AP&M 2007

Ik heb vandaag voor het eerst gevlogen, in een Grob 115.
:passed: :p: :grijns::yeehaa: :D :cool: :stapelge: :rt:
Vliegen is het mooiste wat er is, kon ik maar de rest van mijn leven vliegen.
Oh wacht, ik word piloot :grijns:
 
Leuk man! Waar heb je dat gedaan en wat heeft het bij jou gekost?

Ik heb het bij Wings over Holland (2x al) gedaan voor ongeveer 120 euro.
 
Leuk!
Ik ben gisteren naar KLM Engineering & Maintenance geweest :D. (college-student loopt daar stage).
Een 744 is toch wel een erg groot toestel met een klein cockpit raam :p:.
Daarna is een 737 toch ook niet echt groot meer (in vergelijking met een 744 om niemand tegen de schenen te schoppen)...
Damn, wat heeft een piloot toch een mooi kantoor!
 
Als je iemand kent die bij KLM E&M werkt of stage loopt ;)...
Het is niet vanuit school oid, maar je mag tijdens je stage 2 stagebezoeken bij collegastudenten afleggen en deze persoon liep (gelukkig) stage bij KLM. Maar als je eenmaal naar de kls gaat krijg je (volgens mij) een KLM-pas waarmee je daar gewoon naar toe kan (heb je dus ook geen begeleiding en bezoekerspas nodig).
 
Even een vraagje over de eerste 2 jaar van AP&M, hoe is dit opgebouwd? Is het bijv. mogelijk om in te stromen in het 2e jaar van ap&m als je al een HBO propedeuse technische bedrijfskunde of werktuigbouwkunde hebt?
 
De propedeuse is voor alle TB'ers gelijk, het tweede jaar is specifiek AP&M. Maar dan mis je wel een week bonanza simulator op de KLS :grijns: . Het tweede jaar is 10 weken stage, dan les tot april/mei en dan naar de KLS.
 
Check anders ook even:
- Hanzehogeschool - Airline Pilot & Management
- KLM Flight Academy - Airline Pilot & Management

Op de bovenste site kan je de studie-inhoud bekijken.
Zie Airline Pilot & Management als Technische Bedrijfskunde met afstudeerrichting Airline Pilot & Management.
1e Jaar is gewoon hetzelfde als de reguliere TB-opleiding.
2e Jaar begint met een 10 weken durende stage (luchtvaartgerelateerd of niet, bepaal jezelf) daarna nog 2 thema's (integraal management en adviseursschap) die je ook in de reguliere TB-Opleiding krijgt.
Hierop volgt de 2-jarige KLS-opleiding en om je Bachelor te halen kom je aan het eind van het verhaal weer terug naar de Hanzehogeschool om in 15 weken je afstudeeropdracht te doen (ondertussen kan er vast al gesolliciteerd worden bij airlines, omdat de uitnodiging voor deelname aan een selectieproces of het selectieproces zelf wel een tijd duurt).

Gegroet!
 
Ok, dank voor de antwoorden, maar er zijn geen gevallen bekend van mensen die in het 2e jaar zijn ingestroomd?

Is het niet lastig als je na de KLS nog 15 weken moet afstuderen? Kan misschien lastig zijn met de sollicitaties (grading, cova, etc) die op dat moment eigenlijk je volle aandacht eisen.

Je hoofd is helemaal gericht op het vliegen en de sollicitatie(al 2 jaar), om dan om te schakelen naar een afstudeeropdracht die niets met de luchtvaart te maken heeft kan dan misschien tegenvallen...of heb ik het mis? Daarentegen heb je natuurlijk wel het uitzicht op een bachelor diploma, wat weer extra motivatie geeft.

Ik neem aan dat de kans bestaat dat je sneller dan 15 weken na afronding KLS al mag verschijnen bij de KLM, iets wat problemen op kan leveren. Tweede reden om snel te solliciteren is om te voorkomen dat je niet meer current bent mochten de eerste sollicitatie(s) niet vlekkeloos verlopen. Het ligt ook aan de vraag en marktsituatie op dat moment natuurlijk, iets wat je niet in de hand hebt.
 
Als ik het goed heb, heb je tijdens de afstudeeropdracht nauwelijks les meer, en kan je het meeste zelf inplannen. De omschakeling zal inderdaad wel lastig zijn. De selectieronden zijn meestal één dag, alleen de grading is volgens mij twee dagen, dus dat valt te overzien. En als je aangenomen bent, duurt het meestal een tijd voordat je een startdatum krijgt. Genoeg tijd om af te studeren dus.
 
Gewoon meteen gaan solliciteren en als je een selectieronde hebt neem je desnoods een week vrij (van de afstudeeropdracht)...Aangezien je meestal de afstudeeropdracht toch samen doet hoeft dit geen enkel probleem te zijn. 15 Weken is niet zo heel erg lang hoor (komt neer op 3,5 maanden). Zelfs bij de selectie voor de kls zat ik bij 3,5 maanden na het insturen van de papieren nog tussen po2 en de gvss. Uiteraard moet je niet gaan wachten tot je klaar bent met je afstudeeropdracht, omdat je (zoals je zelf zegt) ook current moet blijven en dan kan je beter maar zo snel mogelijk, na afstuderen aan de kls, solliciteren.

Overigens moet ik je gelijk geven dat je waarschijnlijk flink moet doorbijten om nog je afstudeeropdracht te moeten doen,maar met het vooruitzicht dat je binnen afzienbare tijd én een bachelor diploma én (hopelijk) een baan hebt moet dat wel lukken.

Overigens heb je inderdaad dan geen les meer...

Ps.
Lekker scores hoor met het marketingtentamen (24% is voldoende :p:)
 
Laatst bewerkt:
Haha, droog!! Ik had toen ook een 8,3. Overigens komen deze resultaten wel overeen inderdaad met die van ons vorig jaar.
 
He Fukko, weet jij hoe het zit met de medical? Die blijft toch maar een jaar geldig?
Heb jij hem al moeten verlengen, en zo ja, krijg je bericht van de kls of ivw en moet je het zelf betalen?
 
Nee, ik heb nooit bericht gehad hierover en hij zal nu wel out-of-date zijn...(is voor mij net iets meer dan een jaar geleden).
Ik denk dat ik vlak voordat ik naar de KLS ga (en dus ook met de banken ga praten) mij weer laat herkeuren. Ik heb geen idee wat een herkeuring kost, maar ik vermoed dat je dat gewoon zelf direct moet betalen en dat dat niet in je financiering wordt meegenomen (overigens betaal je je initiële keuring ook zelf, alleen dan via de financiering..).
 
Heeft iemand trouwens ervaring met het aanvragen van je medical certificaat? Je kan hier toch ergens een kopie van opvragen, maar hoe dit nu moet :confused:?
 
Terug
Bovenaan