Aerobatics basic checkout

Wake turbulence, CAT, etc, etc!

Ik heb ook recentelijk wat aerobatic lessen genomen bij WOH en vond het bijzonder interessant.

Leuke leer momentjes, zero G drukken en rudder geven, kijken wat het doet met je roll. Of rollen met zero G of minder en kijken wat het doet met je adverse yaw en je roll rate. Het verschil als je ondersteboven hangt en vol aileron geven, versus een beetje..meeste vliegers zullen nooit naar de stop gaan, eye opener! Echte secondary stalls terwijl je ondersteboven hangt, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gewoon een keer ondersteboven hangen en het gevoel dat je krijgt en niet verast zijn, allemaal een huge confidence builder. Hoe dan ook, aerobatics leren je meer over vliegen en dragen bij tot je airmanship!

Ik kan het zeer zeker aanraden, afgezien van het financiële is er geen negatieve kant aan.

Doen!!
 
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3HbGZxVfXAo[/youtube]
Denk aan dat soort dingen. Doe je dat de eerste keer in een emergency dan wordt je dat gegarandeerd fataal, want neus naar beneden en op (of onder) boomtophoogte blijven drukken is volstrekt tegennatuurlijk. Na een paar keer oefenen en binnen de juiste marges (minimum hoogte) is het prima veilig te doen...
 
het lijkt wel of ik een stelletje verzekeringen agenten zie reageren. Vooral angst inboezemen dat het echt mis kan gaan en dat de cursus dan je leven redt. Mmmmm aan de hand van de voorbeelden ben ik niet onder de indruk. Een cursus aerobatics of unusual altitudes helpt je niet bij problemen laag boven de grond en de meeste voorbeelden gaan daar over. Dus als dat de argumentatie is om 1200 euro uit te geven.....hou ze dan maar in je zak, want er is geen enkele cursus die je verteld wat te doen bij een spin op 800 ft.

De rechtvaardiging voor de cursus ligt meer in het omgaan met de energie in de kist en het beheersen van de energie en de energie aanwenden op de juiste manier. Daarin ligt de meerwaarde. Dat is een preventieve training die voorkomt dat je ooit in een probleem komt op 800 ft, omdat je je tijdig realiseerde dat je de energie die je beschikbaar hebt/had niet juist dreigt te gebruiken.
 
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3HbGZxVfXAo[/youtube]
Denk aan dat soort dingen. Doe je dat de eerste keer in een emergency dan wordt je dat gegarandeerd fataal, want neus naar beneden en op (of onder) boomtophoogte blijven drukken is volstrekt tegennatuurlijk. Na een paar keer oefenen en binnen de juiste marges (minimum hoogte) is het prima veilig te doen...

Ik denk dat een dergelijke impossible turn (onder de 1000ft) niet tot de opties behoord, ook niet voor een gevorderde piloot.
 
Een cursus aerobatics of unusual altitudes helpt je niet bij problemen laag boven de grond en de meeste voorbeelden gaan daar over. Dus als dat de argumentatie is om 1200 euro uit te geven.....hou ze dan maar in je zak, want er is geen enkele cursus die je verteld wat te doen bij een spin op 800 ft.

Ben ik niet met je eens. Ik heb de cursus unusual attitudes bij de VCR gedaan en daar gaat een behoorlijk deel van de cursus over 'fouten' in het circuit en hoe je die kan voorkomen of corrigeren. Bijv. te steile bochten in circuit, te lage snelheid, etc. Dat oefen je dan natuurlijk op hoogte tijdens de cursus. Verder oefen je wat er gebeurt als je een (extreme) wingdip krijgt, etc. Tuurlijk zit er ook een spin en looping bij, maar het grootste deel van de cursus gaat over onverwachte omstandigheden die een ieder kan tegenkomen...
 
Ik denk dat een dergelijke impossible turn (onder de 1000ft) niet tot de opties behoord, ook niet voor een gevorderde piloot.

Ik trainde ze met 800'. Dat kan veilig als je je erop voorbereid. Dat filmpje zou je nooit lukken in een gemiddelde kist echter. Het is voor de meesten eenvoudigweg onmogelijk een dergelijke bocht te draaien met 50' hoogteverlies.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een dergelijke impossible turn (onder de 1000ft) niet tot de opties behoord, ook niet voor een gevorderde piloot.
En dat is nou precies waarom zo'n training zin heeft, om je niet alleen uit situaties te halen, maar ook te weten (en zonodig te gebruiken) wat je kist allemaal kan, in plaats van een mening te hebben. Zodra je gaat "denken" gaat het fout, daar heb je namelijk helemaal geen tijd voor. Je moet al besloten hebben voor je de motor start wát je gaat doen bij een motorstoring op bepaalde hoogtes en dat kan alleen maar als je het hebt geoefend (muscle memory) en vooraf hebt besloten wat je doet in welk scenario:
What about safety? Can the average pilot successfully complete this maneuver. The simulator study indicates that training makes this maneuver reasonably safe. This should not be surprising. The turnback maneuver is well known to sailplane pilots. It is the standard maneuver when the tow rope breaks. For a sailplane, a typical starting altitude is 200 feet. Sailplane pilots are required to train for this maneuver and to perform the maneuver to successfully complete the check ride for the rating. Why not power pilots? Power pilots are required to train for and to demonstrate level stalls, departure stalls, approach stalls, forced landings, etc. to qualify for the private pilot rating. There's a lot of hostile terrain at the end of the runway, e.g., at island airports, mountain valley airports, city airports and almost any airport at night. If the engine quits on climb out, frequently, the best choice of terrain for a forced landing is behind you, on the runway. Let's train to be able to use it.
http://www.nar-associates.com/technical-flying/impossible/possible.html

Onze company traint ze met 800'. Dat kan veilig als je je erop voorbereid. Dat filmpje zou je nooit lukken in een gemiddelde kist echter. Het is voor de meesten eenvoudigweg onmogelijk een dergelijke bocht te draaien met 50' hoogteverlies.
Het filmpje betreft een motorzwever die fors minder snel daalt dan een motorkist. Zolang je na rotatie onmiddelijk een graad of 30 van koers verandert heb je fors minder hoogte nodig dan wanneer je rechtdoor blijft vliegen. Zelfs met een snelheidsmonster zoals een afgeladen Lancair 360 echter is 400' haalbaar, mits je onmiddelijk de goede actie onderneemt. Heb je na rotatie rechtdoor gevlogen dan heb je bijna tweemaal zoveel hoogte nodig.
 
Zodra je gaat "denken" gaat het fout, daar heb je namelijk helemaal geen tijd voor.

..welke film was dat ook alweer.. "if you think, you're dead" ;) :biertje:

Verder ben ik het er overigens volledig mee eens dat je door een aerobatics cursus een betere vlieger wordt, je kist en de mogelijkheden beter leert kennen en in situaties van unusual attitudes een grotere kans hebt jezelf te redden. Kan het iedereen aanraden! En daarnaast is het gewoon LEUK :D!
 
Terug
Bovenaan