Amateurisme in de media

3.Crew Incapacitation 1. SUCCESSION OF COMMAND
When the commander becomes incapable of exercising his duty, succession of command will take place in the
following order:
— Qualified commander on the applicable aeroplane type
— Co-pilot
— Cruise relief co-pilot
— CAA-NL flight inspector

Zou dit betekenen dat een vlieger van een andere maatschappij jumpseat en tevens rated is voor dat type en bij zijn maatschappij captain is, vervolgens hoogste in rang wordt? Of gaat het hier puur om een cruise relief captain?
 
Maar laat ik eens een stelling poneren: Nederland kent te weinig onderzoeksjournalistiek. (Denk aan Zembla, Tegenlicht, Labyrint, Argos, Reporter.)
 
Helemaal mee eens, Busair. Ik durf hem zelfs nog wel iets verder door te trekken ook. Ik heb vaak de indruk dat journalisten alleen nog maar geïnteresseerd lijken in het zo snel mogelijk op kunnen dienen van "nieuws" en dat vervolgens zoveel mogelijk "hypen" om de waarde ervan te verhogen. Ongeacht of dat nieuws zelf wel klopt. Een beetje kritische maar realistische houding en verstand van zaken lijken vaak ver te zoeken te zijn. Helaas.

Sign of the times?
 
Ook ik heb dit idee. Daarbij komt nog eens dat de Tweede Kamer zich afhankelijk maakt/afhankelijk is van de media. Bijna alle kamervragen beginnen dan ook met de vraag of de minister op de hoogte is van berichtgeving zus en zo in de media. Je krijgt hierdoor een politiek die zich helemaal overlevert aan de waan van de dag. Daarin rollen we van verbazing in verbazing. Schuldig of slachtoffer van het O.M.? De opinie verandert in een flits van ophangen van de verdachte naar het opsluiten van de openbaar aanklager.

Het zal me niet verbazen dat nu ineens de bouw van een nucleaire centrale niet zal doorgaan. Terecht of onterecht doet er in deze niet toe. Maar wel het feit dat als deze ramp niet was gebeurd, het beleid anders was geweest.

Ik zou het veel beter vinden als er een programma komt dat meer de balans tussen actualiteiten en diepgaande onderzoeksjournalisiek zou zoeken. Zou het niet veel beter zijn zo mogelijk elke journaaluitzending een onderwerp eens goed uit te lichten, en daarbij te kijken naar een stukje ontwikkeling van het onderwerp, hoe zijn we hier gekomen en door welk beleid? Wat zijn de gevolgen van gevoerd beleid en wat de mogelijkheden? Dan kunnen we gelijk af van die vreemde straatmeningen, waarin de meest simpele meningen langskomen. (Of wordt ik nu ook proleet?) Als ik daar behoefte aan heb kijk ik wel Hart van Nederland.

Bij de commerciële omroep is hier denk ik al helemaal weinig te vinden. Alleen reportage op SBS6 is hier te vinden, waar soms Nederlanders in gebrekkig Engels aan het woord komen omdat de boel uit de V.S. wordt gekocht.

In Nederland wordt het belangrijker gevonden dat we een programma hebben als Uitgesproken waarin we gekleurde journalistiek à la Bill O'Reilly kunnen bedrijven. De verbetering van de journalistiek moet niet alleen gaan over of iets links of rechts is. Evenmin moet de politieke discussie hier over gaan. Politiek en journalistiek bestaan uit zoveel meer dimensies. Anders rollen we in een samenleving van de grootste schreeuwer met de meest waanzinnige ideeën.

En waarom brengt zo'n kleine organisatie als Wikileaks meer aan het licht dan menig journalistieke organisatie?
 
Laatst bewerkt:
Even dit onderwerp weer omhoog schoppen. Dit naar aanleiding van de verslaglegging in de Televaag dd.heden betreffende een passagier die afgelopen zondag heeft geprobeerd een deur van het vliegtuig te openen (betreft vlucht 546 van Houston naar Chicago).

Ze schreven het volgende:

De 34-jarige man had twintig minuten op het toilet van de eerste klasse gezeten, voordat hij de deur probeerde open te maken. Een steward kwam ertussen, waarna het vliegtuig werd omgeleid en dertien minuten later landde bij St. Louis.
De man werd opgepakt, en het toestel werd gecontroleerd op explosieven. Toen de zoektocht negatief bleek, mocht het toestel doorvliegen naar Chicago.
De passagier zou gezegd hebben dat hij van het vliegtuig af wilde omdat hij een zware Moederdag had gehad.

Een steward kwam ertussen: ???? Waartussen? Ik zou haast vragen: met wat???? :yeehaa:

Die man wilde van het vliegtuig af: ???? Dat nodigt uit tot multiple choice: :rolleyes:
Daar gaan we! De man wilde:

  1. het vliegtuig uit
  2. van dat vliegtuig afspringen
  3. dat vliegtuig kwijt
  4. dat vliegtuig slijten
  5. zowel dat vliegtuig uit als kwijt

Details over de zware Moederdag ontbreken. Iemand die op de verslaglegging geeft er een spetterende invulling aan:

Had moeder soms pruimentaart gebakken en bestond het feestdiner uit hachee met bruine bonen? En wilde hij de deur alleen maar open zetten voor wat frisse lucht?

En nog iets wat me opviel: Terwijl de kop luidt 'Man wil deur vliegtuig openen', is de titel van de bijbehorende link 'Man opent deur vliegtuig'. :passed:

Zie:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/9728477/__Man_opent_deur_vliegtuig__.html

@ Busair
(beter laat dan nooit): goeie bijdrage.
De volgende linkjes ter nadere info:
http://www.dejournalist.nl/dossiers/journalistieke-codes/code-voor-de-journalistiek/
http://www.media-ombudsman.nl/viewer/file.aspx?fileinfoid=9
http://www.toekomstvandejournalistiek.nl/2009/03/emoties-in-kwaliteitsjournalistiek/
 
Ik ga er wel van uit dat normal operations niet hetzelfde zijn als "captain's incapacity" en de daaropvolgende "re-shuffle" van de ranking. Bij ons zijn er bvb situaties waar wij als first officer bij de evacuatie gaan meehelpen en één specifieke deur voor onze rekening nemen. Maar in dat geval ga ik ervan uit dat het hoofd van de cabine degene is die de evacuatie achteraan in goede banen leidt.

Zou dit betekenen dat een vlieger van een andere maatschappij jumpseat en tevens rated is voor dat type en bij zijn maatschappij captain is, vervolgens hoogste in rang wordt?

Dacht het niet want hij is niet contractueel verbonden met de maatschappij. Dat zou nl willen zeggen dat de cabine plots zomaar iemand boven hun krijgen waarvan niemand de achtergrond en trainingsomstandigheden (elke autoriteit heeft zijn eigen regels) kent maar hij op wettelijke basis toch "commander" wordt. Ik ga er wel van uit dat het hoofd van de cabine hem wel de toestemming kan verlenen om bepaalde taken op zich te nemen, maar hij kan ze zich niet toe-eigenen op wettelijke basis. Wie weet kan hij nadien dan ook een factuurtje voor bewezen diensten opsturen. :-)
 
Deze wordt ook een klassieker. Zie foto. Fokker 50 met vier turbine motoren volgens onze
Televaag vrienden...

Vliegtuig zakt door landingsgestel

ROTTERDAM - Een vliegtuig van de Ierse luchtvaartmaatschappij Cityjet is dinsdagavond zomaar door zijn landingsgestel gezakt op Rotterdam The Hague Airport. Op dat moment stond het toestel stil.

Een Fokker 50 van CityJet op archiefbeeld

De Fokker 50 kwam met een klap op zijn buik terecht, meldt RTV Rijnmond. Er was alleen één medewerker van de technische dienst aan boord.
Het toestel had woensdag een vlucht naar Londen moeten maken, maar het kan naar verwachting nooit meer vliegen door de opgelopen schade.
Het vliegtuig is met hulp van een bergingsbedrijf naar een hangar gesleep. Daar wordt geprobeerd de oorzaak te achterhalen.
 

Bijlagen

  • cityjet_681603d.jpg
    cityjet_681603d.jpg
    4,4 KB · Weergaven: 0
Als ik ga zoeken, kan ik ook wel een duitse fabrikant van vliegtuigen, genaamd Albatross vinden en de laatste vliegtuigen die daar van de band liepen, stammen inderdaad uit 1931. Echter als ik het fototje zo zie, lijkt het er op dat ze daar een straalvliegtuig hebben. Die albatross uit 1931 is in ieder geval geen straalkist.
 
Piaggio P166 Albatros, voormalige kustwacht vliegtuigjes. Oud zijn ze wel, echter nog geen 80 jaar.
Eerste vlucht 1957.
Geen straalkist, het is een pusher turboprop.
 
Dank voor jullie uitleg. Ik moet zeggen, wel een leuke kist om te zien. Als ik nu echt geld teveel had, zou ik wellicht overwegen om zoiets in de lucht te houden. Maar nee, zo veel geld heb ik niet.
 
Op 1 website (jane's) hadden ze het alleen over TP's. de Piaggio website heeft het over zuiger en later turboprop versie's. De zuidafrikaanse versie had inderdaad zuigermoteren.

P.166
First production version.
P.166B Portofino
Powered by two 250 kW (340 hp) Lycoming IGSO-480 engines. Six built.
P.166C
P.166M
Military version.
P.166S Albatross
Coastal patrol, search and rescue version of the South African Air Force. 20 built.
P.166BL2
Powered by two 280 kW (380 hp) Lycoming IGSO-540-A1H engines.
P.166BL3
Light utility transport version, powered by two 450 kW (600 hp) Lycoming LTP 101-600 turboprop engines.
P.166-DLR-MAR
Maritime patrol version
 
Wellicht een motorzwever?

Volgende quote is wel mooi...:
"Het vliegtuigje was in Valkenburg maar kreeg boven Noordwijk problemen met een van de motoren"

Hoeveel motoren heeft zo'n ding eigenlijk...? :p

Ik heb ooit overwogen om journalist te worden, maar heb toch maar de lagere school afgemaakt. :stapelge:
 
Ik zie dat het artikel inmiddels is aangepast op nu.nl

Dat ding dat landde zowat bij mij in de achtertuin dus ik heb vanmiddag even staan kijken bij het gebeuren. Ik heb de piloot horen vertellen tegen iemand met een fotocamera dat hij inderdaad een motorstoring had.
 
Terug
Bovenaan