stemmen voor eind van de maand. Als het door de stemming komt dan waarschijnlijk al uitbetaling bij april/mei rooster. Vindt zelf dat de CC het redelijk heeft gedaan.Maak me zoals de meeste van ons denk ik niet al te druk om het geld, gaat me meer om de 5/3 al zie ik die er nog niet zo snel komen
 
De paydeal op zich is goed behalve de loyalty bonus, denk dat het altijd een slechtere deal op zal leveren aangezien de company dit anders nooit geaccepteerd had maar goed
ik loop zelf een beetje aan te schoppen tegen die klote 90 procent voor 6 maanden all the time.
Maar goed to be continued zullen we maar zegen.
 
Buzzer,

Weet je of het Belastingverdrag met de UK ergens op het internet te verkrijgen is? Ik heb al de nodige moeite gedaan maar kan het nergens vinden. Zelfs op de website van de belastingdienst kun je alleen het verdrag tussen NL en Belgie downloaden.

Anders zal ik het boek "Teksten Internationaal & EG belastingrecht" maar eens aanschaffen.

Met dank.
 
Hallo, misschien kunnen jullie voor me het een en ander verduidelijken. Werk momenteel in de UK, en ik wil me weer laten inschrijven in NL. De belastingadviseur die ik benaderd heb vertelde me dat ik in NL belasting moet gaan betalen. Hij was bijzonder overtuigd van zijn verhaal, maar als ik jullie posts lees dan slaat hij de plank mis. Aangezien de rente aftrek van studieleningen zo goed als voorbij is, is het voor mij toch voordeliger om in de UK inkomstenbelasting te blijven betalen. Alle info is welkom, merci.
 
Ik ga het niet allemaal voorkauwen, heb ik geen tijd voor. Maar de antwoorden liggen in Art 15.3 in de link die ik hierboven heb geplaatst!

JE BENT DUS BELASTBAAR IN DE UK ALS JE VOOR EEN UK AIRLINE VLIEGT EN IN NL WOONT!
(mits je aan de voorwaarden voldoet in 15.3 en dit is altijd het geval tenzij je longhaul doet waarbij je meer dan 48uur uit engeland bent van een trip.)

Daarbij is er een regel binnen de Engelse belastingwet die zegt dat als je non-resident bent en voor een engelse airline werkt alleen belasting hoeft te betalen over het aandeel van het werk dat in engeland wordt uitgevoerd.

Hiervoor zijn zeer specifieke regels (te verkrijgen bij de UK IR).

Er wordt een percentage van je inkomen als engels (en dus belastbaar in engeland) beschouwd en een percentage als internationaal (en engeland zal je hiet niet over belasten... en aangezien je alleen belastbaar bent in engeland kan niemand anders hierover belasting claimen...)

DUS HET ENIGE INKOMEN DAT BELASTBAAR IS HET PERCENTAGE DAT ALS ENGELS INKOMEN WORDT BESCHOUWD.

Een paar voorbeelden van hoe je het percentage kan berekenen.

15 minuten van elke internationale vlucht is UK inkomen.
(Doe je een vlucht van 1uur blocktijd dan is dus 15min UK en 45 min internationaal.... zo doe je dat over al je vluchten over het belastingjaar...)

1/4 van een internationale nightstop kan je als internationale tijd berekenen...

En zo nog een paar regels....

Dus aan het einde van het jaar heb je 2 getallen... UK tijd en internationale tijd... Hiervan bereken je percentages... dus bv 30% uk inkomen en 70% internationaal inkomen.

Neem dan je BRUTO jaarinkomen en neem hier dan 30% van.. en over dit inkomen ben je dan belastbaar. (in de UK)

JE MOET DUS WEL OPRECHT NON-RESIDENT ZIJN EN ECHT IN NL WONEN EN NIET GEWOON AF EN TOE IN NEDERLAND AANWEZIG ZIJN.

Ik kan dit bovenstaande niet genoeg benadrukken... De engelsen zijn hier heel scherp op en als ze ook maar enig idee heb dat je het systeem belazerd, zullen ze een onderzoek doen! En kan je het dus mooi allemaal terug betalen....
 
Terug
Bovenaan