Zweefvliegen; voordeel bij selectie?

Wat downburstX vertelt is exact waar ik eigenlijk op doelde. Ik denk dat je als zweefvlieger waarschijnlijk meer vlieggevoel hebt dan de gemiddelde leek die in zo'n simulator stapt, waardoor je uiteindelijk ook strenger wordt beoordeeld. Straks loopt elke zweefvlieger met 2 vingers in zn neus door de GVSS, en dat mag ook niet de bedoeling zijn denk ik toch zo. Er wordt niet voor niks gevraagd of je (zweef)vliegervaring hebt.

Vergeet niet dat er ook genoeg zweefvliegers zijn zonder aanleg. Als je het bij het zweefvliegen niet heb, heb je dat ook niet bij het motorvliegen. Ik denk niet dat je strenger wordt beoordeelt, maar wel dat men rekening houdt met het feit dat zweefvliegers al enige ervaring hebben in tegenstelling tot ''leken''.
 
Ik denk niet dat je strenger wordt beoordeelt, maar wel dat men rekening houdt met het feit dat zweefvliegers al enige ervaring hebben in tegenstelling tot ''leken''.

Met als logisch gevolg dat men kritischer naar je verrichtingen gaat kijken ;)
 
Last edited:
Het is toch lood om oud ijzer?

Niet zweefvliegen --> GVSS is makkelijker?
Wel zweefvliegen --> GVSS is moeilijker, maar je kunt het beter, dus ergo maakt het geen verschil.

Ben jij degene die ze zoeken, dan pikken ze je er echt wel uit.

Heb je gezweefvliegd, dan heb je wèl een hoop lol gehad, dat wel. Mensen leren kennen enzo. Maar het hóeft niet.
 
Wat een paranoia :)
Als je 'enige' motivatie hebt om te gaan vliegen als beroep, dan uit dat zich in bepaalde dingen. Zweefvliegen is daar slechts een voorbeeld van. Of je bent spotter. Of je knutselt vliegtuigjes aan elkaar. Je speelt FS. Of je staart elke dag naar een 747 poster boven je bed. etc. etc. That's all there is to it.

Stel ik ben de baas en ik zoek een piloot. Als Jantje vanaf zijn veertiende gezweefd heeft, en Pietje zijn eerste vliegtuig zag tijdens de opleiding, dan nog zou ik niet veel kunnen met deze informatie.

Iedereen heeft zijn eigen verhaal.
 
Volgens EPST is het zo dat zweefvliegers procentueel gezien meer slaagkans hebben bij de selectie. Dit heb ik gehoord tijdens de I-fly regeling;)
het zou te maken hebben met de motivatie die veel groter is om piloot te worden.
 
Dat vind ik dus echt absolute onzin. Sommigen kunnen het misschien niet betalen. Ik gaf vroeger meer de voorkeur aan tennis, dus dan zou ik procentueel gezien minder kans hebben om piloot te worden volgens de EPST. Beetje rare constatering van EPST al zeg ik zelf, maarjah wie ben ik...
 
Dat vind ik dus echt absolute onzin. Sommigen kunnen het misschien niet betalen. Ik gaf vroeger meer de voorkeur aan tennis, dus dan zou ik procentueel gezien minder kans hebben om piloot te worden volgens de EPST. Beetje rare constatering van EPST al zeg ik zelf, maarjah wie ben ik...

Ja, zo kun je het ook zien. Ik denk dat ze uit gaan van de gemiddelde zweefvlieger die volgens hun al meer in het 'wereldje' zit, en daardoor meer kans tot slagen zou hebben.

Overigens is zweefvliegen niet zo ontzettend duur hoor, voor ongeveer 800 euro per jaar ben je klaar. Bij de meeste zweefvliegclubs zal dit ongetwijfeld minder zijn. Welliswaar meer dan een ''gewone'' sport, maar zeker niet zo veel dat het voor het overgrote deel van de mensen onbetaalbaar is. Desnoods neem je een bijbaantje zodat je ouders maar de helft of minder hebben te betalen. Ook een gespreide betaling heb je bij de meeste zweefclubs, dus dat zal niet zo'n groot probleem zijn denk ik.
 
bij ons is het zo dat je met 800 euro Junior lid bent. Een senior kost bij onze club 97,70 per maand. Nou dan ligt dat ver boven de 1000 euro.
Maarjah, iemand die zweefvliegt weet natuurlijk van zichzelf al dat hij absoluut zeker weet wat vliegen is. ik weet niet zo goed hoe je dit als beste kunt uitleggen, maar dit is wellicht ongeveel wat EPST bedoelt.
 
Niks raars aan. Gewoon harde cijfers. Ze pompen niet voor niets geld in de I-fly regeling...

Ik heb zelf meegedaan aan de I-fly regeling, en wat ze mij hebben verteld hebben zweefvliegers inderdaad meer kans om door de eerste selectie (compass) van EPST te komen.

Ze hebben alle zweefvliegers eerst de compass laten doen, vervolgens een jaar laten zweefvliegen (minstens 30 starts) om daarna weer de compass te doen. Dit resulteerde in aanzienlijke stijgingen in scores.

Trek je eigen conclusies, dit zijn de feiten.
 
Zweefvliegen? Doen!

Zweefvliegen? Doen!

Dat vind ik dus echt absolute onzin. Sommigen kunnen het misschien niet betalen. Ik gaf vroeger meer de voorkeur aan tennis, dus dan zou ik procentueel gezien minder kans hebben om piloot te worden volgens de EPST. Beetje rare constatering van EPST al zeg ik zelf, maarjah wie ben ik...

Alles draait tegenwoordig om geld. Je kan een aap leren vliegen, maar omdat de opleiding om te leren vliegen zoveel geld kost, wil men zekerheid hebben dat die aap de opleiding daadwerkelijk afrond en uiteindelijk vlieger wordt. Dus probeer jij maar de COVA e.d te overtuige dat jij een aapje bent die wél de opleiding zal afronden en echt vlieger wilt worden.

Ook schijnen mensen hier de laaste tijd niet meer te realiseren dat je bij de selectie zit met 5 - 10 andere kandidaten die allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben als jij, en waar dus alle dingen zoals te hebben gezweefvliegt e.d wel degelijk invloed hebben op je kans van slagen.

Overigens is het ook zo dat als de opleiding niet zoveel geld zouden kostte de slagingspercentages van vliegscholen waarschijnlijk 99% zullen zijn.

Zo zie je maar weer,
Kima.

PS: Overigens is het ook zo dat iemand die voor het eerst in een vliegtuig zit tijdens zijn opleiding er veel meer moeite zal hebben met het praktische deel van de opleiding dan iemand met zweef/motor ervaring. Ook weer een reden dat vliegscholen liever zwevers/rotorheads willen dan mensen zonder enige ervaring, zo kun je er nog wel tig andere redenen opnoemen.
 
Dat vind ik dus echt absolute onzin. [...] Beetje rare constatering van EPST al zeg ik zelf, maarjah wie ben ik...

Als je nog eens even terugdenkt, heel lang geleden, naar je eigen vliegopleiding, dan weet je misschien nog dat bij 80% van de studenten de "motivatie" op z'n best een ongeleid projectiel was.

Wat ik daarmee bedoel: 80% van de jongens/meisjes hebben voor hun vliegopleiding nog nooit zelf achter het stuur van een vliegtuig(je) gezeten. Op dat moment is je motivatie: "Ik denk dat het heel gaaf is om te vliegen!" En die motivatie is misschien wel sterk, maar lang niet zo grondig en diep als iemand die al wel weet hoe het is om een vliegtuig te besturen.

Het is net als een scholier zonder rijbewijs die graag Formule 1 coureur wil worden, en iemand die dat ook wil maar al race-ervaring heeft. In het eerste geval is de motivatie gebaseerd op aannames en fantasie, in het tweede geval op ervaring en drive naar meer.

Daarnaast heb je altijd ook nog de mensen die graag verkeersvlieger willen worden omdat ze een leventje van luxe, exotische bestemmingen, een grote Boeing 747, veel geld, dure auto, mooi huis en een paar gewillige stewardessen willen. Als dat de belangrijkste drijfveer is, dan moet je het al gauw afleggen tegen iemand die echt een passie voor vliegen heeft.
 
je hebt er zeker voordeel van en dan praat ik niet over 8 vluchtjes maken. maar als je gewoon vanaf je 14e bij een club vliegt en een paar honderd vluchten heb gemaakt.
-je weet hoe het voelt om solo in de lucht te zijn
-je kunt het weer beter inschatten
-kontakten met veel vliegers
enz. enz.
Ook nu ik in een grote blauwe kist vlieg , komt het soms voor dat ik wat aan de zweefvliegervaring heb.
Als je boven de Alpen weer eens in de tubulentie komt , is het een bekend gevoel
 
Tjah... Ik weet neit zozeer of het een voordeel is bij de selectie.

Bij Po2 kan het wel een voordeel hebben aangezien je echt laat merken daardoor dat je vliegen leuk vnid om te doen.

Voor de gvss:
Je hebt meer feeling misschien met het lezen van de instrumenten. Dat is een voordeel bij de X-checks

Echter het gaat niet om waar je eindigt bij de gvss, het gaat om de curve.

Bij onze groep was het helaas wel zo dat alleen de mensen met zweefvliegervaring door waren. Gelukkig voor mij maar ja wat kun je er dus over zeggen...
 
Last edited:
Wat wel wennen is als je zweefvliegen gewend bent, is dat je tijdens de GVSS puur op de instrumenten moet vliegen, terwijl je bij zweefvliegen bijna alleen maar naar buiten kijkt.

mattvanwyk: hoeveel mensen waren er door bij jullie met zweefvliegervaring? Als dat er 2 of 3 waren, is dat denk ik meer toeval.
 
hey TS,

Voordat ik aan mijn beroepsopleiding begon, heb ik ook jaren gezweefvliegt, zweefgevlogen, gezweeft....whatever :)
Wat het vliegen zelf betreft (basic controls, instrumenten e.d.) heeft het mij niet zoveel geholpen tijdens mijn beroepspopleiding meen ik. Het zweefvliegen heeft wel geholpen met een hele hoop andere zaken. Daarbij denk ik o.a. aan 'mentale' voorbereiding dwz kennismaken met de luchtvaart in de praktijk, theorie, sociale contacten kortom; een bepaalde mindset. En dan natuurlijk ook een hoop andere bijzaken zoals gezelligheid, vliegkampen e.d. Sterker nog, mischien was ik nooit beroepsvlieger geworden als ik niet eerst een tijdje gezweefd had.

Hierbij wil ik ook nog eens vermelden dat ik als instructeur voor het CPL+IR programma ook enkele zweefvliegers heb meegemaakt. De zweefvliegers presteerden gemiddeld hetzelfde als de niet zweefvliegers. En om maar een voorbeeld te noemen,een bepaalde zweefvlieger had meer moeite met de landingen (met de cessna) in het begin dan de niet-zweefvliegers. Anderen weer juist niet.
In elk geval hebben al deze jongens en meisjes tegenwoordig een goede baan dus uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit.

Maar; zweefvliegen is fantastisch dus zeker doen!


gr.
Loko

ps heb op Woensdrecht gevlogen
 
Denk zeker wel dat zweefstartjes me in ieder geval geen nadeel geven.

  • Je weet hoe het is om tijdgerichte belssingen te nemen waar veel van af kan hangen (nog een bel zoeken of op circuit gaan)
  • Je weet hoe het voelt om alleen een vliegtuig te besturen (of daar nu wel of geen motor aan zit is denk irrelevant)
  • Je leert zoals iemand anders al zei " zuiver " vliegen. Geen kans op een go around tijdens de landing. Het moet gewoon in een keer goed zijn.

En wat Loko al zei:

Zweefvliegen is echt fantastisch!

Niet alleen het vliegen maar ook de kamaraadschap en de mooie verhalen in de bar aan het eind van een mooie dag. Daarnaast zitten er vaak veel verkeers/militaire vliegers bij een club. Kun je uit eerste hand hun ervaringen vragen.

Zweefvliegen is net als sex, zelfs als het slecht is, is het nog lekker! :grijns:
 
Qua sociale contacten denk ik dat je niet bij de zweefvliegclub moet zijn, het enigste waar we het over hebben naast het vliegen zijn sexistische opmerkingen.

zo gaat het:
instructeur tegen DBO'er: Waarom zit je telkens de stuurknuppel snel naar voor en naar achter te duwen en te trekken als je een bocht in gaat?
DBO'er: Ik weet niet hoe dat komt..
Andere instructeur: Dat komt omdat je die beweging onder het douchen gewend bent en aangezien een stuurknuppel even dik is voelt het er ook naar..

en zo gaat het maar door,...

Probeer het maar niet tijdens de solicitatie :D
 
Back
Top