BA BAC1-11 Sim

koning25

New member
Hallo,

Is hier iemand die mij wat kan vertellen over de grading voor direct entry pilots. Welke route bv.
Heb uiteraard al op pprune gezocht maar daar is weinig te vinden.
bedankt

Gr

J
 
Ben op zoek naar dezelfde info maar heb tot nu toe begrepen een route bijvoorbeeld LGW-EMA, alles op de hand en een aantal holdings op destination, manual non-precision, go-around etc etc.
Uiteraard is een goede crew coordination van belang.

Vervelende als je nog nooit non-efis hebt gevlogen is bijvoorbeeld dat je geen wind info hebt om je drift uit te rekenen dus even de goede oude regeltjes ophalen en zaken als QDR etc.

Op pprune is zeker wel wat te vinden, er is zelfs een hele aparte sectie genaamd BA DEP met alle ervaringen van degene die de selectie ook hebben gedaan. Staat ook een sim verslag maar heb begrepen dat je deze niet te letterlijk moet nemen want deze varieert nog wel eens.

Succes!

P.S> Wanneer is je sim?
 
Hi Basic T

Ik moet (of mag) 20 jan. Een vriend van me was er vorige maand en hij moest EDI , New Castle vliegen en als PNF New Castle - Nottingham met diversion naar Manchester.

Had eigenlijk een beetje gehoopt dat die Route redelijk standaard is en dat de meeste die route krijgen...

Zit mijn QDM´s op fs2004 te oefenen, en ik word er al redelijk gek van.

Jij ook al een datum??

succes
Cheers,

J
 
20 januari pas? Had begrepen dat de sim vrij snel na dag 1 wordt ingedeeld. Moet je de assesment day nog doen?

De info die ik je hierboven gaf was wat een vriend van me kreeg 3 weken geleden. Waarschijnlijk kan Whoop Whoop ons ook nog wat verdere info geven, heb hem al een pm gestuurd.

Mzzl
 
Heren,

Ik was dan geen DEP maar ab-initio, maar toen ik sim deed was de SSP (ab-initio) sim vrijwel gelijk aan de DEP sim.. Dit is nu veranderd trouwens - was de laatste (LUCKY ME!). Het verschil is dat we geen route deden maar lokaal, wel SID STAR Holdings etc etc natuurlijk en general handling.

Ik vloog alles single pilot, instructeur zat naast me. Hij deed alleen de flaps en de stopwatch omdat die aan mijn kant kapot was. Ken je profiles goed.. De kist is compleet analoog en heeft geen standby navs. wel Full-flight trouwens (alleen misschien wat minder assen dan je normaal in een FFS hebt :D). Op Airliners.net kan je een plaatje vinden van de cockpit in BA config.

GEEN autopilot / FD.. en al mocht je 'm wel gebruiken, die schijnt zo onnaukeuring te zijn dat manual vliegen makkelijker is!

Verwacht VEEL reken en orientational-awareness vragen.. Van fuel-calculations tot TOD's tot "wat is 216-29" terwijl je in de steepturn hangt. Kreeg ook de vraag.. "Als je deze bocht nu 35 graden verder doorrolt dan de heading die ik je net heb gegeven, wat is dan je crosswind component?". Op de sinus exact, alstublieft ;)

ERG relaxte instruceurs, daar is iedereen het wel over eens volgens mij. Je krijgt trouwens NUL feedback na je vlucht, je moet wachten op een telefoontje of... een brief.

Als je nog vragen hebt, PM me maar!

Groeten,
MROC
 
@ koning25

De mensen die bij BA de sim checks afnemen, hebben binnen bepaalde spelregels volledige vrijheid wat ze doen. Uiteraard zijn er favoriete velden. Zo zal een Ierse captain een t/o of appr op dublin geven, maar heb ik van redelijk wat mensen gehoord dat East Midlands ook veel gebruikt wordt. Die heb ik zelf ook gehad.

Succes en wie weet tot gauw.
 
Jaja, die goede oude EME en EMW komen toch nog vaker terug in je carriere dan je zou dan denken!

:D
 
Tja, en waarom? Geen idee. Bij mij werd er ook geen Jeppessen SID gebruikt. Het was een soort eigen tekening denk ik, met 1 radiaal inbound en 2 QDR's (van hetzelfde baken)...

Wanneer ga jij, Basic T?
 
Zoals de meesten van jullie wel weten heb ik zo'n 5 weken geleden de BA sim gedaan en na wat aandringen van Basic T ;) zal ik proberen wat te vertellen over de BA Sim.

Preparatie: lees op www.pprune.org the thread over ' The Lowdown on BA Selection' (4de pagina van Terms & Endearment als mijn geheugen correct is)
Erg handige thread en veruit de meeste informatie die je gaat vinden. Zelf heb ik vanuit die thread de BAC 1-11 Sim voor FS2004 gedownload en ik moet zeggen dat het een erg goede oefening is op de conventional panel scan. Gewoon wat ILS'jes vliegen op de hand in slecht weer, bochtjes draaien etc etc.

De dag zelf is eigenlijk redelijk standaard. Je Assessor (Capt of Training F/O) , in mijn geval Training F/O briefed je over wat je gaat doen. Voor mij was het GLA-ABZ en voor mijn sim partner LGW-EMA (Engelse RYR gast). De keuze van vliegvelden is compleet random en ligt gewoon aan Het was ongeveer 4 dagen na selectie dag 1, aangezien er geen slots available waren direct de volgende dag. Je krijgt van te voren een sheet met pitch power settings maar leer gewoon dat de thrust altijd ongeveer 75% is en dan zit je er nooit ver naast!

Autopilot mag gebruikt worden maar is nogal tricky (buiten je scan op central pedestal) en ik verkoos het niet te gebruiken.
Mijn Sim-maat wilde per se het wel gebruiken maar door het gekloot ongeveer 5 level busts gehaald. Dus bedenk hoe je het gaat oplossen mocht je de a/p willen gebruiken.
De Sim is pitch sensitive (ongeveer a 737-700 pitch) en heel heavy op de ailerons. Dus de scan is wel belangrijk.

Verder is het ff wennen aan Aerad Booklets. Zeker voor jongens (zoals ik) die de laatste jaren alleen met Jepps gewerkt hebben.
Dus als je een kopietje kan krijgen ergens dan is het zeker aan te raden om er eens doorheen te bladeren. (heb het zelf verder niet gedaan en het ging wel, mede omdat we hier bij EZY redelijk bekent zijn met alle UK airports).

Het is SID/AIRWAY/STAR voor het vliegwerk. En alles raw data dus denk na voordat je het doet. Je kan maar 1 VOR per keer opzetten, dus gebruik je sim partner!
We kwamen aankakken op ABZ en er werd gezegd dat de RWY gesloten was voor onbepaalde tijd. Ben zelf nagegaan wat de fuel load was en hoeveel peut we nodig hadden voor de Diversion, daarna calculatie gemaakt etc Uiteindelijke beslissing en precieze gang van zaken zal ik niet uitleggen, want het is niet van belang. Gewoon je hersens gebruiken en een team player zijn. Denk aan ATC/Cabin Crew/Pax/Company etc zoals je dat tijdens een prof check toch moet doen. Je krijgt een flight plan met fuel load en een lijst met ATIS/TAF's voor alle velden.

Last and final point: Aviate Navigate Communicate. Praat praat praat! Ze willen zien dat je zonder established procedures er toch een veilige operatie op kan nahouden. Dus doe wat je moet doen maar geef het wel aan de ander door.
En wees zelf kritisch, ze gaan zeker vragen wat je vond van de sessie en wat goed ging of niet zo goed. Gewoon eerlijk met open hollandse glimlach!

Hoop dat het van dienst is voor jullie.
 
Thanks Whoop, het was even aandringen maar dacht dat degene die ooit je safety-pilot was je wel een favourtje mocht vragen ;) !

Haalde je maat het ook met de 5 level busts?

Mzzl
 
Heb niks aan dit topic toe te voegen (jammergenoeg) maar wilde alleen ff kwijt dat ik stiekem toch wel een beetje jaloers op jullie ben! Heb zelf een maand geleden de assessment day gehad en helaas niet gehaald! :( Mijn verbal reasoning was zeker niet goed genoeg om een T7 te mogen sturen...
Toch wel balen want BA is een mooie airline om voor te werken (ondanks al dat gezeur op PPRuNe) en meteen T7 is ook niet slecht!

Iedereen die druk aan het voorbereiden is voor de sim: heel erg veel succes!

:airforce: Ice
 
Ha Nils aka Ice Man,

Hebben ze jou als feedback gegeven dat je verbal reasoning niet goed genoeg was? Of kreeg je gewoon opeens niets meer te horen?

Mzzl
 
Hé Bo!

Nee, je krijgt helemaal geen feedback: "Due to the high volume of applications we are unable to offer feedback." Maar die test was zeker niet makkelijk, zelfs de Engelsen zelf hadden er moeite mee! En ik kan zelf nog wel een paar kleine dingetjes verzinnen die niet helemaal lekker gingen, het is maar net hoe 'fris&fruitig' je je voelt op de dag zelf...

Na de assessment (deed ik op een maandag) hoorde ik niks totdat ik op vrijdagavond m'n email checkte en daar zat een mailtje van BA Recruitment tussen met het slechte nieuws. Vroeger werd je volgens mij dezelfde dag nog opgebeld als je het gehaald had en de volgende dag de sim in moest. Nu vragen ze aan het begin van de assessment-day wie er evt. beschikbaar zijn voor de sim de dag na de assessments (bij mij slechts 3 of 4 van de 12), en alleen die personen zullen dan een belletje krijgen. De rest moet dan tot het eind van de week wachten, als het Recruitment-team alle personen van die week heeft doorgenomen en een beslissing heeft gemaakt. Zo ging het ook bij een andere collega van NCL.

Wanneer mag jij naar Cranebank? Ik kan de Jurys Inn aanraden, maar dat zul je al van PPRuNe hebben... Succes met de voorbereidingen!

Grtz uit NCL!

NiEls ;)
:airforce:
 
ik had ook bij BA gesolliciteerd maar kreeg mailtje dat mijn application niet verder werd behandeld. IK heb ze gebeld voor de reden maar die geven ze niet. IK heb waarschijnlijk niet genoeg die veer in hun arse gestoken op de sollicitatie formulier. Wel raar, heb 4000 uur jet, Heb bij BA GO gewerkt en was CTC cadet en daar trainen de BA cadetten ook. Maar ja...ze zullen wel een reden hebben.

Nu moet ik weer een jaar wachten voordat ik het weer mag proberen. Beetje jammer! Maar ja...over 3 weken start de command course. Is ook wel weer een leuke uitdaging.
 
Oorspronkelijk gepost door Ice Man
:( Mijn verbal reasoning was zeker niet goed genoeg om een T7 te mogen sturen...

Join the club, maakt het leed wat minder :)

Ik ben ook op m'n smoel gegaan, ook verbal reasoning, hebben ze mij onlangs verteld.
 
He Iceman aka Nielsie L, alles goed in NCL? Jammer dat je het niet gehaald hebt man, het was voor mij de 2de keer proberen...
Practice makes 'perfect'......
Is het nog wat gelukt met Eveline? ;)

Apart Bounty dat jij wel feedback gekregen hebt, want zo'n beetje iedereen die ik ken (waaronder mezelf) heeft geen feedback gekregen over het wel of niet halen van dag 1.

Iig Succes Heren. Het is echt niet te zeggen wie het haalt of niet.
Ging samen met een oud engels militair jachtvlieger en 5 jr EZY piloot en die heeft het ook niet gehaald. Luck of the draw boys!
 
Terug
Bovenaan