Advies nodig!

:yeehaa: :biertje:
Gefeliciteerd ... op naar de volgende stage ... en de sky! Ik zou overigens als ik jou was kiezen voor modulair en ondertussen ook doorgaan met je werk als accountmanager ... lees onderstaande, jij moet als accountmanager toch al ervaring hebben met netwerken ...

Heb een week geleden promotie gehad :grijns:

Hallo,

Heb de discussie gevolgd en had inmiddels zelf al besloten om na de zomer te beginnen met distance learning ATPL (waarschijnlijk via Orbit), mede gezien mijn leeftijd (38), het goed willen houden van mijn relatie (partner steunt mij overigens onvoorwaardelijk :kiss: :grijns: ) en het hebben van een hypotheek. Kortom, er zijn al veel zinnige dingen over gezegd op dit topic. Dingen die mij alleen maar gesterkt hebben in mijn opvatting om vooral geen tonnen te gaan investeren. Met de weg die ik wil bewandelen, blijft de schade beperkt.

Bovendien: Ik heb niet de illusie dat ik nog op het (rechter)stoeltje van een grote airline terecht kom maar dat betekent niet dat werken in de luchtvaart voor mij onmogelijk is. Er zijn zat andere leuke vliegjobs. En wil je meer dan 'hobbyvliegen', wat al fantastisch is, dan moet je door na je PPL.

Daarom de volgende vragen:

*Als ik het Orbit-verhaal met goed gevolg heb afgerond, bezit ik dan het 'frozen ATPL'?

*Wat is de kans (hoewel ik besef dat dit moeilijk is aan te geven) op een baan met dit 'frozen ATPL' in binnen/buitenland. Is deze kans nul omdat het ontbreekt aan uren en type-ratings?

*Als ik het 'frozen ATPL' heb behaald, hoeveel uur moet je dan hebben om het volledige ATPL te hebben, buiten de type-ratings? Ik hoor hier de meest wilde verhalen over en wellicht dat onder de professionals mensen zitten die het nu eens duidelijk uit kunnen leggen.

*Tot slot: en wat zijn deze 'praktijkkosten' dan?

Alvast bedankt voor het reageren.

(Ik heb voor deze vragen geen nieuw topic geopend omdat zij naar mijn mening in het verlengde liggen van dit topic.)

*Als ik het Orbit-verhaal met goed gevolg heb afgerond, bezit ik dan het 'frozen ATPL'?

Nee, dat is ATPL theorie + CPL praktijk. Pas als je 1500 uur hebt wordt je ATPL ontdooit.

*Wat is de kans (hoewel ik besef dat dit moeilijk is aan te geven) op een baan met dit 'frozen ATPL' in binnen/buitenland. Is deze kans nul omdat het ontbreekt aan uren en type-ratings?

Je moet dus eerst ook nog je CPL halen. De kans is niet 0, ik hoor van alle kanten dat de markt voor vliegers nu heel goed is. Daar hou ik me zelf ook maar aan vast, ben zelf ook al 35 en bezig met ATPL theorie.

*Als ik het 'frozen ATPL' heb behaald, hoeveel uur moet je dan hebben om het volledige ATPL te hebben, buiten de type-ratings? Ik hoor hier de meest wilde verhalen over en wellicht dat onder de professionals mensen zitten die het nu eens duidelijk uit kunnen leggen.

Ben zelf geen prof, maar het is 1500 uur. Met alleen je ATPL theorie + CPL kun je wel op de rechterstoel vliegen!
En ook op de linkerstoel van lichtere toestellen.

Wat bedoel je precies? Kosten opleiding?:
Ruwweg: CPL, 25 uur, 8000 euro (in de US, JAA)
IR: 15000 euro (55 uur)
MCC: 4000 euro

Dan kun je gaan solliciteren en mag je hopen dat er een maatschappij is die je TR wil betalen. Zo niet, een self sponsored TR kost rond de 32000 euro voor een B737 en A320. Ik neem aan maar weet niet zeker dat het voor kleinere toestellen misschien goedkoper is. Maar dat weten anderen beter.

een tip: begin niet na de zomer, begin NU!

Laatst bewerkt:

1) Nee, je hebt bij het afronden van alle vakken alleen de theoretische opleiding gedaan.

2) Die kans is 0, omdat je totaal geen praktische ervaring hebt.

3) Je kunt je ATPL theorie bijschrijven op een CPL praktisch brevet. Om dit brevet te behalen is een ureneis vastgesteld. Ik meen dat deze eis 150 PIC (Pilot in Command = als eerste vlieger) is. Als je een frozen ATPL wilt ontdooien (lees een volledig ATPL wilt halen) zul je in totaal 1500 uur moeten hebben, waarvan minimaal 500 op een multipilot vliegtuig (>12500 lbs startgewicht) 500 als PIC of PIC under supervision 100 uur nacht.

Op jouw leeftijd zou ik kiezen voor een modulaire opleiding.

Heb uit eerdere verhalen begrepen dat je met een modulaire opleiding praktisch geen kans maakt om bij een 'grote' airliner te komen.

Sorry, ik had even niet in de gaten dat ik op het beroepspiloten-forum bezig was !

Laatst bewerkt:
.... een tip: begin niet na de zomer, begin NU!

Wil het liefst morgen beginnen maar dat gaat om diverse redenen niet lukken. Heb wel alle aanmeldingspapieren in huis en zal medio augustus beginnen.

Het wordt ATPL Distance Learning met praktijk CPL/IR.

In ieder geval dank aan iedereen voor de goede raad :biertje:

Ps: iemand ervaringen met Orbit Groundschool en/of SKYJOB? Prijzen zijn nagenoeg gelijk, brochure Orbit ziet er wat verzorgder uit (cd-rom, mooie folders en..... een pen :D ).

?

?

hmm..

camouflage? Als je het van je folder moet hebben....?

Probeer referenties/resultaten te krijgen van studenten...Als de resultaten goed zijn zullen ze maar wat graag jou in contact brengen met mensen die ze momenteel opleiden of hebben opgeleid.

Iedereen trouwens nog bedankt voor alle adviezen!!!

Besloten de gok toch maar te wagen en aangemeld voor het OAT/NetJets Cadet Programme. En ja hoor, uitgenodigd voor Stage 2.

Afgelopen maandag was dag 1 van de selectie:

- COMPASS
- Tech-Test
- Personality Test

Goede scores gehaald. Oftewel Wannabe was door naar dag 2 :yeehaa: .

Op dag 2 wat groepsopdrachten gedaan om te zien of het werken in teamverband ook goed zou komen, en 's middags een persoonlijk interview. Ook dat ging wederom lekker!

Er zijn in totaal 10 selectiedagen, dus 't is nog even afwachten. Nog 2 weken "fingers crossed" en wachten op het verlossende telefoontje, brief, e-mail of whatever of ik bij NetJets op gesprek mag komen...... Hope so......

Moraal van het verhaal is: Als je een droom hebt, dan moet je er gewoon voor gaan. Dan zou je nog best eens een heel eind kunnen komen!!! Ik hoop alleen dat dat in mijn geval ver genoeg is :grijns:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan