Automatische TCAS

Automatische TCAS

  • Yes

    Stemmen: 20 45,5%
  • No

    Stemmen: 24 54,5%

  • Totaal aantal stemmers
    44
AP/FD mode

AP/FD mode

Uiteraard kun je de TCAS AP/FD mode uitzetten. Hij gaat gewoon de commando's opvolgen die uit de TCAS computer komen. Als dit niet is wat je wil.... dan druk je de automaat eraf, simpel zat.

Persoonlijk vind ik het een prachtige mode; heb er een tijdje geleden een presentatie van gehad en zag er mooi uit. Het blijkt uit studies dat vliegers over het algemeen laat reageren op een TCAS RA en als ze uiteindelijk reageren te véél reageren waardoor ze een grote verticale afwijking krijgen, wat weer kan resulteren in een 2e TCAS RA. De automatische TCAS AP/FD mode reageert onmiddelijk en niet overdreven, waardoor het voor het volk achterin bijna niet te merken is (ook prettig...)

Oh, en het verhaal van die A320 die de bomen in verdween heeft inderdaad te maken met Alpha-Floor, zoals Phoenix_X ook al schreef. Een ander ongeluk met een Airbus, dat WEL te maken had met CB's was de eerste A330 die in Toulouse crashte bij een testvlucht....

Vlieg ze.
 
Wat ik met dat filmpje wilde aangeven, is dat het niet altijd beter is om iets automatisch te laten doen. De vliegers verwachten (in het filmpje) dat het gas automatisch weer op de motoren gezet zou worden.

Als je met automatische systemen werkt is een GRONDIG begrip van zulke systemen een must.

Groet Koning
 
Ben ik het wel mee eens. Al die automatische zooi in een vliegtuig moet dienen om de taak van de vlieger te ondersteunen en te verlichten, niet om hem/haar te vervangen (vind ik).
Het is leuk als de vlieger een fout maakt en de computers kunnen deze fout herkennen en herstellen, maar wanneer je primair op de computers vertrouwd en die falen, dan ben je als mens bijna altijd te laat.
Je AP moet je toch ook in de gaten houden om te bevestigen dat die doet wat jij verwacht? De pest van computers is dat ze precies doen wat jij ze ingeeft, niet meer en niet minder. Als de programmeur een fout gemaakt heeft (onwaarschijnlijk), of de gebruiker voert foute requests in (waarschijnlijk) dan is een vervelende situatie niet ondenkbaar.
 
Terug
Bovenaan