.... Dat ligt niet aan jullie maar aan jullie bazen, die onophoudelijk bij de airframers met het mes op tafel eisen dat er vliegtuigen geconstrueerd worden die met een minimum aan kennis en kunde gevlogen kunnen worden.....
Heel interessant geschreven. Alleen het gequote deel is fundamenteel onjuist.
Het zijn de consumenten die - zeker in deze internet tijd - op zoek gaan naar de laagste prijs. De bazen doen niet anders dan hierop te reageren. Gelukkig maar, anders zou een groot deel van de vliegers nog rapper op straat staan. Ook eenieder die hier rondloopt, zoekt zich bij hetgeen hij koopt, de vermeend beste aanbieding: De laagste prijs, want alle jets glimmen op internet en alle vliegers hebben een nicely cut uniform aan met een mooie pet. De echte kwaliteitskenmerken zijn onzichtbaar.
Het grote publiek is er onvoldoende van doordrongen dat de laatste jaren het beroep vlieger steeds minder een vak (met specialisten) geworden is, waar iedereen die 150K op tafel weet te krijgen een papiertje gaat krijgen. Gezien dat onze maatschappij steeds rijker wordt, zijn dat dus ook steeds meer jongeren. Waar vroeger de zwarte schapen subtiel het verzoek kregen naar elders te vertrekken, mag tegenwoordig -conform het socialistische principe- niemand meer "falen", ook niet wanneer dat beter zou zijn voor het individu en de maatschappij. Waar falen vroeger financieel nog niet zo'n probleem was (rijke pa, etc), heeft falen voor de individu nu onoverkomelijke financiele consequenties en daarmee maatschappelijk minder acceptabel.
En dan komen we op het fundamentele aspect: Er zijn simpelweg teveel vliegers (increasing). Teveel jongeren die een "droom" hebben. Dat zijn de aantallen, niet de medisch specialisten die ipv voor de derde keer naar Antarctica op vakantie te gaan, ook eens een jaartje shiny jets willen vliegen.
Wat kan daar nog aan gedaan worden:
- Minder opleiden (lange termijn oplossing).
- Meer oudjes afvloeien.
- Beschikbare stoelen verdelen over meer vliegers, ie minder werken, ie strengere uren kriteria tav duty-time, etc. Ook beter voor de veiligheid.
- Stoelbezettingseisen opschroeven, zodat er meer zwarte schapen afvallen.
- Regulering in opleidingen, wereldwijd. Numerus fixes, net als bv in de medische wereld, een beroepsgroep die zichzelf beschermd.
- Staken: Hmmm, achterhaalt socialistisch principe, lost problemen nooit fundamenteel op: Er blijven nog steeds teveel vliegers.
Alleen maar items die de beroepsgroep zelf niet gaat/kan oplossen/invullen en daarmee blijft de varkenscyclus op zijn -shiny jet gebaseerde- overbevolkingstop hangen
Waar de bazen uitstekend in het overheidslobby circuit zitten, zijn de vliegers op dit nivo -vrijwel- 0 vertegenwoordigd. Oftewel: De vliegers zullen aanzienlijk meer moeten lobbyen, effectief is dit 1 van de 2 peilers waar fundamenteel verbetering mee te bereiken is, op een veelheid aan aspecten.
Tweede peiler is grootschalig en structureel publiek communiceren naar de (ouders van de pre-) wannabees. Een (pre-) wannabee is nog te beinvloeden in zijn carriere keuze. Zodra de keuze gemaakt is 150K aan de vliegscholen te doneren, is er geen weg meer terug.
En natuurlijk is dit een wereldwijd probleem: Zolang de wereldbevolking niet op de hoogte is van de grote hoeveelheid negatieve aspecten van het -op een nog beinvloedbare leeftijd- najagen van het shiny jet syndroom, blljven er teveel dromers komen.
Overigens lost dit vliegersoverbevolkingsprobleem zich over pak 'm beet 50 jaar vanzelf op: Geen olie meer, dus kan er ook niets meer vliegen. Over pak 'm beet 10-20 jaar wordt de olie al zo duur dat iedereen minder dan dat extreem rijken niet meer kan vliegen: Vakanties dicht bij huis en de meerderheid aan vliegers staat sowieso op straat. Geen leuk vooruitzicht, maar ik vrees dat het niet anders is.
Dit probleem is zo zichtbaar dat het shiny jet syndroom eerder een "poor-sucker" medeleven wordt.
Oh ja, voor de groenen onder ons: Bedenk je dat electriciteitsopslag zeer gewichtsinefficient is: 50 kg accu heeft een energieinhoud vergelijkbaar met een kopje fossiele brandstof. Grootschalig electrisch vliegen: Forget it .....