Immortal
Active member
Aangezien er in een ander topic gesproken werd over de toekomst van Avgas, heb ik maar even een nieuw topic aangemaakt. Ik ben benieuwd naar hoe anderen hierover denken.
Persoonlijk denk ik dat Avgas ook geen lange toekomst heeft, maar voordat het zover is dat diesel motoren het kunnen overnemen, zijn we jaren verder. De problemen met Thielert een aantal jaar geleden heeft dit proces zeker vertraagd.
Misschien dat China, waar Avgas niet of heel slecht beschikbaar is, het verschil kan gaan maken met betrekking tot diesel/mogas motoren. De GA daar groeit gestaag daar evenals de welvaart. Kwestie van tijd denk ik voordat er een (grote) vraag komt naar diesel motoren voor high performance single engines.
Diesel heeft een enorm potentieel. Laag verbruik tegen redelijke prestaties. Helaas is het grote nadeel van diesel vaak het gewicht van het motorblok en nu nog het feit dat de techniek in de kinderschoenen staat.
Een ander iets wat ik mij heb afgevraagd is waarom Rotax geen fuel injected 6 cilinder variant gaat maken van de populaire 912/914 serie. Ontwikkelkosten zullen zeker tot de overwegingen behoren, maar als je een Euro95/98 blok ontwerpt ergens tussen de 140 en 180 pk tegen een iets lager gewicht dan de huidige lyco's en conti's, hebben ze een enorme afzet markt als mensen zien dat ze 1 euro per liter alleen al op brandstof kunnen besparen. Of zijn er technische overwegingen die dit onmogelijk maken, waar ik geen zicht op heb?
Wat denken jullie over de situatie over 8 jaar (2020)?
- Avgas 100 lead free
- Mogas conversies huidige motoren
- Diesel (thielert/austro)
- etc...
Persoonlijk denk ik dat Avgas ook geen lange toekomst heeft, maar voordat het zover is dat diesel motoren het kunnen overnemen, zijn we jaren verder. De problemen met Thielert een aantal jaar geleden heeft dit proces zeker vertraagd.
Misschien dat China, waar Avgas niet of heel slecht beschikbaar is, het verschil kan gaan maken met betrekking tot diesel/mogas motoren. De GA daar groeit gestaag daar evenals de welvaart. Kwestie van tijd denk ik voordat er een (grote) vraag komt naar diesel motoren voor high performance single engines.
Diesel heeft een enorm potentieel. Laag verbruik tegen redelijke prestaties. Helaas is het grote nadeel van diesel vaak het gewicht van het motorblok en nu nog het feit dat de techniek in de kinderschoenen staat.
Een ander iets wat ik mij heb afgevraagd is waarom Rotax geen fuel injected 6 cilinder variant gaat maken van de populaire 912/914 serie. Ontwikkelkosten zullen zeker tot de overwegingen behoren, maar als je een Euro95/98 blok ontwerpt ergens tussen de 140 en 180 pk tegen een iets lager gewicht dan de huidige lyco's en conti's, hebben ze een enorme afzet markt als mensen zien dat ze 1 euro per liter alleen al op brandstof kunnen besparen. Of zijn er technische overwegingen die dit onmogelijk maken, waar ik geen zicht op heb?
Wat denken jullie over de situatie over 8 jaar (2020)?
- Avgas 100 lead free
- Mogas conversies huidige motoren
- Diesel (thielert/austro)
- etc...