Air Traffic Controller

Dat is inderdaad correct, na een maand of 4 in je opleiding krijg je de zogenoemde AAPRO-module. Daarin wordt getest hoe goed je bent in het afhandelen van verkeer in een TMA+CTR op basis van procedures, dus zonder zicht naar buiten en alleen meldingen van de piloten en je flightstrips.

Hierin wordt bepaald of je Cat1/2/3 bent...Cat1 blijft op schiphol en maakt de keuze TWR/APP of ACC, Cat2 gaat naar een van de regiovelden (Beek, Eelde of Rotterdam) en Cat3 gaat naar huis....

In principe wordt er dan besloten waar je geplaatst wordt (aan de hand van de scores in de verschillende modules, je karakter en beschikbare opleidingsplaatsen), maar daar is absoluut wel een eigen voorkeur in uit te spreken. Dus voor de Cat1'ers TWR/APP óf ACC, en voor de Cat2'ers een van de regiovelden.
 
Het lijkt me heel erg leuk werk eigenlijk, maar dan wel het liefst op écht grote velden. Ik zou Beek bijvoorbeeld een stuk minder leuk vinden, omdat daar niet écht de jumbo's komen.

Wanneer je dus met de opleiding begint, weet je niet op je ook daadwerkelijk op schiphol komt, dat is logisch, maar wel 'vervelend'.
 
Op Beek komen volgens mij wel 747's.....verder zie je ook geen hol van die vliegtuigen als je op schiphol ACC zit, dus ach....het verschilt vooral in hoeveelheid en complexiteit van verkeer tussen Schiphol en de regiovelden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens gekeken op de site van de RAF en daar stond een persoonlijkheids test, ik kwam altijd uit op Luchtverkeersleider maar nooit op piloot enzo.

Moet ik hieruit besluiten dat ik later ECHT luchtverkeersleider kan worden en GEEN piloot ? :(

Alhoewel ik luchtverkeersleider helemaal niet erg zou vinden :)

Maar ik ben waarschijnlijk tinnitus dusjah :(

Ik wil toch nog altijd het liefst piloot worden :P


Zou je heel misschien die link kunnen plaatsen?
 
En niemand die ff verzint dat je ook militair verkeersleider kan worden... okay, je krijgt veel minder geld, en okay, je kan uitgezonden worden naar een dirtstrip in oorlogsgebied, maar dat is toch allemaal gewoon vreselijk spannend :)

Maar serieus: als de selectie bij civiel niet lukt is er kans dat het bij ons nog wel gaat, hoewel dat wel afhangt van waar je op afgekeurd wordt. Het werk bij ons is in essentie gelijk (van A naar B zonder botsen) maar de hoeveelheid verkeer is veel lager, zij het flexibeler in de gevlogenprofielen. Op Maastricht en Amsterdam doen ze 50 kisten per uur toespreken (doen wij in een dag), maar daar hebben ze niet tegelijkertijd heteluchtballonnen en f16´s aan de lijn. En wij doen een keer per jaar lekker schieten op de baan op kosten van de baas ;)
 
50 per uur? Grapjas, de piekcapaciteit is een goeie 110 per uur!:radar::rolleyes:

Hoe zit de opleiding bij Mil er eigenlijk uit? Zoals hierboven te lezen zit er bij LVNL na de toegangsselectie nog een selectiemoment in, in de vorm van de AAPRO....is dat bij jullie ook zo?
 
Regio

Regio

Op Beek komen volgens mij wel 747's.....verder zie je ook geen hol van die vliegtuigen als je op schiphol ACC zit, dus ach....het verschilt vooral in hoeveelheid en complexiteit van verkeer tussen Schiphol en de regiovelden.

Zit sinds 1986 bij de LVNL (toen nog RLD) en ik kan me geen betere werkgever voorstellen. Goede opleidingen, prima salaris en pensioen, goede arbeidsomstandigheden waaronder een "loss-of-licence"-verzekering.

Heb destijds bewust voor een Regio-veld (in mijn geval Beek) gekozen omdat;

- Een regioveld meer divers verkeer heeft;
- De taken van een regio-verkeersleider uitgebreider zijn;
- De groep kleiner is en de sociale verhoudingen beter;
- Er een beter contact bestaat tussen piloot en verkeersleider;
- Het luchtruim zeer complex is;
- De kwaliteit van leven in de regio groter is;
- De huizen in de regio goedkoper zijn dan in de randstad;
- De hypotheken hetzelde zijn dan in de randstad;
- Er nauwelijks fileproblemen zijn (als je niet over de A73 hoeft...:grijns:)

En vergis je niet in het verkeer. Als je het aantal bewegingen op Schiphol deelt door het aantal LVNL'ers dat zich met deze vlucht bemoeit, kom je echt niet veel hoger uit dan in de regio.

De verschillende soorten verkeer (van zwevers op Schinveld tot B747's op Beek, militair Geilenkirchen verkeer e.d. ), de beide vliegscholen en de diversiteit aan operaties, maken Beek tot een leuk verkeersleidings-technisch veld.

Kortom, er zijn veel keuzes te maken. Eurocontrol is ook een geweldige werkgever en je zit in een hele luxe positie als je mag kiezen waar je heen zou willen. Ik ben gek op vliegtuigen dus wilde graag op een toren zitten, Eurocontrol viel daardoor snel af.

Veel succes !

Flush
 
Hey FlushRivet!

Leuk dat je ook ff je views geeft! Kan me er zeker iets bij voorstellen dat je als je compleet luchtvaart gek bent eerder voor een regioveld kiest, maar wil toch wel een paar puntjes rechtzetten:

- Het luchtruim zeer complex is;

Absoluut waar dat Beek een complexe ligging heeft door de omringende velden, maar denk dat het verkeer op Schiphol zeker zo complex is.....en een stuk sneller, waardoor je veel minder tijd hebt om de conflicten op te lossen. (Zie bijvoorbeeld een Zuid-straat op ACC: In- en Outbound verkeer SPL, In-en Outbound verkeer Brussels, In-en Outbound verkeer Eindhoven (komt hoog binnen in je sector en wil overal doorheen zakken haaks op de vliegrichting van de rest van je verkeer.:stapelge: )

- Er nauwelijks fileproblemen zijn (als je niet over de A73 hoeft...)
Ach, met een vroege dienst heb ik ook absoluut geen last van files hoor! (En dan kun je gewoon in Lelystad wonen, waar hetzelfde prijsklimaat heerst als in omgeving Beek!;) )

-En vergis je niet in het verkeer. Als je het aantal bewegingen op Schiphol deelt door het aantal LVNL'ers dat zich met deze vlucht bemoeit, kom je echt niet veel hoger uit dan in de regio.

Heb het net ff berekend, dan zou er per elke vkl'er op Beek, 50 vkl'ers op Schiphol bezig zijn....gaat niet helemaal op, desalniettemin is Beek vast ook een uitdaging! (Heb begrepen dat zeker in de jaren '90 op Beek echt heel erg druk kon zijn!)
 
Terug
Bovenaan