Zoals de meesten van jullie wel weten heb ik zo'n 5 weken geleden de BA sim gedaan en na wat aandringen van Basic T
zal ik proberen wat te vertellen over de BA Sim.
Preparatie: lees op
www.pprune.org the thread over ' The Lowdown on BA Selection' (4de pagina van Terms & Endearment als mijn geheugen correct is)
Erg handige thread en veruit de meeste informatie die je gaat vinden. Zelf heb ik vanuit die thread de BAC 1-11 Sim voor FS2004 gedownload en ik moet zeggen dat het een erg goede oefening is op de conventional panel scan. Gewoon wat ILS'jes vliegen op de hand in slecht weer, bochtjes draaien etc etc.
De dag zelf is eigenlijk redelijk standaard. Je Assessor (Capt of Training F/O) , in mijn geval Training F/O briefed je over wat je gaat doen. Voor mij was het GLA-ABZ en voor mijn sim partner LGW-EMA (Engelse RYR gast). De keuze van vliegvelden is compleet random en ligt gewoon aan Het was ongeveer 4 dagen na selectie dag 1, aangezien er geen slots available waren direct de volgende dag. Je krijgt van te voren een sheet met pitch power settings maar leer gewoon dat de thrust altijd ongeveer 75% is en dan zit je er nooit ver naast!
Autopilot mag gebruikt worden maar is nogal tricky (buiten je scan op central pedestal) en ik verkoos het niet te gebruiken.
Mijn Sim-maat wilde per se het wel gebruiken maar door het gekloot ongeveer 5 level busts gehaald. Dus bedenk hoe je het gaat oplossen mocht je de a/p willen gebruiken.
De Sim is pitch sensitive (ongeveer a 737-700 pitch) en heel heavy op de ailerons. Dus de scan is wel belangrijk.
Verder is het ff wennen aan Aerad Booklets. Zeker voor jongens (zoals ik) die de laatste jaren alleen met Jepps gewerkt hebben.
Dus als je een kopietje kan krijgen ergens dan is het zeker aan te raden om er eens doorheen te bladeren. (heb het zelf verder niet gedaan en het ging wel, mede omdat we hier bij EZY redelijk bekent zijn met alle UK airports).
Het is SID/AIRWAY/STAR voor het vliegwerk. En alles raw data dus denk na voordat je het doet. Je kan maar 1 VOR per keer opzetten, dus gebruik je sim partner!
We kwamen aankakken op ABZ en er werd gezegd dat de RWY gesloten was voor onbepaalde tijd. Ben zelf nagegaan wat de fuel load was en hoeveel peut we nodig hadden voor de Diversion, daarna calculatie gemaakt etc Uiteindelijke beslissing en precieze gang van zaken zal ik niet uitleggen, want het is niet van belang. Gewoon je hersens gebruiken en een team player zijn. Denk aan ATC/Cabin Crew/Pax/Company etc zoals je dat tijdens een prof check toch moet doen. Je krijgt een flight plan met fuel load en een lijst met ATIS/TAF's voor alle velden.
Last and final point: Aviate Navigate Communicate. Praat praat praat! Ze willen zien dat je zonder established procedures er toch een veilige operatie op kan nahouden. Dus doe wat je moet doen maar geef het wel aan de ander door.
En wees zelf kritisch, ze gaan zeker vragen wat je vond van de sessie en wat goed ging of niet zo goed. Gewoon eerlijk met open hollandse glimlach!
Hoop dat het van dienst is voor jullie.