Diana
Active member
It's Diana's Bulletin Board - she sets the rules. In the past names in my posts have been removed and replaced by initials. I don't have a problem with that - Diana needs to protect herself from legal action.
[...] Perhaps Diana would be kind enough to post her views. I'd also be interested in knowing whether anyone has ever tried to bring legal action against Airwork.
Namen
Namen probeer ik zoveel mogelijk te wijzigen in initialen, behalve als het gaat om publieke figuren. Voornamelijk om te voorkomen dat mensen via hun naam gegoogeld worden en tot in lengte van dagen met bepaalde posts worden geconfronteerd. In het verleden werd een bepaalde vliegschoolhouder (inmiddels failliet) op het forum vaak op negatieve wijze genoemd. Een naamgenoot in een totaal andere branche werd hier op aangekeken door klanten, die via Google deze posts hadden gelezen. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben. In deze gevallen is Google not our friend. Het noemen van namen is doorgaans ook weinig relevant, de discussie gaat meestal over het grotere geheel. Ik ben overigens blij te zien dat veel mensen tegenwoordig zelf al initialen i.p.v. namen posten.
Legal action
In de loop der jaren heb ik diverse brieven/e-mails/telefoontjes ontvangen van organisaties die, al dan niet tussen de regels, juridische stappen dreigden te nemen of op z’n minst vroegen/eisten maatregelen te nemen in discussies. Het gaat dan met name om vliegscholen en airlines. Heb er nooit voor gevoeld dat hier allemaal te melden, dit zijn nu eenmaal de consequenties als je een forum hebt en het is jullie probleem niet. Maar ik kan wel zeggen: je maakt wat mee als eenvoudige admin en het is niet altijd leuk.
Uitgangspunt is dat dit een forum is waar hoor en wederhoor wordt toegepast, dat moet in de meeste gevallen voldoende zijn. Daar staat tegenover dat lasterlijke termen door mij verwijderd worden. “Oplichter” is zo’n woord. Er mag hier behoorlijk wat gezegd worden, maar er zijn grenzen. Let wel: het gaat dan niet alleen om mij, ik kan wel tegen een stootje, maar vooral ook om de bescherming van degene die (vaak jong, vaak in boosheid) dergelijke berichten post. De aansprakelijkheid begint en eindigt immers niet alleen bij mij.
Crashes
Over wat wel en niet gezegd kan worden geldt ook voor crashes en incidenten. Dit is ook zo'n onderwerp waarbij het vaak gaat over wat wel en niet kan worden gezegd. Het bespreken van crashes vind ik onderdeel van het forum. Sowieso al ter lering. Bovendien: anders moeten we het houden bij de reacties op Telegraaf.nl en dat lijkt me ook niet de bedoeling :eek!:. Dat men zorgvuldig omgaat met dergelijke onderwerpen is uiteraard een vereiste. Als een betrokkene bij een incident hier toch last van ondervindt, gaat het individueel belang altijd voor. In enkele gevallen heb ik om die reden dergelijke discussies beëindigd en/of verwijderd. Het belang van een discussie op een forum vind ik dan in geen verhouding staan tot de schade, schande of ellende voor een betrokken piloot en/of bemanning. Stel je voor dat het over jou gaat. Eén wiel in het gras tijdens het taxiën en je weet al dat je ’s avonds op Airwork gefileerd wordt. De gulden leefregel is Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Deze leefregel gaat ook op Airwork prima op. Gewoon een kwestie van beschaving.
Moderators
Het gaat hier vaak om grijze gebieden die per geval beoordeeld worden. Of die beoordeling in een discussie zoals nu verloopt, of gewoon bij mij en de andere moderators ligt, dat ligt er maar net aan. Wij proberen hier zorgvuldig mee om te gaan. En als dat – zijnde slechts feilbare mensen - niet in eerste instantie lukt, dan wel in tweede instantie. Het is hier niet Geenstijl, relletjes zijn niet nodig om mij, anderen of aandeelhouders een inkomen of dividend te verschaffen. Ik heb baan + studie en doe dit ernaast, net als de moderators.
Alcohol
Ik probeer altijd in eerste instantie uit te gaan van iemands goede bedoelingen, en het zou mij een lief ding waard zijn als iedereen dat zou doen. Dat geldt in de alcoholdiscussie zowel voor Superpilut als voor WW1 en Purno. De een probeert te waarschuwen, de ander probeert individu/airline/beroepsgroep of zelfs de topicstarter zelf te beschermen. In dit geval zag ik - net als Mr. White - geen probleem met de thread, aangezien het geval compleet anoniem was. Bovendien zie ik zo ongeveer om de paar maanden een bericht over een dronken piloot op nu.nl voorbij komen. Of het nou om een Noor of een Brit gaat, same difference. Zoals deoostblokker al aangaf: het had net zo goed een hypothetisch geval kunnen zijn.
Dat Superpilut zijn post heeft verwijderd was onnodig maar kan ik respecteren. Zijn doel is bereikt: de waarschuwing staat.