[Actueel] Twee doden bij crash van klein vliegtuig op woning in Korschenbroich

Even wat getallen van de interwebz…
Best glide B36 110kts, met de prop volledig terug getrokken 12:1
2.4 mijl van het vliegveld, reken 2.5 en 10:1
Dat is 15.200’ dus met ongeveer 1600’ had de piloot net Münchengladback kunnen halen. Krap.
Lijkt erop dat ze 1000’ tekort kwam.
We zullen het nooit weten maar ‘target fixation’ is a real thing.
 
Wat is target fixation? Focussen op de plek waar je wilde landen, er wanhopig proberen te komen en andere (betere) opties over het hoofd zien?
 
Bekend fenomeen onder motorrijders. Is daar denk ik ook wel sterker. In bochten vooral.

Platter leggen terwijl je naar een punt buiten de gewenste radius kijkt lukt bijna niemand. Echt de bocht dóór kijken is het advies altijd.
 
ah ja dat ken ik van het motorrijden. Hebben we het niet over gehad met vlieglessen, alleen dat je dan bij steile bochten beter je hoofd stil kan houden ivm vertigo en van tevoren je bocht moet scannen.
 
Wat is target fixation? Focussen op de plek waar je wilde landen, er wanhopig proberen te komen en andere (betere) opties over het hoofd zien?
Dit ^^^
Binnen zicht van het vliegveld een andere optie moeten vinden.
De piloot is weilanden/open velden voorbij gevlogen.
20-40kts onder je beste glijsnelheid kan een aantal zaken betekenen.
Eén daarvan is dat er geprobeerd is om de glide te rekken.
Je ziet het vliegveld langzaam hoger in je vooruit komen…
 
Laatst bewerkt:
Het scheelde nogal wat. Moet toch wel ergens een keer duidelijk geweest zijn dat ze het niet ging halen... Om dan toch niet dat huis te ontwijken maar er kaarsrecht naar binnen te vliegen... Hopelijk wordt nog een keer duidelijk wat daar gebeurd is, want we zitten hier natuurlijk weer zwaar te speculeren.
 
Ik heb de track eens in Google Earth bekeken en denk eerder aan een mislukte forced landing dan aan target fixation.

20250602_112350.webp

Laatste stuk is niet meer richting MGL, wel over een mooi groen veld.
 
Wat een nodeloze discussie.
Er zijn vormfouten gemaakt maar die vergunningen blijven staan als dat is opgelost.
Het idee is leuk…alles voor het milieu…maar net zoals zoveel andere zaken is Nederland te klein om een meetbaar verschil te maken.
Laat staan een noemenswaardig.
Al gaat heel Nederland volgende maand terug naar steenkool dan zal niemand in de rest van de wereld daar last van hebben.
Nederland heeft net zoveel inwoners als de staat Florida en is minder dan de helft zo klein.
Klinkt een beetje nihilistisch maar niets wat NL doet maakt verschil in de wereld.
 
Het scheelde nogal wat. Moet toch wel ergens een keer duidelijk geweest zijn dat ze het niet ging halen... Om dan toch niet dat huis te ontwijken maar er kaarsrecht naar binnen te vliegen... Hopelijk wordt nog een keer duidelijk wat daar gebeurd is, want we zitten hier natuurlijk weer zwaar te speculeren.
Laatste nieuws is dat er olie op de vooruit zat en er een poging was tot een ILS approach met de brandweer stand-by aan de baan.
Artikel zelf niet kunnen vinden maar schijnt in het Duitse Pilot & Flugzeug te staan.
 
Terug
Bovenaan