Aanvragen ATPL als CPL-holder

Niet echt moeilijk.

Je mag zoiezo maar een maximaal aantal uren SPIC meetellen voor je totaal aantal PIC uren. Bovendien mogen captains helemaal geen SPIC kolom aftekenen, dat is voor instructeurs, bovendien ben je een student pilot???

Captains mogen PIC/US (under supervision) aftekenen in je logboek, en die tellen gewoon mee voor je totaal aantal PIC uren. Als je het te lastig vind om na iedere vlucht je captain om een krabbel te vragen, kun je ook een verklaring van je mij vragen waarin zij zeggen dat alle PF uren PICUS zijn.

JAR–FCL 1.280
Ervaring en toekenning
(Zie JAR-FCL 1.050(a)(3))
(a)Een kandidaat voor een ATPL(A) moet als een bestuurder van vliegtuigen ten minste 1.500 uur vliegtijd hebben voltooid (zie ook JAR-FCL 1.050(a)(3)). Van de 1.500 vlieguren mag hoogstens 100 uur vliegtijd zijn voltooid in FS en FNPT, waarvan een maximum van 25 uur mag zijn voltooid in een FNPT, waaronder begrepen ten minste:
(1)500 uur in meervliegervluchtuitvoeringen op vliegtuigen, typegecertificeerd overeenkomstig de JAR[/EASA-CS]/FAR-25 transportcategorie of de JAR[EASA-CS]/FAR-23 commutercategorie, of BCAR of AIR 2051;
(2)
(i)500 uur als eerste bestuurder onder supervisie; of
(ii)250 uur ofwel als eerste bestuurder; ofwel
(iii)250 uur bestaande uit ten minste 70 uur als eerste bestuurder en de benodigde aanvullende vliegtijd als eerste bestuurder onder supervisie;]
(3)200 uur tijdens overlandvluchten, waarvan ten minste 100 uur als eerste bestuurder of als [ ][eerste bestuurder] onder [ ]supervisie[ ];
(4)75 uur instrumentvliegtijd waarvan niet meer dan 30 uur instrumentvliegtijd in een vluchtnabootser mag zijn; en
(5)100 uur nachtvliegen in de hoedanigheid van eerste bestuurder of als tweede bestuurder.
(b)
(1)Houders van een bewijs van bevoegdheid of gelijkwaardig document voor andere categorieën luchtvaartuigen krijgen vliegtijd toegekend in deze andere categorie luchtvaartuigen zoals uiteengezet in JAR-FCL 1.155, met uitzondering van vliegtijd in helikopters, die zal worden toegekend tot maximaal 50% van alle eisen inzake vliegtijd genoemd in subparagraaf (a).
(2)Houders van een bewijs van bevoegdheid als boordwerktuigkundige krijgen 50% van de vliegtijd als boordwerktuigkundige toegekend tot een maximumtegoed van 250 uur. Deze 250 uur mogen worden toegekend naast de eis van 1500 uur in subparagraaf (a), en de eis van 500 uur in subparagraaf (a)(1), mits het totale tegoed dat naast enige van deze subparagrafen wordt toegekend de 250 uur niet te boven gaat.
(c)Alvorens de vaardigheidstest genoemd in de JAR-FCL 1.295 wordt afgelegd, dient de vereiste ervaring te zijn opgedaan.[Amdt. 1, 01.06.00; Amdt. 3, 01.07.03; Amdt. 7, 01.12.06]

Je moet dus minimaal 70 uur PIC hebben (had je ook nodig voor CPL) en 180 uur PICUS (krabbeltje van captain of verklaring)

Nederlandse formuliertje heb ik geen idee van, maar op het engelse profcheck formulier kan aangegeven worden dat het een ATPL-skilltest is. Dus even aan IVW vragen hoe dit aangegeven moet worden.
Bij een ATPL-skiltest moet ook een raw-data ILS gevlogen worden, is een JAR-eis voor iedere skilltest. Je doet namelijk geen profcheck maar een skilltest.

Boss du Manche jij zoekt het volgende denk ik:

JAR–FCL 1.295
Vaardigheid
(a)Een kandidaat voor een ATPL(A) dient blijk te hebben gegeven voldoende bedrevenheid te bezitten om op te treden als eerste bestuurder van een type vliegtuig dat voor een minimumbemanning van twee bestuurders onder instrumentvliegvoorschriften is gecertificeerd (zie AMC FCL 1.220 deel B), en om de procedures en manoeuvres, beschreven in de bijlagen 1 en 2 bij JAR-FCL 1.240 en 1.295 behorend bij de bevoegdheden verleend aan de houder van een ATPL(A), uit te voeren.
(b)De vaardigheidstest voor het ATPL(A) kan tevens dienen als een vaardigheidstest ten behoeve van afgifte van het bewijs van bevoegdheid en een bekwaamheidsproef ten behoeve van de verlenging van de typebevoegdverklaring voor het vliegtuig gebruikt bij de test, en kan worden gecombineerd met de vaardigheidstest voor de afgifte van een typebevoegdverklaring voor een meervlieger-gecertificeerd vliegtuig .

Dus ja, de TRE moet de vaardigheid om op te treden als PIC testen.
En de vaardigheidstest (skilltest) moet een ATPL-skilltest zijn die ook gebruikt kan worden voor afgifte van een typerating.

Dit is allemaal te vinden in subdeel G van JAR-FCL1 http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaart/brevetten_en_opleidingen/wet_en_regelgeving/jarfcl.aspx

IEM FCL 1.240(b)(1) is het Formulier voor ATPL / typebevoegdverklaring / opleiding / vaardigheidstest en bekwaamheidsproef op meermotorige, meervlieger-gecertificeerde vliegtuigen.
Dit is dus idd hetzelfde formulier voor beide zaken.

Dit fromulier is ook uit de JAR-FCL1 maar dan AMC/IEM F
 
He FPS ; IVW heeft mij dit linkje doorgestuurd, verder geen info over op voorhand een aanvraag te moeten doen. Neem aan dat je eventueel je TRE voor de check een emailtje kunt sturen met de vraag of je de check als ATPL kunt laten doorgaan.

http://www.ivw.nl/Images/IVW.014.07... vliegtuigen of helikopters_tcm247-197743.pdf

Helaas blijkt een company procedure te zijn. Dus nu asap je pre check doen en dan over 6 maanden je atpl.
Natuurlijk kun je de TRE vragen je nederlands document ook in te vullen maar dan krijg je evt problemen als je een kopie van je papiertje gaat afgeven in het b-house.
 
Heb even deze draad doorgelezen en alle verwijzingen naar de JAR heb ik inmiddels ook doorgespit. Nu de stand van zaken:

Heb een verzoek bij de maatschappij gedaan om een ATPL skilltest te doen. TRE streept bij "skilltest/proficiencycheck" skilltest door. (was nl voor een LPC in sim, maar deed de req voor de ATPL skilltest er meteen bij). Het formulier heb ik naar IVW gestuurd. Die komt nu met het antwoord :

"Uit het formulier blijkt niet, dat het een inittinal ATPL is. Ook is er alleen copilot aangekruist en geen PIC. Dit zijn de voorwaarden conform JAR-FCL 1.295."

JAR-FCL 1.295 weer doorgelezen.......Moet ik nu uit de linker stoel manouvres en procedures aantonen???? Zal toch niet? Zo langzamerhand begrijp ik er niets meer van al lijkt het me geen moeilijke klus, alleen ik krijg links en rechts verschillende verhalen. Hoe zit het nu werkelijk????

Gr, Climb350
 
Terug
Bovenaan