Aanvragen ATPL als CPL-holder

Boss du Manche

New member
Hallo JAR-FCL-guru's,

als een F/O bij zijn FCL-profcheck vraagt of hij deze Skill Test mag gebruiken voor de aanvraag van zijn ATPL:

  • Dient de examinator dan een ATPL-skilltest af te tekenen of dient hij een TR(MPA,IFR)-skilltest af te tekenen. Er is namelijk geen enkel verschil in de inhoud.
  • Verder moet de examinator de betrokkene checken op gezagvoerders-vaardigheden. Ik kan nergens meer vinden waar ik dat heb gelezen, dus wie heeft er een link naar betreffende artikel?
Ik hoop dat jullie wat licht kunnen schijnen op deze materie.

Overigens nice to know, maar vanaf oktober 2007 dient iedereen in het bezit te zijn van een JAA-brevet en worden National Licenses niet meer geaccepteerd. Dus vergeet niet je JAA-brevet op tijd aan te vragen.
 
als een F/O bij zijn FCL-profcheck vraagt of hij deze Skill Test mag gebruiken voor de aanvraag van zijn ATPL:

Overigens nice to know, maar vanaf oktober 2007 dient iedereen in het bezit te zijn van een JAA-brevet en worden National Licenses niet meer geaccepteerd. Dus vergeet niet je JAA-brevet op tijd aan te vragen.

Ik heb destijds mijn (engelse) JAA examinator een statement op mijn LPC (profcheck formulier) laten maken dat ik voldeed aan alle eisen voor JAA ATPL aanvraag. Daarna met een uitdraai van mijn Logboek naar IVW toegestapt formulieren ingevuld en een week later (na betalen van ca. € 500,- :huilt: ) had ik mijn ATPL thuis.

Het omzetten van nationaal naar een JAA brevet stelt niet veel voor. Bij een profcheck teken je een verklaring met een statement : "....je op de hoogte bent van de eisen JAR FCL..." (Sorry kan me de exacte bewoordingen niet meer herinneren) en dat is alles.

Indien je een frozen ATPL hebt hoef je je geen zorgen meer te maken met het oog op oktober 2007. Zolang je je CPL-IR geldig houdt kun je op het moment dat je wel voldoet aan alle eisen, je ATPL omzetten naar unfrozen.
 
Nu we toch hier over bezig zijn. Heb begrepen dat je 100 uur sim tijd mee mag rekenen, dus uiteindelijk heb je maar 1400 uur nodig als je die sim tijd hebt, om je ATPL te ontdooien :cool: .

Er zit natuurlijk wel weer een maar aan die sim tijd :niet_bli: , niet zomaar alle sims tellen mee. Van die 100 uur mag niet meer dan 25 uur op een FNPT zijn. Ik heb ooit destijds m'n MCC op een FNPT2 gedaan, ik neem aan dat die uren dus buiten die 25 uur vallen :confused: .
 
Weet iemand aan welke eissen je precies moet voldoen als je NIET in jar land vliegt maar wel een JAR ATPL nodig hebt om te upgraden naar een local brevet d.m.v. validatie?
 
kijk voor de requirements gewoon ff in de JAR.

www.jaa.nl

geloof dat het ergens in JAR 1200 ofzo staat? Ik heb het helaas niet bij me maar ik zal anders alles hier wel ff posten.


trouwens nog ff een vraag die hier op door gaat.

Hoe zit het bij jullie maatschappijen t.o.v. de pic uren.
Mogen jullie wat spic uurtjes schrijven als je nog niet aan de verplichte 250 uur voldoet? Bij ons wordt namelijk momenteel wat moeilijk gedaan t.o.v. dit onderwerp en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het bij andere maatschappijen gaat.
Als je het niet kan, mag je dus echt wachten tot je upgrading voordat je een ATPL kan krijgen en dat kan toch niet de bedoeling zijn....
 
Volgens mij gaat het VO niets aan als je je uren onder SPIC invult en de PIC een krabbel laat zitten hoor. Commander hoeft ook geen nominated zijn om dat te doen. Heb je het al gehoord btw. we hoeven onze licenties niet om te zetten.
 
Volgens mij moet zelfs je operator door IVW approved zijn om jou SPIC uren af te mogen tekenen.... Wordt anders Cessna uren boren tot die 250 er zijn...:wegkwijt:
 
Da's met uren tot een bepaalde datum inderdaad het geval , dat staat ook op het formulier..Wor je toch knettergek van.En die 510 eurio's is gewoon legale diefstal natuurlijk.
 
@Viper,

Het is weer eens de ACG. Die club die vlakbij de Henkel fabriek in het derde zit en vandaar waarschijnlijk nog steeds brevetten bij de wasmiddelen meegeeft. Maar dat terzijde.

VO had vorig jaar geregeld dat je met iedere cpt. je picus mocht doen. Ik had mijn upgrade folder bijna vol toen de ACG vond dat dat toch maar met instructeurs en special nominated captains moest zijn. Nu heb ik dus een tweede upgrade folder gekregen. En wanneer vlieg ik met instructeurs? Vrijwel nooit. Die picus uren kan ik dus op mijn buik schrijven.

Saillant: hoe kwam de ACG met het idee dat alleen instructeurs picus uren mochten tekenen? Van VO instructeurs die hebben geklaagd bij de ACG, omdat het broodroof was volgens hen. Nu doen zij weer alle picus uren en krijgen ze de instructeurs bonus op hun lohnzettel. Dank u collega's.

Toen ik twee weken geleden mijn Spaanse JAR CPL (met fATPL) naar een Oostenrijks moest laten omzetten, vroeg ik de behandelende dame of ze zo aardig kon zijn om meteen maar een ATPL af te geven. Was geen probleem.
Een week later lag-ie keurig in mijn postvak.

Best rare meiden daar bij die ACG.:kiss:
 
hmmmz dat is lekker idd..... wat een rare mensen hier toch in oostenrijk.

Tja de truuk met het omzetten kan ik niet doen omdat ik mijn nederlandse blijf behouden. Mja anders vraag ik wel gewoon capts of hun willen tekenen, 100 uur spic heb ik nog nodig.... zal ivw een worst zijn of het nomiated capts zijn of niet...

Elke dag vind je weer wat leuks over onze club...
 
Bedankt voor de reactie's. Dus even voor de duidelijkheid; ik kan met mijn 700+ piston incl.250 PIC en 800+ Jet (Airbus 320 serie) gewoon m'n ATPL (eigenlijk nog de 'oude' B1) ontdooien via een brief. M.a.w. zonder dat dit verbonden is aan een profcheck!!??

???? MSL
 
Je zult natuurlijk wel een examen moeten doen voor je ATPL, dit kan dan dmv. een profcheck bij je huidige werkgever. Daarop moet ook aangegeven zijn dat je commander vaardigheden bezit.
 
Hallo JAR-FCL-guru's,

als een F/O bij zijn FCL-profcheck vraagt of hij deze Skill Test mag gebruiken voor de aanvraag van zijn ATPL:

  • Dient de examinator dan een ATPL-skilltest af te tekenen of dient hij een TR(MPA,IFR)-skilltest af te tekenen. Er is namelijk geen enkel verschil in de inhoud.
  • Verder moet de examinator de betrokkene checken op gezagvoerders-vaardigheden. Ik kan nergens meer vinden waar ik dat heb gelezen, dus wie heeft er een link naar betreffende artikel?
Ik hoop dat jullie wat licht kunnen schijnen op deze materie.

Sorry jongens dat ik dit topic weer opengooi,

Maar ik wilde ook graag weten of ik gewoon de dag van mn simcheck de examinator kan vragen of hij mn skilltest als ATPL kan aftekenen? Of moet ik eerst bij IVW een aanvraag hiervoor moet doen. Ik zit nl. bij een Belgische operator en hier moeten de mensen (met Belgisch license) op voorhand een dossiernr. hebben voordat ze die check mogen afnemen.
Waar kan ik hier nu die formulieren vinden, dan neem ik gewoon zo'n kopietje mee en laat ik hem gewoon invullen. Wordt nl niet zo wijs van heel die JAR-FCL :traantjes
 
Terug
Bovenaan