Hallo N2024,
Ben sinds vandaag ingelogd op Airwork en las je vraag en de reacties over Avgas en Mogas. Er staan een aantal waarheden en wat onzin in de reacties.
Ik ben zelf technicus en vlieger en heb voor een aantal kisten een Mogas STC geregeld. Voor Mogas/Avgas gelden een aantal zaken.
-Als eerste reden van langzaam verdwijnen van Avgas is de hoge productie kosten tegenover relatief lage prijs. Deze ontwikkeling is tevens de reden dat de diesel motor steeds meer toegepast en ontwikkeld wordt. Echter tot op heden zijn de diesel motoren niet instaat om de hoge vermogens te leveren die de grotere "benzine" motoren leveren. Deze hoog vermogen motoren en een aantal turbo-charged motoren zijn overigens niet geschikt om op Mogas te gebruiken ivm onder andere het octaan getal.
-Ten tweede in de reactie wordt gezegd dat Mogas zelfs beter en schoner zou zijn voor de motor, dit is echter niet helemaal waar. Wanneer een motor op Mogas wordt gebruikt moet men eens in de ongeveer 100 uur een volle tank Avgas gebruiken, dit om de noodzakelijke loodafzetting op de kleppen te verzorgen welke nodig is als smering. Daar bij komt dat Mogas in tegenstelling tot Avgas hygroscopisch als gevolg van de ethanol in de brandstof. Dit heeft niet alleen effect op het brandstof systeem maar ook op de cylinders.
De kans op corrosie in de cylinders wordt hierdoor groter, zeker als men niet regelmatig vliegt.
-Een volgend nadeel van de ethanol in Mogas is inderdaad dampbel vorming zoals vermeld en door de eigenschappen van Mogas inderdaad ijs. (Hiervoor is recent een EASA safety notice uitgegeven 2007-1). Het huidige ethanol percentage ligt op minder dan 1%, maar dat mag tegenwoordig verhoogd worden.
-Een volgend nadeel van Mogas is een groter kans op Detonatie door het lagere octaan getal (echter niet echt een probleem voor motoren met lagere vermogens en motoren geschikt voor octaan 85). Bij het vliegen op Mogas vervallen echter wel ALLE garanties van de motor fabrikant. Dus Mogas is niet aan te raden bij een jonge motor.
-Voor wat de aanpassing nodig op basis van de STC, dit hangt van het type vliegtuig en motor af. Globaal geldt voor hoogdekkers het aanbrengen van stickers en het toevoegen vd STC in de administratie. Voor laagdekkers is het iets meer werk hier dient een tweede elektrische pomp geinstalleerd te worden (ivm dampbel vorming). Het volgens de STC max toegestaan Ethanol %, max 0% volgens FAA stc en 1% volgens EASA goedkeuring.
-De kosten vd STC zijn sterk afhankelijk van het type kist/motor en of er reeds een EASA goedkeuring is voor de betreffende combinatie.
-Voor meer info raad ik je aan om contact op te nemen met Petersen Aviation (
www.autofuelstc.com), dit is de leverancier van Mogas STC's en hier is terug te vinden of er reeds een STC is voor type motor en kist. Een mailtje naar het bedrijf (in Engels of Duits)voor prijs STC met EASA goedkeuring en je weet de kosten voor de ombouw, vermeld wel gelijk type kist en motor voor een goede indicatie.
Suc6.